Jeśli chcesz obczaić śpiewkę musisz rzucać uchem, coby cień rzeczy poznać
Fyrtha – oprowadzacz pod Sigil
Taaak, Fyrtha to jeden z wielu oprowadzaczy po Sigil, Mieście Drzwi. To także jedna z wielu osób, które posługują się slangiem specyficznym dla tego miejsca i sfer w ogóle. Przyznacie chyba, że zrozumienie go może nastręczać pewne trudności ? Dlatego dla początkujących obieżysferów przygotowaliśmy ten mały słownik. Czemu "mały" ? Dlatego, że gdybyśmy próbowali wypisać wszystkie terminy związane z tym światem, to trzeba by na to poświecić co najmniej kilkaset zwojów pergaminu. Dochodzą nowe zwroty i terminy, a stare zanikają, zostając jedynie w pamięci siwobrodych.
Znajdziecie tu nie tylko wytłumaczenie slangu, ale także opisy frakcji rządzących w Sigil, części istot, jakie można spotkać i wiele innych wiadomości. Pewnie przyda się Wam ta wiedza, gdy będziecie chcieli przykumać cienie Sigil i ruszyć w jazdę.
Ale, ale... pytacie czym jest Sigil ? To miasto, skąd prowadzą portale – bramy do wszystkich innych miejsce w Wieloświecie. Tu zbiegają się drogi śmiałków podróżujących między różnymi sferami egzystencji: tutaj też można znaleźć nieszczęśników, którzy w niewiadomy dla siebie sposób zostali tu nagle przeniesieni z innych światów. Tutaj mieszkają obok siebie przedstawiciele wszelakich możliwych ras, a anioły siedzą w jednych karczmach z biesami. Miasto to jest rządzone przez tajemniczą Panią Bólu – potężną istotę, której moc jest tak wielka, że może nawet bogów powstrzymać od wkroczenia do Sigil. Ale sza ! O Pani lepiej nie mówić za dużo, bo można być zdybanym i trafić w labirynty.
W takim to dziwnym miejscu przyjdzie się Wam obracać. Pamiętajcie jeszcze, że w Sferach słowo i myśl potężniejsze są od miecza. Tutaj WIARA kształtuje przeznaczenie i rzeczywistość. Uwierzcie i trwajcie w swej wierze, a stać się ona może rzeczywistością. Nigdy o tym nie zapominajcie!
I oby Sfery zawsze były w porządku.
Ry'slaw – obieżysfer
A
Aasimar – Przeciwieństwo diabelstwa. Osoba mająca w sobie domieszkę krwi niebianina.
Abiszai – Rodzaj baatezu. Występuje w trzech odmianach: czarnej, zielonej i czerwonej.
Anarchista – Inna nazwa członka Ligi Rewolucyjnej.
Arborea – Jedna ze sfer wyższych.
Arkadia – Jedna ze sfer wyższych.
Atar – Frakcja w Sigil. Znani również jako Zatraceni. Członkowie tego stronnictwa twierdzą, że nie ma prawdziwych Mocy.
Autonomi – Popularna nazwa członków Wolnej Ligi.
B
Baatezu – Rasa biesów, demonów Baator.
Baator – Jedna ze sfer Piekła.
(O)baczyć – Zapamiętać coś, na przykład "Szpiedzy pilnują portalu i baczą kto przychodzi i odchodzi." Być obaczonym oznacza "być rozpoznanym", na przykład "W tym trepie obaczono Guwernata".
Barbazu – Rasa biesów, demonów Baator.
Bariaur – Pół człowiek, pół kozioł.
Barwny krąg – Portale w Sferze Astralnej umożliwiające dostęp zarówno do Pierwszej jak i Zewnętrznej Sfery.
Bełt – Bimber, wino lub piwo – zwykle tanie i praktycznie nie nadające się do picia.
Bez serca – Inna nazwa Przeznaczonych.
Bezlistne drzewo – Szubienica, na której czasem kończą trepy, kiedy zostaną zdybane.
Bies – Określenie to odnosi się głównie do baatezu, gerelethów, hordlingów, tanar'ri oraz yugolotów, ale czasami wlicza się w to również inteligentne istoty, pochodzące ze Sfer Niższych (nocne wiedźmy, impy, quasity i tym podobne).
Błyskotka – Głównie diament, ale też ogólnie kamień szlachetny.
