Moralność

W Mass Effect moralność jest określana przez punkty Idealisty oraz Renegata. W odróżnieniu od innych gier, jak Star Wars: Knights of the Old Republic Bioware’u, gdzie przedstawiona jest ona za pomocą suwaka i skali dobra/zła, w Mass Effect punkty Idealisty oraz Renegata znajdują się na osobnych miernikach. Dobry uczynek nie przywróci reputacji złej osobie. Tak więc bycie miłym od czasu do czasu nie sprawi, że ludzie przestaną bać się mordercy lub zapomną, że jest nieczułym łajdakiem. Działa to także w drugą stronę – okazyjny zły uczynek nie zepsuje reputacji uczciwego żołnierza. Oznacza to, że nie musisz unikać różnych zadań w obawie, że będzie to miało negatywny wpływ na twoją rozgrywkę.

moralność, screen

Warto zauważyć, że punkty Uroku oraz Zastraszenia odblokowane podczas rozgrywki przechodzą razem z tobą do kolejnej gry. Dzięki temu jest technicznie możliwe, choć trudne i wymagające co najmniej trzykrotnego ukończenia gry, maksymalne rozwinięcie tych umiejętności bez wydawania jednego punktu umiejętności. Jednokrotne przejście gry może dać maksymalnie cztery punkty każdej umiejętności – jedno za zostanie Widmem, a trzy pozostałe z „darmowych punktów” na 5%, 25% i 75%.

Punkty Idealisty

moralność, odznaka

Punkty idealisty zdobywasz poprzez miłosierne, heroiczne uczynki bądź gdy pytasz o uczucia i motywacje postaci. Zaczynasz grę z trzema slotami Uroku. Miernik Idealisty jest niebieski i wpływa na Urok oraz inne, tak jak opisane poniżej:

  • 10% – Dodaje 3 dodatkowe sloty Uroku, daje jeden darmowy punkt Uroku.
  • 25% – Dodaje 2 dodatkowe sloty Uroku, daje jeden punkt Uroku oraz skraca o 10% czas odnawiania umiejętności Pierwsza Pomoc.
  • 50% – 10% Bonus zdrowia.
  • 75% – Osiągnięcie, dodaje dodatkowe 2 sloty Uroku, daje jeden darmowy punkt Uroku i skraca czas odzyskiwania wszystkich zdolności o 5%.

Wybory związane z Urokiem w dialogach często sprawiają, że ludzie stają się bardziej otwarci i milsi, co czasem może zapobiec wybuchom bitew, które w innym wypadku z pewnością byłyby nieuniknione.

Po osiągnięciu 80% punktów Idealisty, Admirał Hackett zleci ci zadanie: Oblężona baza.

Punkty Renegata

moralność, odznaka

Punkty Renegata zdobywasz poprzez apatyczne i bezlitosne uczynki. Wiele sarkastycznych i żartobliwych uwag również ci je przysporzy. Zaczynasz grę z trzema slotami Zastraszenia. Miernik Renegata jest czerwony i wpływa na Zastraszenie oraz inne, tak jak opisane poniżej:

  • 10% – Dodaje 3 dodatkowe sloty Zastraszenia, daje jeden darmowy punkt Zastraszenia.
  • 25% – Dodaje 2 dodatkowe sloty Zastraszenia, daje jeden darmowy punkt Zastraszenia oraz skraca o 10% czas odnawiania umiejętności związanych z broniami.
  • 50% – Regeneruje jeden punkt zdrowia co sekundę.
  • 75% – Osiągnięcie, dodaje 2 dodatkowe sloty Zastraszenia, daje jeden punkt Zastraszenia, zwiększa obrażenia i czas działania mocy o 5%.

Ogólnie rzecz biorąc, wybory związane z Zastraszeniem w dialogach sprawiają, że ludzie nie lubią, a nawet boją się ciebie, co sprawia, że czasem powiedzą więcej, niż by to wyglądało w innym przypadku. Podobnie jak z Urokiem, możesz uniknąć całych bitew, które inaczej by wybuchły.

Po osiągnięciu 80% punktów Renegata, Admirał Hackett Zleci ci zadanie: Negocjacje.

Punkty Widma

  • Otrzymujesz jeden punkt Uroku i jeden punkt Zastraszenia po zostaniu Widmem.

Zakończenia

moralność, tłomoralność, tło

W zależności od twojego poziomu Idealisty lub Renegata, podczas ostatniego oglądania Sheparda, tło będzie niebieskie (za maksymalny poziom Idealisty) lub czerwone (za maksymalny poziom Renegata). Jeżeli oba mierniki miałeś na maksymalnym poziomie, to tło będzie w połowie takie, a w połowie takie, ale częściej jest to po prostu fiolet.

Nieskończone punkty

Możliwe jest osiągnięcie maksymalnego poziomu Idealisty i Renegata podczas pobytu na Noverii. Otrzymujesz poboczne zadanie, gdzie musisz porozmawiać przy barze z turianem Lorik Qui’inem. W zależności od tego, jak poradzisz sobie z zdaniem, możesz zachęcić go, aby zeznawał w sądzie. Możesz wybrać opcję Idealisty lub Renegata, jeżeli masz co najmniej pięć punktów Uroku i/lub Zastraszenia. Wybranie jednej z tych opcji zaowocuje nagrodą w postaci 25 punktów Idealisty lub Renegata. Rozmowa zakończy się, lecz możesz porozmawiać z nim raz jeszcze. Zapytaj o coś innego (na przykład Matkę Benezję), potem wybierz „Następne pytanie”. Opcja, aby przekonać go do zeznań, powróci. Powtarzaj tę czynność, aby mieć nieskończone punkty Idealisty i/lub Renegata. Jest to świetny sposób na dodatkowe moce mniejszym kosztem, na przykład gdy znudzi ci się zwykłe nabijanie punktów lub grasz na wyższym poziomie trudności, a nie chcesz wydać zbyt wielu punktów umiejętności na Urok lub Zastraszenie, choć ciągle pragniesz różnych opcji i korzyści. Ten bug pojawia się także w wersji PC. Test na angielskiej wersji 1.01a pozwolił nabić mi na maksa punkty Renegata.

Jest także możliwe, aby uzyskać nieskończoną ilość punktów Idealisty podczas misji: Moduł. Po odnalezieniu i przeszukaniu małpy, która posiada moduł bazy danych, zapisz grę. Następnie wczytaj ją ponownie i raz jeszcze przeszukaj małpę. Powtórnie otrzymasz punkt Idealisty, mimo że dostałeś go przed wczytaniem. Grę wystarczy zapisać i wczytać jednokrotnie. Dzięki temu masz nieskończony zapas punktów Idealisty.

Początkowa wartość punktów Idealisty lub Renegata jest uzależniona od tła historycznego i charakteru, jaki został wybrany przy tworzeniu postaci.

Historia

Kolonia Niewielka premia do obu
Przestrzeń Premia do punktów Idealisty
Ziemia Premia do punktów Renegata

Charakter

Przetrwanie Niewielka premia do obu
Bohaterstwo Premia do punktów Idealisty
Bezwzględność Premia do punktów Renegata

Łatwo więc wywnioskować, że historia praworządnego bohatera powinna się opierać na Przestrzeni, a wybrany charakter powinien być Bohaterstwem. Na koniec warto dodać, że i historia, i charakter naszej postaci będą mieć niewielki wpływ na postrzeganie naszej postaci w galaktycznej wspólnocie.

Źródło: Masseffect.wikia.com

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
 
Wczytywanie...