1. Podstawy
- 1.01: Czym jest w ogóle Dragon Age: Początek?
- 1.02: Wspomniane zostało, że gra będzie osadzona w mrocznych, heroicznych czasach. Co to dokładnie oznacza?
- 1.03: Kiedy nastąpi premiera?
- 1.04: Na jakie platformy będzie udostępniona gra?
- 1.05: Co z wymaganiami?
- 1.06: Dlaczego właśnie tak nazwaliście swoją grę?
- 1.07: Kto będzie wydawcą gry?
- 1.08: Jaki przedział wiekowy może uzyskać Dragon Age?
- 1.09: Ile godzin zajmie nam ukończenie Dragon Age: Początek?
- 1.10: Dlaczego data wydania została zmieniona?
2. Postacie
- 2.01: Jak bardzo gracze będą mogli wpłynąć na wygląd bohatera?
- 2.02: Czy w grze występują sojusze?
- 2.03: Jakie klasy mamy do wyboru?
- 2.04: Czym są specjalizacje?
- 2.05: Czy w grze istnieje system wytwórstwa?
- 2.06: Cytat: “Tak. Gracze będą mogli wytwarzać zioła, pułapki oraz eliksiry.” Czy będziemy mogli wytwarzać rośliny (np. poprzez sadzenie?), czy dotyczy to tylko ziół, które są składnikami (np. trucizn i eliksirów?). Oczywiście działanie pułapek i trucizn jest zrozumiałe, ale jestem ciekaw, co robią te „zioła”. Czy zwiększają statystyki, życie, manę lub coś innego?
- 2.07: Jak używa się pułapek i trucizn?
- 2.08: Jakie rasy dostępne są w DA?
- 2.09: Czy wszystkie specjalizacje będą dostępne dla towarzyszy?
- 2.10: Ile Początków będzie do wyboru?
- 2.11: Jakie specjalizacje dostępne są dla wojownika na wysokim poziomie?
- 2.12: Jeżeli istnieje jakakolwiek klasa “druida”... Czy zwierzęta są do niego wrogo nastawione?
- 2.13: Czy będą jakieś premie i zdolności rasowe?
- 2.14: Czy możemy otrzymać więcej informacji na temat klas?
- 2.15: Czy będzie klasa podobna do barda jako jedna ze specjalizacji maga?
- 2.16: Czy będziemy mogli stworzyć swoich własnych bohaterów, wybierając rasę i klasę, czy istnieją już stworzeni?
- 2.17: Jak dużo umiejętności mogą nauczyć się wojownik/łotrzyk?
- 2.18: Czy wszystkie dialogi w grze posiadają lektora?
- 2.19: Czy będzie możliwość wybrania klasy łotrzyka, jeżeli naszą historią jest człowiek szlachcic?
3. Fabuła
- 3.01: Gdzie rozgrywa się akcja gry?
- 3.02: Jak bardzo liniowa jest gra?
- 3.03: Czy istnieje mnoga ilość zakończeń?
- 3.04: Nazwa gry to Dragon Age: Początek – jakie są smoki?
- 3.05: Czy istnieje możliwość stania się moralnie poprawną postacią, bez zostawania na końcu męczennikiem narodów?
- 3.06: Jak traktowane są krasnoludy w grze?
- 3.07: Będzie to świat "bez szwów", jak Oblivion i Gothic 3 czy będzie on podzielony na pewne poziomy jak we Wrotach Baldura 2?
- 3.08: Jak bardzo liniowa jest gra? Czy będzie zawierała wątek główny, zadania poboczne i różnorakie sposoby na rozwiązanie problemu?
- 3.09: Czy zadania będą polegały na przynoszeniu artefaktów, czy będzie kilka możliwości zakończenia zadania jak to miało miejsce we Wrotach Baldura 2?
- 3.10: Czy wybory podejmowane w grze będą raczej pomiędzy dobrymi (świętoszki, którzy nie skrzywdziliby nawet muchy) a złymi (tymi, którzy pożerają biedne szczeniaczki, tylko z tego powodu, że są tacy źli) jak to miało miejsce w KOTOR, czy jak w Mass Effect – dobry negocjator i fanatyczny żołnierz?
- 3.11: Czy będzie można zabić każdego, kto nie jest ważny dla fabuły, jak to miało miejsce we Wrotach Baldura?
- 3.12: Czy księgi o Zakonie są dostępne zwykłym obywatelom? Jestem ciekaw czy w historii Ferelden były Mroczne Wieki, w których tylko kler potrafił pisać i czytać. W ten sposób mógł kontrolować interpretację wszystkich dzieł.
- 3.13: Ponieważ psy są nieodzowną częścią życia w Ferelden, czy będą trzy modele (mały, średni i mabarski) czworonogów?
- 3.14: Czy sami rozdajemy umiejętności i pozostają one niezmienione aż do końca gry (jak w AD&D), czy może jak w 3.5 D&D, gdzie trzeba zwiększać statystyki co poziom?
- 3.15: Czy będziemy mogli spotkać podejrzanych typów? Jak wyglądają? Czy są przyjaźnie nastawieni?
4. Walka
- 4.01: Czy walka jest oparta na systemie turowym?
- 4.02: Czy występuje oburęczność w dzierżeniu oręża?
- 4.03: Czym jest “combo czarów”?
- 4.04: Jak działa system magii?
