Glosariusz i słowniczek skrótów

5 minut czytania

Grając w Drakensang'a spotkasz się z ogromną ilością nazw własnych, których znaczenie niekoniecznie musi być ci znane. W przedstawionym poniżej glosariuszu znajdziesz wyjaśnienia wszystkich nazw własnych.

Glosariusz

Al‘Anfa – Miasto-państwo; drugie co do wielkości miasto w południowej Aventurii.

Albernia – Królestwo, oderwana prowincja Śródkrólestwa od roku 1027 p.u.B.

Aldinor – Zbawca, pradawny smok; strzeże równowagi.

Almada – Dawne królestwo i najbardziej wysunięta na południe prowincja Śródkrólestwa.

Alveran – Niebiańska forteca; dom i miasto Tuzina Bogów.

Amazonki – Zgromadzenie kobiet-wojowników czczących Rondrę.

Andergast – Królestwo, połnocno-zachodnia prowincja Śródkrólestwa.

Angbar – Stolica Kosh.

Angrabosh – Święte kowadło krasnoludów w jaskini Malmarzrom.

Angram – Pradawny język krasnoludzki, w którym używa się piktogramów i runów.

Angrosh – Bóg, krasnoludzki wszechojciec, czczony przez ludzi pod imieniem Ingerimma.

Angroshim – Inna nazwa krasnoludzkiego ludu.

Aureliański – Martwy język pradawnego pochodzenia ze Złotej Ziemi.

Aventuria – Kontynent Ethry; nazwa świata gry.

Aves – Półbóg; syn Pheksa i Rahji; opiekun podróżnych.

Belhalhar – Arcydemon zniszczenia i wróg Rondry.

Bezimienny – Imię trzynastego boga, arcywroga Tuzina Bogów.

Boltan – Zarówno gra w kości, jak i w karty.

Boron – Bóg śmierci, snu i otchłani.

Bronanger – Aventuriańskie słowo oznaczające cmentarz.

Bosparano - Wysoki język Starego Imperium, który przekształcił się w aureliański.

Czarne hordy – Mroczna armia Borbaradu.

Drakonici – Sekretne zgromadzenie Kościoła Hesinde.

Drakensang – Jedna z gór w Górach Kowadlistych.

Dukat – Złota moneta; jeden dukat warty jest dziesięć srebrnych talarów.

Dysk Praiosa – Nazwa słońca w Aventurii.

Efferd – Bóg morza, wody i żeglarzy.

Ethra – Nazwa świata.

Ferdok – Miasto handlowe tuż przy Wielkiej Rzece w księstwie Kosh.

Ferngrove – Baronia zniszczona i obrócona w trzęsawisko podczas Wojen Magów.

Firun – Bóg zimy i łowu.

Fuldigor – Obrońca, pradawny smok; symbol wszechwiedzy.

Gareth – Stolica Śródkrólestwa; największe miasto w Aventurii.

Gareth – Język Nowego Imperium, oficjalny język Śródkrólestwa.

Garetia – Środkowe królestwo Śródkrólestwa ze stolicą w Gareth.

Geoda – Krasnoludzki mag.

Gobliny – Rasa istot z własną kulturą; znane również jako Suulak lub Czerwone Futra.

Golgari – Posłaniec w formie kruka; prowadzi dusze umarłych do Borona.

Grajcar – Moneta z brązu; najmniejszy nominał w Drakensang.

Górska Swoboda – Inna nazwa dla górskiego królestwa krasnoludów.

Góry Kosh – Łańcuch gór na zachodzie Śródkrólestwa.

Góry Kowadliste – Łańcuch górski w południowo-zachodniej części Śródkrólestwa, znany również jako Krasnoludzka Brama.

Havena – Miasto portowe i stolica Albernii.

Hesinde – Bogini magii, nauki i sztuki.

Horas – Syn Ucuri; oficjalny bóg Imperium Horasjańskiego.

Imperium – Imperium Horasa znajdujące się na zachodnim Horasjańskie brzegu Aventurii.

Imman – Najbardziej popularna gra zespołowa w Aventurii.

Ingerimm – Bóg kowali i rzemieślników.

Jezioro Angbar – Jedno z największych jezior Aventurii znajdujące się w regionie Kosh.

Języczki koshyckich trznadli – Przysmak.

Krasnoludy – Krasnoludzki klan z Gór Kowadlistych, ich domem Kowadła jest Murolosh.

Kruszyciele – Krasnoludzkie stowarzyszenie górnicze w Ferdok.

Kosh – Środkowa prowincja Śródkrólestwa.

Koshycki trznadel – Płochy ptak wystepujący na terenie Aventurii.

Koshycki bazalt – Szaro-czarny bazalt o właściwościach magicznych.

Koshgau – Teren obok Gór Kosh; ziemia czarownic położona niedaleko Ropuszych Bagien.

Kurkum – Była forteca amazonek; była siedziba Wysokiej Królowej Amazonek w dolinie Vildrom.

Leuin – Inne imię bogini Rondry.

Linnorm – Śmierdzący, smokopodobny nielot.

Mada – Półbogini; córka Hesinde; obdarzyła śmiertelnych magią.

Madamal – Imię księżyca Aventurii.

Malmar – Młot Angrosha.

Malmarzrom – Jaskinia góry Drakensang, święte miejsce krasnoludów.

Meadowlea – Księstwo; najbardziej wysunięta na północ prowincja Śródkrólestwa.

Moorbridge – Wioska na trzęsawiskach wokół Ferngrove.

Murolosh – Stolica Leśnej Warty lub Tosh Mur, królestwo Krasnoludów Kowadła Nandus Połbóg; syn Hesinde i Pheksa; ojciec Borbarada i Rohal.

Niebiański Cykl – Nazwa roku aventuriańskiego życia.

Nigdymorze – Mityczny ocean tuż przy komnatach Borona.

Nostria – Małe królestwo na zachodnim brzegu Aventurii.

Nosulgor – Dający, pradawny smok; wzmacnia równowagę.

Ogry – Prymitywna rasa; ludożercy.

Orki – Wojowniczy lud, znany również jako Czarne Futra Peraine Bogini rolnictwa i leczenia.

Phex – Bóg złodziei i kupców.

Pradawne Smoki – Strażnicy równowagi na Ethrze.

Port Ugdan – Najważniejszy port Śródkrólestwa w Ferdok.

Północna Marchia – Księstwo w zachodnim Śródkrólestwie.

Praios – Król bogów; bóg słońca i prawa.

Punin – Stolica Almady; uprzednio trzecie co do wielkości miasto w Śródkrólestwie.

Pyrdacor – Złoty; upadły pradawny smok; były strażnik żywiołów.

Rahja – Bogini miłości, wina i upojenia.

Rakula – Dopływ Wielkiej Rzeki.

Rogolan – Krasnoludzki język, powstał z Angramu.

Rondra – Bogini wojny i honorowej walki.

Salmingen – Miejsce przy lewym brzegu Rakuli, w hrabstwie Ferdok.

Sielskie pole – Obszar na zachodnim brzegu Aventurii.

Srebrny Talar – Srebrna moneta; jeden srebrny talar wart jest dziesięć grajcarów.

Szkarłatżmij – Potężny, rzucający zaklęcia typ smoka.

Szlak Burłaczny – Najdłuższy szlak handlowy biegnący wzdłuż Wielkiej Rzeki.

Śródkrólestwo, Imperium – Największe imperium ludzi w Aventurii.

Teclador – Wieszcz; pradawny smok; strażnik równowagi.

Tobrien – Dawne księstwo; położone na północnym wschodzie Śródkrólestwa; obecnie podzielone.

Tosh Mur – Górska Swoboda, zwana przez ludzi Leśną Wartą.

Travia – Bogini gościnności i rodziny.

Trolle – Najstarsza rasa; olbrzymie, owłosionie humanoidy.

Tsa – Bogini płodności, pokoju i zmiany.

Ucuri – Syn Praiosa i ojciec Horasa.

Umbracor – Niszczyciel; pradawny smok; zapobiega zakłóceniom równowagi.

Tuzin Bogów – Boski panteon; najbardziej rozpowszechniona religia w Aventurii.

Wielka Rzeka – Nazwa własna; najdłuższa rzeka w Aventurii.

Wielki Żmij – Imię zamierzchłych smoków.

Nazwy własne nie są jedynymi rzeczami, których zrozumienie może sprawić graczom problemy. Prócz nich, w Drakensang'u znajdziemy wiele skrótów, z których część na pierwszy rzut oka, nie mówi nic. Poniżej znajduje się słowniczek objaśniający spotykane w grze skróty.

Słowniczek skrótów

1K – Jedna kostka sześciościenna

1K20 – Jedna kostka dwudziestościenna

1K6 – Jedna kostka sześciościenna

2K20 – Dwie kostki dwudziestościenne

2K6 – Dwie kostki sześciościenne

EA – Energia Astralna

PP – Punkty Przygody

PAs – Punkty Astralne

WA – Wartość ataku

BWA – Bazowa wartość ataku

WT – Wytrzymałość

PW – Punkty wytrzymałości

KA – Kara

p.u.B – Po upadku Bosparanu

CHA – Charyzma

D – (złoty) Dukat

KE – Kara efektywna

ZRĘ – Zręczność

WWD – Wartość walki dystansowej

BWD – Bazowa wartość walki dystans

ks – książęcy

ZWI – Zwinność

SZY – Szybkość

WZ – Wartość zagrożenia

B – (brązowy) Grajcar

INT – Intuicja

INI – Inicjatywa

SI – Siła

SP – Spryt

BD – Budowa

TW – Tura walki

ZDR – Zdrowie

PZ – Punkt zdrowia

OM – Odporność na magię

ODW – Odwaga

WPanc -Wartość pancerza

T – (srebrny) Talar

US – Umiejętność specjalna

PO – Punkty obrażeń

Poz – Poziom

TU – Test umiejętności

PU – Punkty umiejętności

WPU – Wolne pkt. umiejętności

BU – Biegłość umiejętności

MOB – Maksymalne obciążenie

PTr – Punkty trafienia

PTr/SI – Dodatk. punkty trafienia Początkowa wartość / Zwiększenie obrażeń

U – Uncja

K20 – Kostka dwudziestościenna

K6 – Kostka sześciościenna

Zakl – Zaklęcie

BZ – Biegłość zaklęcia

PBZ – Pozostałe punkty biegłości zaklęcia

WBZ – Wartość biegłości zaklęcia

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...