Nie ma nic tak ważnego dla amerykańskiego pisarza fantastyki, jak otrzymanie Nebuli za jedno ze swoich dzieł. Uznawana za Oskara fantasy, wyróżnienie to przyznawane jest przez stowarzyszenie zrzeszające amerykańskich pisarzy SF i fantasy (SFWA).
Poza głównym wyróżnieniem, dochodzi do przekazania nagrody im. Raya Brandbury'ego dla produkcji filmowych o podłożu fantastycznym. Co więcej, w trakcie bankietu nagradza się także obiecujących, młodych pisarzy, wręczając im nagrodę im. Andre Norton.
Poniżej znajduje się lista nominowanych i laureatów w poszczególnych kategoriach.
NAGRODA NEBULA
POWIEŚĆ
- "Wybrana", Naomi Novik
- "Raising Caine", Charles E. Gannon
- "The Fifth Season", N.K. Jemisin
- "Ancillary Mercy", Ann Leckie
- "Królowie dary", Ken Liu – recenzja
- "Barsk: The Elephants’ Graveyard," Lawrence M. Schoen
- "Updraft", Fran Wilde
Fragment recenzji:
W "Wybranej" czuje się ducha polskich bajek. Po pierwsze – postacie mają polskie imiona, a miejsce akcji (królestwo Polnii graniczące z Rusją) nasuwa skojarzenia z Europą Środkową za czasów średniowiecza. Jednak słowiańska atmosfera wypływa przede wszystkim z charakteru historii i sposobu jej opowiadania. Naomi Novik – zgodnie ze słowami Patricka Rothfussa – stylizuje książkę na mroczną baśń. Umiejętnie wzbudza w czytelniku strach przed nieznanym niebezpieczeństwem, Borem, który nieraz łakomie sięga po wioskę Agnieszki.
OPOWIADANIE
- "Binti", Nnedi Okorafor
- "Wings of Sorrow and Bone", Beth Cato
- "The Bone Swans of Amandale", C.S.E. Cooney
- "The New Mother", Eugene Fischer
- "The Pauper Prince and the Eucalyptus Jinn", Usman T. Malik
- "Waters of Versailles", Kelly Robson
Binti – Na imię ma Binti i jest pierwszą z ludu Himba, która otrzymała miejsce na Uniwersytecie Oomza, najznamienitszym wyższym instytucie w galaktyce. Ceną za przyjęcie oferty jest porzucenie rodziny, by spędzić części życia pośród obcych nierozumiejących jej kultury i obyczajów. Wiedza ma swoją cenę, a Binti jest gotowa ją zapłacić, jednak jej droga nie będzie usłana różami.
NOWELA
- "Our Lady of the Open Road", Sarah Pinsker
- "Rattlesnakes and Men", Michael Bishop
- "And You Shall Know Her by the Trail of Dead", Brooke Bolander
- "Grandmother-nai-Leylit’s Cloth of Winds", Rose Lemberg
- "The Ladies’ Aquatic Gardening Society", Henry Lien
- "The Deepwater Bride", Tamsyn Muir
Our Lady of the Open Road – Luce, Silva i Jacky należą do wymierającego gatunku, niezależnego zespołu, który nie podpisał umowy z StageHalo. Oznacza to, że są spłukani i żyją w 23-letnim vanie. Przemierzają kraj, grając gdzie popadnie, mając skromną grupę oddanych fanów. W trakcie jednej z takich chałtur otrzymują ofertę od wspomnianej wytwórni, jednak agresywnie odrzucają ofertę, ceniąc swoją niezależność. Wkrótce potem ginie im ich pojazd wraz z całym ekwipunkiem.
Całą nowelę można przeczytać w j. angielskim na oficjalnej stronie magazynu Asimov.
MINIATURA LITERACKA
- "Hungry Daughters of Starving Mothers", Alyssa Wong
- "Madeleine", Amal El-Mohtar
- "Cat Pictures Please", Naomi Kritzer
- "Damage", David D. Levine
- "When Your Child Strays From God", Sam J. Miller
- "Today I Am Paul", Martin L. Shoemaker
Hungry Daughters... – Jen umawia się na randkę z psychopatą. W trakcie rozmowy czerpie nieukrywaną radość z jego opowieści o sposobie, w jaki ją gwałci i zabija. Gdy trafiają do jego mieszkania, Jen pożera go, żywiąc się jego negatywną energią, którą emanował. Pozostawiła tylko pustą skorupę ciała, w którą weszła i udała się do swojego apartamentu, gdzie zwróciła jego esencję do szklanego słoja, odzyskując dawną postać.
Całe opowiadanie można przeczytać w j. angielskim na stronie Nightmare Magazine.
NAGRODA im. RAYA BRANDBURY'EGO
- "Mad Max: Na drodze gniewu"
- "Ex Machina" – recenzja
- "Inside Out"
- "Jessica Jones: AKA Smile"
- "Marsjanin" – recenzja
- "Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy" – recenzja
Mad Max: Na drodze gniewu
Fragment recenzji:
Obrzydliwe, pełne grozy i socjopatycznej inwencji monster trucki, udekorowane są według upodobań kierowcy – każdy z nich jest na swój sposób oryginalny. Raz widzimy jeża na kółkach, potem znów połączenie koparki i czołgu albo udekorowane wnętrznościami samochody-wahadła. W pamięć zapada ciężarówka propagandowa, której kluczowym elementem jest przymocowany na stałe psychol, bezustannie wyrzynający na gitarze elektrycznej z podlufowym miotaczem ognia. Poważnie.
NAGRODA im. ANDRE NORTON
- "Updraft", Fran Wilde
- "Seriously Wicked", Tina Connolly
- "Court of Fives", Kate Elliott
- "Cuckoo Song", Frances Hardinge
- "Archivist Wasp", Nicole Kornher-Stace
- "Zeroboxer", Fonda Lee
- "Shadowshaper", Daniel José Older
- "Bone Gap", Laura Ruby;
- "Nimona", Noelle Stevenson;
Updraft – W mieście żywych kości wznoszących się wysoko w chmurach, gdzie niebezpieczeństwo kryje się w każdym podmuchu wiatru, a płaska powierzchnia ziemi została zapomniana, młoda kobieta musi wyjawić zatrważający sekret, by uratować tych, których kocha.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz