W Risen na grupę "Złodziejstwo" składają się cztery umiejętności, a są to: Otwieranie zamków, Kradzież kieszonkowa, Akrobatyka oraz Skradanie się. Nieco na przekór losu, okazują się być niezwykle przydatne nie tylko rasowym złodziejom. Szanujący się wojownik czy rozsądny mag z pewnością docenią korzyści płynące z inwestycji punktów nauki w te zdolności.
Postaram się nieco naświetlić każdą z nich.
Otwieranie zamków
![otwieranie zamków](https://gfx.gexe.pl/2009/11/03/03195136.jpg)
Umiejętność, która pozwala na otwieranie zamków bez użycia klucza. Mowa tu oczywiście o przeróżnych skrzyniach, kufrach czy skarbach, ale i drzwiach kryjących pomieszczenia, w których przechowywane jest coś wartościowego.
Niezbędnym narzędziem, umożliwiającym włamywanie się, jest wytrych. Porządny złodziej powinien nosić przy sobie takich co najmniej kilkanaście, bowiem gdy wybierze złą stronę podczas wykonywania kombinacji w zamku, istnieje szansa, że wytrych pęknie i stanie się bezużyteczny. Niestety, w takim przypadku kombinację należy zacząć od początku.
![otwieranie zamków](https://gfx.gexe.pl/2009/11/03/03233841m.jpg)
Trzeba być świadomym, że wszystkie zamki w Risen zostały podzielone na trzy poziomy trudności. Proste mają kombinację czterocyfrową, średnie szcześcio-, a trudne aż ośmiocyfrową. Odwołuje się to do samej umiejętności, która składa się z trzech stopni – w każdy należy przeznaczyć po 5 punktów nauki oraz niemałą sumkę sztuk złota.
Jednak biorąc pod uwagę dużą liczbę spotykanych skrzyń oraz cenny przedmiotów, które w nich spoczywają, można śmiało przyznać, że zainwestowane pieniążki powinny się bardzo szybko zwrócić. Osobiście uważam tę umiejętność za jedną z obowiązkowych i nie wyobrażam sobie, bym grał w Risen i nie przeszukiwał każdego znalezionego kuferka.
Na wyspie tego fachu mogą nauczyć nas choćby Cid czy Patty (oboje 3 stopnie).
Kradzież kieszonkowa
![kradzież kieszonkowa](https://gfx.gexe.pl/2009/11/03/03195151.jpg)
Ta owiana złą sławą zdolność umożliwi ci okradanie spotykanych postaci. Nie ukrywam, że zaimponował mi sposób, w jaki przedstawiono tę kwestię w Risen. Otóż, po inwestycji punktów nauki w kradzież kieszonkową, postać otrzyma dodatkowe ścieżki dialogowe, które pozwolą zagadać potencjalną ofiarę, odwracając tym samym jej uwagę.
Gdy zdecydujemy się skorzystać z dodatkowej ścieżki dialogowej, obok okna rozmowy na kilkanaście sekund pojawi się mniejsze, w którym ukazane zostaną wszystkie przedmioty, jakie posiada okradana osoba. Należy wtedy szybko zdecydować się, który przedmiot jest najcenniejszy i ukraść go, nim minie czas i okno zniknie. Zwróćcie uwagę, że napisałem przedmiot, bowiem w Risen można ukraść tylko JEDNĄ rzecz. Należy pamiętać też o tym, że każdą osobę można okraść tylko raz, więc warto dobrze się zastanowić, co tu skubnąć spod pazuchy.
![kradzież kieszonkowa](https://gfx.gexe.pl/2009/11/03/03233906m.jpg)
Wydawałoby się, że inwestując punkty nauki w tę zdolność myśli się jedynie o zarobku, a zdradzę wam, że czasem to nie wartość przedmiotu będzie mieć największe znaczenie, a jego zastosowanie... Mowa tu choćby o kluczach, dzięki którym kufry skrywające bardzo cenne przedmioty, ale również ciekawe informacje, staną otworem.
Kradzież kieszonkowa została podzielona na trzy stopnie – w każdy trzeba zainwestować po 5 punktów nauki oraz pokaźną sumę sztuk złota. Jedynym nauczycielem na całej wyspie, który nauczy naszą postać wszystkich trzech stopni, jest Delgado.
Akrobatyka
![akrobatyka](https://gfx.gexe.pl/2009/11/03/03195204.jpg)
Akrobatyka to umiejętność bierna, dzięki której po skoku z dużej wysokości, postać ląduje na ziemi w taki sposób, by otrzymać jak najmniejsze obrażenia. Przyznam szczerze, że przydaje się rzadko, więc trzeba się dobrze zastanowić, czy warto poświęcić te 5 punktów nauki oraz 100 sztuk złota, aby nabyć tę zdolność.
Zainteresowanych odsyłam do Patty, która jest jedynym nauczycielem akrobatyki.
Skradanie się
![skradanie się](https://gfx.gexe.pl/2009/11/03/03195219.jpg)
Dzięki umiejętności skradania się, postać potrafi zachowywać się niemal niezauważalnie. Teoretycznie rzecz biorąc można napisać, że pozwoli na zachodzenie od tyłu wroga i atakowanie go z zaskoczenia, niemniej jednak nie sądzę, by znalazła się duża grupa ludzi praktykująca ten manewr.
Innym zastosowaniem może być używanie skradania się podczas obrabowywania domów bogatych ludzi w środku nocy. Jako że postać porusza się bezszelestnie, bez obaw może przemieszczać się po domach, wiedząc, że nikogo nie obudzi.
Podobnie jak akrobatyka, tak i ta umiejętność posiada jeden stopień, na naukę którego należy poświęcić 5 punktów nauki oraz 100 sztuk złota. Nauczycieli nie brakuje, a są to m.in. Cid, Cole, Luis czy Sam, którzy chętnie pokażą, jak praktykować tę technikę.
Jak sami widzicie, na pozór skromne i nieprzydatne umiejętności wnoszą do gry bardzo wiele i niejednokrotnie mogą się przydać, czyniąc grę znacznie łatwiejszą.
Komentarze
350 złotych monet za 2 poziom a ukradłem przedmioty warte 1000 złotych monet
Dodaj komentarz