Gra fabularna
Jeśli nigdy nie grałeś w gry z serii Elder Scrolls to właśnie masz szansę spróbować czegoś niezwykłego. Twoim głównym celem w Oblivionie jest stworzyć i grać swoją postacią tak jak Ci się podoba. Jeśli chcesz tylko realizować główny wątek i szybko zakończyć grę to proszę bardzo, nic nie stoi na przeszkodzie. Możesz również postąpić odwrotnie. Możesz zignorować główny wątek i zacząć po prostu wędrować po olbrzymim świecie gry. Na tym polega gra fabularna…
Jedną z najważniejszych rzeczy porządnego RPG'a jest tworzenie postaci. Stwórz swoją postać tak by odzwierciedlała twoją osobowość i wpisywała się w sposób w jaki chcesz grać. Jeśli chcesz grać wielkim napakowanym wojem to wybierz rasę i klasę, która umożliwi Ci odpowiedni rozwój w odpowiednich parametrach.
Eksploracja
Świat Tamriel jest ogromny. Całkiem łatwo się w nim zgubić, więc chłopaki z Bethesdy zapewnili parę narzędzi, które pozwolą nam się odnaleźć zarówno w świecie gry jak i w samej fabule.
Kompas
Nowością w serii Elder Scrolls jest kompas widoczny bezpośrednio na ekranie, pokazujący nie tylko w którym kierunku się poruszamy ale również ukazujący ważne miejsca i wskaźniki celów. To właśnie dzięki nim będziemy wiedzieli czy poruszamy się w dobrą stronę. Czerwone strzałki oznaczają, że aby dostać się do danego miejsca będziemy musieli przejść przez drzwi lub portal wskazywany przez ową strzałkę. Zielone wskaźniki pokazują, że jesteśmy we właściwym obszarze i musimy po prostu podążać w wyznaczonym kierunku by dotrzeć do celu. Niebieskie strzałki mogą być umieszczone przez ciebie na mapie. Pomogą ci one oznaczać ważne miejsca.
Dziennik
Dziennik pomoże Ci połapać się w fabule. Zawiera on zarówno rozpoczęte questy jak i te które już zakończyłeś. Aktywny quest to ten, który aktualnie wykonujesz. Wszystkie wskaźniki (na kompasie i mapie) będą wskazywały go jako twój cel. Aktywny quest oznaczony jest ikoną dłoni trzymającej kielich. Zakończone questy oznaczone są trzema kielichami. Możesz wybrać każdy quest i przeczytać szczegóły na jego temat, by móc sobie łatwo przypomnieć co i jak musisz zrobić. Z poziomu dziennika możesz również wyekwipować się i korzystać z przedmiotów oraz przeglądać statystyki postaci.
Mapa
Mapę możesz otworzyć z poziomu menu. Twoja lokacja oznaczona jest na niej złotą strzałką. Aktywny quest będzie oznaczony zielonym lub czerwonym wskaźnikiem, pokazującym w którą stronę masz iść. Pamiętaj, że możesz zmienić aktywny quest w dzienniku. Jeśli chcesz dotrzeć w jakieś ciekawe miejsce to wystarczy, że na mapie oznaczysz je niebieskim wskaźnikiem. Będzie Ci on wskazywał na kompasie kierunek w którym musisz iść.
Szybka podróż
Jeśli dotarłeś do jakiejś lokacji to możesz następnie do niej szybko podróżować z poziomu mapy. Odkryte lokacje oznaczone są ciemną ikoną na mapie. Zaznacz ją kursorem i wybierz opcje szybkiej podróży by się tam dostać. Jasna ikona oznacza lokacje o której już wiesz (np. ktoś Ci o niej powiedział ale w niej jeszcze nie byłeś). Do takich lokacji nie możesz podróżować korzystając z "szybkiej podróży". Wskazane jest więc byś dostał się tam np. za pomocą konia i odkrył daną lokację (będziesz potem mógł się do niej szybko przenosić).
Zdobywanie informacji
Olbrzymia ilość informacji potrzebnych do rozwiązywania questów może być zdobyta poprzez rozmowę z ludźmi. Staraj się więc rozmawiać jak najwięcej i ze wszystkimi. Mieszkańcy Tamriel mogą posiadać elementy układanki, którą właśnie rozwiązujesz albo dać Ci zupełnie nowe zadanie.
Przeszukuj wszystko!
