Lista zadań
- Zameldować się u Caiusa Cosadesa
- Informator Hasphat Antabolis
- Informator Sharn Gra-Muzgob
- Trzej Informatorzy z Vivek
- Informator Hassour Zainsubani
- Spotkanie z Sul-Matuulem
- Baza Szóstego Rodu
- Wyleczenie ze "Spaczenia"
- Mehra Milo i Zaginione Przepowiednie
- Ścieżka Wcielonego
- Hortator
- Nerevaryjczyk
- Hortator i Nerevaryjczyk
- Cytadele Szóstego Rodu
Prolog
Przygodę w Morrowind rozpoczniesz budząc się na nikomu nieznanym statku w towarzystwie mrocznego elfa, Jiuba. Chwilę po tym, jak podasz imię swojego bohatera, pojawi się strażnik, z którym udasz się na ląd. Tam czeka cię spotkanie z następnym – pozwoli ci wybrać rasę i zaprowadzi do "Biura Spisów i Opodatkowania", gdzie zobaczysz się ze starszym panem, znanym jako Socucius Ergalla, który, każąc wypełnić dokumenty, pozwoli ci stworzyć postać – wybrać atrybuty, umiejętności oraz znak zodiaku. Jak skończysz, weź dokumenty i wyjdź z pomieszczenia, idź kilka kroków korytarzem, a następnie skręć w prawo. Śmiało możesz wziąć znalezione tam rzeczy – głównie pieniądze i srebrne naczynia, mające niemałą wartość. Wyjdź na zewnątrz, zerknij do beczki i wejdź do kolejnego budynku, w którym zastaniesz niczym niezaskoczonego Sellusa Graviusa.
Zameldować się u Caiusa Cosadesa
Zleceniodawca: Sellus Gravius (Seyda Neen, Biuro Spisów i Opodatkowania)
Ciemnowłosy mężczyzna zleci ci odnalezienie nijakiego Caiusa Cosadesa w mieście znanym jako Balmora. Przyzna, że nie do końca wie, gdzie można znaleźć poszukiwanego, dlatego wskaże na oberżę "Przy Południowym Murze". Gdy dostaniesz dwa dokumenty: "Droga do Caiusa Cosadesa" oraz "Paczka dla Caiusa Cosadesa", wyjdź z pomieszczenia i udaj się do Balmory. By nie marnować czasu, zapłać kilka Septimów za skorzystanie z pomocy łazika.
W "Przy Południowym Murze" dowiesz się, że dom Caiusa stoi w północno-wschodniej części miasta (Mapa). Gdy trafisz, mężczyzna oświadczy, iż od tego momentu należysz do organizacji Ostrzy, wręczy ci 200 Septimów i szczerze poleci, byś zdobył trochę potrzebnego doświadczenia – można dołączyć do wybranych gildii i wykonać kilka zadań niezwiązanych z Wątkiem Głównym. Jak uznasz, że jesteś gotowy, możesz wrócić do Caiusa, by dostać pierwsze zadanie.
Informator Hasphat Antabolis
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
W ramach pierwszego zadania będziesz musiał zdobyć informacje od Hasphata Antabolisa, przebywającego w miejscowej Gildii Wojowników. Gdy zapytasz go o "Kult Nerevaryjski" i "Szósty Ród", dowiesz się, że podzieli się z tobą swoimi wiadomościami dopiero wtedy, jak wykonasz dla niego pewną przysługę, którą okaże się dostarczenie małego przedmiotu znanego jako Dwemerowa Łamigłówka. Poszukiwana kostka znajduje się w dwemerowych ruinach, Arkngthand (Mapa), leżących nieopodal Księżycowego Fortu.
By wejść do środka, należy użyć korby, która otworzy skromne wrota. Dwemerowa Łamigłówka spoczywa na półce w Komnatach Pustej Dłoni. Zabierz ją i wracaj do Hasphata. Mężczyzna dotrzyma słowa i wręczy ci notatki o Szóstym Rodzie, które powinieneś dostarczyć Caiusowi.
Informator Sharn Gra-Muzgob
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
Drugie zadanie polega na zdobyciu informacji od Orczycy Sharn Gra-Muzgob, którą znajdziesz w tamtejszej Gildii Magów. Sprawa wygląda podobnie – Sharn podzieli się swą wiedzą po tym, jak wykonasz drobne zadanie. I tym razem musisz coś przynieść, mianowicie Czaszkę Llevule Andrano. Skrywa ją Grobowiec Rodziny Andrano (Mapa), leżący pomiędzy Seyda Neen a Pelagiad. Orczyca pod koniec rozmowy wręczy ci kilka zwojów oraz magiczną broń, która umożliwi walkę z nieumarłymi, odpornymi na zwykłe bronie.
W samym grobowcu czeka na ciebie kilku nieumarłych, jednak powinieneś sobie z nimi poradzić. Poszukiwana czaszka znajduje się w komnacie na samym dole – zabierz ją i wracaj do Gildii Magów. Od Sharn dostaniesz w zamian potrzebne dokumenty, więc możesz iść do Caiusa i podzielić się dobrą nowiną.
Trzej Informatorzy z Vivek
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
Kolejne zadanie, którego głównym sensem istnienia jest zdobycie cennych wiadomości. Caius wręczy ci 200 Septimów na pokrycie ewentualnych wydatków i wskaże trzy postacie, jakie należy odnaleźć w Vivek i wypytać o dane sprawy. Są nimi Huleeya, przebywający w Vivek, Dzielnica Przybyszów, "Pod Czarnym Skarabeuszem", Mehra Milo, którą znajdziesz w Vivek, Strefa Świątynna, Biblioteka Miejska, oraz Addhiranirr z Vivek, Dzielnica Św. Olmsa, Kanały.
Należy udać się do baru "Pod Czarnym Skarabeuszem" i porozmawiać z pierwszym informatorem. Huleeya nie podzieli się swoimi wiadomościami, dopóki nie rozprawisz się z natrętnymi bandziorami stojącymi nieopodal (można załatwić tę sprawę pokojowo). Po walce trzeba go eskortować do księgarni "Rzadkie księgi Jobashy", gdzie przekaże ci posiadane informacje.
Aby spotkać się z Mehrą Milo, należy iść do Domu Mądrości w Strefie Świątynnej, a następnie przejść do Biblioteki Miejskiej. Zaczepiona kobieta zgodzi się podzielić swą wiedzą, jednak wcześniej zasugeruje, byście poszli w odległą część pomieszczenia, by uciec przed ciekawskimi uszami. W trakcie rozmowy poinformuje cię, że warto zdobyć księgę "Prawdziwe Oblicze" – możesz ją znaleźć w tym samym pomieszczeniu bądź u Jobashy, do którego eskortowałeś Huleeya.
Ostatniego informatora, Addhiranirr, znajdziesz w kanałach Dzielnicy Św. Olmsa. Kobieta ukrywa się przed agentem podatkowym, dlatego, by zdobyć informacje, należy pozbyć się natręta, którym okaże się Duvianus Platorius, przebywający na parterze Dzielnicy Św. Olmsa. Wystarczy okłamać ciemnowłosego mężczyznę i wrócić do Addhiranirr, a ta odda ci swoje notatki.
Teraz nie pozostanie ci nic innego, jak powrócić do Caiusa i przekazać zdobyte notatki oraz księgę, za które dostaniesz 200 Septimów.
Informator Hassour Zainsubani
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
To nie żart – znów czeka cię zdobywanie wiadomości. Tym razem ma ich dostarczyć Hassour Zainsubani, który obecnie przebywa w Szynku Ald Skar, w mieście Ald'Ruhn, a swego czasu należał do jednego z koczowniczych plemion Popielnych.
Mężczyzna rozpocznie od prośby – okaże się, że oczekuje skromnego podarunku. Jako wskazówkę dostaniesz wiadomość, iż wiele szczęścia odnajduje w poezji. Trzeba udać się do mającego nieopodal swój sklep Codusa Callanusa i kupić jedną z trzech ksiąg: "Słowa Wiatru", "Pięć Dalekich Gwiazd" bądź "Hymny Popielnych Ziem". To, jaką wybierzesz, nie ma znaczenia, a po odebraniu prezentu Hassour przekaże ci notatki zawierające informacje nie tylko o koczownikach, ale i Kulcie Nerevaryjskim. Wróć do Caiusa.
Gdy będziesz w Balmorze, Caius zdradzi ci tajemnicę paczki, którą wręczyłeś mu podczas pierwszego spotkania – dowiesz się, że Cesarz uważa, iż twoja postać spełnia warunki Przepowiedni Nerevaryjczyka.
Spotkanie z Sul-Matuulem
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
Aby wykonać to zadanie, musisz spotkać się z Chanem, Sul-Matuulem, oraz Nibani Maesą, którzy przebywają w Obozie Urshilaku (Mapa). Jak się tam, cholibka, dostać? Trzeba udać się do Khuul, a następnie kierować na wschód wzdłuż wybrzeża. Jako że podróż nie będzie należeć do najłatwiejszych, Caius wręczy ci 200 Septimów oraz skierowanie do Księżycowego Fortu, w którym dwie osoby wyposażą cię w magiczne zwoje oraz mikstury.
Jak koniec końców uda ci się dotrzeć do Obozu Urshilaku, znajdź Zabamunda, bowiem do niego należy decyzja, czy możesz spotkać się z Chanem. Można pochwalić się swoimi osiągnięciami, zaproponować walkę na śmierć i życie, podzielić się zdobytymi dotąd informacjami bądź, co zawsze działa, zaoferować 200 Septimów. Gdy dostaniesz pozwolenie, idź na spotkanie z Chanem.
Podczas rozmowy dowiesz się, że Nerevaryjczykiem może być wyłącznie członek jednego z koczowniczych plemion Popielnych. Jedynym rozwiązaniem okaże się dołączenie do Urshilaku. Jak pewnie zdążyłeś się przekonać, nie ma nic za darmo – tym razem musisz udać się do Cmentarnych Jaskiń Urshilaku (Mapa) i przynieść Sul-Matuulowi Łuk Wycieńczenia Sul-Senipul, który swego czasu należał do jego ojca.
Mający się nieźle duch ojca nie będzie mieć zamiaru rozstawać się z bliskim sobie artefaktem, dlatego należy się z nim rozprawić. Jak wrócisz do Sul-Matuula, ten mianuje cię członkiem plemienia Urshilaku.
Teraz będziesz mógł porozmawiać z Wieszczką, Nibani Maesą, która opowie ci nie tylko o posiadanych przez Odszczepieńców Zaginionych Przepowiedniach, ale również o Siedmiu Próbach i innych informacjach na temat Nerevaryjczyka.
Wróć do Caiusa i podziel się zdobytymi wiadomościami. Zaskoczony faktem, iż możesz okazać się Nerevarejczykiem, obieca znaleźć Zaginione Przepowiednie.
Baza Szóstego Rodu
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
W międzyczasie Caius zleci ci zlikwidowanie Bazy Szóstego Rodu, którą nieopodal Gnaar Mok odkrył patrol wysłany z Fortu Jeleni. Jako że z wyprawy udało się powrócić jedynie jednemu żołnierzowi, który zresztą niewiele później zmarł, należy zdobyć nieco informacji. Takowymi podzieli się z tobą przebywająca w Forcie Jeleni Raesa Pullia – dowiesz się, że poszukiwana baza mieści się w jaskini Ilunibi (Mapa). W Gnaar Mok zapytani o nią ludzie wskażą miejsce na północy, blisko Skały Khartaga – właśnie tam należy się udać.
W jaskini czeka cię nieco zabawy, bowiem składa się na nią wiele korytarzy, tunelów i ślepych zaułków, w których grasują czekające na ofiary stworzenia. Koniec końców musisz dostać się do części "Potępienie" – można tam wejść przez inną część, zwaną "Czarne Serce". Gdy dotrzesz, będziesz zmuszony porozmawiać z Dagoth Garesem, który opowie ci o Dagoth Urze oraz Szóstym Rodzie, a następnie rozpocznie walkę. Niestety, niezależnie od tego, w jaki sposób się z nim uporasz, dowiesz się, że zostałeś zarażony niezwykle groźną chorobą – Spaczeniem. Zabierz leżące tam rękawice – Prawa i Lewa Pięść Randagulfa (niczego sobie artefakty) i wróć do Caiusa.
Wyleczenie ze "Spaczenia"
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
Jak opowiesz Caiusowi o chorobie, która cię dotknęła, stwierdzi, że jedyną osobą, mogącą ci w jakikolwiek sposób pomóc, jest Divayth Fyr z Tel Fyr, w którym prowadzi "Dom Spaczonych". Jeśli chcesz zdobyć na jego temat więcej informacji, porozmawiaj z Sondryn Irathi. Kobieta przebywa w Gildii Wojowników, w Sadrith Mora. Zanim wyruszysz w drogę, Caius wręczy ci 1000 Septimów, Dwemerowy Wykrywacz i trzy mikstury lewitacji – niezwykle przydatne na miejscu, bowiem Divayth Fyr przebywa w "Salach Fyra" na górze, więc trzeba użyć mikstury, by w ogóle móc tam się dostać.
Konwersację rozpocznij od wręczenia w ramach skromnego prezentu Dwemerowego Wykrywacza i opowiedzenia o dręczącej cię chorobie, a dowiesz się, że owszem – Fyr posiada miksturę, która może ci pomóc.
Niestety, za darmo to można... na pewno nie dostać tak cennego napoju. By Fyr ci go wręczył, musisz odwiedzić znajdujący się na dole "Dom Spaczonych" i odebrać parę magicznych butów od Yagruma Bagarna (de facto ostatniego żyjącego krasnoluda). Buty dostaniesz od ręki, więc jest to zadanie na zasadzie "pójdź i przynieś". Zadowolony Fyr podaruje ci miksturę, którą będziesz musiał wypić na jego oczach. Jak się okaże, zadziała – wszystkie objawy "Spaczenia" przejdą do historii, a ty staniesz się niewrażliwy na wszelkie choroby.
Na koniec warto ukraść z szafy cenny artefakt w postaci Pancerza ze skóry Hircyna, a następnie udać się w drogę powrotną. Wiedz, że zadanie to było Pierwszą Próbą Nerevaryjczyka.
Mehra Milo i Zaginione Przepowiednie
Zleceniodawca: Caius Cosades (Balmora, Dom Caiusa)
Caius nie będzie ukrywać radości, jak opowiesz, że udało ci się wykurować. Niestety, będzie mieć dla ciebie złe wiadomości. Dowiesz się, że został wezwany do Cesarskiego Miasta i musi opuścić Morrowind. Ostatnim zadaniem, jakie zleci Caius, będzie skontaktowanie się z Mehrą Milo, która pomoże odnaleźć ci Zaginione Przepowiednie, jakie następnie powinieneś dostarczyć Nibanii Maesie, Wieszczce Urshilaku. Na pożegnanie dostaniesz trzy niczego sobie przedmioty: Czarne Spodnie Caiusa, Czarną Koszulę Caiusa i Pierścień Caiusa.
Należy udać się do prywatnej kwatery Mehry Milo w Domu Mądrości, w Vivek, Strefa Świątynna. Znajdziesz tam niepokojącą wiadomość oraz dwie "Duże Mikstury Wznoszenia", które przydadzą ci się za chwilę, bowiem okaże się, że Mehra została uwięziona w Dekanacie Prawdy (wielka kula unosząca się nad Strefą Świątynną). Zanim wyruszysz na ratunek, musisz wyposażyć się w dwa powszechnie sprzedawane Zwoje Interwencji Bóstw – jeden wręczysz Mehrze, drugi przyda się tobie.
Wykorzystaj miksturę i podleć do wejścia. Tam porozmawiaj z Alvelą Saram, która wręczy ci klucz oraz powie, gdzie szukać Mehry. Teraz czeka cię prawdziwy test skradania się i bycia niezauważonym. Należy przemieszczać się po Dekanacie tak, by nikt nie wiedział, że tam jesteś – warto używać "Niewidzialności" oraz "Kameleona". Wejdź do środka drzwiami po prawej stronie, a będąc tam skręć w pierwszy korytarz po prawej, kieruj się w prawo, a na końcu znajdziesz drzwi do "Więzienia Prawdy".
Mehra Milo przebywa w celi po prawej stronie. Wręcz jej "Zwój Interwencji Bóstw", a dowiesz się, że macie się spotkać w nieznanej nikomu kryjówce Odszczepieńców, którą okaże się Klasztor Holamayan (Mapa). By tam się dostać, należy udać się do Ebonheart i porozmawiać z Blattą Haterią o wyprawie na ryby. Od teraz będziesz mógł korzystać z tego połączenia na linii Ebonheart – Holamayan.
Musisz wiedzieć, że wrota do klasztoru otwierają się o wschodzie (6-8 rano) i zachodzie słońca (18-20). W środku należy porozmawiać z Gilvasem Barelo, od którego dostaniesz kilka przydatnych wiadomości, dokumentów i, co najważniejsze – Zaginione Przepowiednie. Nie pozostanie ci nic innego do zrobienia, więc wracaj do Wieszczki z Obozu Urshilaku.
Ścieżka Wcielonego
Zleceniodawca: Nibani Maesa (Obóz Urshilaku, Jurta Wieszczki)
Jak porozmawiasz z Nibani Maesą i podzielisz się wiadomościami o Zaginionych Przepowiedniach, poprosi cię, żebyś wrócił za kilka dni. Uczyń tak, a gdy odwiedzisz ją kolejny raz, dowiesz się, że Wieszczka uznaje cię za Nerevarejczyka i postanawia zostać twą przewodniczką na drodze Siedmiu Prób. Dwie masz już za sobą: Pierwsza – wyleczenie się ze Spaczenia i Druga – urodzenie się pod "Pewnym Znakiem", zatem czas rozpocząć następną.
Należy udać się do Sul-Matuula, który podda cię "Próbie Wojownika". By ją wykonać, musisz udać się do ruin twierdzy Kogoruhn (Mapa) i przynieść stamtąd trzy symbole – Puchar Rodu Dagoth, Spaczoną Tkankę i Tarczę Cienia.
Dwa pierwsze symbole, tj. Puchar Rodu Dagoth oraz Spaczona Tkanka, znajdziesz w "Kopule Wigilii Pollocka". Tarcza Cienia spoczywa w części znanej jako "Krwawiące Serce", gdzie trafisz przez, kolejno, "Salę Makiego", "Akwedukt Nabitha" i "Tchnienie Charmy".
Kiedy zdobędziesz wszystkie symbole, możesz wrócić do Sul-Matuula, który w ramach nagrody wręczy ci Pas Malipu-Atamana. To jednak nie koniec, bowiem tym razem Chan poleci, abyś odnalazł Grotę Wcielonych (Mapa) i przyniósł znajdujący się tam pierścień Księżyc-i-Gwiazda. O drogę możesz zapytać Popielnych, powinni podać ci miejsca, w których znajdziesz wiodące tam drogowskazy.
Należy wiedzieć, że wejście do Groty jest otwarte albo o świcie, albo o zmierzchu. W środku znajdziesz posąg, który w wyciągniętych rękach trzyma pierścień. Weź go, a rozpocznie się film, podczas którego Azura przemówi do ciebie: "Nerevarze wcielony". Trzecia Próba zakończona. Następnie dookoła ciebie pojawią się duchy – możesz z nimi śmiało porozmawiać, każdy opowie ci swą historię i wręczy drobny podarek. Jak skończysz, wróć do Nibani Maesa, a dowiesz się, że Czwarta Próba, którą właśnie rozpoczynasz, skończy się wtedy, gdy każdy z trzech Wielkich Rodów okrzyknie cię Hortatorem.
Hortator
Zleceniodawca: Nibani Maesa (Obóz Urshilaku, Jurta Wieszczki)
To zadanie polega na uzyskaniu tytułu Hortatora w każdym z trzech Wielkich Rodów. Oznacza to, że musisz zdobyć szacunek wszystkich najważniejszych osobistości z poszczególnych rodów.
Hortator Hlaalu
Listę osób liczących się w Wielkim Rodzie Hlaalu można znaleźć w książce pt. "Żółta Księga z 3E 426", a są to Crassius Curio (Vivek, Strefa Hlaalu, Plac: Posiadłość Curio), Orvas Dren (Plantacja Dren: Willa Dren), Dram Bero (Vivek, Dzielnica św. Olmsa, Plac: Nawiedzona Posiadłość), Yngling Pół-Troll (Vivek, Dzielnica św. Olmsa , Plac: Posiadłość Yngling), Nevana Ules (Suran: Posiadłość Ules) oraz Velanda Omani (Posiadłość Omani – na południowy-wschód od Vivek, Strefa Telvanni).
Radzę rozpocząć od Crassiusa Curio, którego można przekonać dość nietypowym sposobem, jakim okaże się pocałunek, bądź pieniędzmi – kwotą 500 lub 1000 Septimów.
Aby zdobyć uznanie Orvasa Drena, należy albo szantażować go listem, który znajdziesz u niego w piwnicy, albo, jeśli ma o tobie odpowiednio dobre zdanie, powiedzieć, że chcesz ochronić Morrowind przed zakusami Cesarstwa. Głos Orvasa Drena zapewni ci również przychylność Nevany Ules oraz Velandy Omani.
Yngling Pół-Troll swój głos odda za 1000 Septimów. W ramach alternatywy można go zabić, członkowie Hlaalu nie będą mieć nic przeciwko temu.
Dram Bero nie będzie chcieć niczego za swoją zgodę, wystarczy mu fakt, że go odnalazłeś.
Jeśli uda ci się zdobyć wszystkie głosy, wróć do Crassiusa Curio, by mianował cię Hortatorem Hlaalu. Prócz zaszczytnego tytułu otrzymasz Pas Hortatora.
Hortator Redoran
Sprawa wygląda podobnie, jak w przypadku zadania "Hortator Hlaalu". Ponownie musisz zdobyć uznanie wszystkich liczących się osób, a w Wielkim Rodzie Redoran są to: Athyn Sarethi (Ald'ruhn, Dzielnica Willowa, Posiadłość Sarethi), Miner Arobar (Ald'ruhn, Dzielnica Willowa, Posiadłość Arobar), Hlaren Ramoran (Ald'ruhn, Dzielnica Willowa, Posiadłość Ramoran), Garisa Lethri (Ald'ruhn, Dzielnica Willowa, Posiadłość Lethri), Brara Morvayn (Ald'ruhn, Dzielnica Willowa, Siedziby Rady Rodu Redoran, Kwatery Morvayn) oraz Bolyn Venim (Ald'ruhn, Dzielnica Willowa, Posiadłość Venim). Tę listę znajdziesz w lekturze pt. "Czerwona Księga z 3E 426".
Jeżeli jesteś Arcymistrzem Rodu, zostaniesz Hortatorem od ręki. Jeżeli nie, musisz spróbować przekonać każdą z wymienionych osób i proponuję rozpocząć od Athyna Sarethi, który poprze cię, jeśli uratujesz jego syna, Varvura, uwięzionego przez Bolyna Venima. Znajdziesz go w Prawym Skrzydle Posiadłości Venim, w pomieszczeniu, do którego drzwi są za zasłoną. Postaraj się wyprowadzić chłopaka tak, by nikogo nie atakować. Gdy odeskortujesz Varvura do ojca, ten podziękuje ci i obieca przekonać do ciebie resztę najważniejszych osobistości. Wystarczy odwiedzić każdą z podanych wyżej osób i w ramach formalności upewnić się, że Athyn Sarethi dotrzymał słowa.
Wyjątek stanowi Bolvyn Venim, który nie zamierza na ciebie głosować. Musisz wyzwać go na pojedynek i stoczyć niełatwą walkę w Vivek Arena. Jeśli wygrasz, wróć do Athyna, by mianował cię Hortatorem Rodu Redoran. Z tej okazji dostaniesz nie tylko Pierścień Hortatora, ale również wiadomość od Arcykapłana Tholera Saryoni’ego, który prosi, byś stawił się u niego, jeśli zostaniesz Hortatorem trzech Wielkich Rodów oraz Nerevarejczykiem czterech popielnych obozów. To jednak za chwilę.
Hortator Telvanni
To zadanie nie będzie odbiegać od dwóch pozostałych, również musisz zdobyć szacunek ważnych osobistości w Wielkim Rodzie Telvanni, a są to: Aryon (Tel Vos, Komnaty Aryona), Dratha (Tel Mora, Górne Piętra), Neloth (Sadrith Mora, Tel Naga, Górna Wieża), Gothren (Tel Aruhn, Górne Piętra) oraz Therana (Tel Branora, Górne Piętra, Komnaty Therany). Podana lista znajduje się w książce pt. "Brązowa Księga z 3E 426".
Proponuję zacząć od Aryona, który od ręki udzieli ci swego poparcia, a w dodatku poradzi, jak zachować się wobec pozostałych członków Telvanni.
Aby przekonać do siebie Drathę, musisz wręcz błagać o uznanie. Koniec końców powinna się zgodzić, a, prócz swego głosu, podaruje ci magiczny zwój.
Nelotha można przekonać do siebie albo przez posiadanie dobrze rozwiniętej umiejętności Retoryka, albo dając w łapę.
W przypadku Gothrena należy załatwić sprawę po męsku – zabić go, bowiem nie ma szans, by oddał na ciebie własny głos.
Therana nie będzie robić problemów i zgodzi się, jeśli odpowiednio będziesz wybierać opcje dialogowe.
Gdy zdobędziesz wszystkie głosy, wróć do Aryona, by oficjalnie mianował cię Hortatorem i podarował Szatę Hortatora.
Gratuluję, pozytywnie przeszedłeś Czwartą Próbę.
Nerevaryjczyk
Zleceniodawca: Nibani Maesa (Obóz Urshilaku, Jurta Wieszczki)
Piąta Próba polega na zdobyciu miana Nerevaryjczyka w czterech obozach Popielnych. Do dzieła!
Nerevaryjczyk Ahemmusa
By zdobyć uznanie w Obozie Ahemmusa (Mapa), położonym na północ od Vos, musisz odwiedzić tamtejszą Wieszczkę, Sinnammu Mirpal. Jednak nim to zrobisz, porozmawiaj z trójką Gula-Chanów znanych jako: Dutadalk, Yenammu i Kausi, których znajdziesz w osobistych jurtach. Dopiero wtedy idź do Sinnammu, a dowiesz się, że zanim ogłosi cię Nerevarejczykiem Ahemmusa, musisz oczyścić z pałętającego się tam zła daedryczne ruiny, Ald Daedroth (Mapa), znajdujące się na północ od Obozu Ahemmusa.
Wewnątrz spotkasz Hlireni Indavel, którą bądź prośbą, bądź groźbą powinieneś przekonać, aby nie stanowiła zagrożenia dla członków Ahemmusa. Gdy oczyścisz kaplicę i zdobędziesz zgodę Hlireni, wróć do Sinnammu. Kobieta będzie chciała osobiście sprawdzić, czy mówisz prawdę, dlatego należy udać się z nią do Ald Daedroth, pod sam posąg Sheogoratha. Właśnie tam nada ci tytuł Nerevaryjczyka Ahemmusa oraz wręczy Kamień Szaleństwa Ahemmusa.
Nerevaryjczyk Erabenimsun
Obóz Erabenimsun (Mapa) leży na południowy-zachód od Tel Fyr. Gdy w końcu trafisz na miejsce, pomów z Wieszczką Manirai, by nieco poznać panujące tam zwyczaje. Kobieta nie będzie ukrywać, że nie masz co liczyć na to, by Ulath-Pal nadał ci tytuł Nerevaryjczyka. Cóż czynić?
Plan jest prosty: rozpraw się nie tylko z samym Ulath-Palem, ale również jego zwolennikami, którymi są Ahaz, Ranabi i Ashu-Ahhe, a następnie przekonaj Han-Ammu, by został nowym Chanem Erabenimsun.
Ashu-Ahhe i Ranabi przebywają samotnie w swych jurtach, dlatego powinieneś zabić ich z łatwością. Ahaz oraz sam Ulath-Pal są w Jurcie Popielnego Chana. Załatw całą czwórkę i koniecznie zabierz z ich zwłok wszystkie magiczne przedmioty. Wróć do Manirai, by powiedzieć o tym, że zarówno Ulath-Pal, jak i jego zwolennicy nie żyją. Kobieta wyśle cię do Han-Ammu. Jedynym sposobem na przekonanie go do pełnienia funkcji Popielnego Chana jest wręczenie mu zdobytych niedawno Serca Ognia Sanit-Kila, Wojennego Topóra Airan Ammu oraz Szaty Erur-Dana, Mędrca. Jeśli zapytasz o mianowanie cię Nerevaryjczykiem Erabenimsun, świeżo upieczony Chan zgodzi się od razu. Na koniec wróć do Manirai, by odebrać Węzeł Erabenimsun.
Nerevaryjczyk Urshilaku
Aby zostać Nerevaryjczykiem Urshilaku, wystarczy porozmawiać z Sul-Matuulem. Przez długi czas będzie opowiadać o problemach, jakie mogą powstać po mianowaniu cię, jednak jeśli będziesz się na wszystko zgadzać, zostaniesz oficjalnie mianowany Nerevaryjczykiem Urshilaku, na dowód czego dostaniesz Zęby Urshilaku.
Nerevaryjczyk Zainab
Obóz Zainab (Mapa) znajduje się w miejscu na południowy-zachód od Tel Mory. Jeśli uda ci się tam trafić, pomów z Sonummu Zabamat – opowiedz o sobie, a wyśle cię do Popielnego Chana, Kaushada. Mężczyzna potraktuje cię lekceważąco i stwierdzi, że nie ma zamiaru mianować kogokolwiek Nerevaryjczykiem.