Bogowcy – Inna nazwa dla Wyznawców Źródła.
Brama – Inna nazwa portalu. Wszystkie bramy w Sigil nazywa się ogólnie portalami. Termin ten używany jest również w szerszym sensie, do określenia wszelakiego rodzaju przejść pomiędzy sferami.
Brzdęk – Pieniądze, monety.
Bystry, bystrzak – Ktoś sprytny lub utalentowany w jakiejś dziedzinie.
C
Centrum Wieloświata – Miejsce, które nie istnieje. Nie ma prawdziwego "Centrum Wieloświata". Niezależnie od tego, gdzie znajduje się jakaś osoba, stanowi ona centrum wszechrzeczy (przynajmniej ze swojej perspektywy).
Chaosyci – Inna nazwa Kaosytów.
Cień – Wszystko co jest tajemnicze lub sekretne określa się mianem "cienia". Jeśli powiesz "Taki jest cień tej sprawy" oznacza to "Wiąże się z tym taka tajemnica".
Ciołek, kapcan – Potencjalna ofiara oskubania, naiwny skurl.
Cwaniak – Osobnik, który żyje ze swojego sprytu (nie ma stałego zatrudnienia).
Czaromiotacz – Czarodziej.
Czaszkoszczury – Szczury, które spotykane w większych grupach tworzą swego rodzaju zbiorową świadomość o wielkiej inteligencji i przebiegłości. Charakteryzują się tym, że ich pulsujące mózgi spoczywają obnażone bezpośrednio na czaszce.
Czerep – Slangowe określenie głowy trepa np. "Idź zmocz se czerep". Stwierdzenie "Wbił se to w czerep" oznacza, że trep w końcu zrozumiał o co chodzi.
Czerwona śmierć – Inna nazwa Łaskobójców.
Czuciowcy – Przydomek członków Stronnictwa Doznań.
D
Dabus – Istoty służące Pani Bólu: mówią rebusami.
Diabelstwo – Osoba mająca w sobie domieszkę krwi biesa.
Dostać stryczek – Oto co się dzieje ze skazanymi przestępcami, którzy nie zdołają przyśmiać prawu. Określenie to z reguły używane jest jedynie przez złodziei.
Duch – Pierwszak, który podróżuje między Sferami za pomocą czaru astralnego.
Dwutopia – Jedna ze sfer wyższych.
F
Fakton – Przywódca frakcji.
Faktor – Jeden z możnych doradców faktona lub osoba, która poświęciła życie frakcji. Zwykle ma najwyższą pozycję we frakcji i często jest kandydatem na stanowisko faktona, gdy ten odejdzie lub zostanie usunięty ze swej pozycji.
Faktotum – Oddany członek frakcji.
Frakcja – Jedna z piętnastu grup filozoficznych, które rządzą w Sigil.
Frakcjonista – Zwyczajowe określenie członka frakcji.
G
Gestor, pełnomocnik – Potężny sługa mocy – uprzednio z reguły śmiertelny sługa tejże.
Gildia Myśli – Niepochlebne określenie jakiejś frakcji, używane przez osoby, które same nie są członkami żadnej grupy.
Gith – Należący do rasy githzerai. Także imię starożytnej królowej githzerai i githyanki, która wyzwoliła Lud spod jarzma illithidów – pożeraczy umysłów.
Grabarze – Jedna z frakcji w Sigil. Wierzą, że wszyscy są martwi. Zwani również Martwymi.
Gród – Każde miasto mniejsze od Sigil. Przynajmniej według jej mieszkańców. Zainteresowani niekoniecznie muszą się z tym zgadzać.
Guwernaci – Inna nazwa Stowarzyszenia Porządku.
H
Harmonium – Frakcja Sfer. Znani również jako Twardogłowi. Ich sloganem mogłoby być: "Zrobisz to jak my chcemy albo wcale".
Hultaj – Nieokrzesana osoba. Określenie to nie ma tak pozytywnych skojarzeń jak "śmiałek", lecz jest znacznie lepsze od nazwania kogoś "trepem".
I
Idź w labirynty – Przekleństwo oznaczające "odejdź", połączone z życzeniem wszystkiego najgorszego.
J
Jadaczka – Usta. Na przykład "Przestań kłapać jadaczką".
Jazda – Przygoda, zadanie, przedsięwzięcie. Na przykład "Jaka dziś jazda, szefie ?"
