szczury_wroclawia_kraty

Gnomy

Mateusz "Lionel" Andrzejewicz środa, 24 grudnia 2008

Sprytne gnomy, mistrzowie techniki oraz byli mieszkańcy Gnomeregan, to malutkie humanoidy, które żyją na wygnaniu w Tinker Town – krasnoludzkiej stolicy Ironforge i należą do Przymierza.

Ikona Gnomów
Herb Gnomów, mistrzów innowacji

Wstęp

Gnomy to rasa malutkich, flegmatycznych myślicieli, którzy żyją pod ziemią. Podczas Drugiej Wojny budowały wehikuły oraz przeróżne gadżety dla Przymierza – łodzie podwodne oraz latające machiny, które używane były podczas starć z Hordą. Są świetnymi mechanikami i wynalazcami oraz są znane z ich ogromnej wiedzy i ekscentrycznej natury. Gnomy miały miasto, Gnomeregan, wbudowane w Górę Ironforge, lecz troggi zniszczyły je i wyrżnęły mieszkańców. Wielu z tych, którzy przeżyli, przeprowadziło się do Khaz Modan i teraz mieszkają razem z krasnoludami w Ironforge, a kilku powędrowało razem z zaprzyjaźnionymi krasnoludami do Kalimdoru. Gnomy nadal nie otrząsnęły się po zniszczeniu ich miasta i niechętnie opuszczają bezpieczne krasnoludzkie tunele. Większość z Kalimdoru osiadło w spokojnej krainie Bael Modan. Pomimo zdziesiątkowania ich rasy i zniszczenia miasta, gnomy są życzliwe i serdeczne. Mają bardzo dużo przyjaciół i trudno jest ich nie lubić. Są długowieczne i czasem przybierają rolę „ojców” dla innych ras, szczególnie ludzi. Gnomia społeczność jest luźno zorganizowana. Większość żyje w Khaz Modan i miesza się z krasnoludami, wysyłają reprezentantów, by na audiencji u króla krasnoludów zadbali o dobro swej rasy. Tych kilka gnomów, które wyruszyły do Kalimdoru, żyje w podobnym stylu w Bael Modan. Gnomy są utalentowanymi myślicielami. Mają oni szczególne upodobanie do tworzenia dziwnych technologii i nowatorskich machin. Często współpracują z krasnoludami, tworząc projekty i plany, na których wzorują się kowale.

Historia

Ekscentryczne, czasem błyskotliwe gnomy są jedną z najdziwaczniejszych ras. Z ich obsesją na punkcie nowych technologii i konstruowaniu cudownych budowli, to cud, że kiedykolwiek miały czas na prokreację.

Niewiele wie się o historii gnomów z przed odkrycia ich przez krasnoludów; nawet same gnomy nie znają za bardzo swojej własnej historii z przed Drugiej Wojny. Istnieją wzmianki w historiografii na temat tych, które miały styczność z innymi rasami. Według jednego z dokumentów, gnomy miały dawno już styczność z ludźmi oraz z wysokimi elfami, zamieszkującymi północną część Lorderonu w Tirisfal Glades 848 lat przed Burning Crusade.

Pierwszy kontakt pomiędzy gnomami a krasnoludami został odnotowany 200 lat przed Burning Crusade. Jak mówi historia, pewien krasnoludzki odkrywca odwiedził małą gnomią wioskę. Był wstrząśnięty swoim odkryciem, gdyż niedawno co krasnoludy wynalazły proch strzelniczy, a gnomia wioska była już w pełni zautomatyzowana takimi nowościami jak mechaniczne kurczaki. Kontakt pomiędzy dwiema rasami zacieśniał się, aż stały się one sprzymierzeńcami i krasnoludy pozwoliły gnomom na wybudowanie ich stolicy – Gnomeregan, u podnóża Dun Morogh, w pobliżu krasnoludzkiej stolicy Ironforge. Krótko po zawarciu sojuszu, nastąpił początek Wojny Trzech Młotów. Techno-miasto Gnomeregan szybko się rozwijało, a gnomy dzieliły się ze swoimi sprzymierzeńcami surowcami, które licznie występowały na leśnych zboczach Dun Morogh. Chociaż krasnoludy też mają smykałkę do technologii i inżynierii, to jednak ich mniejsi przyjaciele byli pomysłodawcami najbardziej wizjonerskich i innowacyjnych krasnoludzkich broni oraz machin napędzanych parą.

