Alchemia jest umiejętnością, służącą nam przy wytwarzaniu magicznych mikstur. W przeciwieństwie do np. kowalstwa, do funkcjonowania wymaga jedynie stołu alchemicznego, jednak jej efekty są znacznie bardziej nieprzewidywalne.
Dlaczego warto inwestować w alchemię?
Dzięki miksturom możemy się natychmiastowo uodpornić na któryś z żywiołów, magię, wzmocnić nasze umiejętności czy zregenerować punkty życia, many oraz kondycji. Dodatkowo, zyskujemy możliwość wytwarzania trucizn zwiększających zadawane obrażenia, paraliżujące lub obniżające odporności. Jeżeli dodamy do tego modyfikatory z umiejętności skradania, nawet największego wroga ściągniemy jednym niespodziewanym dla niego ciosem.
Stół alchemiczny jest stosunkowo łatwo dostępny. Znajdziemy go u miejscowego alchemika, w każdej większej osadzie, a także w niektórych karczmach czy lochach (np. w Gospodzie pod Śpiącym Gigantem w Rzecznej Puszczy lub siedzibie jarla Białej Grani). Jest także na wyposażeniu większości domów, jakie może zakupić Dovahkiin.
Składniki
Alchemiczne ingrediencje łatwo znaleźć w trakcie wędrówek po Skyrimie. Możemy zbierać najróżniejsze zioła, grzyby, ale także części zwierząt bądź przeciwników.
Każdy dostępny składnik może wywołać cztery efekty, które są kluczowym elementem alchemii. Z początku żaden z nich nie jest nam znany. Najprostszym sposobem, aby to zmienić, jest zjedzenie danej ingrediencji. Chociaż radzę pomyśleć nad tym dwa razy w przypadku tych trudniejszych do zdobycia, ponieważ zjedzony element jest nieodwracalnie niszczony (jak w przypadku zdejmowania zaklęcia w trakcie zaklinania). W ten sposób odkrywa się przed nami pierwszy efekt, a składnik pojawia się w odpowiedniej kategorii. Aby poznawać następne efekty, najlepiej jest wytwarzać jak najwięcej mikstur z danych składników, dzięki czemu wzrośnie także nasze doświadczenie. Możemy również odkrywać właściwości za pomocą przepisów, jakie kupimy u miejscowych alchemików lub po prostu łącząc losowo różne składniki, ale to niestety cechuje się niską efektywnością.
Dla optymalnych rezultatów alchemii na pierwszych poziomach najlepiej łączyć ze sobą dwa składniki o przynajmniej jednym wspólnym efekcie. Ilość doświadczenia, jakie zdobędziemy dzięki wytworzeniu mikstury, jest proporcjonalna do jej ceny. Łączenie trzech lepiej zostawić na wyższy poziom zaawansowania i mikstury o silniejszym działaniu, przykładowo, niebieski kwiat górski oraz motyle skrzydło przywracające zdrowie. Aby wytworzyć miksturę, wciskamy klawisz “r”, a składniki zamieniane są w miksturę i dodawane do naszego ekwipunku. Oczywiście możemy też łączyć składniki o dwóch podobnych efektach, wtedy otrzymana mikstura będzie wywoływać oba z nich. Jeżeli wybrane efekty były negatywne, uzyskamy truciznę, którą możemy pokryć broń.
Alchemiczne perki
- Alchemik (brak/20/40/60/80) – Tworzone przez ciebie mikstury i trucizny są o 20%/40%/60%/80%/100% silniejsze.
- Lekarz (20) – Uwarzone przez ciebie mikstury przywracające zdrowie, manę lub wytrzymałość są o 25% silniejsze.
- Dobrodziej (30) – Uwarzone przez ciebie mikstury o pozytywnych efektach są o 25% silniejsze.
- Empiryk (50/70/90) – Zjedzenie składnika ujawnia dwa/trzy/cztery jego efekty.
- Truciciel (30) – Uwarzone przez ciebie trucizny są o 25% silniejsze.
- Skoncentrowana trucizna (60) – Jedna trucizna wystarcza na dwa razy więcej ataków.
- Zielony palec (70) – Z roślin zbierasz po dwa składniki.
- Wężowa krew (80) – 50% odporności na trucizny.
- Destylacja (100) – Uwarzone przez ciebie mikstury nie mają skutków negatywnych, a trucizny efektów pozytywnych.
W grze znajdziesz także kilku trenerów, którzy pomogą ci (oczywiście za pewną opłatą) w rozwijaniu umiejętności: Lami w Morthal, Arkadia w Białej Grani, Babette w Sanktuarium Mrocznego Bractwa oraz Ingun w Pękninie (jednak dopiero po wykonaniu dla niej pewnego zadania).
Istnieje także kilka ksiąg pomocnych przy zgłębianiu tajników alchemii:
- Gra przy obiedzie
- De Rerum Dirennis
- Przewodnik zielarza po Skyrim
- Mannimarko, Król Robaków
- Pieśń Alchemików
Komentarze
Dodaj komentarz