Czym są Zapomniane Krainy

niedziela, 15 maja 2005

Świat Zapomnianych Krain powstał w wyobraźni Eda Greenwooda, kanadyjskiego bibliotekarza. Swoim pomysłem zainteresował znaną firmę TSR Inc. Greenwood stworzył ramy świata Krain, a później on i jego przyjaciele z TSR zaczęli wypełniać historię Krain kolejnymi książkami. W realiach tego świata wykreowano wielu bohaterów, z czego kilku zdobyło niesłychaną popularność w kręgach miłośników literatury fantasy. Drizzt Do'Urden, mroczny elf, został wybrany do galerii sław fantasy i jest jednym z ulubionych bohaterów tej literatury. Mag Elminister został numerem trzy wśród ulubionych magów po Gandalfie (Władca Pierścieni) i Raistlinie (Dragonlance). Stworzono również postacie Harfiarzy, grupę tajemniczych osobników walczących ze złem w świecie Krain. Zapomniane Krainy to jeden z kilku najlepiej sprzedających się cykli fantasy na świecie.

Tak wygląda informacja o powstaniu świata Forgotten Realms, ale my przyjrzyjmy się temu dokładnie oraz odpowiemy na pytanie "Czym są Zapomniane Krainy?". Jako rok powstania Zapomnianych Krain możemy uznać 1967 – wtedy Ed Greenwood zaczął osadzać w nich swoją powieść, tworząc tym ramy świata. Kiedy w 1974r. TSR wydało pierwsze Dungeons & Dragons, Greenwood, grający w nie z przyjaciółmi, postanowił zacząć grać w Krainach, gdyż jego przyjaciele domagali się barwnego i dopracowanego świata. Wymagało to paru zmian w koncepcji świata, tak aby pasował do zasad gry, lecz dla tych zapaleńców nie stanowiło to problemu. Gdy już się z tym uporali, odkryli, że Forgotten Realms to jest właśnie TO. W zaskakująco szybkim tempie rosła wielkość świata, oraz ilość jego wielbicieli, gdyż ci przyłączali się do Eda i jego przyjaciół i pomagali im go rozwiać. Kiedy w 1989r. firma TSR Inc. wydała drugą edycję D&D – Advenced Dungeons & Dragons, uczyniła Forgotten Realms oficjalnym uniwersum gry AD&D. Dziś mamy Dungeons & Dragons 3rd edytion i nowy Forgotten Realms: Campaning Setting okrzyknięty najlepiej wydanym podręcznikiem w historii RpG. W między czasie wielu autorów (w tym Greenwood) zaczęło pisać powieści, których akcja toczy się w Zapomnianych Krainach. Do dnia dzisiejszego w Polsce wydano ponad 30 tytułów (patrz: www.isa.pl), a w Stanach dwa razy tyle, jak nie więcej. W 1989r. została wydana pierwsza gra komputerowa osadzona w FR – Pool of Radiance, której remake właśnie wchodzi na półki sklepów. Prócz kontynuacji PoR w następnych latach ujrzeliśmy trzy części świetnej (jak na owe czasy) gry Eye of the Beholder. W roku 1998 wydany został gigahit w kategorii cRpG – Baldur's Gate (IMHO: najlepsza gierka jak kiedykolwiek powstała, nie licząc kontynuacji) [chłopak wie, co dobre :) – dop. Dusk]. Półtora roku później ujrzeliśmy Icewind Dale, zaś dwa miesiące potem Baldur's Gate 2:Cienie Amn. Wszystkie te gry oczywiście osadzone są w Zapomnianych Krainach i zdobyły wysokie oceny prasy komputerowej. Jak wcześniej wspomniałem, lada moment (albo i już) ujrzymy Pool of Radiance: Ruiny Myth Dranor, zaś za jakiś czas Neverwinter Nights, grę mającą odmienić dotychczasowe oblicze komputerowych RpG.

Dość. Nie odpowiedzieliśmy Wam przecież na najważniejsze pytanie: Czym są te Forgotten Realms?!

Sprawa wielkiej wagi (gdyż pewnie od tego co zaraz napiszę będzie zależeć istnienie, lub jego brak, kontaktu z Krainami). Jedno jest pewne: to NAJWIĘKSZY świat Fantasy, jaki kiedykolwiek powstał (i pewnie zostanie tak do końca świata i drugie tyle dni dłużej:). Wszystko odbywa się na planecie zwanej Abeir-Toril (A-BIR Tor-RIL). Na Torilu (bo taki jest popularny skrót) leżą cztery kontynenty: Faerun (Fej-RUN), przylegające do niego Kara-Tur (Ka-ra-TUR) i Zakhara (Za-KARR-a) oraz oddalony od nich mały Maztica (Maz-TI-ka), jednak to Faerun jest ośrodkiem życia na Torilu. Faerun jest podzielony na poszczególne regiony geograficzne – Krainy. Wśród nich znajdują się np. Dolina Lodowego Wichru, pustynia Anauroch, Kraina Dolin, Wybrzeże Mieczy. Żaden świat Fantasy nie mógłby się obyć bez zamieszkujących go ras i potworów. Do tych pierwszych, w które możemy się wcielić (grając w D&D lub cRpG), należą ludzie, elfy, półelfy, krasnoludy, niziołki, gnomy oraz półorki. Tych drugich zaś jest kilkaset więcej (patrz: D&D Monster Manual i Monsters of Faerun), ale wymienię dla przykładu znane wszystkim: smoki, gobliny, orki, giganty, ożywieńce, gnolle, demony itp. itd. Do tego dochodzi orszak bogów, organizacji, bohaterów... właśnie Bohaterów. To oni są wizytówką Zapomninych Krain! Każdy wielbiciel Fantasy/RpG powinien znać takie imiona jak Elminster czy Drizzt Do'Urden, ale jeżeli nie zna... to NIECH SIĘ WSTYDZI! O! Jak ich poznać? Masz trzy możliwości: kupić/pożyczyć podręczniki do Dungeons & Dragons (najlepiej trzeciej edycji) wraz z Forgotten Realms: Campaning Setting i rozegrać wspaniałe przygody w najlepszym świecie Fantasy, kupić/pożyczyć Baldur's Gate (I,II), Icewind Dale czy Pool of Radiance lub kupić/pożyczyć jedną z wielu świetnych książek osadzonych w Zapomnianych Krainach (polecam R.A. Salvatore'a, zaś unikaj jak ognia Wrót Baldura (I,II) Philipa Athansa, gdyż w przeciwieństwie do gry są beznadziejne).

Mam nadzieję, że choć odrobinę wyjawiłem odpowiedź na pytanie, które z pewnością prawie każdy czytający moje wypociny zadawał (lub, niestety, ciągle zadaje): "Czym są Zapomniane Krainy?"

Jeżeli uważacie że moje (nasze) kochane Krainki Was zainteresowały (na co bardzo liczę), to zerknijcie do następnych textów, zwanych również artykułami, autorstwa mojego i/lub Sir Artusa. Na koniec wypadałoby by rzec: "Do zobaczenia przy ognisku, gdzieś w Zapomnianych Krainach!"

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
 
Wczytywanie...