Nadciąga najmroczniejszy dzień Twego życia...
Kiedy Black Isle ogłosiło, że Tron Bhaala jest zakończeniem sagi BG niezbyt się tym przejąłem. Czekała na mnie jeszcze przygoda z wyżej wymienionym dodatkiem... Poza tym wiem, że nie odkryłem jeszcze wielu sekretów, które czekają na mnie podczas gry następną postacią. Miałem jeszcze kilka godzin zabawy... Ale ToB jest tak wciągający, że zanim się obejrzałem, już byłem w połowie. Tak leciał czas – godziny zabawy były jak minuty – aż tu nagle koniec. "No nic, znów zagram od nowa" myślę sobie... Ale oprócz tych kilku niespodzianek, które na mnie czekają, będę musiał po raz kolejny przejść te same ścieżki, rozmawiać z tymi samymi ludźmi, zabić tych samych wrogów... Chociaż Baldurek ma w sobie to, że np. układ drużyny i podział przedmiotów może diametralnie odmienić rozgrywkę, to jednak główny wątek pozostaje ten sam. A gdy gra się po raz kolejny, to wszystko staje się schematem, rutyną, a tych nie odkrytych jak dotąd rzeczy cały czas ubywa... Tak więc czekam na Neverwinter Nights (w międzyczasie pogrywam sobie jeszcze w Baldurka), lecz lasy Neverwinter daleko jeszcze, także jeszcze długo by mi przyszło czekać. Na szczęście ktoś zlitował się nad graczami!
Niejaki TeamBG – zespół znany już graczom (m. in. dodatki do BG1 – Dark side of the Swordcast) zdecydował się wypuścić nieoficjalny dodatek do Cieni Amn. Ich dzieło zwie się The Darkest Day.
- I w co ja tym razem wdepnąłem?
Na temat tego jaka ma być fabuła słyszałem kilka wersji, a że nie miałem jeszcze przyjemności zagrać, to wolę nic nie pisać i nie robić nadziei lub rozczarowań... Wiem natomiast na pewno, że akcja rozgrywa się przed wydarzeniami z Tronu Bhaala, a oprócz głównego wątku będzie pięć długich, poważnych i rozbudowanych questów oraz ponad 40 tych pomniejszych. Minimalny czas zabawy szacowany jest na ponad 30 godzin zabawy.
- Przyjaźń jest na wagę złota... Bądź więc bogaczem!
Oczywistym jest, że w modzie nie mogło zabraknąć nowych postaci. Jest ich 10 – z czego kilku zupełnie dotąd nieznanych, a inni, z czego co poniektórzy się ucieszą, to starzy znajomi. Jednakże są nieco odmienieni.
A oto i cała banda popaprańców:
Adario Kalvaras
Klasa: Zabójca
Charakter: Praworządny Zły
Siła: 15
Zręczność: 19
Kondycja: 13
Inteligencja: 17
Mądrość: 13
Charyzma: 13
Statystyki ma całkiem, całkiem. Zobaczymy co z niego będzie...
Avaunis
Klasa: Paladyn
Charakter: Praworządny Dobry
Siła: 18/00
Zręczność: 14
Kondycja: 16
Inteligencja: 12
Mądrość: 15
Charyzma: 14
Ten też niczego sobie. Ale Do Sarevoka nie ma co startować...
Kagain
Klasa: Zabójca Trolli (Troll Slayer)
Charakter: Praworządny Dobry
Siła: 16
Zręczność: 12
Kondycja: 20
Inteligencja: 15
Mądrość: 11
Charyzma: 8
Jeden z najlepszych wojaków z jedyneczki robi swój wielki comeback. I to z nową profesyjką. Ciekawe czy znalazł tego całego księcia...
Kivan
Klasa: Łucznik
Charakter: Chaotyczny Dobry
Siła: 18
Zręczność: 17
Kondycja: 14
Inteligencja: 10
Mądrość: 14
Charyzma: 8
Łezka się w oku kręci. Zapamiętajcie jedno z podstawowych równań z BG1 – Kivan + dobry łuk + buty przyspieszenia = masakra wszystkiego co śmie stawiać opór...
Montaron
Klasa: Zawadiaka
Charakter: Neutralny Zły
Siła: 16
Zręczność: 17
Kondycja: 15
Inteligencja: 12
Mądrość: 13
Charyzma: 9
Wrócił ten zadziorny kurdupel. No cóż – nowa profesja – lepsze możliwości, czyli może się przydać.
Robillard
Klasa: Mistrz Inwokacji
Charakter: Praworządny Neutralny
Siła: 10
Zręczność: 13
Kondycja: 16
Inteligencja: 18
Mądrość: 15
Charyzma: 9
Zapowiada się ciekawie. Przecież czary z kanonu Inwokacji i Wywołań potrafią być całkiem destruktywne...
Shar-Teel
Klasa: Mistrz Ostrza (BladeMaster)
Charakter: Chaotyczny Zły
Siła: 18
Zręczność: 17
Kondycja: 9
Inteligencja: 14
Mądrość: 7
Charyzma: 11
Wojak z niej niezły, a choć niezbyt wytrzymała – to pierwsza rzuca się w wir walki. Jak ktoś ma ochotę nasłuchać się feministycznych tekstów, to ma swoją szansę.
Vesine
Klasa: Wodny Druid (Aquatic Druid)
Charakter: Prawdziwie Neutralny
Siła: 13
Zręczność: 14
Kondycja: 18
Inteligencja: 10
Mądrość: 17
Charyzma: 15
Następna co najmniej ciekawa osóbka. Nowa twarz, nowa rasa, nowa profesja... Warto chyba lepiej ją poznać.
Xzar
Klasa: Nekromanta
Charakter: Chaotyczny Zły
Siła: 10
Zręczność: 15
Kondycja: 10
Inteligencja: 18
Mądrość: 14
Charyzma: 14
Co tu dużo mówić – jak denerwuje Cię świat i koniecznie chcesz mu zaszkodzić, to na Xzara możesz liczyć!
Yeslick
Klasa: Wojownik-Kapłan
Charakter: Praworządny Dobry
Siła: 15
Zręczność: 17
Kondycja: 12
Inteligencja: 7
Mądrość: 16
Charyzma: 10
Ha! Jedyny ze starej paczki, który nie zmienił profesji. Chociaż czy wyszło mu to na dobre? Sami oceńcie.
No cóż... Mnie ze wszystkich bohaterów szczególnie zainteresowali Vesine, Adario i Kivan, ale przyznać trzeba, że wszyscy są ciekawi – statystyki mają całkiem ładne i są jak najbardziej na miejscu. Ze wszystkich profesji nie ma tylko jakiegoś nowego Barda, ale to da się przeboleć. Ciekawe jest natomiast to, że jeśli się odpowiednio zagrało w BG2, to Xzar i jego Mały Kłębek Nerwów powinni być martwi. Albo z Xzara cholernie potężny nekromanta, albo pominięto tu kilka faktów...
Zbrojownia
Wiadomo też, że ta musiała się powiększyć. I muszę powiedzieć, że będzie w czym przebierać. Samych broni będzie bez liku:
- Mieczy – 39
- Toporów – 16
- Włóczni, Kijków, Halabard – 13
- Cepów, Młotów i reszty obuchów – 25
- Sztyletów – 7
- Dystansowych – 5
- Zbroi, tarcz... – 29
O poszczególnych itemach na razie nic nie wiadomo. Autorzy najwyraźniej chcą zrobić niespodziankę...
- No chodź, posmakuj mego miecza Ty śmierdzący... A czym Ty właściwie do cholery jesteś?!
Tyle nowych zabawek, więc trzeba móc je na kimś wypróbować! Autorzy postarali się i o to. Przyjdzie Wam zmierzyć się z 39 nowymi potworami, których część to absolutna klasyka fantasy i mitów – i aż dziw, że nie pojawiły się wcześniej...
Doświadczenie będziecie zdobywać na:
Smokach:- Brązowych
- Drakoliczach
- Topazowych
- Złotych
Golemach:
- Rubinowych
- Lodowych
- Skalnych
- Złotych
Żywiołakach:
- Kwasu
- Lawy
- Burzy
- Popiołu
- Wody
Jak i również na potworach pokroju:
- Amnizu
- Banshee
- Barbazu
- Bugbear (Niedźwieżuk)
- Cyclops (Cyklopy)
- Frost Giant (Mroźny Olbrzym)
- Frost Worm (Robak Polarny)
- Gargoyle (Gargulec
- Gelugon
- Ghost (Duch)
- Grazz`t
- Ice Troll (Lodowy Troll)
- Iron Mage Constuct (Lodowy Mag Konstrukt)
- Marilith
- Medusa
- Night Hag (Nocna Wiedźma)
- Phantom (Zjawa)
- Red i Green Abishai (Czerwony i Zielony Abishai)
- Rock Troops (Skalne Oddziały)
- Shadow Mastiff
- Shadow Stalker
- Shield Maidiens
- Tartarus
- Troglodyte (Troglodyta)
- Yachlol
- Czary mary... Weź różdżkę do ręki...
Jeżeli radowaliście się poprzednimi wiadomościami, to tym razem padniecie z radości. Otóż w tajemniczej sztuce magicznej tyle dodano, że nic, tylko usiąść i się cieszyć... Zaprawdę powiadam Wam, nowych zaklęć jest tak pokaźna liczba, że szukajcie po czterech stronach świata Maga, który je wszystkie spamięta. W sumie czym jest marne ponad 170 czarów? (dla przypomnienia dodam tylko, że w Tronie było ich z 40). Co prawda część "pożyczono" z Icewind Dale, ale i tak myślę, że to wcale zadowalający wynik...
Zaklęcia Maga
Poziom I:- Arzragan`s Channeling (Channeling Arzragana)
- Physical Agility (Zwinność)
- True Strike (Prawdziwe Uderzenie)
- Torment (Udręka)
- Steam (Para)
- Cat's Grace (Zwinność Kota)
- Endurance (Wytrzymałość)
Poziom III:
- Aura of Focus (Aura Skupienia)
- Icelance (Lodowa Lanca)
- Adrenalin Rush (Przypływ Adrenaliny)
Poziom IV:
- Ice Shard (Lodowe Ostrze)
- Weaken (Osłabienie)
- Daer Ragh's Aura of Cleansing (Aura Czyszczenia Daer Raghs'a)
- Beltyn's Burning Blood (Płonąca Krew Beltyna)
- Mordenkainen's Phantom Shield (Widmowa Tarcza Mordenkainena)
- Mordenkainen's Force Missiles (Pociski Kinetyczne Mordenkainena)
- Innaccuracy (Niecelność)
- Emotion: Courage (Emocje:Odwaga)
- Emotion: Fear (Emocje:Strach)
- Emotion: Hope (Emocje:Nadzieja)
Poziom V:
- Heavy Fog (Gęsta Mgła)
- Melf's Prismatic Shards (Pryzmatyczne Ostrza Melfa)
Poziom VI:
- Mass Teleport (Masowa Teleportacja)
- Anti Magic Shell (Antymagiczna Skorupa)
- Lich Touch (Dotyk Licha)
- Black Mantle (Czarny Płaszcz)
- Transmute Bone to Steel (Transmutacja Kości w Stal)
- Otiluke's Diamond Screen (Diamentowa Zasłona Otiluke`a)
- Otiluke's Hold Fast (Unieruchomienie Otiluke`a)
- Otiluke's Force Helm (Hełm Mocy Otiluke`a)
Poziom VII:
- Monster Summoning IV (Przyzwanie Potwora IV)
- Assimilation (Asymilacja)
- Black Death (Czarna Śmierć)
- Raging Bull (Szarżujący Byk)
- Frost Bite (Mroźne Ukąszenie)
- Armour Melt (Stopienie Pancerza)
- Execution (Egzekucja)
- Drowned Dead (Topielec)
- Wall of Wild Magic (Ściana Dzikiej Magii)
- Otiluke's Death Screen (Śmiertelna Zasłona Otiluke`a)
- Otiluke's Steaming Sphere (Parująca Sfera Otiluke`a)
- Mordenkainen's Fireball (Ognista Kula Mordenkainena)
Poziom VIII:
- Monster Summoning V (Przyzwanie Potwora V)
- Hemophilia (Hemofilia)
- Soul of Kalan Zhar (Dusza Kalana Zhar)
- Rary's Mnemonic Negator (Mnemoniczna Negacja Rary`ego)
- Iron Body (Żelazne Ciało)
- Sunburst (Wybuch Słoneczny)
- Gravity (Grawitacja)
- Mind Rot (Rozkład Umysłu)
- Eyes of Wrath (Oczy Gniewu)
- Mass Charm (Masowe Zauroczenie)
- Mystic Barrier (Bariera Mistyczna)
- Globe of Darkness (Kula Ciemności)
- Otiluke's Acid Cloud (Kwasowa Chmura Otiluke`a)
- Otiluke's Radient Spheres (Promieniujące Sfery Otiluke`a)
- Bigsby's Clenched Fist (Zaciśnięta Pięść Bigbiego)
- Abi-Dalzim's Liquidation (Upłynnienie Abi-Dalzima)
- Abi-Dalzim's Preasure Fog (Mgła Ciśnieniowa Abi-Dalzima)
- Abi-Dalzim's Brittle Haze (Mgła Kruchości Abi-Dalzima)
Poziom IX:
- Anti Magic Cloud (Chmura Antymagiczna)
- Monster Summoning VI (Przyzwanie Potwora VI)
- Tattoo (Tatuaż)
- Life Warp (Spaczenie Życia)
- Shatter Bones (Roztrzaskanie Kości)
- Sacrificial Transfer (Transfer Ofiarny)
- Army of Darkness (Armia Ciemności)
- Arcane Runes (Runy Arkanum)
- Rary's Mnemonic Enhancer (Mnemoniczny Wzmacniacz Rary`ego)
- Weird (Niesamowitość)
- Malygnus Shattering Obelisc (Rozbijający się Obelisk Malygnus`a)
- Daelomin's Drastic Dromedary (Drastyczni Dromaderzy Daelomin`a)
- Molecular Disjointment (Rozkład Molekularny)
- Soul Rot (Rozkład Duszy)
- Wall of Force (Ściana Mocy)
- Prismatic Sphere (Sfera Pryzmatyczna)
- Instant Army (Natychmiastowa Armia)
- Create Minion (Stworzenie Sługi)
- Animate Golem (Animacja Golema)
- Genocide (Ludobójstwo)
- Vampiric Mist (Wampiryczna Mgła)
- Khelben's Dweomerdoom (Dweomeryczna Zguba Khelbena)
- Bigby's Crushing Hands (Miażdżące Ręce Bigbi`ego)
- Algarth's Embattlement (Bojowe Natchnienie Algratha)
- Arcane Surge (Przypływ Sztuki)
Zaklęcia Kapłana
Poziom I:- Bane (Zguba)
- Divine Favour (Boska Przysługa)
- Entropic Shield (Entropijna Tarcza)
Poziom II:
- Bull's Strength (Siła Byka)
- Delay Poison (Opóźnienie Trucizny)
Poziom III:
- Bestow Curse (Nałożenie Klątwy)
- Magic Vestment (Magiczne Opancerzenie)
- Prayer (Modlitwa)
- Searing Light (Wieszczące Światło)
- Cloak of Bravery (Peleryna Odwagi)
- Cause Disease (Wywołanie Choroby)
- Bane of Bashaba (Zguba Beshaby)
- Favour of Tymora (Przysługa Tymory)
Poziom IV:
- Divine Power (Boska Moc)
- Tongues (Języki)
- Static Charge (Elektryczne Wyładowanie)
- Cloud of Pestilence (Chmura Zarazy)
- Unfailing Endurance (Niezawodna Wytrzymałość)
- Marthammor's Thunderbolt (Błyskawica Marthammora)
- Fist of Gond (Pięści Gonda)
Poziom V:
- Hallow (Uświęcenie)
- Scrying (Wróżenie)
- Call Upon Faith (Psalm)
- Embalm (Balsamowanie)
- Hero's Feast (Uczta Bohatera)
- Hammer of Tyr (Młot Tyra)
- Celestial Protection (Niebiańska Ochrona)
Poziom VI:
- Greater Dispelling (Większe Rozproszenie Magii)
- Moon Beam (Księżycowy Promień)
- Visions of Pain (Wizje Bólu)
- Possession (Opętanie)
- Soul Merge (Łączenie Dusz)
- Conversion (To The Light) (Przemiana (na stronę Światłości))
- Conversion (To The Dark) (Przemiana (na stronę Ciemności))
- Entropy Shield (Tarcza Entropii)
Poziom VII:
- Diety Bind (Zobowiązanie)
- Assimilation (Asymilacja)
- Mystra's Unravelling (Odpowiedź Mystry)
- Greater Undead (Potężniejszy Nieumarły)
- Succor (Wspomaganie)
- Symbol of Banishment (Symbol Wygnania)
- Death Recall (Odwołanie Śmierci)
- Greater Shield of Lathander (Potężniejsza Tarcza Lathandera)
- Destruction (Destrukcja)
Zaklęcia Druida
Poziom I:- Pass Without Trace (Przechodzenie Bez Śladu)
- Faerie Fire (Ogień Faerie)
- Freezing Hands (Zamrażające Dłonie)
- Resistance (Odporność)
- Acid Hands (Żrące Dłonie)
- Virtue (Cnota)
- Sun Scorch (Przypiekające Pociski)
Poziom II:
- Delay Poison (Opóźnienie Trucizny)
- Heat Metal (Podgrzanie Metalu)
Poziom III:
- Greater Magic Fang (Potężniejszy Magiczny Kieł)
- Nymph Aura (Aura Nimfy)
- Dominate Animal (Zdominowanie Zwierzęcia)
- Iron Knuckles (Żelazne Kłykcie)
- Moon Blade (Księżycowe Ostrze)
- Storm Shell (Burzowa Skorupa)
Poziom IV:
- Control Temperature: Heat (Kontrola Temperatury: Gorąco)
- Control Temperature: Freeze (Kontrola Temperatury: Chłód)
- Freedom of Movement (Swoboda Działania)
- Air Pocket (Powietrzna Kieszeń)
- Increase Metabolism (Zwiększenie Metabolizmu)
- Winds of Pandamonium (Wiatry Pandemonium)
- Static Charge (Elektryczne Wyładowanie)
- Stone Form (Kamienna Forma)
- Chrome Skin (Chromowa Skóra)
Poziom V:
- Death Mark (Piętno Śmierci)
- Wall of Fire (Ściana Ognia)
- Ice Storm (Nawałnica)
- Summon Nature's Ally V (Przywołanie Zwierząt V)
- Wall of Thornes (Ściana Cierni)
- Venom Plume (Pióro Jadu)
Poziom VI:
- Animate Rocks (Animuj Skały)
- Summon Nature's Ally VI (Przywołanie Zwierząt VI)
- Healing Circle (Leczacy Krąg)
- Greater Dispelling (Większe Rozproszenie Magii)
- Vitality Drain (Wyssanie Witalności)
- Nature's Debilitating Wrath (Osłabiający Gniew Natury)
- Deep Freeze (Wielki Mróz)
- Summon Lightning Elemental (Wezwanie Żywiołaków Burzy)
Poziom VII:
- Evolution (Ewolucja)
- Devolution (Regres Ewolucyjny)
- Sunbeam (Promienie Słońca)
- Shapechange (Zmiana Kształtu)
- Greater Scrying (Potężniejsze Wróżenie)
- Dragon Flesh (Smocze Cielsko)
- Trollish Fortitude (Męstwo Trolla)
- Kiss of Death (Pocałunek Śmierci)
- Summon Lava Elemental (Wezwanie Żywiołaków Lawy)
- Summon Water Elemental (Wezwanie Żywiołaków Wody)
Koniec i kropka... Osobiście bardzo jestem ciekaw niektórych czarów (nie wszystkie – a raczej nieliczne zostały już opisane). Np. jakie poczwary można będzie przyzywać na wyższych poziomach Monster Summoningu... Miły jest fakt, że wraz ze wzrostem poziomu rośnie liczba czarów. Czy jest się z czego cieszyć? Poczytajcie jak to mniej więcej wygląda.
Pociski Kinetyczne MordenkainenaPoziom: 4
Zasięg: widoczność rzucającego czar
Czas trwania: natychmiastowy
Czas rzucania: 1
Obszar: 1 istota
Rzut obronny: specjalny
Czar ten tworzy pulsujące kule energii, które raz wystrzelone z palców rzucającego bezbłędnie dążą do celu, podobnie jak Magiczne Pociski. Cel musi być widzialny i w zasięgu wzroku czarodzieja.
Co trzy poziomy począwszy od siódmego rzucający dostaje nowy pocisk – czyli na 10 posiada dwa, 16 cztery itd. Aż do maksimum siedmiu pocisków na 25 poziomie.
Każdy pocisk zadaje 1k8 obrażeń przy uderzeniu siłą kinetyczną i potem wybucha w promieniu trzech stóp zadając 1 obrażeń co poziom rzucającego. Wiec Mag na 12 poziomie będzie miał 2 pociski zadające 1k8 +12 obrażeń. Można wykonać rzut obronny by uniknąć dodatkowych obrażeń, ale nie ma rzutu obronnego przeciw samej sile uderzenia. Więc jeśli jakiś osobnik atakowany przez maga na 25 poziomie będzie miał pecha siedem razy pod rząd, to czar zada mu coś około 231 obrażeń...
Specjalizacja
Myślicie, że to jest coś? Ba... To czytajcie teraz to, co niedawno wyczytałem i ja – jest to moim zdaniem najlepszy z asów w rękawie TDD. Otóż mamy 75 nowych przeróżnych podklas. Nie rozwodząc się zbytnio przejdę od razu do rzeczy.
Wojownik:- Amazon (Amazonka)
- Blade Master (Mistrz Klingi)
- Blade Singer (Zaklinacz Ostrza)
- Breach Gnome (Gnom Rozłamu)
- Drow Battle Monger (Drowi Wojownik Gniewu)
- Drow Warrior (Drow Wojownik)
- Duergar Warrior (Duergar Wojownik)
- Forest Gnome (Leśny Gnom)
- Frost Dweller (Wojownik Północnych Kresów)
- Grunt (Żołnierz Pół-Orków)
- Guardian (Strażnik)
- Halfling Archer (Łucznik Niziołków)
- Marksman (Strzelec Wyborowy)
- Pit Fighter (Gladiator)
- Ravager (Gnomi Niszczyciel)
- Rhythm Warrior (Tancerz Wojenny)
- Sellsword (Najemnik)
- Tactician (Taktyk)
- Tiefling (Disbelstwo)
- Troll Slayer (Zabójca Trolli)
- Vampire Hunter (Łowca Wampirów)
- Vindicator (Odkupiciel)
Paladyn:
- Anti Paladin (Anty Paladyn)
- Cerebral Knight (Psioniczny Rycerz)
- Dark Knight (Mroczny Rycerz)
- Demon Slayer (Zabójca Demonów)
- Dragon Slayer (Zabójca Smoków)
- Lord (Lord)
Łowca:
- Drow Ranger (Zwiadowca Drowów)
- Elven Forest Warrior (Elfi Wojownik Lasów)
- Giant Reaper (Pogromca Olbrzymów)
- Samurai (Samuraj)
- Shadow Elf (Elfi Cień)
- Slayer of the Eye (Niszczyciel Oczu)
- Slinger (Procarz)
- Tracker (Traper)
- Wilderness Protector (Obrońca Natury)
Kapłan:
- Battle Priest of Tempus (Bojowy Kapłan Tempusa)
- Drow Priest (Kapłanka Drowów)
- Healer (Uzdrawiacz)
- Priest of Amaunator (Kapłan Amaunatora – Kleryk Słońca)
- Priest of Auril (Kapłan Auril – Kleryk Mrozu)
- Priest of Malar (Kapłan Malara – Kleryk Chaosu)
- Priest of Mystra (Kapłan Mystry – Kleryk Tajemnic)
- Priest of Selune (Kapłan Selune – Kleryk Księżyca)
- Priest of Shar (Kapłan Shar – Kleryk Nocy)
- Priest of Tybboch (Kapłan Tybbocha)
- Priest of Tyr (Kapłan Tyra – Kleryk Sprawiedliwości)
- Protector of the Faith (Fanatyk)
- Warlock (Czarnoksiężnik)
Druid:
- Aerial Druid (Druid Powietrza)
- Aquatic Druid (Wodny Druid)
- Dream Walker (Podróżnik Snów)
- Justifier (Druid Cienia)
- Priest of Silvanus (Kapłan Silvanusa – Kleryk Natury)
- Shadow Master (Mistrz Cieni)
- Shaman (Szaman)
Bard:
- Buccaneer (Bard Bojowy)
- Chanter (Dziki Bard)
- Chronicler (Kronikarz)
- Minstrel (Minstrel)
- Musician (Muzyk)
- Troubador (Trubadur)
Złodziej:
- Burglar (Włamywacz)
- Delver (Oszust)
- Drow Assassin (Drowi Zabójca)
- Huntsman (Myśliwy)
- Knife Bearer (Mistrz Noża)
- Merchant (Kupiec)
- Ninja (Ninja)
- Planewalker Thief (Złodziej Miedzyplanowy)
- Sniper (Snajper)
- Svirfnebli (Głębinowy Gnom)
- Swindler (Oszust)
- Thug (Zbój)
Jak widać Podklas jest sporo – i tak być powinno. Teraz (teoretycznie) każdy może być kim chce – nie ma uogólnień i scalania kilku profesji w jednej. Część z nich jest całkiem przyziemna i do wyobrażenia (Muzyk, Traper, Myśliwy...) – inne znów są fantastycznie nieziemskie (I Chwała im za To!). Do czego zmierzam? Ludzie nie lubiący odbiegać daleko od normy nie będą narzekać, a i tacy, którzy uwielbiają uciekać do mistycznego świata wyobraźni też będą mieli niemałą ucztę. Sam Miodzio? Chyba tylko najbardziej wybredni będą się czepiać... No cóż – jestem upierdliwy.
Fakt faktem – nie ma podklas dla Magów, co można jeszcze przeboleć przy takiej ilości nowych zaklęć...
Z wyżej wymienionych powodów jest kilka absurdów w klasyfikacji – np. Czarnoksiężnik, który przecież (chcąc nie chcąc) należy do Magów – znalazł się w grupie Kapłanów... W sumie to też można przeżyć.
Kilka podklas wydaje się być połączeniem możliwości dwóch (lub więcej) innych klas, a jednocześnie nie wnosi zbyt wiele nowego. To tak jakby grać dwuwieloklasowcem z kilkoma nowymi zdolnościami... Ale jednak te klasy czymś (mało, bo mało ...) się wyróżniają...
To co najbardziej rzuciło mi się w oczy (oprócz kilku literówek w angielskich opisach...;)) to nowe rasy podpięte jako profesje... No w sumie cieszę się bardzo, ze w końcu jakieś zróżnicowanie, że są wyróżniające się Drowy, Duergary itp. ale co to ma do klasy? Owszem – wymienione tutaj chociażby Svirfnebli czy Mroczne Elfy mają swoje dziwne, unikalne style walki i ich profesje różnią się od pozostałych, ale prawdopodobnie – przy wyborze rasy – gdy klikniesz na krasnoluda, to program nie zapyta Cię: "jaki?"... A świat dla takiego Duergara wyglądałby zupełnie inaczej – nie odzwierciedlą tego małe noty w charyzmie czy czasem jakaś mała bójka... I pewnie dlatego rasy te o dziwo rasami nie są, a wędrują do kategorii "Podklasy"...
To na razie tyle jeśli chodzi o jakieś grzeszki... Tak naprawdę, to nie są niczym znaczącym i nie mogą przeszkodzić w zabawie...
- Jak ktoś nie wie o kim mowa przy profesjach Kapłana (np. Kapłan Shar), to radzę się zainteresować mitologią Faerunu, a i niedługo powinno być słów kilka na temat wszystkich bóstw...
- Co do tłumaczenia – to większość nazw czarów przytaczałem dosłownie (dlatego takie głupie...) a niektóre obrazowo – żeby oddać mniej więcej sens... W podklasach natomiast zbyt dużo idiomów, więc nazwy są tam raczej luźno przytoczone i proszę się nimi zbytnio nie sugerować... Zresztą konkretny opis każdej podklasy już niedługo dostaniecie w swoje ręce...
Podsumowanie
W skrócie – TDD oferuje Wam:
- Ponad 30 godzin zabawy
- Ponad 170 nowych czarów
- 10 nowych towarzyszy broni
- Około 40 nowych potworów
- Ponad 180 nowych przedmiotów (ekwipunek + inne)
- 75 nowych podklas
Jak tylko będę miał dostęp do w miarę szybkiego łącza, to biorę się za ściąganie i dalsze wrażenia... A właśnie – skąd to cudo ściągnąć?
Jeśli nie przeszkadza Wam to, że plik zajmuje 266 MB (dla formalności dodam, że po rozpakowaniu zajmuje 500...), to możecie ściągać ten addon ze stron:
www.teambg.net/tdd/ – oficjalna strona wydawcy – najnowsze łatki i dodatkowe info
www.gry-online.pl – polski serwis, więc ściąganie pewnie pójdzie szybciej...
Życzę wspaniałych podróży...
Tekst pochodzi z Tawerny RPG.
Komentarze
Dodaj komentarz