Wszystkie postacie posiadają własną, ustaloną liczbę wymaganych punktów doświadczenia. Jeżeli przekroczą ten próg, zostają automatycznie przeniesione na wyższy poziom. Doświadczenie zdobywamy pokonując wrogów – 8 punktów za przeciwnika poziomu pierwszego, 16 drugiego i analogicznie, aż do najpotężniejszej bestii, ognistego smoka, za którego zgarnąć możemy okrągłe 40 punktów. Niewielką ilość otrzymujemy także za każdą potyczkę – 1, jeśli walczymy z nieprzyjacielem poziomu pierwszego, 2 za poziom drugi itp. Za walkę z najsłabszymi potworami, poziomu zerowego, w ogóle nie otrzymujemy punktów doświadczenia.
Jednostki posiadające cechę inteligentny wymagają 20% mniej doświadczenia od pozostałych postaci tego samego typu. Przy niektórych awansach (np. włócznik, mag) pojawi się możliwość wyboru ścieżki rozwoju. Kiedy jednostka awansuje na wyższy poziom, zostaje całkowicie uleczona.
Ostatnią ważną kwestią jest tzw. awans po ostatnim poziomie (APOP). Weterani, którzy osiągnęli ostateczne stadium (ork pogromca, elficki mistrz), korzystają właśnie z APOP. Po zdobyciu wymaganej liczby punktów doświadczenia (przy modyfikatorze 100% jest to zazwyczaj 150 na poziomie trzecim, dla jednostek inteligentnych 120) otrzymują trzy dodatkowe punkty do maksymalnej puli HP oraz zostają całkowicie uzdrowieni. Zwiększa się także liczba PD, wymaganych do następnego APOP. Zazwyczaj korzystniejszą opcją jest awansowanie jednostek z niższych poziomów, niemniej podczas wyjątkowo długich kampanii wizja posiadania krasnoludzkiego władcy ze 100 HP wydaje się nader kusząca.
A na koniec drobna rada – nie starajmy się awansować naszych jednostek za wszelką cenę, posyłając je na misje ponad siły...
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz