riese

Choroby

Przemierzając wyspę Vvardenfell wzdłuż i wszerz, nasza postać może zarazić się wieloma chorobami. Ba, co gorsza – nawet kilkoma na raz. W świecie Morrowinda dzieli się je na trzy rodzaje: Zwykłe Choroby, Śmiertelną Zarazę oraz Spaczenie.

Najmniejszy problem stanowi oczywiście uleczenie Zwykłych Chorób. Uzdrowimy się w kaplicach, świątyniach czy po prostu pijąc specjalną miksturę (Leczenie zwykłej choroby). Choroby te nie należą do śmiertelnych, więc postacie na wysokich poziomach mogą nawet ich nie odczuwać. Śmiem twierdzić, że większym problemem jest fakt, iż obywatele unikają osób chorych, przez co trudniej nam będzie z kimkolwiek porozmawiać.

W grze występują cztery choroby zaliczane do Śmiertelnej Zarazy. Są one, w porównaniu do Zwykłych Chorób, dużo bardziej niebezpieczne i groźne dla naszej postaci. Głównym ośrodkiem ich występowania jest okolica Czerwonej Góry oraz Upiornej Bramy. Chorobę taką należy czym prędzej uleczyć odpowiednim lekiem bądź miksturą, bo może mieć ona poważne konsekwencje, kończące się śmiercią naszej postaci. Ostatnią i najbardziej niebezpieczną chorobą w grze jest Spaczenie. Jest to wyjątkowa choroba, która stopniowo i zdecydowanie prowadzi do śmierci. W tej dziedzinie umieścić można jeszcze Wampiryzm i Likantropię.

Najprostszym sposobem na nie zachorowanie jest unikanie kontaktu z chorymi istotami.

Pomocną ręką jest dla nas Kult Tamriel, który udostępnia swe ołtarze uzdrawiające, gdzie otrzymujemy błogosławieństwa leczące choroby, zarazy, zatrucia oraz przywracające współczynniki. Opłata za usługę to 25 smoków, dla świeżo upieczonych członków 10 smoków, a dla wyższych rangą jest darmowa.

Ołtarze można znaleźć w: Dzielnicy Przybyszów w Vivek, Domu Rosomaka w Sadrith Mora, Forcie Jelenim, Forcie Księżycowym, Forcie Pelagiad, Forcie Darius, Gildii Magów w Ald'ruhn oraz w kaplicach cesarskich w Ebonheart.

Zwykłe Choroby

Chorób tego rodzaju jest w grze najwięcej. Uzdrowiciele dzielą je na trzy rodzaje: łagodne, dość poważne oraz poważne. Dwa ostatnie rodzaje są oczywiście dużo bardziej niebezpieczne, jednak jak wspomniałem wcześniej, nie prowadzą one do śmierci.

Skamienica – jest to choroba w szczególności groźna dla złodziei. Atakuje ona wszystkie stawy, wywołując ich zapalenie, wynikiem czego jest obniżona zręczność. Zarazić się nią można poprzez kontakt z domowym Guarem bądź Ciemnym Alitem.

Nosiciele: Brak.

Efekty:

  • Obniżenie Zręczności o 10 do 40.

Palenica – choroba podobna do Skamienicy, bowiem również jej efektem jest nieco delikatniejsze zapalenie stawów.

Nosiciele: Chory Skrzekacz.

Efekty:

  • Obniżenie Zwinności o 10.
  • Obniżenie Szybkości o 10.

Tępica – wpływa na umysł chorego, efektem czego może być dezorientacja, a nawet utrata pamięci.

Nosiciele: Chory Szczur.

Efekty:

  • Obniżenie Zwinności o 10 do 40.

Dreszcze – jest niezwykle niebezpieczna, w szczególności dla magów, ponieważ wpływa na zdolności umysłowe. Zarazić się możemy poprzez kontakt z Truposzem, Szkieletem, Potężniejszym Truposzem oraz Kościejem.

Nosiciele: Mroczny Elf Fedris Tharen (Wejście do jaskini Koal).

Efekty:

  • Obniżenie Inteligencji o 10 do 30.
  • Obniżenie Zwinności o 10 do 30.
  • Obniżenie Siły Woli o 10 do 30.

Wężowe Szaleństwo – wpływa na umysł chorego oraz jego zachowanie. Może prowadzić do halucynacji. Zmianie ulega również skóra, na której mogą pojawić się zalążki łusek węża. Możemy zarazić się nią od Samicy i Samca Netcha.

Nosiciele: Brak.

Efekty:

  • Obniżenie Inteligencji o 10.
  • Obniżenie Osobowości o 10.
  • Obniżenie Siły Woli o 10.

Zarodnica – powoduje zmianę zachowania chorego. Objawem jest skłonność do częstego denerwowania się. Chorobę tę roznoszą Zębacze.

Nosiciele: Redguard Din (Zachodnia Wyrwa) oraz Leśny Elf Thoronor (Wyspy Askadyjskie).

Efekty:

  • Obniżenie Osobowości o 10 do 20.

Mgielnica – powoduje niekontrolowane skurcze mięśni chorego.

Nosiciele: Brak.

Efekty:

  • Obniżenie Szybkości o 10 do 30.

Rdzawica – wpływa na zachowanie oraz szybkość osoby chorej. Powoduje wysypkę i obrzęki. Zarazić się możemy poprzez kontakt ze Szczurem Kanałowym.

Nosiciele: Szczur Kanałowy.

Efekty:

  • Obniżenie Osobowości o 10.
  • Obniżenie Szybkości o 10.

Opadnica – powoduje obniżenie siły chorego. Roznoszą ją wszystkie formy Kwama.

Nosiciele: Wszystkie formy Kwama.

Efekty: Brak informacji.


Ataksja – jest łagodną chorobą, w wyniku której postać odczuwa ból i zesztywnienie mięśni.

Nosiciele: Chory Alit oraz Niedźwiedź Grizzly.

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 10.
  • Obniżenie Zwinności o 10.

Słabica – powoduje obniżenie siły i wytrzymałości chorego. Utrudnia oddychanie choremu.

Nosiciele: Dreugh.

Efekty: Brak informacji.


Bagienna Gorączka – wynikiem jej jest podwyższona temperatura ciała oraz delirium.

Nosiciele: Chory Krab Błotny oraz Redguard Lette (Tel Mora).

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 10 do 20.
  • Obniżenie Wytrzymałości o 10 do 20.

Trzęsawka – skutkiem zarażenia się nią mogą być napady niekontrolowanych wstrząsów oraz chroniczne zmęczenie. Jest szczególnie niebezpieczna dla postaci walczących w zwarciu.

Nosiciele: Skarabeusz oraz Chory Skarabeusz.

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 10.
  • Obniżenie Wytrzymałości o 10.
  • Obniżenie Szybkości o 10.

Zgnilec - objawami tej choroby są: martwica tkanek i bezsenność.

Nosiciele: Truposz, Potężniejszy Truposz, Król Robaków oraz Upiór Sul-Senipula.

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 10.
  • Obniżenie Osobowości o 10.

Żółty Puchlak - wpływa na ruchliwość chorego. Powoduje ciemne, podobne do blizn i wrażliwe na dotyk obrzęki.

Nosiciele: Chore Kagouti oraz Chory Wilk.

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 10.
  • Obniżenie Szybkości o 10.

Trzęsica - choroba powodująca skurcze mięśni i otępienie. Możemy zarazić się nią poprzez kontakt z Ogarem.

Nosiciele: Brak.

Efekty:

  • Obniżenie Zwinności o 10.
  • Obniżenie Siły Woli o 10.

Więdnięcie.

Nosiciele: Mroczny Elf Śniący (spotykani na całym Vvardenfell).

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 10.
  • Obniżenie Wytrzymałości o 10.

Umęczenie.

Nosiciele: Chory Robotnik Kwama, Chory Pędrak oraz Mroczny Elf Assantus Hansar (Upiorna Brama).

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 10 do 30.

Sztywnica.

Nosiciele: Nord Hisin z Głębin (Zachodnia Wyrwa).

Efekty:

  • Paraliż.

Szkarłatna Plaga.

Nosiciele: Zainfekowany Szczur, Khajiit Shunari Eye-Fly (Podziemia Wielkiej Świątyni) oraz Mroczny Elf Athelyn Malas (Dziedziniec Świątyni w Twierdzy Smutku).

Efekty:

  • Obniżenie Kondycji o 100. (stałe)
  • Obniżenie Akrobatyki o 10 do 20.
  • Obniżenie Atletyki o 10 do 20.
  • Obniżenie Siły o 10.
  • Obniżenie Wytrzymałości o 10.

Bezkościec.

Nosiciele: Chory Durzog.

Efekty:

  • Obniżenie Kondycji o 3. (stałe)

Śmiertelne Zarazy

Na rodzaj ten składają się cztery choroby: Spopielec, Czarne Serce, Zwąglik oraz Popielica. Zarażenie się którąkolwiek z nich prowadzić może do śmierci. Roznoszone są poprzez dotyk, więc zalecane jest unikanie kontaktu z zarażonymi. Dziwnym wydawać się może, ale roznoszą je również burze Czerwonej Góry! Ochronić nas może Odporność na Śmiertelną Zarazę.

Spopielec – jest katem magów, bowiem wpływa na wolę oraz procesy myślowe chorego. Zarazić nas mogą zarażone tą chorobą istoty oraz chorzy na Spaczenie.

Nosiciele: Popielny Ghul, Popielny Niewolnik, Zarażony Skarabeusz, Lunatyk, Dagoth Aladus, Dagoth Baler (Mamaea – sanktuarium Czarnej Nadziei), Dagoth Daynil (Kogoruhn – Tchnienie Charmy), Dagoth Delnus (Kogoruhn – sala Phisto), Dagoth Drals (Dagoth Ur – obszar wewnętrzny), Dagoth Draven (kaplica Subdun), Dagoth Elam (Kogoruhn – Krwawiące Serce), Dagoth Fals (Tureynulal – Oko Duggana), Dagoth Fervas (Kogoruhn – Tchnienie Charmy), Dagoth Fovon (kaplica Hassour), Dagoth Galmis (Tureynulal – Oko Thoma Wye), Dagoth Gares (jaskinia Ilunibi), Dagoth Girer (Kogoruhn – kopuła Wigilii Pollocka), Dagoth Ienas (Dagoth Ur – obszar zewnętrzny), Dagoth Mendras (Endusal – pracownia Kagrenaka), Dagoth Mulis, Dagoth Muthes (Dagoth Ur – dolny obszar), Dagoth Nilor (Vemynal – zewnętrzna forteca), Dagoth Ralas (Kogoruhn – Akwedukt Nabitha), Dagoth Soler (Vemynal – Sala Obrotów) oraz Dagoth Delos.

Efekty:

  • Obniżenie Inteligencji o 20 do 40.
  • Obniżenie Siły Woli o 20 do 40.

Czarne Serce – z kolei jest katem wojowników, ponieważ obniża siłę i wytrzymałość chorego.

Nosiciele: Zarażony Alit, Spaczony, Zarażony Szczur, Zarażony Ogar, Zarażony Szczur Łowny, Lunatyk oraz Ettienne (z Glenmoril).

Efekty:

  • Obniżenie Siły o 20 do 40.
  • Obniżenie Wytrzymałości o 20 do 40.

Zwąglik - choroba, której unikają przede wszystkim złodzieje. Obniża ona mobilność i zręczność chorego.

Nosiciele: Zarażone Kagouti, Lunatyk oraz Wojownicy Kwama (tylko z kopalni jaj Shurdan-Raplay).

Efekty:

  • Obniżenie Zwinności o 20 do 40.
  • Obniżenie Szybkości o 20 do 40.

Popielica – wpływa na zachowanie chorego.

Nosiciele: Zarażony Skrzekacz, Zwiadowca Kwama, Zarażony Wojownik Kwama, Zarażony Robotnik Kwama, Zarażony Pędrak, Lunatyk, Królowa Kwama (z kopalni Abaesen-Pulu, Ahanibi-Malmus, Akimaes-Ilanipu, Eluba-Addon, Eretammus-Sennammu, Gnisis, Hairat-Vassamsi, Madas-Zebba, Maesa-Shammus, Matus-Akin, Mudan-Mul, Panabanit-Nimawia, Sarimisun-Assa, Shurdan-Raplay, Sinamusa, Zalkin-Sul) oraz Ork Bulfim gra-Shugarz (kaplica Maelkashishi).

Efekty:

  • Obniżenie Osobowości o 20 do 40.

Choroby Specjalne

Na ten rodzaj również składają się cztery choroby: Spaczenie, Światłowstręt, Łubinowa Ropa oraz Podatność Na Żądzę Krwi. Są to cztery najniebezpieczniejsze choroby w grze. Światłowstręt to choroba związana z Wampiryzmem. Łubinowa Ropa i Podatność Na Rządzę Krwi związane są z Likantropią. Dwoma ostatnimi najłatwiej zarazić się na wyspie Solsheim.

Spaczenie – jest to wyjątkowa choroba. Przywożą ją wojownicy wracający z krucjat przeciwko bestii mieszkającym wewnątrz Upiornej Bramy. Jest to choroba nieuleczalna i śmiertelna. Jedyną osobą mogącą pomóc ofiarom Spaczenia jest Divayth Fyr, który w Tel Fyr założył Dom Spaczonych. Chorzy na Spaczenie popadają w obłęd, a ich ciało ulega deformacji. Żadna z ofiar tej choroby nie wie kiedy przyjdzie po nią śmierć, wie, że przyjdzie na pewno. Czasem czekają długo, czasem kilka dni.

Nosiciele: Dagoth Gares (jaskinia Ilunibi) oraz Mroczna Elfka Tanusea Veloth (Vivek – Arena).

Efekty:

  • Obniżenie Inteligencji o 1.
  • Obniżenie Siły Woli o 1.
  • Obniżenie Osobowości o 1.
  • Obniżenie Szybkości o 1.
  • Obniżenie Siły o 1.
  • Obniżenie Wytrzymałości o 1.
  • SPACZENIE! (Wraz z upływem czasu coraz bardziej osłabia organizm, a efekty są coraz bardziej widoczne).

Światłowstręt.

Nosiciele: Zarazić nas może każdy Wampir.

Efekty:

  • Przywrócenie Kondycji o 1. (stałe)

Łubinowa Ropa.

Nosiciele: Wędrowny lunatyk, Oszalały Wędrowiec, Bełkocący Lunatyk, Wędrowny Przygłup, Rozkojarzodny Lunatyk oraz Wędrowny Lunatyk.

Efekty:

  • Obniżenie Kondycji o 1. (stałe)

Podatność na Żądzę Krwi.

Nosiciele: Prawdopodobnie głodne Wilkołaki.

Efekty:

  • Obniżenie Zdrowia o 1. (stałe)
  • Obniżenie Kondycji o 2. (stałe)

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
 
Wczytywanie...