Na "Wychowanka Goriona" natknąłem się zupełnie przypadkiem podczas przeglądania forum społeczności Children of Bhaal. Przyznam szczerze, że sama nazwa modyfikacji jest odrobinę pretensjonalna i w zasadzie nie oddaje w pełni wszystkich zmian, jakie przynosi ze sobą ten mod, obejmujący jedynie wydarzenia rozgrywające się w oficjalnym dodatku, czyli "Tronie Bhaala".
Proces instalacji to doskonale nam już znane pobranie stosownego pliku do folderu z naszym "Baldur’s Gate 2", zaś potem całą zawartość należy wypakować i uruchomić "Setup-WychowanekGoriona". Instalator proponuje nam automatyczne zaimplementowanie wszystkich zmian, jednak polecam skorzystać z opcji, w której jesteśmy pytani o każdy z elementów. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy już ogólne rozeznanie w kwestii zmian, jakie niesie ze sobą "Wychowanek Goriona".
Pierwsza zmiana pojawia się przy uaktywnieniu mapy świata, obejmującej tereny dodatku. Przyznam szczerze, że element ten zawsze wydawał mi się w oryginalnym "Tronie Bhaala" wykonany ledwie poprawnie. Proponowana podmiana jest jednak w moim odczuciu zupełnie niepotrzebna. Autor "Wychowanka Goriona" natrudził się co prawda, aby pustynne Amkethran umieścić właśnie wśród morza piasków, jednak całość została zaopatrzona w pożyczone z "Neverwinter Nights 2" ikony, które nijak do stylu reszty map nie pasują. Do tego autor pokusił się o nową paletę barw, jednak w mojej ocenie jest to zmiana chybiona.
Kolejną nowością są przerywniki, pojawiające się w ważnych momentach fabuły. Chociaż widzimy na nich jedynie zakapturzone postacie, co od razu przywołało na myśl podobne zgromadzenie widniejące w epilogu "Cieni Amn", to element ten został zaopatrzony we własne linie dialogowe. Te ostatnie uwzględniają nasze imię oraz doskonale wpasowują się w bieżące wydarzenia. Chociaż samą historię znam doskonale od kilkunastu lat, to jednak te dodatkowe przerywniki mocno wzbogacają grę. Jak widać, nie tak wielkim nakładem graficznych fajerwerków udało się stworzyć coś, za co twórcy odświeżonego "BG2" kazaliby sobie dodatkowo dopłacać.
Kiedy czytałem opis kolejnego elementu, czyli rozbudowy systemu przywoływania towarzyszy w Strefie Kieszeniowej, nie bardzo rozumiałem, co takiego można w tej kwestii jeszcze zmienić. Dopiero "Wychowanek Goriona" pokazał, jak należało ten element dopracować. Do tej pory wybieraliśmy sobie delikwenta z listy i czekaliśmy parę sekund, by wybraniec (lub wybranka) zjawił się przed nami.
Recenzowany mod sprawia, że to my przenosimy się do lokacji dopasowanej do charakteru osoby, którą chcemy zaprosić do drużyny. W ten sposób trafiamy do domu Nalii, odwiedzamy w lochach Valygara czy też raz jeszcze ratujemy Viconię z opałów, z których tym razem raczej by się nie wywinęła. Co ciekawe, same dialogi także zostały mocno rozbudowane, więc żegnamy prosty system na "tak" lub "nie", pojawiający się po jednym czy dwóch zdaniach. Element ten mocno przypadł mi do gustu, chociaż wśród listy osobistości, które chcemy przywołać, widnieją także imiona osób z całej sagi o dziecku Bhaala. Jeśli nie łączyliśmy obu gier w jedną, to istnieje duża szansa, że pozostanie nam standardowy wybór drużyny z "dwójki", gdyż o reszcie przeczytamy jedynie krótką informację w kwestii jej aktualnego zajęcia.
Na tym jednak lista nowych elementów "Wychowanka Goriona" wcale się nie wyczerpuje. Możemy spokojnie porozmawiać z kamiennymi głowami w gaju na samym początku dodatku. Dialogi zostały jedynie rozdzielone i właściwie musimy biegać od jednego kamiennego oblicza do drugiego, aby usłyszeć całość. Nie ma tutaj żadnej dodatkowej treści, więc jest to w zasadzie ciekawostka.
Autor dogrzebał się w plikach gry możliwości posiadania specjalnej butli, która miała za zadanie przywołać Cespenara w dowolnym miejscu, co oznaczało, że nie musieliśmy wracać do Strefy Kieszeniowej za każdym razem, kiedy chcieliśmy skorzystać z usług naszego pomagiera. Dodany stosowny dialog sprawił, iż wreszcie opcja ta jest dostępna w grze. Butla przydała mi się, chociaż i tak do bezpiecznej kryjówki musiałem powracać chociażby po to, aby spokojnie zregenerować siły, więc jest to tylko opcjonalne ułatwienie dla leniwych.
W tej samej kategorii nie należy jednak postrzegać przebudowy pierwszej próby, która uaktywnia się po wskrzeszeniu Sarevoka. Do tej pory ograniczała się ona do wysłuchania dialogu i masowego mordowania hordy przeciwników. Teraz pojawia się solar w roli sędziego, który zadaje nam proste pytanie. Odpowiedź posłuży do wydania wyroku uniewinniającego, dzięki czemu obejdzie się bez zaklęć i machania mieczem. Należy mieć jednak na uwadze, iż mod zmienia przebieg całej próby, więc chociażby przywołanie Irenicusa z "Longer Road" staje się po prostu niemożliwe. Poza tą sytuacją, nie natknąłem się na żadne problemy, bowiem ten etap gry zwykle pozostawał poza obszarem zainteresowania innych modderów.
Ostatni element jest wciąż w budowie. W wersji finalnej ma nam zapewnić dodatkowe spotkania losowe, jednak póki co natkniemy się na jedną taką przeszkodę. Na tym etapie gry przeciwnicy nie sprawili mi żadnych problemów, niemniej element ten póki co lepiej sobie po prostu darować.
Tym sposobem udało mi się wymienić i opisać wszystkie nowe elementy, które pojawiają się wraz z instalacją "Wychowanka Goriona". Mod wygląda na zbiór tweaków, jednak większość przynosi pozytywne zmiany do świata gry. Cenię sobie zwłaszcza rozbudowany system przywoływania towarzyszy oraz klimatyczne cut-scenki. Całość psują trochę te kamienne głowy oraz nienajlepsza mapa. Mimo wszystko "Tron Bhaala" wciąż czeka na nowe zadania i obszary. Tych niestety w recenzowanym przeze mnie modzie nie uświadczymy.
Poniżej przydatne adresy:
Dla potrzeb artykułu korzystałem z wersji 4
Na chwilę obecną mod nie posiada opcji download.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz