Zapomniane Krainy znajdują się w sferze Realmspace, na trzeciej planecie tamtejszego układu słonecznego nazywanej Abeir-Toril lub Toril. Pozostałe planety w tym układzie to Anadia, Coliar, Ka-pri, Chandos, Glyth, Garden oraz H'Catha. Toril jest planetą rozmiarów Ziemi. Na północnej części tego globu znajdują się trzy połączone ze sobą kontynenty Faerun , Kara-Tur i Zakhara. Na Torilu leży jeszcze jeden kontynent, Maztica leżąca daleko na zachodzie nad brzegiem Bezkresnego Morza (Trackless Sea). Toril, podobnie jak Ziemia ma jednego naturalnego satelitę, Selune (nazwa ta jest jednocześnie imieniem bogini nocnego nieba i nawigacji. Za księżycem porusza się pas asteroidów nazywany łzami Selune (są one widoczne nawet gdy księżyc znajduje się w nowiu). Wróćmy jednaj na Toril. Zdecydowanie najlepiej znanym i opisanym z tych kontynentów jest Faerun, ponieważ to na nim rozgrywa się większość (jeżeli nie wszystkie) gier komputerowych, książek i przygód w grach fabularnych.Jego powierzchnia jest bardzo zróżnicowana.
Na dalekiej północy, za górami Grzbietu Świata leży Dolina Lodowego Wichru. Są to zimne i nieprzyjazne tereny położone na północy. Nazwa doliny pochodzi od wiecznie wiejącego tam lodowatego wiatru. Dolinę od północy oraz od zachodu ogranicza Morze Ruchomego Lodu, od wschodu Lodowiec Redhed, zaś od południa pasmo gór zwanych Grzbietem Świata, gdyż są one granicą cywilizacji. W Dolinie leżą trzy jeziora Maer Dualdon na północnym zachodzie, Lac Dinneshare na północnym wschodzie i Dellon-Lune zwane najczęściej Czerwonymi Wodami na południowo-wschodnim krańcu Doliny Lodowego Wichru. Na wschodnim wybrzeżu Maer Dualdon leży Samotny Las. Z gór Grzbietu Świata płynie rzeka Shaengarne, która następnie wpada do Maer Dualdon. Znajduje się tu dziesięć miast, zwanych Dekapolis. Największym z nich jest Brynn Shander, które jestłącznikiemDoliny z resztą świata. Na północ od Brynn Shander znajduje się Dolina Krasnoludów, w której znajdują się krasnoludzkie kopalnie, a nad nią Kopiec Kelvina. Między Kopcem Kelvina, a jeziorem Dinneshere znajduje się Przełęcz Lodowego Wichru. Dalej na północ leżą tereny zasiedlane niegdyś przez plemiona barbarzyńców, którzy po wielkim najeździe goblinów zamieszkują teraz (przynajmniej większość z nich) Dekapolis. Dolina Lodowgo Wichru to dom wyrzutków. Zamieszkuje ją wielu zbirów i wygnańców. Osiedlił się tu również krasnoludzki klan Battlehammer, któremu przewodzi Bruenor Battlehammer. Tu właśnie znalazł swój dom najsławniejszy drow Krain – Drizzt Do'Urden.
Podróżując na południe napotykamy Lodowy Potok oraz Lodowe Jeziora, a następnie Luskan – Miasto Żagli będące ośrodkiem wymiany towarowej między Doliną a resztą Krain. Luskan jest miastem portowym, leżącym na wybrzeżu Trackless Sea (~Bezkresne Morze~). W Luskanie znajduje się Wieża Arkan, jedna z większych szkół magów w Krainach. Z miasta żagli prowadzą szlaki handlowe do Neverwinter na południu (tereny te przybliżone zostaną nam w powstającej grze Neverwinter Nights) i Mirabaru na wschodzie. Pomiędzy Luskanem, a Neverwinter znajduje się Port Llast, a na wschód od miasta las Neverwinter oraz rzeka o takiej samej nazwie.
Pomiędzy Mirabarem a Miastem Żagli znajduje się rzeka Czarnego Kruka, której okolice zamieszkiwane są przez barbarzyńskie plemiona Czarnego Kruka i Szarego Wilka. Rzeka Czarnego Kruka, płynąca z Grzbietu Świata, łączy się z rzeką Mirabar, również wypływającą z Grzbietu Świata, która przepływa przez Mirabar oraz Luskan i wpada do Trackless Sea. Nieco na zachód od niej natomiast znajduje się legowisko Postrachu Północy – Smoka Klautha. Na północ od Mirabaru znajdują się kopalnie mieszczące się w górach Grzbietu Świata. Na południowy wschód od Luskanu znajdują się turnie zamieszkiwane przez szczepy orków oraz klan barbarzyńców nazywających siebie Podniebnymi Kucykami.
Na południe od Mirabaru znajduje się Longsaddle, dom rodziny magów – Harpelów, znanej ze swej uprzejmości oraz gościnności. Na południowy-zachód zaś, szlak ten przebiega przez Nesme, dom słynnych łuczników pilnujących północnych granic Trollmoors – trolich bagien a dalej przez Silverymoon władanego przez wybrankę Mystry – Alustriel. Pomiędzy Mirabarem, a Nesme znajduje się las Lurkwood, zaś na północ od Silverymoon Księżycowy Las. Ostatnio wzmogła się wymiana handlowa w okolicach Silverymoon. Spowodowane jest to odzyskaniem przez wcześniej wspomniany klan Battlehammer swojej prastarej ojczyzny – Mithrilowej Hali i wznowieniem wydobycia cennego metalu – mithrilu. Zaś podążając dalej za Silverymoon docieramy do miasta Sundabar, jeśli zaś popłyniemy Rzeką Rauvin na południe dotrzemy do Eversult na obrzeżu Wysokiego Lasu. Podróż rzeką Rauvin jest druga metodą dotarcia do Sundabar gdyż rzeka po skręcie na południe skręca na zachód a następnie, ponownie na północprzez góry Nether dopływa do samego miasta. Sundabar jest miastem otoczonym przez góry. Od wschodu południa i zachodu otaczają go góry Nether natomiast na północ od miasta roztaczają się góry Rauvin. Tuż przy granicy znajduje się Cytadela Wielu Strzał natomiast za górami, bardziej na północ leży Złoty Las przylegający do gór Ruathym w których znajduje się krasnoludzka Cytadela Adbar. Jedyny szlak do niej prowadzący biegnie na zachód od Sundabar i odbija na północ koło miejsca nazywanego Rozwidleniem. Szlak ten nazywany jest Drogą Adbar. W pewnym momencie zakręca on lekko na wschód i kończy się we wspomnianej cytadeli. Droga biegnąca dalej na północ nazywana jest Lodową Drogą. Jeśli nie odbijemy na północ i podążymy na Rozwidleniu dalej na wschód, dotrzemy do Ascore, miasta za którym otwiera się Morze Piasków, pustynia Anauroch. Wartymi wspomnienia miejscami na pustyni są ruiny twierdzy Orolin i Fort Mir. Na Wschodnim krańcu pustyni leżą kopalnie Tethymaru. Na północnym-wschodzie pustynia przekształca się w Las Graniczny, a nieco bardziej na południe w Góry Ust Pustyni. Na Południu zaś Anauroch graniczy z Goblinimi Marchiami i Kamiennymi Ziemiami.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz