Walka na odległość

4 minuty czytania

Wiele spraw uległo zmianie w systemie walki na odległość od kiedy zaczęliśmy odkrywać jej szczegóły już na początku 2006 roku. Rozwój gry jest zmiennym procesem i to, co wygląda z początku świetnie na papierze, może stracić wiele na wartości i finalnie okazać się niewystarczająco dobre, by umieścić to w grze. Dlatego, gdy wykonamy jakiś potencjalny komponent do gry, sprawdzamy czy będzie on dobrze działał z grą.

System walki na odległość zmieniał się wielokrotnie aż do finalnej wersji. Dla dobrego przykładu: w grze ciągle jest dostępny widok z pierwszej osoby podczas strzelania, wraz z celownikiem oraz realistycznym systemem namierzania celu. Jednak z czasem zaimplementowaliśmy do gry także lepszy, choć trudniejszy do opisania tryb – z trzeciej osoby, który nazwaliśmy celowaniem stożkowym. Przydatny w wszelkiej walce na większe dystanse, wliczając w to rzucanie czarów.

Ale to niczego nie wyjaśnia. Zacznijmy od początku, zagłębiając się stopniowo w szczegóły systemu walki na odległość użytego w Age of Conan.

Cel, ognia!

W Age of Conan oddanie strzału to coś więcej niż kliknięcie na przyszłą ofiarę i atak przy kliknięciu następnym. Gra zapewnia znacznie bardziej realistyczne celowanie w obu trybach: pierwszo- i trzecioosobowym. W trybie pierwszoosobowym mamy do dyspozycji celownik, dzięki któremu możemy wymierzyć, a następnie oddać strzał w kierunku przeciwnika z większej odległości, niż w trybie trzecioosobowym. Wymaga to jednak większych umiejętności.

Wszystko, co znajdzie się w polu jest potencjalnym celem. Stożek jest także pewnego rodzaju wizualnym narzędziem pomocniczym, które może być włączone zależnie od naszej woli. Kiedy się poruszamy i obracamy, cel będzie się zmieniał – zostanie zaznaczony ten, który znajduje się najbliżej i najbardziej naprzeciw naszej postaci, więc możemy zmieniać swój kąt, aby uzyskać najkorzystniejszą okazję do strzału. W Age of Conan jest to nieco trudniejsze, niż w innych grach tego typu.

System może wydawać się dziwny i na pewno wymaga ćwiczeń, które umożliwią zrozumienie jak on właściwie działa i dlaczego jest dobry. To ostatecznie zmienia poziom walk na odległość w świecie MMORPG'ów. System nie bazuje dokładnie na precyzji (przykładowo nie trafiamy w określone części ciała), jednakże uważamy, że wciąż jest to solidny kompromis pomiędzy strzelanką w trybie jednoosobowym, a MMO.

Kombosy strzeleckie

Tak jak reszta postaci, łowca posiada kombosy, czyli specjalne kombinacje mające poprawić wydajność w walce. W grze istnieje kilka postaci, które mogą posługiwać się bronią strzelecką, jednakże tylko łowca posiada związane z nią kombosy. Robi to z niego zabójczego przeciwnika na polu walki, a dla graczy walka na odległość staje się bardziej interesująca i zróżnicowana, w efekcie czego nie liczy się jedynie wystrzeliwanie pocisków w kierunku celu. Walka na odległość wymaga tutaj trochę strategii.

Zasadniczo mamy do wyboru pięć kierunków, w które możemy strzelać. Są to: góra-prawo, dół-prawo, góra-lewo, dół-lewo oraz głowa/tors. Tylko łowcy nabywają inne, często śmiercionośne kombosy. Każdy krok kombosa to wystrzelenie kolejnej strzały, z czego zazwyczaj ostatnia daje pożądany efekt. Należy także wspomnieć, że łowca to jedyna klasa, która umożliwia posługiwanie się bronią dystansową podczas jazdy na wierzchowcu, mając także możliwość korzystania z kombosów.

Przykładem kombosa jest tzw. „Paraliżujący strzał” (Hamstring Snipe) – potężny, kończący się salwą strzał w nogi przeciwnika, co uniemożliwia mu poruszanie się z normalną prędkością. Może to oczywiście także skutkować w śmiertelnych atakach, przykładowo poprzez wystrzał równocześnie trzech strzał w głowę nieszczęśnika i powodując tym samym satysfakcjonujący gejzer krwi.

Broń i amunicja

W Age of Conan istnieją dwa typy broni dystansowej – standardowy łuk oraz kusza, charakteryzujące się paroma różnicami oprócz wyglądu i konstrukcji. Dla przykładu, kusza skupia swój cel tylko i wyłącznie na jednym przeciwniku, a łuk ma większy obszar rażenia. Jednakże zaletą kuszy jest jej siła, co udowadnia możliwość przeszycia celu na wylot i trafienia w przeciwnika za nim! Dodatkowo zadaje ona większe obrażenia, choć łuk zazwyczaj jest o wiele szybszy.

Oczywiście wszystkie klasy mogą używać broni dystansowych, nie musząc rezygnować z walki w zwarciu. Tak jest i w przypadku łowcy. Nie może on dzierżyć broni w dwóch rękach jednocześnie, jednakże broń jednoręczną oraz tarczę jak najbardziej. Dysponuje także podstawowymi kombosami z zakresu walki w zwarciu, jednocześnie posiadając parę własnych, bardzo dobrych do utrzymania przeciwnika na dystans i tym samym umożliwienia sobie powrotu do strzelania z łuku.

W Age of Conan nie trzeba kupować amunicji. Wszystko, co jest potrzebne, to kołczan, zawsze wypełniony strzałami, które nie ubywają podczas strzelania. Każdy kołczan jednak zapewnia zapas strzał o różnych atrybutach. Przykładem może być kołczan zapewniający wystrzeliwanie płonących pocisków, gdy inny umożliwia zadawanie większych obrażeń. Zlikwidowaliśmy potrzebę kupowania strzał, ponieważ w naszym mniemaniu jest to nic innego, jak frustrujący element, którego możemy się śmiało pozbyć.

Unikalne zdolności

Gracze decydujący się na grę łowcą przekonają się, że dysponuje on szerokim wachlarzem przeróżnych umiejętności przydatnych w grze. Łowcy mogą wytropić przeciwnika, co pozwala im uniknąć zagrożenia lub ułatwić polowanie na potencjalną ofiarę. Mają oni także dostęp do wielu pułapek, które mogą umieścić na określonym obszarze. Takie pułapki różnią się od siebie efektami oraz siłą rażenia – jak na przykład unieruchomienie nieostrożnej ofiary na obszarze pułapki.

Innym rodzajem umiejętności łowców jest atak z ukrycia. Mają oni możliwość skradania się i jeżeli uda im się trafić przeciwnika, będąc nadal niezauważalnymi, to wprowadzają ofiarę w stan „zaskoczenia”. Należy o tym myśleć jak o użyciu tępych strzał z okrągłymi kamieniami na końcach, które nokautują nieszczęśnika lub uniemożliwiają mu ruch czy wycofanie się z pola walki.

Ostatnia, lecz także warta wzmianki umiejętność, to możliwość zmiany pozycji bojowych łowcy. Pozycje są bardzo istotne w Age of Conan i gdy postacie o innych profesjach przyjmują agresywne i defensywne (przykładowo) łowca ma ich szeroki wybór, uruchamianych poprzez kliknięcie na odpowiedniej ikonie. Pozycja snajperska zwiększa zasięg i celność oddawanych strzałów, natomiast salwa, jak sama nazwa wskazuje, zwiększa obszar ataku. Pozycja przeszywająca, jako kolejny przykład, jest zarezerwowana dla zwolenników kusz.

Podsumowanie, czyli headshot i do domu

Wciąż staramy się udoskonalić system walki na odległość i w większości będzie to parę poprawek do wersji beta. Chcieliśmy opanować podniecenie spowodowane posiadaniem łuku i możliwością strzelania do wrogów. Poczuliśmy, że osiągamy wiele naszych celów poprzez wprowadzenie nie tylko bardziej dynamicznego i praktycznego systemu celowania, lecz także strategicznych urozmaiceń, jak choćby pozycji bojowych, kombosów i wiele innych.

Więc – czy będziesz skrywać się w cieniu lasów Królestwa Kresowego, czyhając na nieszczęsnego poszkiwacza przygód, zapuszczającego się w twoje rejony i kończąc jego życie strzałem w głowę? To ty decydujesz!

Źródło: community.ageofconan.com

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...