Gnomy znakomicie służyły Przymierzu podczas Drugiej Wojny. Zaskakujące było to, iż odmówiły przysłania piechoty przeciwko walce z Płonącym Legionem podczas Trzeciej Wojny. Chociaż ich wynalazki pomogły przesunąć szalę zwycięstwa na stronę mieszkańców Azeroth, to ludzie oraz krasnoludy z Ironforge i Klanu Wildhammer byli zaszokowani decyzją Gnomereganu o zatrzymaniu swoich odważnych posiłków i pilotów w stolicy.

Gdy Trzecia Wojna zakończyła się, Przymierze odkryło powód „dziwnej odmowy”. Mianowicie, barbarzyńskie zagrożenie – troggi – wyłoniło się z wnętrza ziemi i najechało stolicę gnomów. Wiedząc, że priorytetem Przymierza było pokonanie Płonącego Legionu, postanowiły one samotnie pokonać najeźdźcę.

Chociaż walczyły mężnie, by uratować swoje ukochane miasto, Gnomeregan upadło i niemal całkowicie gnomia rasa została wybita podczas ucieczki. Niedobitki udały się do Ironforge.

Oddane jeszcze raz sprawie Przymierza, gnomy spędzają swój cenny czas na opracowywaniu strategii i broni, która pomogłaby im odzyskać spustoszone miasto oraz stworzyć jaśniejszą przyszłość dla swego ludu. Obecnie, można je spotkać w wielu miastach Przymierza oraz tych neutralnych, np. Darkshire, Gadgetzan i Auberdine. Sporadycznie zobaczymy gnomią rasę w Tanaris, Hinterlands oraz Azshara. Obecnie rządząca rada gnomów przebywa w Tinker Town w Ironforge. Jedyna znaczna kolonia znajduje się w Blade's Edge Mountains – Toshley's Stadion, jest to miasto zamieszkałe całkowicie przez nie.

Wiele gnomów można napotkać również w Mirage Raceway w the Thousand Needles, gdzie rywalizują z goblinami.

Dziedzictwo

Pierwszą bardziej znaną gnomią postacią był Erbag, który był przedstawicielem Rady Tirisfal podczas początkowego panowania Aegwynn jako strażnika. Erbag był znany ze swojej gadatliwości. Był on dokładnym odwzorowaniem gnomiej natury. Żył już 848 lat przed World of Warcraft i rozmawiał na równi z jego ludzkimi i elfimi odpowiednikami, pomimo ich względnego nieporozumienia w dawnych czasach.

Gnomy już od 400 lat nie mają królów bądź królowych.

Nic nie wiadomo o innych historycznych wydarzenia gnomiego rodu.

Kultura

Wiadomo tylko trochę o ich kulturze. Chociaż życie gnomów nie jest do końca jasne, to wiadomo, że dążą one do poznania coraz to nowszych technik i wiedzy poprzez eksperymentowanie i rozmyślanie (potwierdzeniem mogą być komentarze i ubiór gnomów NPC).

Wiara

Gnomy są bardzo oddane swoim przyjaciołom, rodzinom i wynalazkom. Kilka z nich szanuje, a nawet kroczy drogą wskazywaną przez Święte Światło. Odkąd krasnoludy z Ironforge odkryły swoje pochodzenie związane z Tytanami, to gnomy również zaczęły myśleć, czy aby nie są tworami Tytanów. Nie jest to pewne, jednakże, jeżeli byłaby to prawda, to gnomy pozostają oddzielone od swoich dziedzicznych mocy z wyjątkiem kilku kobiet pośród Sióstr Stali, które pokazały swoje umiejętności zamiany ciała w kamień lub stal.

Języki

Gnomy posługują się swoim rodzimym językiem jak i wspólnym. Znają również języki swoich przyjaciół jak i rywalizujących z nimi goblinów. Co więcej, nie jest rzadkością, że odnoszą się do siebie w trzeciej osobie.

Imiona gnomów

Rodzice nadają gnomom imiona podczas narodzin. Ich nazwiska są uhonorowaniem osiągnięć przodków, lecz mają je wyłącznie do trzydziestego roku życia. Wtedy, gnomiego społeczeństwo oczekuje od nich swych własnych osiągnięć i w ten sposób gnom wynajduje sobie nowe imię, które reprezentuje jego wyczyny.

Imiona męskie: Grobnick, Kazbo, Hagin, Snoonose
Imiona żeńskie: Beggra, Nefti, Sorassa, Gamach
Nazwiska: Spinpistol, Airslicer, Bombtosser, Greatgear

Technologia

Gnomia technologia wydaje się skupiać na bezsensownych, szalonych i niepraktycznych mrzonkach, które od czasu do czasu obracają się przeciwko swojemu stwórcy, co często kosztuje zdrowie gnomiego wynalazcy. Jest to bardzo widoczne w ich inżynierii. Większość badań gnomów skupia się na podróżach w czasie, kosmosie oraz fizyce, co można zauważyć w zadaniach z Toshley's Stadion. Chociaż większość ich wynalazków jest niepraktyczna, np. Gnomish Poultryizer (błyskotka zamieniająca przeciwnika w kurę lub w pewnych przypadkach samego właściciela), Shrink Ray (podobnie jak u Poultryizera, ale tym razem zmniejszamy przeciwnika), to czasem trafia się przydatne urządzenie np. Deeprun Tram (rodzaj podziemnego metra).

Gnomia maszyna
Gnomi żyrokopterz z II Wojny

Wygląd

Gnomy są małe, lekkie i zręczne. Są nieco podobne do krasnoludów, ale jeszcze niższe, nie tak krępe i mają większe głowy w stosunku do ciała. Mają duże nosy i rumianą skórę, ich uszy są pokaźne i zaokrąglone, a kolory włosów są przeróżne, czasem zdarzają się różowe odmiany. Posiadają cztery palce u jednej ręki i często noszą gogle, pasy z narzędziami oraz innymi akcesoriami związanymi z inżynierią.

Dzięki ich niewielkiemu wzrostowi, są trudnym przeciwnikiem do trafienia.

Gnom KobietaGnom Mężczyzna
Gnom kobieta oraz mężczyzna

Relacje

Gnomy są wielkimi przyjaciółmi krasnoludów z Ironforge i ramię w ramię walczyli z ludzkimi żołnierzami, ginąc za ważną dla obu ras sprawę. Są przezorne wobec wysokich elfów, ale tak robi większa część ras, więc nie czują się z tym źle. Walczyły z Hordą podczas Drugiej Wojny i mają do orków pewien uraz, ale gnomy to dobroczynna i wybaczająca rasa, która dała zielonoskórym kolejną szansę. Gnomy i gobliny od zawsze były rywalami – czy rywalizacja jest przyjazna, czy też brutalna zależy od osobistego zaangażowania każdej ze stron. Gnomy nie przebywały wystarczająco długo w Kalimdorze, by wyrobić sobie zdanie o tamtejszych mieszkańcach. Taureni i nocne elfy raczej sceptycznie odnoszą się do gnomiej pomysłowości – ale oni przyjaźnią się z każdym. Gnomy są tolerowane na terenach nocnych elfów, pomimo używania przez nich magii. Wierzą, że z ich magicznymi mocami i wiedzą technologiczną mogą pomóc elfom w obronie ich ziem.

Klasy

Gnomy są idealnie przystosowane do bycia Łotrzykiem. Spowodowane jest to tym, iż posiadają zdolności na zadawanie krytycznych obrażeń i unikanie ciosów. Obrażenia wręcz zadawane przez Łotrzyków (i Łowców) są związane z poziomem Zręczności i Siły. Zaletą gnomów jest ich niski wzrost. Niedoświadczony gracz nie zauważy skradającego się za nim niskiego gnoma, szczególnie, jeżeli jego kamera jest wzniesiona dość wysoko lub jest on rozkojarzony. Oczywiście ta zaleta nie często się przydaje w walce z bardziej doświadczonymi graczami, którzy wciąż mają się na baczności.

Dla Magów i Czarnoksiężników zaletą gnomów (na niskich poziomach) jest ich premia do Inteligencji, co daje im większe zasoby many. Premia z rasowej zdolności Expansive Mind jest sumowana razem z premiami dawanymi przez ekwipunek, co jest zaletą dla osób z wyższym poziomem.

Gnom Wojownik, to jedyny wojownik, który może uciec oplątującym korzeniom bez używania specjalnych przedmiotów.

Gnomy to jedyna rasa, która nie posiada klas leczących. Jest to spowodowane ich ateizmem, co automatycznie blokuje klasę Paladyna, Kapłana, Druida i Szamana, pomimo tego, że niektóre gnomy szanują Święte Światło. Mają jednak dostęp do klasy Czarnoksiężnika, który posiada kilka zdolności leczących, np. Healthstones, Soulstones lub czar Drain Life.

Specjalne gnomie klasy

  • Ace
  • Bombardier
  • Sapper
  • Steam Warrior
  • Techno mage
  • Tinker

Źródło: wowwiki.com

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
 
Wczytywanie...