Jeleń, jelenie – Ofiary łowców jeleni.
K
Kaduk, kaduczek – Inne określenie diabelstwa, czyli istoty mającej w sobie krew biesa.
Kanciarstwo – Kradzież lub wszystko co jest nielegalne czy podejrzane. "Kantujący śmieć" to złodziej, który podpadł Łaskobójcom.
Kanciarz – Złodziej, oszust lub kłamca – na pewno nie jest to komplement, chyba że jakiś hultaj chce być kimś takim.
Kaosyta – Frakcja w Sigil. Inna nazwa to Chaosyci, co w dobry sposób opisuje ich punkt widzenia.
Karmienie czerwia – Akt egzekucji więźnia. Szczególnie chodzi tu o wyjątkowy rodzaj egzekucji wykonywany przez Łaskobójców.
Kiep – Naiwna lub tępa osoba, ale niekoniecznie pierwszak. Czasami termin ten wykorzystywany jest do określenia każdego osobnika spoza Klatki.
Klatka – Popularna nazwa Sigil, używana przez miejscowych.
Klatka na ptaszki – Cela, wiezienie lub coś podobnego.
Klatkowicz – Mieszkaniec Sigil.
Knebel – Prawie uprzejmy sposób na powiedzenia "stul się" lub "nie mów o tym". Jest to krótki, akuratny zwrot, który można wykorzystać jako ostrzeżenie: "Knebel Janos, tam som Grabarze".
Kornugon – Rodzaj biesa, jeden z najwyższych w hierarchii baatezu.
Kosa – Określenie broni, zwykle zakończonej ostrzem.
Krwawnik – Ekspert, mędrzec, profesjonalista w jakiejś dziedzinie. Nazwanie kogoś "krwawnikiem" jest oznaką najwyższego szacunku.
Księga martwych – Osobnik w księdze martwych nie żyje. Pewni ludzie sprawiają, że innych "wpisuje się do księgi martwych".
Kufer – Dom lub miejsce, w którym mieszka śmiałek. Słowo to niesie z sobą pozytywne skojarzenia.
(Przy)kumać – Zrozumieć, dowiedzieć się czegoś. Lepiej kumać cienie Sigil zanim zacznie się obijać tam samemu.
L
Labirynt – Pułapki tworzone przez Panią Bólu, przygotowane dla osób, które w jakiś sposób się jej sprzeniewierzają. Podobno z każdego labiryntu jest jakieś wyjście, aczkolwiek znalezienie nigdy nie należy do łatwych.
Lemur – W świecie Planescape najniższy, całkowicie bezmyślny rząd baatezu. W mitologii rzymskiej – duch zmarłych.
Leże – Każde miejsce, w którym śmiałek może odpocząć i przenocować. "Zrobić leże", oznacza zamieszkać gdzieś, choćby chwilowo.
Liga Rewolucyjna – Frakcja w Sigil, która chciałaby, aby wszystkie inne frakcji zostały zniszczone. Nazwani również Anarchistami.
Loża Ponurych – Frakcja, której pogrążeni w depresji członkowie twierdzą, że życie nie ma sensu. Znani również jako Ponurzy, Loża lub Szaleni.
Ł
Łaskobójcy – Frakcja w Sigil, która wierzy w absolutną sprawiedliwość. Znani również jako Czerwona Śmierć.
Łowcy jeleni – Oszuści, złodzieje, kanciarze szukający okazji do oskubania kogoś.
M
Macher – Złodziej, oszust oraz kłamca – na pewno nie jest to komplement, chyba że jakiś macher chce być kimś takim.
Martwi – Inna nazwa Grabarzy.
Miasto drzwi – Inna nazwa Sigil.
Miasto-brama – Gród w Krainach Zewnętrznych, w którym jest bramą do innej Sfery Zewnętrznej. W każdej Sferze znajduje się jedno miasto-brama i często jest ono identyczne z odpowiadającym mu miastem w innej Sferze.
Miedziaki – Rodzaj waluty.
Milczący – Inna nazwa umarłych.
Moc – Niezwykle potężna istota, która czerpie energię od czczących ją osób. Daje kapłanom możliwość rzucania zaklęć. Często nazywa się ją również bóstwem lub bogiem. Jest to ktoś, z kim lepiej nie zadzierać.
Możny – Ktoś potężny, mający duże wpływy i powiązania.
Mrowisko – Określenie miasta.
N
Na iglicę – Określenie kierunku (w stronę iglicy).
Naszpicowany – Zdenerwować kogoś: "Kiedy się zorientuje, że został oskubany, będzie porządnie naszpicowany".
Nazwowy – Ktoś, kto należy do frakcji jedynie z imienia i nie poświęca się jej zasadom.
Negujący – Inna nazwa stronnictwa Atar.
Niebianin – Mieszkaniec Sfer Wyższych. Wlicza się do nich aasimonów, archonów, eladrinów oraz innych.
Nupperibo – Jeden z gatunków baatezu. W hierarchii tylko krok ponad Lemurami.
O
Obczaić – Patrzyć, słuchać lub dowiedzieć się. "Obczaj to trepie" może oznaczać "słuchaj", "przyjrzyj się temu" lub "sprawdź to". "Obczajenie śpiewki" to zbieranie najświeższych wiadomości.
Obieżysfer – Śmiałek, który podróżuje wśród sfer, szukając przygód, sławy lub brzdęku. Zwykle nazwanie kogoś obieżysferem jest oznaką szacunku, gdyż najczęściej są to osobnicy doświadczeni, zdolni i posiadający znaczną wiedzę.
Obijać się – Wałęsać się, spędzać czas na niczym. Pomiędzy przygodami, śmiałkowie często "obijają się" po Klatce.
Obrobić – Oszukać kogoś, naciągnąć. Złodzieje chwalą się, że "obrobili na ulicy skórogłowego".
Obznajmiony – Z koneksjami, posiadający wielu przyjaciół, stronników oraz informatorów.
Oczekujący – Śmiertelnik, który umarł i odrodził się w Sferze zgodnej z jego charakterem, nie pamiętając swego poprzedniego życia. Końcowym celem oczekującego jest zespolenie się ze Sferą, w której się znajduje, lecz tak naprawdę nikt nie zna dokładnie cienia tej sprawy.
Opiekun – Ochroniarz. "Może nie jest z niego twardziel, ale zawsze otacza go kilku opiekunów".
Oznajmić – Mówić lub informować. Patrz także "obznajmiony".
P
Pani Bólu – Zagadkowa "władczyni" Sigil. Istnieje wiele legend na jej temat, lecz tak naprawdę niewiele o niej wiadomo. Jest wszechmocna i potrafi powstrzymać Moce przed wkroczeniem do Klatki.
Pasmo astralne – Robacza dziura poprzez Sferę astralną, łącząca główną Sferę materialną ze Sferami zewnętrznymi.
Pasmo sferowe – Robacza dziura łącząca dwie warstwy tej samej Sfery lub (rzadko) dwie warstwy różnych Sfer.
Pierwsza(k) – Pierwsza sfera materialna lub ktoś z niej pochodzący.
Pierwszorzędny – Wielki lub wspaniały. Np. "W dzielnicy Pani znajdują się same naprawdę pierwszorzędne puby".
Pomyleniec – Niezbyt uprzejmy sposób na nazwanie kogoś idiotą, np. "Czy słyszałeś czego chciał od nas ten pomylony czarodziej ?" Używa się także jako rzeczownika "To pomyleniec !"
Portal – Wrota pozwalające na przejście do innej Sfery lub miejsca. Zawsze mają formę jakiejś obramowanej przestrzeni i zawsze wymagają odpowiedniego klucza. Nazywa się je również bramami.
Przeciw-szczyt – Miara czasu. W Sigil to odpowiednik północy (godziny 24).
Przeznaczeni – Frakcja, której członkowie twierdzą, że jeśli coś mają to dlatego, iż należy do nich. Z reguły prowadzi to do konfliktów z innymi. Nazywani również "Zaborcami" lub "Bez Serca".
Przyciąć – Zaatakować, uderzyć kogoś, często używane jako groźba. "Nieźle go przyciąłem i zwinąłem jego kosę".
Przyśmiać komuś – Uciec lub nie dać się złapać. Okradzenie tanar'ri i uniknięcie złapania to właśnie przyśmianie.
Pudło – Zbuntowany modron, który zamieszkał w Sigil.
R
Reguła trójek – Jedna z podstawowych zasad rządzących wieloswiatem. Zwykle rzeczy dzieją się potrójnie.
Rząd Niedoścignionych – Frakcja w Sigil. Formalna nazwa na Szyfry. Wierzą, że prawdziwą odpowiedź można podać jedynie wtedy, gdy zareaguje się nie myśląc.
Rzucić uchem – Podsłuchać lub wsłuchiwać się w coś, np. "Rzucił uchem w Gmachu Mówców, aby obczaić ostatnią śpiewkę".
S
Sfera astralna – Srebrzyste pustkowie łączące sfery zewnętrzne z pierwszą sferą materialną. Niech nie zwiedzie Cię jego nicość – to miejsce jest bardzo groźne. Stanowi dom dla rasy githyanki. W sferze tej unoszą się również ciała martwych bogów... Githyanki tworzą z nich swoje fortece.
Sfero-tknięty – Potomstwo mieszkańca Sfer i człowieka. Są nimi na przykład diabelstwa lub aasimary.
Sferowiec, sferowy – Przymiotnik określający coś, co związane jest ze Sferami. Może się odnosić do różnorakich rzeczy, osób lub przedmiotów.
Sfery Niższe – Zwane są również sferami mroku lub krainami podziemi – Acheron, Baator, Gehenna, Otchłań, Pandemonium, Szare Pustkowie oraz Tartar. Są to ponure sfery o złym charakterze, zamieszkiwana przez biesy.
Sfery Wewnętrzne – Sfery żywiołów (Ognia, Powietrza, Wody, Ziemi), sfery para-żywiołów (Dymu, Lodu, Magmy, Szlamu), sfery quasi-żywiołów (Blasku, Błyskawic, Minerałów, Pary, Popiołu, Próżni, Pyły, Soli) oraz sfery energii (Pozytywnej i Negatywnej). Są to sfery żywiołów i energii, w przeciwieństwie do wymiarów myśli i charakteru.
Sfery Zewnętrzne – Otchłań, Acheron, Arborea, Arkadia, Baator, Dwutopia, Elizjum, Gehenna, Krainy Zwierząt, Tartar, Szare Pustkowie, Limbo, Mechanus, Niebiański Szczyt, Krainy Zewnętrzne, Pandemonium oraz Ysgard. Raczej sfery myśli, niż żywiołu.
Siwobrody – Mędrzec lub uczony. Można tak określić każdego wykształconego intelektualistę.
Skórogłowy – Dureń, ograniczony typ.
Skubnięcie, oskubać – Okraść lub oszukać. Oskubanie tanar'ri nie jest najlepszym pomysłem.
Skurl – Nieszczęśliwa lub biedna dusza. Określenia tego używa się by ukazać współczucie do pechowego śmiałka lub – sarkastycznie – nazywając tak osoby, które same pakują się w kłopoty.
Skurl się – Popularny wulgarny zwrot. Znaczeniowo podobny do "szpicuj się".
Skurlony – Uwłaczające określenie, wykorzystywane by podkreślić wagę stwierdzenia. "Skurlony idiota" to wyjątkowo głupi trep.
Smar – Łapówka, np. "Posmaruj trochę temu urzędasowi to sobie pójdzie".
Smut – Monotonna tyrada lub ktoś ją wygłaszający. Jeśli używa się tego zwrotu w odniesieniu do osoby, oznacza on kogoś, kto dużo mówi, nie mając żadnej wiedzy; także – kłótliwa osoba. "nie słuchaj go, to smut".
Spopielona równina – Miejsce gdzie doszło do rozdzielenia Ludu Gith na Githyanki oraz Githzerai.
Stowarzyszenie porządku – Frakcja w Sigil, znana również jako Guwernaci. Wierzą, że znajomość praw fizycznych daje śmiałkowi możliwość zrobienia czegokolwiek.
Straż zagłady – Frakcja w Sigil wierząca w entropię i rozkład. Znani również jako Tonący.
Stronnictwo Doznań – Frakcja, która wierzy, że aby zrozumieć sens życia, trzeba go najpierw doświadczyć. Nazywani również czuciowcami.
Szaleńcy – Inna nazwa Loży Ponurych.
Szczyt – Miara czasu. W Sigil jest to odpowiednik południa (godziny 12).
Szpicuj się – Popularny wulgarny zwrot "Weź kija i szpicuj się żulu".
Szyfry – Przydomek nadany frakcji Rząd Niedoścignionych. Mówi się tak o nich, ponieważ większość ludzi nie ma pojęcia o co im chodzi.
Ś
Ścieżka – Sposób podróży między Sferami, który wymaga rzeczywistego, fizycznego ruchu, a nie wykorzystania portali. Ogólnie znane ścieżki to rzeki Styks i Oceanus, Góra Olimp, Drzewo Światów Yggdrasill oraz Nieskończone Schody Ysgardu.
Ślepaki – Ślepe uliczki w Labiryntach. Także wszystko co jest niemożliwe lub beznadziejne, np. "Trafi w ślepaki, jeśli spróbuje okłamać faktona".
Śmiałek – Pochlebne określenie odnoszące się zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. Niesie ze sobą znaczenie zaradności i odwagi. Znacznie lepsze od nazwania kogoś trepem.
Śpiewka – Wyrażenie oznaczające wiadomości, miejscowe plotki, fakty i wszystko co wiąże się z aktualnymi wydarzeniami. "Jaka dziś śpiewka ?" to sposób zapytania o najświeższe wiadomości.
Świr, bzik – Niespełna rozumu. "Wiatry pandemonium zrobią świra z każdego, kto zostanie tam zbyt długo."
T
Tanar'ri – Rodzaj biesów. W przeciwieństwie do baatezu mają chaotyczny, zły charakter. Do tanar'ri należą np. Sukuby czy Erynie.
Tartar – Jedna ze sfer niższych znana również pod nazwą sfery więziennej.
Tępak, tępy – Goście, którzy po prostu nie łapią o co biega, zwykle pierwszaki. Powiedz tak do sferowicza, a pewnie skończy się na walce. Występuje również jako przymiotnik, np. "tępy trep".
Tonący – Inna nazwa Straży Zagłady.
Trafić w ślepaki – Być w nieszczęśliwym położeniu, mieć pecha, być w tragicznej sytuacji.
Trep – Głupiec, szczególnie ten, który pakuje się bezmyślnie w kłopoty.
Trukać – Rozmawiać, gawędzić.
Truposz – Każdy w księdze martwych.
Twardogłowi – Inna nazwa Harmonium.
U
Ul – Dzielnica Sigil (Slumsy).
W
Wargulec – Potworne istoty, wyglądające jak głowy z nietoperzowymi skrzydłami. Ich ukąszenie może zmienić ofiarę w Wargulca.
Wielojedność – Zbiorowa świadomość czaszkoszczurów.
Wierzący w Źródło – Frakcja w Sigil. Znana również pod nazwą Bogowcy. Wierzą, że każdy ma w sobie potencjał do zostania bogiem.
Wkopany – Wrobiony. "Wkopać kiepa" oznacza wrobienie kogoś, np. przez wysłanie go jednokierunkowym portalem.
Wojna Krwi – Bardzo ogólnie rzecz biorąc jest to trwająca od wieków wojna pomiędzy baatezu a tanar'ri. Szersze zgłębienie tematu wymagałoby znacznie większej ilości miejsca.
Wolna Liga – Frakcja, której członkowie żyją, jak im się żywnie podoba. Zwani również Autonomami.
Z
Zaborcy – Inna nazwa Przeznaczonych.
Zaguścić – Polubić, np. "Jeden deva zaguścił w pomyśle wtrącenia się do Wojny Krwi".
Zakapować – Zdradzić kogoś lub donieść. Stwierdzenie o kimś, że "zakapował' to jedna z najgorszych rzeczy, jakie można powiedzieć o śmiałku.
Zamtuz – Dawna nazwa domu publicznego, przez ludzi nieobyczajnych zwanego burdelem.
Zatracony – Martwy. "Zatracił się" oznacza, żę nie powstanie bez pomocy wskrzeszenia.
Zbieracze – Żałośni osobnicy, którzy upadli już tak nisko, że zajmują się zbieraniem ciał z ulic Sigil i dostarczają je, w zamian za kilka miedziaków do Kostnicy.
Zbuntowany modron – Modron, który odszedł ze swej macierzystej sfery, Mechanusa.
Zdybany – Aresztowany lub złapany.
Znak Jedynego – Frakcja, której członkowie twierdzą, że każdy jest centrum swojego własnego wszechświata. Znani również jako Znakowcy.
Znakowcy – Potoczna nazwa frakcji Znaku Jedynego.
Ż
Żul – Pijak, szczególnie jeśli stacza się na dno. Żule nie cieszą się raczej sympatią mieszkańców Sigil.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz