Skradanie

4 minuty czytania

Skradanie, czyli to co właściwie jest

Podstawową umiejętnością złodzieja jest skradanie, które umożliwia poruszanie się po świecie w ukryciu przed wścibskimi oczami strażników i wrogów. Gdy włączysz tryb skradania, na kursorze pojawi się złote oko. Przez większość czasu pozostanie ono w tym kolorze, co oznacza, że ktoś może Ciebie zobaczyć lub w inny sposób zdać sobie sprawę z Twojej obecności. Aby być ukrytym musisz sprawić, aby ikona oka zmieniła kolor na szary.

Cel skradania? Gdy jesteś ukrytym, możesz robić wiele rzeczy, za które normalnie trafiłbyś do pudła lub miałbyś bandę strażników na karku. Będziesz mógł cichcem podprowadzać sklepikarzom towary, ukraść klucze strażnikowi, poruszać się po strzeżonych częściach zamku bez konsekwencji, tudzież zadawać ogromne obrażenia za pomocą ukradkowych ataków.

Aby dobrze się skradać, musisz znać czynniki nań wpływające. Są to:

Poziom umiejętności: Wszystkie postacie i potwory mają swoje własne zdolności skradania, które zwiększają się wraz z ich poziomem (czyli w praktyce z TWOIM poziomem). Jeśli przeciwnik ma wyższe Skradanie od Ciebie, trudniejsze stanie się ominięcie go lub zakradnięcie.

Szybkość poruszania się: Im szybciej się poruszasz, tym łatwiej cię wykryć. Proste.

Światło: Im więcej światła pada na Ciebie, tym ciężej jest Ci się ukryć. Trzymaj się cieni, odstaw pochodnie, zdejmij ten skrzący się pierścień itp. Pamiętaj też, że większość rzucanych przez Ciebie czarów daje dużo światła. Nie używaj ich w trakcie zakradania.

Linia wzroku: Jeśli wróg, do którego się zakradasz patrzy się w twoją stronę, ciężej będzie ci się do niego podkraść. Staraj się zachodzić przeciwników od tyłu.

Ciężar butów: Możesz się skradać w każdym pancerzu, zarówno w skórzni jak i w pełnej płycie. Jednakże, im cięższe są buty, tym więcej wywołujesz hałasu. Skradaj się na bosaka, dopóki nie osiągniesz poziomu Czeladnika w Skradaniu, który eliminuje tą karę.

Niewidzialność: Gdy jesteś niewidzialny, zakradanie się do kogoś staje się dziecinnie proste. Pamiętaj, chociaż Ciebie nie widać, cały czas Cię słychać. Pozwoli to postaciom z wysokim poziomem umiejętności na wykrycie twojej obecności. Pamiętaj też, że stracisz niewidzialność, gdy tylko coś zabierzesz lub kogoś zaatakujesz. Wykorzystuj niewidzialność ostrożnie i okazjonalnie.

Kameleon: Kameleon to gorsza forma niewidzialności, pokazująca w procentach jak bardzo jesteś niewidoczny. Powodem, dla którego jest on troszkę lepszy od poprzedniczki jest fakt, że nie znika, gdy coś weźmiesz lub zaatakujesz. Więc jeśli znajdziesz pierścień zawierający efekt kameleona (np. zadanie dla Daedry Meridii), zatrzymaj go.

Kradzież przez wielkie “K”

Skradanie jest mniej lub bardziej niezbędne do popełnienia większości przestępstw w grze, takich jak włamania czy okradanie sakiewek. Jeśli popełnisz przestępstwo w trybie skradania, nie będzie ono miało miejsca.

Dla przykładu, jeśli jesteś u kogoś w domu i widzisz zamkniętą skrzynię z ikonką czerwonego worka i spróbujesz jawnie otworzyć zamek, trafisz do paki nim zdołasz uciec z łupem. Natomiast mając włączony tryb skradania (ikonka oka jest szara), będziesz mógł otworzyć zamek i okraść skrzynię bez konsekwencji. Sprawa ma się identycznie w przypadku przedmiotów na półkach i stołach.

Mistrzowie skradania mają więc wiele domów i sklepów do okradzenia, podczas gdy niedoświadczeni będą śledzeni przez sklepikarzy i mieszkańców. Będzie im trudniej przejść obok śpiących osób, które w takim wypadku się obudzą.

Sprzątanko

Jeśli zobaczysz w sklepie lub w domu skrzący się przedmiot, który po prostu musisz mieć, ale nań Cię nie stać, zawsze możesz spróbować go ukraść. Problemem niestety jest prawo, które nie wiadomo dlaczego złodziejów kara. Jeśli po prostu przywłaszczysz sobie cudzy przedmiot, każdy kto to zobaczy natychmiast zawoła strażników.

Wewnątrz domów problem ten można łatwo rozwiązać poprzez zniknięcie właścicielowi z oczu zanim zaczniesz się skradać. Jeśli pomiędzy tobą a mieszkańcami znajdą się solidne drzwi, nie musisz nawet się skradać. Po prostu kradnij... W sklepach sytuacja ma się inaczej. Sklepikarze będą Ciebie śledzić, aby mieć Cię na oku, co znacznie utrudnia kradzież.

Rozwiązanie? Włamanie się w środku nocy. O wiele łatwiej jest buszować po sklepie, gdy jego właściciel smacznie śpi. Wpierw musisz się uporać z zamkiem od strony ulicy tak, aby nikt cię nie nakrył, co wbrew pozorom jest dość trudne. Jeśli Ci się uda, będziesz mógł rabować bez przeszkód.

Pamiętaj tylko o tym, aby włamywać się pomiędzy godzinami 24 a 6 rano. Większość mieszkańców w tych godzinach będzie smacznie spać. Choć sklepy nie otwierają się przed godziną 9 rano, wielu sprzedawców budzi się kilka godzin przed otwarciem.

Telekineza: przyjaciel złodzieja

Zaklęcie telekinezy i jego odmiany są dostępne na początku gry. Umożliwiają one popełnianie kradzieży bez ryzyka trafienia do pudła. O ile zabieranie cudzych przedmiotów jest karalne, telekineza przestępstwem już nie jest. Z odrobinką finezji będziesz mógł przenosić cenne przedmioty poza linię wzroku właścicieli, a następnie ukraść je tak, aby Cię nie zobaczyli.

Dla przykładu, wypatrzyłeś rzadki składnik lub przedmiot na półce, która znajduje się blisko mieszkańca. I teraz mała sztuczka. Za pomocą telekinezy chwytasz przedmiot i przenosisz do innego pomieszczenia, a następnie zgarniasz gdy nikt nie patrzy. Jest to troszkę trudniejsze w sklepach, jako że sprzedawca będzie Cię cały czas śledził. Aczkolwiek jeśli zdołasz przenieść przedmiot w sposób opisany wcześniej, powinieneś zdążyć zniknąć obserwatorowi z oka na kilka sekund i zdobyć przedmiot bez płacenia.

Ataki z ukrycia

Jeśli zaatakujesz kogoś będąc jednocześnie w trybie skradania, staną sie dwie rzeczy: twoje ataki wyrządzą więcej szkód, ale za to będą wolniejsze. Mając dobrze rozwinięte umiejętności skradania i walki bronią, będziesz mógł położyć przeciwnika jednym celnym ciosem.

Atak z ukrycia nie jest trudniejszy w wykonaniu od zwykłego. Jeśli “doskradasz” się wystarczająco blisko wroga aby go uderzyć bronią albo trafić z łuku, możesz wykonać ten atak. Po prostu wciskasz klawisz, resztę robi gra. Pamiętaj, że możesz wykonać taki atak tylko za pomocą łuku albo broni jednoręcznej. (atak dwurakiem nie otrzymuje bonusu). Będąc nowicjuszem w sztuce skradania, obrażenia zadawane łukiem wzrastają dwukrotnie, czterokrotnie zaś za pomocą broni do walki wręcz. Gdy osiągniesz poziom ucznia, bonusy te wzrosną odpowiednio do trzykrotnych i sześciokrotnych obrażeń.

Wygląda na to, że tylko obrażenie fizyczne zadawane przez broń są zwiększane przy ataku. Jeśli oręż jest umagiczniony, premię z tego faktu są dodawane, ale nie mnożone. Pamiętaj też, że możesz wykonać tylko jeden atak z ukrycia na jednego przeciwnika. Gdy go uderzysz, będzie już świadomy Twojej obecności i zaalarmuje otoczenie. Jeśli załatwisz go jednym ciosem, nikt na to nie zwróci uwagi, nawet gdy trup padnie mu pod nogami. Zareagują wtedy i tylko wtedy, gdy Cię zobaczą. W ten sposób możesz uciec od odpowiedzialności za popełnione morderstwo. Jeśli ubijesz mieszkańca jednym ciosem, nie zdąży on zawołać straży, przez co zdążysz zwiać.

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...