Jednymi z groźniejszych przeciwników w Skyrim są smoki. Walka z nimi nie należy do największych wyzwań, jakie oferuje gra, jednak niedoświadczonemu graczowi może sprawić problemy. W poniższym krótkim poradniku przyjrzymy się prostym taktykom konfrontacji z nimi, ich rodzajom oraz miejscom występowania.
Rodzaje smoków
Smoki dzielą się na cztery rodzaje, spotykane w zależności od poziomu naszej postaci:
- Czarne smoki – zdecydowanie najsłabsze ze wszystkich. W walce korzystają wyłącznie z jednego krzyku – Yol, czyli ognistego podmuchu. Występują od początku rozgrywki.
- Krwawe smoki – silniejsze od swoich czarnych braci. Zaczynają pojawiać się w okolicach piętnastego poziomu naszej postaci. Dysponują dwoma krzykami – ognistym Yol i lodowym Fo.
- Lodowe smoki – charakteryzują się białymi łuskami oraz czarnymi kolcami na grzbiecie. W walce używają wzmocnionego lodowego krzyku, który, oprócz zadawania obrażeń, spowalnia postać i zmniejsza jej poziom kondycji. Zaczynają się pojawiać po osiągnięciu dwudziestego trzeciego poziomu.
- Prastare smoki – jedne z potężniejszych przedstawicieli swojego gatunku. Można je łatwo rozpoznać po brązowych łuskach. Oprócz dwóch krzyków, Yol i Fo, dysponują również trzecim – Nieugiętą siłą, która odrzuca gracza na małą odległość. Walka z nimi trwa najdłużej, ponieważ dysponują bardzo dużą liczbą punktów życia. Występują po osiągnięciu trzydziestego poziomu postaci.
Występowanie smoków
Na Smoki możemy się natknąć w zasadzie na trzy sposoby. Pierwszy i zdecydowanie najbardziej frustrujący polega na ich losowym pojawiania się w różnych miejscach, w tym wewnątrz miast. O ile przed smokiem można dosyć łatwo umknąć na otwartym terenie (nie zawsze mamy ochotę z nimi walczyć), to wewnątrz osady sytuacja zmienia się diametralnie. Po pierwsze, do walki przyłączają się wszyscy mieszkańcy, więc nie ma mowy o handlu czy rozmowie. Po drugie, w ciasno zabudowanych miastach, jak Wichrowy Tron, smoki prawie że wyłącznie lądują na dachach domów, co uniemożliwia atakowanie ich wręcz. Jeśli znajdziemy się w takiej sytuacji, możemy albo poczekać aż straż miejska rozprawi się gadem (ewentualnie im w tym pomóc, jeśli sprawnie posługujemy się łukiem bądź czarami) lub też wyjść z miasta na 24-48 godzin. Po tym czasie smok powinien zniknąć.
Pozostałe dwa sposoby polegają na odwiedzaniu smoczych legowisk (zwykle w ramach mini-zadań, zleconych przez jarlów) bądź podążaniu głównym wątkiem gry. Konkretne miejsca, w których możecie natknąć się na smoki, znajdziecie w tabelce poniżej:
Lokacja | Opis |
---|---|
Gajkyne | Podczas wykonywania zadania "Ostrze w ciemnościach". |
Narzulbur | Kierując się na wschód od Gajkyne, w stronę obozowiska orków, dojrzymy smoka latającego na tle gór. |
Post Rannveiga | Na południe od Morthal. Strzeże ołtarza, na którym zapisane jest smocze słowo. |
Helgen | Dwa smoki, lodowego i ognistego, można spotkać na południowy wschód od miasteczka niedaleko Przejścia Dojmującego Chłodu. |
Starostok | Smok pilnuje ściany smoczych krzyków, zaraz za Przejściem Dojmującego Chłodu. |
Szczyt Postradanej Mowy | Na południe od Pękniny, niedaleko miejsca, do którego prowadzi misja zlecona przez Wilhelma z Zajazdu Ivarstead. |
Południowa Podniebna Strażnica | W górach pomiędzy Helgen i Rzeczną Puszczą. Okolica roi się od silnych potworów – można je wykorzystać w walce ze smokiem. |
Wieża Jesienna | Na południe od Ivarstead i Obozu Cesarskich w Rift, przy wieży w górach. Dużo miejsc pozwalających na ukrycie się i walkę na dystans. |
Punkt Zawietrzny | Na zachód od Wieży Jesiennej. Niedaleko jest potężny Draugr, który może pomóc lub przeszkadzać w walce (w okolicy schodów można spotkać drugiego Draugra). |
Kościany Szczyt | Smoka można spotkać na południe od Wichrowego Tronu, pośrodku mokradeł, na szczycie dużego wzgórza. Pilnuje ściany krzyków. |
Skała Shora | Smok może zaatakować tę małą wioskę, znajdującą się pomiędzy Wichrowym Tronem a Pękniną. Obszar, w którym się pojawia, można poznać po braku śniegu. |
Wichrowy Szczyt | Po otrzymaniu listu od przyjaciela o źródle mocy w górach, smoka znajdziesz pomiędzy Pękniną a Wichrowym Tronem, zaraz za Skałą Shora idąc od Pękniny. |
Wrak Zimowej Wojny | Wrak znajdziesz na północny wschód od Wichrowego Tronu, na wyspie w delcie rzeki. Okolica roi się od niedźwiedzi. |
Góra Anthor | Starszy smok, można go spotkać na środkowej górze w łańcuchu, na północny zachód od Wichrowego Tronu. |
Czarny Ruczaj | Spora szansa na pojawienie się smoka. |
Krater Smoczego Zęba | Na górzystym terenie między Samotnią a Markartem, północno-zachodnie Skyrim. |
Grot | Na szczycie wysokiej góry, na zachód od Wichrowego Tronu. |
Szczyt Starszej Krwi | Na szczycie góry na południe od Morthal. Smok pilnuje ściany krzyków. |
Grobowiec Zmierzchu | W małej jaskini na zachód od Falkret. Trzeba najpierw wywabić go na zewnątrz. |
Iglica Karth | Podczas wykonywania zadania "Ściana Alduina" (główny wątek gry). Smoka spotkać można na wschód od Markartu, po drodze do Rorikstead. |
Przygotowanie do walki
Przed walką ze smokiem powinniście przejrzeć swoje wyposażenie. Podstawą są przedmioty zapewniające odporność na magię, ogień lub lód (w zależności od rodzaju smoka). Dla wojownika nieocenioną pomocą może być tarcza z efektem znaku pochłaniającego magiczne obrażenia (do zdobycia podczas wykonywania zadania "Jedyne Lekarstwo" dla Peryite). Mag powinien mieć przygotowane czary zniszczenia, przeciwne do żywiołu, którego używa smok. Trzeba pamiętać, że smok używający danego rodzaju magii np. ognia, jest na niego o 50% odporniejszy, jednak jest o 25% mniej odporny na jego przeciwieństwo, w tym wypadku lód. Te mocne i słabe strony działają w obu kierunkach. Warto również mieć zaklęcie Niezłomna Ochrona w pogotowiu, by uchronić się przed obrażeniami. Złodziej natomiast powinien przygotować łuk i dobrej jakości strzały (np. ebonowe). Pokrycie ich trucizną wydawałoby się logiczne, jednak wcale takie nie jest – negatywne efekty, takie jak paraliż czy spowolnienie, wydają się nie działać. Oprócz tego, trzeba się wyposażyć w kilka mikstur uzupełnienia zdrowia, magii i kondycji (w zależności od rodzaju postaci). Na koniec warto zaznaczyć, iż smoki są odporne na zaklęcie "pułapka dusz", więc używanie sprzętu z tym efektem jest kompletnie bez sensu.
Towarzysze
W czasie konfrontacji ze smokiem, dosyć użyteczni mogą okazać się towarzysze. Nie zabiją oni smoka za nas, jednak jeśli nie będziemy interweniować w walkę na samym jej początku, powinni oni skupić całą uwagę gada na sobie. Daje nam to możliwość bezkarnego i komfortowego rażenia smoka z dystansu, bez obawy o własny poziom zdrowia. Jeśli preferujecie rozgrywkę solo, to się nie przejmujcie – bez nich też sobie poradzicie.
Walka
Konfrontacje ze smokiem można podzielić na dwa etapy: "powietrzny" oraz "naziemny". Kiedy smok jest w powietrzu, zwykle krąży nad nami, co jakiś czas używając krzyków. Wojownik, używający wspomnianej przeze mnie tarczy, może spokojnie włączyć blok i przetrwać atak bez szwanku bądź z minimalnymi obrażeniami. Mag powinien zasłaniać się zaklęciem ochrony i rzucać czary, kiedy nie jest atakowany. W przypadku złodzieja sytuacja wygląda troszkę inaczej, ponieważ by włączyć jakąkolwiek ochronę, musi zmienić łuk na czar albo tarczę, co jest trochę bez sensu – nie wystarczy czasu. Dlatego też dobrą taktyką jest poszukanie osłony bądź unikanie walki ze smokiem dopóki ten nie zainteresuje się towarzyszem (o ile takiego ze sobą mamy). Podsumowując – wojownik chroni się przed atakami, mag i złodziej chroniąc się atakują.
Kiedy smok wyląduje na ziemi, zaczyna się prawdziwa "impreza" dla wojownika. Tutaj również wielką pomocą będzie tarcza. Dzięki umiejętności uderzenia nią (wymaga perka Uderzenie Tarczą, bez niego walka będzie trochę trudniejsza), za każdym ciosem wytrącamy smoka z równowagi. Mamy więc czas, by zadać dwa mocne ciosy bronią i znowu uderzyć go tarczą. W ten sposób można spokojnie zabrać 50% życia smoka, zanim znów wzbije się w powietrze. Dodatkowo, tarcza ochroni nas przed ciosami i krzykami, których smok również używa będąc na ziemi. Dla maga i złodzieja sytuacja się właściwie nie zmienia, może oprócz tego, że stojący w miejscu smok jest o wiele łatwiejszym celem. Użyteczną pomocą na tym etapie starcia może być też towarzysz, który skupi na sobie całą uwagę bestii, nam pozostawiając uderzenia z dystansu. O walce ze smokiem warto wiedzieć jeszcze jedną rzecz: po zabraniu mu około 65%-70% zdrowia, traci on zdolność latania – może spróbować wzbić się w powietrze, jednak po chwili spadnie na ziemię (zwykle towarzyszy temu głośny huk). Nie mogąca latać bestia robi się o wiele mniej niebezpieczna.
Podsumowanie
Po zwycięskiej walce ze smokiem, możemy przeszukać jego truchło. Niestety nie znajdziemy wielkich łupów – zwykle są to smocze łuski i kości (z których można wykonać zbroje), złoto i jeden-dwa losowe przedmioty. Oprócz tego, automatycznie wchłoniemy smoczą duszę, którą możemy użyć do rozwijania krzyków naszej postaci. W legowiskach smoków powinniśmy znaleźć też ołtarze, ze słowami napisanymi w smoczym języku oraz przynajmniej jedną skrzynię z porządnymi magicznymi przedmiotami. Jak widać, nie jest to wielka nagroda za wygranie epickiej batalii. Podsumowując, smoki w Skyrim są stworzeniami, których nie należy lekceważyć. Ich krzyki potrafią poważnie zranić doświadczoną postać, jednak trzymając się podstawowych zasad i nie robiąc nic głupiego, powinniście sobie bez trudu z nimi radzić i włożyć te wredne gady na półkę z innymi pokonanymi średniakami.
Komentarze
Wydaje mi się że poradnik jest nikompletny, gdyż nie pisze o sposobie walki dla wojownika z bronią dwuręczną.
latałem (przymus)
Dodaj komentarz