Aby zmienił zdanie, należy zrobić coś imponującego. Poproś go o zadanie, a dostaniesz zlecenie na zabicie wampira znanego jako Calvario, który aktualnie przebywa w Grobowcu Rodziny Nerano (Mapa). Ubij nieumarłego i wróć do Chana. Niestety, to jeszcze za mało. Tym razem mężczyzna zażąda pokaźnego podarku, jakim okaże się pochodząca z wyższych sfer telvańska panna. Wróć do Sonummu i omów tę sprawę.
Wieszczka wiedząc, że jest to prośba nie-do-spełnienia, zasugeruje, byś spotkał się z dobrze znaną handlarką niewolników Savile Imayn, mieszkającą w Tel Aruhn, która znajdzie kogoś, kto doskonale będzie udawać pochodzącą z wyższych sfer pannę.
Gdy odnajdziesz Savile Imayn, poproś o coś specjalnego, a dostaniesz propozycję w postaci miłej dla oka dunmerskiej niewolnicy, Falury Llervu. Jednak co to za panna bez odpowiedniego wdzianka? Udaj się do krawcowej Elegnan, zamieszkującej Tel Morę, która sprzeda ci wspaniałą koszulę, spódnicę i buty. Prócz kosztownych ubrań, przydatne okaże się Telvańskie Pachnidło z Owadów, jakie dostaniesz u Aptekarza, Bildrena Areletha, w Tel Aruhn.
Jak zdobędziesz wszystkie potrzebne przedmioty, wróć do Savile i kup niewolnicę. Weź klucz, otwórz klatę i porozmawiaj z nią, by wręczyć zarówno ubrania, jak i pachnidło. Teraz należy pieszo eskortować chodzącą piękność do Obozu Zainab, by dostarczyć Chanowi oczekiwaną kobietę. Zadowolony Kaushad mianuje cię Nerevaryjczykiem Zainab i wręczy Wisiorek Zainab.
Gdy wykonasz cztery powyższe zadania, wiedz, że właśnie skończyłeś Piątą Próbę.
Hortator i Nerevaryjczyk
Zleceniodawca: Athyn Sarethi (Ald'ruhn, Dzielnica Willowa, Posiadłość Sarethi)
Teraz, kiedy jesteś Hortatorem wszystkich Wielkich Rodów oraz Nerevaryjczykiem czterech obozów Popielnych, możesz osobiście zobaczyć się z Tholerem Saryoni, o którym swego czasu wspominał ci Athyn Sarethi.
Arcykapłan przebywa w Vivek, Strefa Świątynna, Wielka Katedra. Zamiast tam wchodzić, pomów z uzdrowicielką, Danso Indules, którą spotkasz nieopodal wejścia do tego pokaźnego budynku, a powiadomi cię, że Tholer Saryoni chce się spotkać u siebie, w prywatnej kwaterze. By się tam dostać, musisz wejść do Domu Mądrości, a z niego przejść do Wielkiej Katedry.
Podczas rozmowy Tholer poruszy kilka interesujących tematów i, co najważniejsze, zaprosi cię na, według niego konieczne, spotkanie z samym Vivekiem. Dostaniesz dwa klucze: pierwszy do Pałacu Viveka i drugi, który pozwoli ci wyjść z komnat Arcykapłana prywatnymi drzwiami. Czas odwiedzić Lorda Viveka, by ustalić plan pokonania Dagoth Ura.
Rozmowa z Vivekiem jest jedną z ciekawszych w grze. Lord obieca, że zadba o to, by zatrzymać prześladowania Odszczepieńców oraz ogłosi, iż jesteś prawdziwym wcieleniem Nerevaryjczyka. Właśnie dlatego wręczy ci Upiorną Opokę – niesamowity artefakt, który będziesz mógł używać, jeśli złożysz przysięgę, że zrobisz wszystko, by pokonać Dagoth Ura (opcjonalnie można zabić Viveka i wykuć sobie replikę).
Cytadele Szóstego Rodu
Zleceniodawca: Vivek (Vivek, Strefa Świątynna, Pałac Viveka)
Wiedz o tym, że Szósta Próba polega na zdobyciu artefaktów mających pomóc ci zniszczyć źródło mocy Dagoth Ura – Serce Lorkhana, a są to Upiorna Opoka, jaką już posiadasz, Brzytwa oraz Czerpak. Siódma, czyli ostatnia Próba, to nic innego, jak pokonanie samego Dagoth Ura.
Zanim się z nim rozprawisz, musisz pokonać jego siedmiu braci, potężnych Popielnych Wampirów.
Pierwszym z nich jest Dagoth Uthal, przebywający w ruinach Kogoruhn (Mapa), dlatego pewnie się już spotkaliście. Ma przy sobie Amulet Szóstego Rodu i Pas Płomiennego Serca. W cytadeli Endusal (Mapa) znajdziesz drugiego, znanego jako Dagoth Endus, który ma przy sobie Amulet Szóstego Rodu i Amulet Śpiewającego Serca. Trzeci to Dagoth Tureynul, zamieszkujący cytadelę Tureynulal (Mapa). Ma przy sobie Amulet Szóstego Rodu, Amulet Krwawiącego Serca oraz Klucz. Czwartym Popielnym Wampirem jest Dagoth Odros, który przebywa w cytadeli Ordsal (Mapa) i posiada Klucz, Amulet Szóstego Rodu oraz Amulet Płomiennego Serca. Z kluczem wróć się do zamkniętych drzwi przy wejściu i wejdź do pokoju, a następnie po drabinie. Powinieneś zobaczyć tam ołtarz z wbitym weń małym mieczem – Brzytwą – artefaktem niezbędnym do ukończenia Wątku Głównego. Piąty z nich, Dagoth Vemyn, znajduje się w cytadeli Vemynal (Mapa), dokładnie w pomieszczeniu znanym jako Hala Obrotów. Podczas walki może napsuć ci krwi, jednak zwycięstwo zaowocuje zdobyciem kolejnego Amuletu Szóstego Rodu oraz drugiego bardzo ważnego artefaktu – Czerpaka. W jaskiniach Mamaea (Mapa) ukrywa się szósty brat, Dagoth Araynys, przy zwłokach którego znajdziesz Amulet Szóstego Rodu oraz Pierścień Dusz.
Z siódmym, ostatnim, bratem Dagoth Ura, znanym jako Dagoth Gilvoth, rozprawisz się na sam koniec, podczas ataku na cytadelę Dagoth Ur, która jest ulokowana na szczycie czerwonej góry. Będzie mieć przy sobie Amulet Szóstego Rodu i Krwawiący Pierścień. By tam wejść, należy użyć dźwigni otwierającej wrota. W środku powita cię głos Dagoth Ura. Na początku, w trzeciej komnacie, natkniesz się na wspomnianego Dagoth Gilvotha. Prócz niego czeka cię spotkanie z kilkoma innymi Dagothami, Popielnymi niewolnikami, Kościejami i innym tego typu złem na dwóch nogach. Samego Dagoth Ura znajdziesz w części "Jaskinia Użytkowa".
Zacznie się od rozmowy – przeciwnik zada ci kilka pytań, na które możesz odpowiedzieć zgodnie z prawdą bądź skłamać. Następnie role się odwrócą i pytać możesz ty, aczkolwiek wcale nie musisz. Można od razu rozpocząć walkę. Choć Dagoth Ur nie jest łatwym przeciwnikiem, powinieneś się z nim uporać. Gdy ci się uda, weź Pierścień Serca, upewnij się, że masz założoną Upiorną Opokę, i wejdź do Komnaty Akula-Chana, gdzie na tle głowy olbrzymiego posągu raz jeszcze zobaczysz Dagoth Ura. Silniejszego, potężniejszego, gotowego cię uśmiercić.
By go pokonać, musisz koniecznie zniszczyć Serce Lorkhana. Zeskocz na most liniowy, który prowadzi prosto w jego kierunku. Gdy Serce znajdzie się w twoim zasięgu, raz uderz je Czerpakiem, a następnie kilkukrotnie Brzytwą. Jeśli zrobisz to poprawnie, serce zniknie, a ty będziesz musiał czym prędzej opuścić Komnatę Akula-Chana. Na koniec spotkasz Azurę i wyświetli ci się krótki film, a gdy się skończy i wszystko wróci do normy, w miejscu, gdzie stała bogini, będzie lewitować magiczny pierścień – Pierścień Azury.
"Tym samym skończyła się twoja przygoda z Wątkiem Głównym. Dagoth Ur został pokonany, a ciebie, drogi przyjacielu, szybko okrzykną wielkim bohaterem. Delektuj się zaszczytami i wykonaj wszystkie te zadania, których do tej pory nie zrobiłeś. Gratuluję i życzę powodzenia!"
Komentarze
Sam dobrze wiesz, w ile minut można przejść Główny Wątek Morrowinda.
Użytkownik MorrowindLegend dnia środa, 7 września 2011, 10:08 napisał
Zajrzyj tutaj.
Z morrowind restartuje mi się komp:(
Wchodzac do ruin schodź powoli az zejdziesz na sam dol. Nastepnie wejdz na skalke, ktora bedziesz mial po lewo. Po skałce wejdź na górną "półkę". Po prawo bedziesz mial chyba szafke a o nią opartą bodajze Halabarde. Natomiast po lewo bedziesz mial drzwi przez które trzeba przejść. Bedzie tam na Ciebie czekał kolejny bandyta. Zaraz za nim bedziesz miał pare półeczek. Na którejś z nich lezy mała kosteczka, którą nazwno "Dwemerowa Łamigłówka".
Pozdrawiam Lisiasty!
Użytkownik Gość_Tak* dnia wtorek, 1 października 2019, 21:29 napisał
Do Morrowinda podchodziłem parę razy - zawsze bez efektów. W tym roku na YouTube znalazłem serię Procjona. Początkowo grałem niemal identycznie jak on. W zasadzie po to, żeby poznać podstawy i wszelkie możliwości działań postaci. Po jakimś czasie zacząłem grać bez "podpowiedzi". Myślę, że w 2021 skończę
Przez te wszystkie lata jadę już któryś raz i nadal uwielbiam
Dodaj komentarz