- 4.05: Cytat: “Magowie mają szansę wyboru kolejnych zaklęć podczas awansowania. Istnieje szeroka gama zaklęć, uroków i czarów, pozwalająca na wyspecjalizowanie swego czarownika.” Czy możesz przybliżyć nam bardziej system magii? Na przykład czy może istnieć mag bez specjalizacji w żadnej ze szkół? Kiedy mag awansuje, czy musi rezygnować z nowo poznanych czarów na rzecz innych, czy może poznać je wszystkie?
- 4.06: Chciałbym się dowiedzieć szczegółów na temat magii, umiejętności i drzewek talentów. Chciałbym również dowiedzieć się, jakimi zasadami kieruje się system walki. Wiem, że może być to jedna z informacji, która zostania ujawniona później, ale nie zaszkodzi zapytać.
- 4.07: Czy możemy zostać porażeni przez piorun?
- 4.08: Czy w grze będą małe, potulne kotki zombie?
- 4.09: Cytat: ” Walka w Dragon Age: Początek nie jest turowa, jednakże występuje opcja pauzy gry dla lepszego zastosowania taktyki.” Czy to oznacza, że dostępna jest autopauza?
- 4.10: Chciałem się dowiedzieć, czy odpoczynek jest możliwy wyłącznie w obozach i tawernach, czy też można spać pod gołym niebem? Czy wtedy będziemy mogli zostać zaatakowani przez wroga, jak to miało miejsce w poprzednich produktach?
- 4.11: Czy w grze pojawi się coś w rodzaju dziennika walki z Wrót Baldura?
5. Towarzysze
- 5.01: Ilu towarzyszy można mieć w drużynie?
- 5.02: Jak się ich kontroluje?
- 5.03: Jak można ich kształcić?
- 5.04: Czy można pozbyć się jednego z towarzyszy?
- 5.05: Czy można przejść grę w pojedynkę, bez członków drużyny?
- 5.06: Czy towarzysz może ponieść śmierć?
- 5.07: Czy w grze występują opcje romansowania?
6. Informacje techniczne
- 6.01: Na jakim silniku działa gra?
- 6.02: Na jakich zasadach działa gra?
- 6.03: Występuje tu oś Z (oś trzeciego wymiaru)?
- 6.04: Czy przewidywana jest rogrywka wieloosobowa?
- 6.05: Czy będą narzędzia do tworzenia własnych przygód?
7. Rozgrywka
- 7.01: Czy będą ograniczenia poziomu? Jeśli tak to jaki będzie maksymalny?
- 7.02: Jak gra definiuje rażenie towarzyszy? Czy czary obszarowe ranią również naszych przyjaciół lub gdy stoją na linii strzału?
- 7.03: Czy istnieją poziomy trudności? Jak działają?
- 7.04: Można ukryć się za kolumnami, drzewami i innymi przedmiotami, by uniknąć ataku?
- 7.05: Czy jest możliwe stworzenie “zręcznego wojownika”?
- 7.06: Czy będą jakieś ograniczenia klasowe, co do używanej broni?
- 7.07: Czy w oknie awansowania będzie opcja “zalecane”, jak to miało miejsce w NWN?
- 7.08: Czy poziom towarzyszy, którzy właśnie się do ciebie przyłączą, będzie taki sam jak głównej postaci? Jeżeli tak, to czy gdy wzrośnie im poziom, będziemy mogli ingerować w dodawanie statystyk?
- 7.09: Czy jest nadal w grze grywalny epilog, który wyjaśnia chociaż odrobinę?
- 7.10: Zauważyłem na filmie, ukazującym walkę z ogrem, że postać wykonując ostatnie cięcie, zrobiła pewną ewolucję. Chciałem się dowiedzieć czy każdy potwór może zostać zabity w taki sposób? Byłoby świetnie.
- 7.11: Ponieważ mamy wiele szans na różnorakie posunięcia, czy istnieje rodzaj reputacji?
- 7.12: Czy będzie można widzieć aktualnie noszony sprzęt, jak miecz lub kusza na plecach?
- 7.13: A co z systemem zbierania przedmiotów?
- 7.14: Jak działa system walutowy?
- 7.15: Czy istnieją jakieś ograniczenia związane z klasami?
- 7.16: Czy będzie można chodzić w “nieformalnym” stroju, na przykład bez zbroi w królewskim obozie?
- 7.17: Jakie rodzaje uzbrojenia i broni występują w DA?
8. NPC
- 8.01:Jak wielu NPC będziemy mieli do wyboru? Znamy już czarodziejkę Morrigan i Wynne, leczącą dusze. A co z resztą kompanii?
- 8.02: Czy Shale pojawi się w końcu w grze?
- 8.03: Czy jest możliwe utrzymanie przy życiu Rabbita w trakcie epilogu? I czy Rabbit (Pies) będzie pełnoprawnym członkiem naszej drużyny?
9. Środowisko
- 9.01: Na filmie widziałem zniszczone lokacje i ruiny. Czy będą w DA również piękne obszary (wioski, lasy, wodospady itp.)?
- 9.02: Czy będzie możliwe zniszczenie drzwi dzięki ognistej kuli?
- 9.03: A co z dzikim życiem, czy istnieją neutralne zwierzęta, jak wiewiórki, niedźwiedzie, krowy itp.?
- 9.04: Istnieje “szybka podróż” z jednego miasta do drugiego (jak w Oblivionie), czy będziemy zmuszeni wszystko przemierzać pieszo? Czy przynajmniej będziemy mogli wynająć/kupić konia, by przyspieszyć podróżowanie?