W świecie Tamriel znajduje się olbrzymia liczba przedmiotów. Jeśli uda nam się znaleźć coś ciekawego to napiszemy o tym w kolejnych odsłonach niniejszego poradnika. Nie znaczy to jednak, że Ty powinieneś się poddawać! Losowo generowane domy, lochy i jaskinie mogą zawierać również świetne przedmioty. Pamiętaj, nie przebiegaj przez lokacje jakby goniło Cię stado orków (no chyba, że rzeczywiście gonią;) ). Zatrzymaj i porozglądaj się. Nigdy nie wiesz co możesz znaleźć. Lecz pamiętaj, domy mają swoich właścicieli. Szperając tu i ówdzie możesz zostać oskarżony o popełnienie przestępstwa, a z tego nic dobrego nie wyniknie. Nie ryzykuj więc jeśli nie zależy Ci na jakimś przedmiocie albo jeśli nie odgrywasz postaci złodzieja. Wszystkie przedmioty, które znajdziesz w lochach nie mają właścicieli (możesz więc je zabierać nie bojąc się o to, że ktoś Cię oskarży o kradzież). Nie zapomnij również przeglądać zwłok, także stworów. Możesz znaleźć przy nich wiele ciekawych przedmiotów.
Statystyki
Jak w każdym RPG współczynniki określają jak silna jest twoja postać. Jeśli są one niskie może się okazać, że nie będziesz mógł wypełnić niektórych zadań albo, że będziesz często ginął. By polepszyć dany współczynnik musisz rozwijać swoją postać.
Zdrowie:
Punkty zdrowia określają jak dużo obrażeń możesz odnieść zanim umrzesz. Jeśli zginiesz rozpoczniesz z ostatniego punktu, w którym zapisałeś grę. Jako, że możesz zapisywać ją gdziekolwiek rób to często – nigdy nie wiesz kiedy dostaniesz łupnia;) . Początkowo liczba punktów zdrowia jest równa podwojonemu współczynnikowi wytrzymałości. Z każdym awansem na wyższy poziom, otrzymujesz nowe punkty zdrowia w ilości równej 1/10 wytrzymałości. Twoje zdrówko nie odnawia się samo z siebie. Musisz korzystać z magii, mikstur lub odpoczywać by się zregenerować.
Magicka:
Zwana popularnie maną, odpowiada za rzucanie zaklęć. Nawet jeśli jesteś wojownikiem to warto byś korzystał czasem z magii, nie lekceważ więc tego współczynnika. Zaczynasz grę z maną równą podwojonemu współczynnikowi inteligencji. W przeciwieństwie do zdrowia regeneruje się ona, ale bardzo powoli. Pamiętaj więc o eliksirach.
Zmęczenie:
Określa poziom twojego zmęczenia (odkrywcze to było). Jeśli ten współczynnik jest niski to nie będziesz w stanie szybko się poruszać (wpłynie to na twoją zdolność walki i obrony). Walka, skakanie i bieganie obniża ten wskaźnik tak samo jak odnoszenie ran. Jeśli spadnie do zera zostajesz ogłuszony. Pamiętaj więc by do walki ruszać wypoczętym i mieć kilka miksturek pod ręką.
Ciężar (obciążenie):
Określa jak dużo nosisz przy sobie rzeczy. Jeśli nosisz zbyt wiele to zostaniesz unieruchomiony i będziesz musiał pozbyć się części ładunku. Maksymalny udźwig jest równy twojej sile pomnożonej przez 5. Może się zdarzyć, że czary albo specyficzne ataki sprawią, że osłabniesz i nie będziesz się mógł ruszyć z miejsca. Jeśli coś takiego Ci się przydarzy użyj eliksiru lub zaklęcia by przywrócić sobie zdolność poruszania albo wyrzuć kilka przedmiotów z ekwipunku (lepiej być gołym i żywym niż martwym w płytówce;) ).
Atrybuty i umiejętności:
Istnieje 8 głównych atrybutów które odpowiadają za wszystko co robisz w grze. Ich wartości mogą wynosić od 0 do 100 punktów i mogą być podnoszone za każdym razem gdy awansujesz. W grze istnieje również 21 umiejętności. By móc zwiększać swoje umiejętności musisz powtarzać konkretne akcje: czytać książki lub trenować z nauczycielami.
Być w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie:
Ludzie Tamriel prowadzą normalne życie i nie sterczą w jednym miejscu przez 24h. To znaczy, że np. sklepy są otwarte tylko w wyznaczonych godzinach. Jeśli musisz czekać by wykonać jakieś zadanie możesz dokonać kompresji czasu. Możesz wybrać opcje odpoczynku (z poziomu menu) – odpoczniesz wtedy regenerując manę, zdrowie i zmęczenie przez wyznaczony czas. Spanie w łóżku sprawia, że czas zacznie płynąć do przodu (przeskakując co godzinę). Podczas snu możesz awansować (jeśli spełniłeś odpowiednie wymagania). Warto również pamiętać, że szybka podróż sprawia, że następuje zmiana czasu (równa czasowi wymaganemu na pokonanie danego odcinka).
Przestępstwa
Praktycznie wszystko w Oblivionie może zostać zabrane. Wystarczy, że najedziesz wskaźnikiem na dany przedmiot, a uzyskasz o nim informacje i możliwość zabrania go. Wszystko co zabierasz ludziom (nie licząc złodziei i bandytów) traktowane jest jako skradzione. By wiedzieć czy dany przedmiot do kogoś należy spójrz na kolor celownika. Jeśli robi on się czerwony to podniesienie przedmiotu będzie przestępstwem. Karą za kradzież jest zapłacenie równowartości skradzionego przedmiotu.
Włamanie: grzywna – 5
Otwieranie zamkniętych drzwi w prywatnych domostwach albo wkraczanie na teren zamkniętych domostw jest w Tamriel karane. O tym czy wstęp do danego miejsca jest wzbroniony ponownie się dowiesz obserwując celownik. Są również miejsca do których dostęp jest ograniczony, zostaniesz o tym poinformowany stosownym komunikatem.
Kradzież kieszonkowa – grzywna: wartość przedmiotu (min. 25)
Jeśli jesteś w trybie skradania możesz zajść kogoś od tyłu i spróbować go okraść. Uwaga, okradany może się zorientować, że coś kombinujesz i wezwać straże.
Atak – grzywna: 40x poziom atakowanego
To czy zaatakujesz kogoś mieczem, pięściami, magią nie odgrywa znaczenia.Morderstwo – grzywna:1000
Jeśli zaatakujesz jakiegoś NPC możesz doprowadzić do jego śmierci. Każdy taki atak na nie wroga traktowany jest jako morderstwo (chyba, że zabijesz szybko i po cichu, bez świadków).
Jeśli popełnisz przestępstwo to wieść rozniesie się o tym szybko. Ludzie będą płakać na twój widok i prosić o litość. Strażnicy mogą zareagować na wezwania pomocy i przyjdą się z tobą rozprawić. Najpierw zaproponują Ci zapłatę kary (jeśli przestępstwo jest niewielkie), potem pójście do więzienia. Możesz się oczywiście nie zgodzić i stawić opór… Sklepikarze, strażnicy i niektóre inne postacie będą zawsze raportowały o popełnieniu przez Ciebie przestępstwa jednocześnie wyznaczając nagrodę za twoją głowę. Pamiętaj więc, brak świadków – brak kłopotów.
Płacenie grzywny?
Zawsze powinieneś płacić grzywnę strażnikom. Są od Ciebie silniejsi i jest ich więcej. Prawdopodobnie zginiesz już po paru ciosach. Jeśli pójdziesz do więzienia to stracisz cześć swoich umiejętności (za każdy dzień odsiadki), oprócz skradania i zabezpieczeń które mogą nawet wzrosnąć. Możesz próbować wykraść się z więzienia ale łatwiej jest to powiedzieć niż zrobić. Lepiej więc płacić…
Kupowanie dóbr
Poza znajdywaniem (tym przypadkowym i tym nie;) ) możesz również kupować przedmioty u kupców. Ceny zależą od tego jak jesteś postrzegany przez danego kupca. Dzięki perswazji możesz uzyskać znacznie niższe ceny. Kolejną ważną rzeczą wpływającą na ceny jest Twoja zdolność handlowania. Pamiętaj, że będziesz dostawał dużo niższe ceny sprzedając dany przedmiot niż go kupując.
Perswazja
Jeśli spotykasz jakąś postać w Oblivionie to ma ona do Ciebie dosyć konkretny stosunek (liczony w punktach od 0 do 100). 0 – oznacza, ze jesteś znienawidzony, a 100 – że jesteś godzien zaufania. To jak będziesz odbierany zależy od wielu czynników. Od Twojego postępowania, rasy i reputacji. Mini gra pozwala zyskać Ci zaufanie rozmówcy dzięki łapówkom albo perswazji. Raz na rundę możesz wybrać jedną z akcji: Żart, Przechwałkę, Wymuszenie albo Podziw. Twój wybór zadecyduje czy poziom zaufania wzrośnie czy zmaleje. By wiedzieć jak dana postać zareaguje na daną opcję obserwuj jej twarz.
W każdej turze 4 wycinki koła będą się zapełniać. Im większe zapełnienie tym większy będzie rezultat twojej akcji. Postać może Cię znienawidzić, znielubić, polubić lub pokochać. Musisz szybko ustalić czego nie lubią, a co kochają (obserwuj twarz). By osiągnąć sukces musisz pamiętać, że wszystkie 4 wycinki muszą być wybrane raz na rundę, nawet te które wiesz, że wywołają negatywne emocje. Nie możesz wybrać danego wycinka dwa razy a ile razy to zrobisz całe koło się obróci. Musisz tak to rozegrać by planować do przodu. Pamiętaj, praktyka czyni mistrza.
Zaufanie spadnie również wtedy jeśli będziesz działał powoli. Nie trać więc czasu na wybieranie najlepszej kombinacji. Jeśli w wyniku mini gry nie uzyskasz odpowiedniego poziomu zaufania pozostaje ci tylko łapówka.
Dzięki perswazji możesz łatwo wywindować swój współczynnik oratorstwa. Nie jest on jakoś bardzo przydatny ale dzięki niemu uzyskasz wysokie mnożniki do atrybutu osobowości kiedy awansujesz na wyższy poziom.
Komentarze
Dodaj komentarz