10. Download
1. Podstawy
1.01: Czym jest w ogóle Dragon Age: Początek?
Dragon Age: Początek to mroczny, heroiczny świat fantasy, umiejscowiony w unikalnym świecie. Jako duchowy następca popularnej serii Wrota Baldura wykorzystuje system z trybem pauzy. Istnieje tryb kamery zza ramienia bohatera oraz tryb swobodny. Dragon Age: Początek zawiera ogromną ilość filmów z dialogami. Gracze będą mogli zwerbować wyjątkowych członków drużyny, którzy będą mieli swoje własne powody do podróży z naszym bohaterem.
1.02: Wspomniane zostało, że gra będzie osadzona w mrocznych, heroicznych czasach. Co to dokładnie oznacza?
Oznacza to, że Dragon Age: Początek jest bardzo brutalną, czasem krwawą przygodą z dojrzałymi tematami. Zawiera tradycyjne elementy fantasy: herosów, złoczyńców i magię, lecz nie będziemy ukrywać, że zostaniecie wprowadzeni do brutalnego, niebezpiecznego, a czasami szokującego świata.
1.03: Kiedy nastąpi premiera?
Zarówno wersja na PC jak i na konsole będzie dostępna w drugiej połowie 2009 roku.
1.04: Na jakie platformy będzie udostępniona gra?
Dragon Age: Początek wpierw ukaże się na PC, następnie na Xbox360 i Playstation 3.
1.05: Co z wymaganiami?
Jeszcze dokładnie nie ustaliliśmy wymagań sprzętowych na PC. Kiedy to zrobimy, zamieścimy informacje na oficjalnej stronie gry.
1.06: Dlaczego właśnie tak nazwaliście swoją grę?
Gra oferuje całkiem nową cechę zwaną Historiami Początku, które kształtują wygląd świata i sposób jego postrzegania. Każdy początek ustala motywacje gracza, kształtuje jego doświadczenie życiowe, tworzy jedyny w swoim rodzaju prolog, ścieżkę życia i epilog gry. Nazwa “Początek” również odnosi się do powrotu BioWare do korzeni.
1.07: Kto będzie wydawcą gry?
Electronic Arts.
1.08: Jaki przedział wiekowy może uzyskać Dragon Age?
Jeszcze nie poddaliśmy gry ocenie. Oczekujemy, iż ESRB (Entertainment Software Rating Board) oceni naszą grę na "tylko dla pełnoletnich", jako że tworzymy mroczną i brutalna grę. Kiedy otrzymamy oficjalną ocenę, zamieścimy o tym informacje na oficjalnej stronie gry.
1.09: Ile godzin zajmie nam ukończenie Dragon Age: Początek?
Jak w poprzednich grach BioWare, wszystko będzie zależało od tego jak sumiennie zabierzemy się do rozgrywki oraz ile zadań pobocznych postanowimy ukończyć. Uważamy, że fani będą całkiem usatysfakcjonowani długością głównego wątku.
1.10: Dlaczego data wydania została zmieniona?
EA i BioWare są naprawdę podekscytowani potencjałem gry na PC i konsole, a my nie chcemy zawieść. Niewyobrażalnie dużo czasu i wysiłku włożyliśmy w Dragon Age: Początek, a ten ekstra czas upewni nas, że dostarczymy świetny produkt, na jaki czekacie.
2. Postacie
2.01: Jak bardzo gracze będą mogli wpłynąć na wygląd bohatera?
Gracze będą mogli wybrać wygląd postaci dzięki narzędziu BioWare do szczegółowego tworzenia twarzy. Możliwe będzie również ustalenie rasy, płci oraz klasy bohatera. Istnieje również opcja wyboru przeszłości danej postaci. Inne decyzje podejmować będziemy podczas zyskiwania kolejnych poziomów doświadczenia.
2.02: Czy w grze występują sojusze?
Dragon Age: Początek daje graczom możliwość komunikacji z członkami drużyny i nadzorowania ich rozwoju. Podczas rozgrywki gracz będzie podejmować decyzje. W zależności od charakteru towarzyszy, mogą one wpłynąć na wasze stosunki pozytywnie bądź negatywnie. Więc zamiast uproszczonego systemu dobry/zły, gra umożliwia oddziaływanie na charakter towarzyszy podczas przygód. Odpowiednie dowodzenie prowadzi do zyskania lojalności, potężnych sprzymierzeńców, a nawet możliwości romansowania.
2.03: Jakie klasy mamy do wyboru?
Istnieją trzy klasy do wyboru: wojownik, mag oraz łotrzyk. Wraz z zyskiwaniem kolejnych poziomów doświadczenia, udostępniane będą specjalizacje.
2.04: Czym są specjalizacje?
Specjalizacje są zbiorem cech, które mogą zostać użyte, by przystosować bohaterów do własnego upodobania. Gracze będą musieli zasłużyć na owe specjalizacje podczas rozgrywki.
2.05: Czy w grze istnieje system wytwórstwa?
Tak. Gracze będą mogli wytwarzać zioła, pułapki oraz eliksiry.
2.06: Cytat: “Tak. Gracze będą mogli wytwarzać zioła, pułapki oraz eliksiry.” Czy będziemy mogli wytwarzać rośliny (np. poprzez sadzenie?), czy dotyczy to tylko ziół, które są składnikami (np. trucizn i eliksirów?). Oczywiście działanie pułapek i trucizn jest zrozumiałe, ale jestem ciekaw, co robią te „zioła”. Czy zwiększają statystyki, życie, manę lub coś innego?
W poprzednim pytaniu źle się chyba zrozumieliśmy. Nie wytwarza się ziół, nie zmienisz jednego ziela w inne. Zdolność warzenia trucizn, wytwarzania pułapek i zielarstwa będą pozwalać na tworzenie eliksirów oraz urządzeń.
2.07: Jak używa się pułapek i trucizn?
Mikstury i balsamy lecznicze są używane przez twoją postać. Możesz z nich skorzystać w oknie ekwipunku lub umieścić w oknie szybkiego wybierania. Pułapki uruchamiane są w ten sam sposób. Są umieszczane na ziemi, a ty masz za zadanie zwabić przeciwnika w to miejsce.
2.08: Jakie rasy dostępne są w DA?
Można wybrać człowieka, elfa oraz krasnoluda.
2.09: Czy wszystkie specjalizacje będą dostępne dla towarzyszy?
Istnieje mnóstwo rożnych drzewek specjalizacji dostępnych dla członków drużyny, w zależności od ich klasy postaci.
2.10: Ile Początków będzie do wyboru?
Udostępniliśmy 6 unikalnych Historii Początku. Już pokazaliśmy człowieka szlachcica i maga w bitwie. Więcej historii poznacie później.
2.11: Jakie specjalizacje dostępne są dla wojownika na wysokim poziomie?
Więcej na temat poszczególnych klas dowiecie się w przyszłości.
2.12: Jeżeli istnieje jakakolwiek klasa “druida”... Czy zwierzęta są do niego wrogo nastawione?
W DA nie ma czegoś takiego jak “druid". Jednakże istnieje klasa ze zdolnościami związanymi ze zwierzętami.
2.13: Czy będą jakieś premie i zdolności rasowe?
Tak, będą. Na przykład, już wspominaliśmy, że krasnoludy są w naturalny sposób odporne na magię. Więcej informacji na temat ras podamy w późniejszym okresie.
2.14: Czy możemy otrzymać więcej informacji na temat klas?
Istnieją trzy klasy: wojownik, łotrzyk i mag. Zdobywając doświadczenie będziecie w stanie wybrać specjalizacje dla danej postaci.
2.15: Czy będzie klasa podobna do barda jako jedna ze specjalizacji maga?
Są specjalizacje dostępne dla maga, jak i dla wojownika oraz łotrzyka. Więcej na temat specjalizacji opowiemy w przyszłości.
2.16: Czy będziemy mogli stworzyć swoich własnych bohaterów, wybierając rasę i klasę, czy istnieją już stworzeni?
Gdy rozpoczynasz DA, wybierasz swoją “historię początku”. Istnieją różne historie dostępne w zależności od klasy i rasy. Tak, będzie możliwość wyboru płci, rasy i klasy. Nawet możecie wybrać fryzurę, kolor oczu i rysy twarzy.
2.17: Jak dużo umiejętności mogą nauczyć się wojownik/łotrzyk?
To zależy jak wiele poziomów zdobędziecie. Im więcej odkryjecie, tym więcej rozpoczniecie wątków i zadań, zabijecie potworów i zyskacie doświadczenia. Całkowita liczba zdolności możliwych do zdobycia będzie zależna od sposobu przejścia gry.
2.18: Czy wszystkie dialogi w grze posiadają lektora?
Każdy NPC jest udźwiękowiony. Dialogi gracza nie, ale istnieje 6 różnych odgłosów dostępnych w zależności od rasy i klasy. Wprowadzanie lektora do dialogów gracza ograniczyłoby możliwości mixowania różnych opcji klas i ras.
2.19: Czy będzie możliwość wybrania klasy łotrzyka, jeżeli naszą historią jest człowiek szlachcic?
Tak, jest możliwe by być szlachetnie urodzonym i mieć serce łotra.
3. Fabuła
3.01: Gdzie rozgrywa się akcja gry?
Historia Dragon Age: Początek rozgrywa się w królestwie Ferelden. Położone jest ono w południowo-wschodniej części kontynentu, zwanego Thedas.
3.02: Jak bardzo liniowa jest gra?
Przez większą część gry gracze będą mogli wybrać kierunek podróży i kolejność, w jakiej będą kończyć wątki. Istnieje wiele zadań pobocznych.
3.03: Czy istnieje mnoga ilość zakończeń?
Owszem, w zależności od wybranej postaci oraz decyzji podjętych podczas rozgrywki. Nie podamy dokładnej liczby, gdyż nie chcemy zepsuć niespodzianki naszym graczom.
3.04: Nazwa gry to Dragon Age: Początek – jakie są smoki?
“Dragon Age” jest nazwą nadaną przedziałowi czasowemu, w którym ma miejsce gra. Jest to związane z faktem, iż na początku epoki smoki znów się pojawiły, po tym jak uznano je za wymarłe. Gra nie traktuje wyłącznie o tych gadach, chociaż odgrywają one dużą rolę w fabule gry. Smoki to rzadkie i niebezpieczne istoty, a ich fantastyczna natura odzwierciedla to, o czym jest nasza gra – stąd takowy tytuł.
3.05: Czy istnieje możliwość stania się moralnie poprawną postacią, bez zostawania na końcu męczennikiem narodów?
Będziecie mogli grać w DA jak chcecie. Możecie być sprawiedliwi i poprawni politycznie lub propagować moralne zgnicie, albo szukać zrównoważenia. Nie będziemy odkrywali przed wami zakończenia, sami zobaczcie.
3.06: Jak traktowane są krasnoludy w grze?
Krasnoludy to starożytna i dumna rasa w DA, jednakże polityczne problemy w królestwie krasnoludów spowodowały zamieszanie na świecie. Więcej na temat ras dowiecie się później.
3.07: Będzie to świat "bez szwów", jak Oblivion i Gothic 3 czy będzie on podzielony na pewne poziomy jak we Wrotach Baldura II?
Dragon Age będzie podobna do innych produktów BioWare jak Wrota Baldura lub Neverwinter Nights. Będzie mnóstwo lokacji do zwiedzenia, każda z historią swego narodu.
3.08: Jak bardzo liniowa jest gra? Czy będzie zawierała wątek główny, zadania poboczne i różnorakie sposoby na rozwiązanie problemu?
DA będzie zawierać mnóstwo historii, od twojej własnej poprzez związane z fabułą gry. Podczas rozgrywki będziesz mógł rozpocząć wiele zadań pobocznych, które dadzą ci różne możliwości dla ciebie i twojej drużyny.
3.09: Czy zadania będą polegały na przynoszeniu artefaktów, czy będzie kilka możliwości zakończenia zadania jak to miało miejsce we Wrotach Baldura II?
Będzie duży wachlarz zadań. Niektóre będą proste, inne złożone, a są i takie, które mogą zakończyć się w różny sposób.
3.10: Czy wybory podejmowane w grze będą raczej pomiędzy dobrymi (świętoszki, którzy nie skrzywdziliby nawet muchy) a złymi (tymi, którzy pożerają biedne szczeniaczki, tylko z tego powodu, że są tacy źli) jak to miało miejsce w KOTOR, czy jak w Mass Effect – dobry negocjator i fanatyczny żołnierz?
DA to gra, w której twoje moralne posunięcia mają wpływ na to, jak odbiera cię otoczenie. Działania, które podejmiesz, nie zawsze będą miały oczywisty wynik, czasem odpowiedź nie jest łatwa.
3.11: Czy będzie można zabić każdego, kto nie jest ważny dla fabuły, jak to miało miejsce we Wrotach Baldura?
Nie będziesz mógł zabić każdego osobnika, jakiego spotkasz w DA, gdyż nie ma to najmniejszego sensu. Możesz być pewien, że napotkasz wystarczająco dużo przeciwników i ich ofiar. To, jak załatwisz sprawy, zależy od ciebie.
3.12: Czy księgi o Zakonie są dostępne zwykłym obywatelom? Jestem ciekaw czy w historii Ferelden były Mroczne Wieki, w których tylko kler potrafił pisać i czytać. W ten sposób mógł kontrolować interpretację wszystkich dzieł.
Gracz będzie miał możliwość dowiedzieć się więcej o Zakonie podczas gry. Czasem będzie to człowiek, który opowie ci o nim, a czasem natkniesz się na różne pisma. Nie każdy ma taką samą opinię o Zakonie, więc nie wszystkie informacje pochodzą z tego samego źródła.
3.13: Ponieważ psy są nieodzowną częścią życia w Ferelden, czy będą trzy modele (mały, średni i mabarski) czworonogów?
Będziecie spotykać głównie mabarskie psy, gdyż są to najagresywniejsze zwierzęta wojenne. W DA spotkać można również inne rasy.
3.14: Czy sami rozdajemy umiejętności i pozostają one niezmienione aż do końca gry (jak w AD&D), czy może jak w 3.5 D&D, gdzie trzeba zwiększać statystyki co poziom?
Będziecie mogli zwiększać statystyki podczas zdobywania kolejnego poziomu.
3.15: Czy będziemy mogli spotkać podejrzanych typów? Jak wyglądają? Czy są przyjaźnie nastawieni?
Jeżeli dobrze się przyjrzysz, przemierzając podziemne lokacje, napotkasz ich.
4. Walka
4.01: Czy walka jest oparta na systemie turowym?
Walka w Dragon Age: Początek nie jest turowa, jednakże występuje opcja pauzy gry dla lepszego zastosowania taktyki.
4.02: Czy występuje oburęczność w dzierżeniu oręża?
Oburęczność jest jedną z licznych opcji, które mogą wybrać gracze podczas tworzenia postaci lub jej awansu na kolejny poziom. Każdy może trzymać dwie bronie na raz, lecz bez oburęczności nie będą biegli w tego rodzaju walce.
4.03: Czym jest “combo czarów”?
Dragon Age: Początek wprowadza pomysł na “combo czarów”. Polega to na tym, że można połączyć ze sobą kilka czarów, by uzyskać unikalny efekt. Na przykład, rzucając czar spowalniający wraz z typową kulą ognia, możemy jednocześnie obniżyć sprawność przeciwnika, jak i zadać mu obrażenia.
4.04: Jak działa system magii?
Magia w grze opiera się na zasobach many. Każde użycie czaru spowoduje zużycie części many czarownika. W dodatku niektóre czary będą pobierać ją podczas swego trwania. Mana regeneruje się powoli, a jej maksymalny poziom rośnie wraz z rozwojem postaci. Magowie mają szansę wyboru kolejnych zaklęć podczas awansowania. Istnieje szeroka gama zaklęć, uroków i czarów, pozwalająca na wyspecjalizowanie swego czarownika.
4.05: Cytat: “Magowie mają szansę wyboru kolejnych zaklęć podczas awansowania. Istnieje szeroka gama zaklęć, uroków i czarów, pozwalająca na wyspecjalizowanie swego czarownika.” Czy możesz przybliżyć nam bardziej system magii? Na przykład czy może istnieć mag bez specjalizacji w żadnej ze szkół? Kiedy mag awansuje, czy musi rezygnować z nowo poznanych czarów na rzecz innych, czy może poznać je wszystkie?
Magowie zaczynają z dużym wachlarzem czarów, lecz by używać bardziej zaawansowanych, bohater musi zgłębić daną szkołę poprzez rozwijanie drzewka umiejętności. Od ciebie zależeć będzie, czy mag będzie specjalizował się w różnorodnych czarach, czy skupi się na jednej dziedzinie.
4.06: Chciałbym się dowiedzieć szczegółów na temat magii, umiejętności i drzewek talentów. Chciałbym również dowiedzieć się, jakimi zasadami kieruje się system walki. Wiem, że może być to jedna z informacji, która zostania ujawniona później, ale nie zaszkodzi zapytać.
Przepraszamy, ale jak sam wspomniałeś, jest to informacja, która zostanie ujawniona w późniejszym okresie.
4.07: Czy możemy zostać porażeni przez piorun?
W grze występują czary oparte na elektryczności, więc tak, możecie.
4.08: Czy w grze będą małe, potulne kotki zombie?
Nigdy nic nie wiadomo. Miejcie oczy szeroko otwarte.
4.09: Cytat: ” Walka w Dragon Age: Początek nie jest turowa, jednakże występuje opcja pauzy gry dla lepszego zastosowania taktyki.” Czy to oznacza, że dostępna jest autopauza?
Jest dostępna i może być używana przez tych, którzy preferują taki rodzaj gry.
4.10: Chciałem się dowiedzieć, czy odpoczynek jest możliwy wyłącznie w obozach i tawernach, czy też można spać pod gołym niebem? Czy wtedy będziemy mogli zostać zaatakowani przez wroga, jak to miało miejsce w poprzednich produktach?
W Dragon Age: Początek nie istnieje odpoczynek w tym sensie. Mana i życie regenerują się, a czary nie wymagają odnowy. Istnieje obóz, w którym nasi bohaterowie będą mogli wyleczyć poważne rany. Czy będziecie tam bezpieczni? Sami musicie to sprawdzić!
4.11: Czy w grze pojawi się coś w rodzaju dziennika walki z Wrót Baldura?
W Dragon Age: Początek każdy napotkany przez ciebie stwór zostanie opisany w twoim dzienniku. Pojawią się tam historyczne fakty oraz niektóre z jego zachowań. Statystyki, jak na przykład twój ulubiony czar, także znajdą swoje miejsce w dzienniku.
5. Towarzysze
5.01: Ilu towarzyszy można mieć w drużynie?
Gracz może mieć jednocześnie czterech członków drużyny, wliczając w to główną postać. Liczba potencjalnych towarzyszy zależy od wyborów dokonanych przez gracza podczas gry.
5.02: Jak się ich kontroluje?
Podobnie jak we Wrotach Baldura 2 możesz przejąć całkowitą kontrolę nad nimi lub włączyć im SI. Dragon Age wykorzystuje specjalny system taktyczny, który pozwala graczom na konfigurowanie akcji i reakcji na każdym towarzyszu z osobna. Na przykład, możesz poinformować swojego maga, by zawsze leczył rannego przyjaciela, gdy jego poziom życia spadnie do 30%.
5.03: Jak można ich kształcić?
Każdy członek drużyny posiada klasę oraz umiejętności im przydzielone w momencie dołączenia do bohatera. Gracz może przejąć kontrolę nad awansowaniem, wybieraniem umiejętności oraz innymi funkcjami lub pozwolić, by wyręczył go program.
5.04: Czy można pozbyć się jednego z towarzyszy?
Tak. Nie możemy podać jeszcze wielu detali, ale możemy powiedzieć, że nasi towarzysze broni nie zawsze będą zgadzali się z postępowaniem głównego bohatera.
5.05: Czy można przejść grę w pojedynkę, bez członków drużyny?
Oczywiście, że można, jednak w takim wypadku szybka śmierć jest stuprocentowa.
5.06: Czy towarzysz może ponieść śmierć?
Członkowie drużyny nie mogą zginąć podczas walki. Jeżeli życie towarzysza spadnie do zera, to jest on niezdolny do walki i nie może cię wspomóc. Gdy walka zakończy się, powróci z małą ilością życia, wytrzymałości lub many, dopóki nie zostanie uleczony lub nie odpocznie. Kilku towarzyszy może umrzeć, co związane jest ze specyficznymi splotami wydarzeń oraz wyborami podczas gry. Nie możemy podać więcej informacji, nie zdradzając fabuły.
5.07: Czy w grze występują opcje romansowania?
Tak. Jednymi z podstawowych cech gry są romanse, które nie są jednak obowiązkowe. Można znaleźć potencjalnych kochanków, z którymi możesz spróbować stworzyć związek, jednakże nie możemy zdradzić nic więcej, nie ujawniając wątków fabularnych. Jak już wcześniej wspominaliśmy, podchodzimy do romansów z wyczuciem i dojrzałością.
6. Informacje techniczne
6.01: Na jakim silniku działa gra?
Dragon Age: Początek wykorzystuje silnik Eclipse.
6.02: Na jakich zasadach działa gra?
Grupa pracująca nad grą stworzyła nowe zasady RPG specjalnie dla Dragon Age.
6.03: Występuje tu oś Z (oś trzeciego wymiaru)?
Dragon Age: Początek jest grą 3D, więc posiada oś Z. W grze można zauważyć ogromne wieże strażnicze lub majestatyczne łuki. Jednakże nie będzie można latać lub pływać.
6.04: Czy przewidywana jest rogrywka wieloosobowa?
Dragon Age: Początek dostarcza wielu wrażeń jednemu graczowi. Jako że jest to pierwsza gra umiejscowiona w świecie Dragon Age, grupa tworząca chciała skoncentrować się na jednym graczu, co pozwoliłoby poznać mu niewiarygodną historię, społeczeństwo i prawa gry.
6.05: Czy będą narzędzia do tworzenia własnych przygód?
Oczywiście. BioWare i nasi fani mieli ogromną frajdę, używając Narzędzi Newerwinter Nights i jeszcze raz chcemy umożliwić graczom tworzenie własnych przygód. Narzędzie Dragon Age było pokazane na Penny Arcade Expo w Seattle. Filmy ukazujące możliwości narzędzi można znaleźć w galerii World Builders. Więcej szczegółów już wkrótce.
7. Rozgrywka
7.01: Czy będą ograniczenia poziomu? Jeśli tak to jaki będzie maksymalny?
Dragon Age: Początek posiada najbogatszą historię od czasów Wrót Baldura 2. Jak w większości produktów BioWare, poziom końcowy bohatera jest związany ze stopniem poznania fabuły. Jeżeli zajmiesz się tylko głównym wątkiem, będziesz słabszy od postaci, która zajęła się również zadaniami pobocznymi. Przewidujemy, że większość postaci zakończy grę pomiędzy 15 a 20 poziomem.
7.02: Jak gra definiuje rażenie towarzyszy? Czy czary obszarowe ranią również naszych przyjaciół lub gdy stoją na linii strzału?
Każdy mag powinien pamiętać o polu rażenia. Wiele czarów rani NPC, towarzyszy oraz sprzymierzeńców (zarówno w czarach obszarowych, jak i na linii strzału błyskawicy).
7.03: Czy istnieją poziomy trudności? Jak działają?
W DA występują trzy poziomy trudności. Im wyżej, tym AI będzie “mądrzejsze”, przeciwnicy i rażenie towarzyszy będzie zadawało więcej obrażeń.
7.04: Można ukryć się za kolumnami, drzewami i innymi przedmiotami, by uniknąć ataku?
Gra uwzględnia zasłony. Na przykład drzwi zatrzymują strzały. Będziecie musieli stać na wprost przeciwnika, by go trafić, jednakże kilka czarów, jak ognista kula, nie potrzebują czystej linii strzału.
7.05: Czy jest możliwe stworzenie “zręcznego wojownika”?
Jest możliwe, by stać się wojownikiem skupionym głównie na zręczności niż na brutalnej sile. Na przykład wtedy, gdy chcesz stworzyć postać posługującą się dwiema broniami lub łucznika.
7.06: Czy będą jakieś ograniczenia klasowe, co do używanej broni?
Postacie mogą używać większości broni, lecz istnieją pewne restrykcje. Tylko magowie mogą używać lasek i większość broni wymaga jakiegoś poziomu zręczności lub siły. Sposób, w jaki stworzysz postać, generuje rodzaj broni, jaką będziesz mógł używać. Pamiętajcie, że istnieje różnica pomiędzy posługiwaniem się bronią, a posługiwaniem się nią umiejętnie. Niektóre klasy będą mogły poddać się treningowi, by używać niektórych broni lepiej niż osoby niewytrenowane.
7.07: Czy w oknie awansowania będzie opcja “zalecane”, jak to miało miejsce w NWN?
Nie ma takiej opcji, lecz istnieje automatyczne awansowanie. Oczywiście jeżeli zechcesz możesz własnoręcznie przeprowadzić ten proces.
7.08: Czy poziom towarzyszy, którzy właśnie się do ciebie przyłączą, będzie taki sam jak głównej postaci? Jeżeli tak, to czy gdy wzrośnie im poziom, będziemy mogli ingerować w dodawanie statystyk?
Twoi druhowie zdobywają tyle samo doświadczenia, co główna postać, niezależnie czy są w obozie, czy razem z tobą. Oczywiście ilość ich doświadczenia nie jest taka sama i mogą trochę wcześniej awansować. Gdy osiągną wyższy poziom, możecie wybrać umiejętności i polepszyć statystyki lub przydzielić je automatycznie. Postacie w DA posiadają odmienne historie i osobowości, dlatego też mają specyficzne talenty, specjalizacje i statystyki. Gdy już się do ciebie przyłączą, możesz ingerować w ich awansowanie.
7.09: Czy jest nadal w grze grywalny epilog, który wyjaśnia chociaż odrobinę?
Tak, nadal jest.
7.10: Zauważyłem na filmie, ukazującym walkę z ogrem, że postać wykonując ostatnie cięcie, zrobiła pewną ewolucję. Chciałem się dowiedzieć czy każdy potwór może zostać zabity w taki sposób? Byłoby świetnie.
Ten ruch nazwany został “podmuchem śmierci”. Istnieje kilka rodzajów takiego ruchu, w zależności od broni, zaawansowania postaci i wielkości wroga.
7.11: Ponieważ mamy wiele szans na różnorakie posunięcia, czy istnieje rodzaj reputacji?
Nie ma takowego systemu w DA, jednakże postacie będą reagowały na postępowanie głównego bohatera.
7.12: Czy będzie można widzieć aktualnie noszony sprzęt, jak miecz lub kusza na plecach?
Bronie, tarcze i zbroje będą widoczne na tobie i twoich towarzyszach.
7.13: A co z systemem zbierania przedmiotów?
Pokonani wojownicy mogą posiadać różnorodne przedmioty, wliczając w to pieniądze, bronie lub zbroje. Kiedy wróg zostanie powalony, każdy przedmiot noszony przez postać zostanie wyrzucony jako skarb.
7.14: Jak działa system walutowy?
W grze występują trzy rodzaje monet: złote, srebrne i miedziane, które zależne są od siebie w pewnym stopniu. Nie trzeba więc nosić dużo monet, by zakupić przedmiot.
7.15: Czy istnieją jakieś ograniczenia związane z klasami?
Każda klasa występuje w formie żeńskiej i męskiej. Jeżeli zapragniecie zostać krasnoludem, nie będziecie mogli zostać magami, gdyż ta rasa jest odporna na magię i nie potrafi jej używać.
7.16: Czy będzie można chodzić w “nieformalnym” stroju, na przykład bez zbroi w królewskim obozie?
Istnieje dużo różnych rodzajów szat do noszenia. Wybór uzbrojenia zależy od ciebie, jednakże z wszędobylskimi wrogami, lepiej nie rozstawać się z ekwipunkiem.
7.17: Jakie rodzaje uzbrojenia i broni występują w DA?
Istnieje wiele rodzajów uzbrojenia i oręża. Od szat magów po zbroje pełnopłytowe. Są również tarcze, hełmy i inne okrycia głowy, rękawice oraz buty. Bronie, jak sztylety, maczugi, miecze, miecze dwuręczne, topory, laski wzmacniające maga, łuki, kusze i różne rodzaje amunicji.
8. NPC
8.01: Jak wielu NPC będziemy mieli do wyboru? Znamy już czarodziejkę Morrigan i Wynne, leczącą dusze. A co z resztą kompanii?
Przepraszamy, ale nie ujawnimy wszystkich informacji dotyczących gry. Różne drużyny będą miały odmienne charaktery i mogą zawierać wszystkich dostępnych towarzyszy lub nie. Ujawniliśmy już jednego potencjalnego towarzysza w dziale postaci, Alistaira Szarego Strażnika.
8.02: Czy Shale pojawi się w końcu w grze?
Nie ujrzycie Shale'a w podstawowej wersji Dragon Age: Początek. Ale nie wyrzucajcie go z pamięci. Więcej informacji na jego temat pojawi się w przyszłości.
8.03: Czy jest możliwe utrzymanie przy życiu Rabbita w trakcie epilogu? I czy Rabbit (Pies) będzie pełnoprawnym członkiem naszej drużyny?
Udostępniona jest możliwość posiadania Psa (można wybrać mu imię). Przyłączając się zajmie miejsce jako towarzysz. Pamiętaj, że nie każdy napotkany NPC zechce przyłączyć się do drużyny, a i gracz nie musi wszystkich przyjmować.
9. Środowisko
9.01: Na filmie widziałem zniszczone lokacje i ruiny. Czy będą w DA również piękne obszary (wioski, lasy, wodospady itp.)?
Oczywiście. Ekipa, zajmująca się lokacjami w DA, stworzyła różnorodne środowiska do odkrycia. Niektóre będą mroczne i złowieszcze, inne pełne życia i radości. Przejrzyjcie również zdjęcia dostępne w naszej galerii.
9.02: Czy będzie możliwe zniszczenie drzwi dzięki ognistej kuli?
W grze występują epizody, w których będziesz miał możliwość wyważenia drzwi i jest to spektakularne wydarzenie. Niektóre drzwi wymagać będą klucza lub hasła. Ważne byś w swej drużynie uwzględnił postać ze zdolnościami otwierania zamków, jeżeli chcesz przejść grę w 100%.
9.03: A co z dzikim życiem, czy istnieją neutralne zwierzęta, jak wiewiórki, niedźwiedzie, krowy itp.?
Królestwo Ferelden jest “prawdziwym” światem ze standardowymi zwierzętami, które napotkasz w mieście i poza nim. Możesz napotkać zwyczajne istoty lub te bardziej fantastyczne, które można podziwiać w dziale potworów.
9.04: Istnieje “szybka podróż” z jednego miasta do drugiego (jak w Oblivionie), czy będziemy zmuszeni wszystko przemierzać pieszo? Czy przynajmniej będziemy mogli wynająć/kupić konia, by przyspieszyć podróżowanie?
Kiedy już odkryjesz daną lokację na mapie świata, będziesz mógł szybko podróżować pomiędzy danymi obszarami. Jednakże takie przemieszczanie może zostać przerwane przez różne wypadki losowe.
10. Download
10.01: Można wybrać tylko 3 rasy i tyle samo klas. Czy po wydaniu gry, istnieje możliwość dodania nowych ras/klas dzięki patchom lub rozszerzeniom?
Przepraszamy, ale nie możemy ujawniać szczegółów związanych z przyszłymi rozszerzeniami gry.
Źródło: dragonage.bioware.com
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz