Rola: Healer, DPS
Dostępny dla ras: Krasnolud, Elf
Poziom trudności: Moderate (średni)
Specjalizacje: Długotrwałe Leczenie (Sustained Healing), Potężne Ataki Taktyczne (Powerful Tactical Attacks)
Słowa mają wielką moc i nikt nie wie tego lepiej niż Rune-keeper. Czerpie on moc z pradawnych tekstów wykutych w skałach. Rune-keeper konstruuje werbalne iluzje, wydające się odbiorcom przerażająco prawdziwymi, podobnie jak w przypadku wizji, które Galadriela pokazała Frodowi w Lothlorien i które popchnęły go na ścieżkę do wielkości. Potęga słów Rune-keepera jest szokująca. W przeciwieństwie do Lore-mastera, którego moce mogą być w pewnym sensie naukowo wyjaśnione (pioruny rażące wrogów pokrytych metalem), Rune-keeper używa najprawdziwszej magii.
Rune-keeper jest klasą dostępną jedynie dla graczy Premium lub VIP, którzy wykupili ją w Sklepie LotRO. Bez wątpienia jest to jedna z najpotężniejszych klas w grze, będąca w stanie przewyższyć Huntera w ilości zadawanych obrażeń czy Minstrela, jeśli chodzi o leczenie.
W grupie Rune-keeper używa umiejętności, które przez dany okres czasu zwiększają znacznie regenerację morale. Minstrel jest lepszy, jeśli chodzi o natychmiastowe leczenie (dużo punktów morale w jednej chwili), lecz Rune-keeper leczy dłużej, ale mniejszymi porcjami, przez co efekt łatwiej podtrzymać przez całą bitwę. Może w ten sposób utrzymywać tanka przy życiu i na moment przerzucić się na Championa, wiedząc, że jeszcze przez kilka sekund będzie leczony.
W grze solo Rune-keeper jest niebezpiecznym przeciwnikiem korzystającym z mocy żywiołów, aby zsyłać zniszczenie na przeciwników lub przynajmniej stworzyć tak sugestywną iluzję, że przeciwnik odczuje, jakby naprawdę zadziałały wzburzone żywioły i zacznie z tego powodu realnie cierpieć. Obrażenia zadawane przez wyspecjalizowanego w ataku Rune-keepera mogą być tak duże, że zazdrośni Hunterzy stwierdzą, iż klasa jest niezbalansowana. Oczywiście taki Hunter prawdopodobnie nie rozumie, na czym polega ograniczenie zbroi i nastrojenia (Attunement), balansujące klasę.
Rune-keeper jest dostępny tylko dla Krasnoludów i Elfów. Na niskich poziomach Krasnoludy są mocniejsze fizycznie niż Elfy i mogą przyjąć więcej ciosów, jednak na wyższych poziomach różnice się wyrównują i obie rasy są dobrym wyborem.
Kluczowe atrybuty
W pełni nastrojony i posiadający odpowiednie talenty Rune-keeper zadaje większe obrażenia niż Hunter, co czyni go najsilniejszą postacią, jeśli chodzi o DPS na pojedynczego przeciwnika. Na najwyższym poziomie postać może zadawać czterocyfrowe obrażenia dość często jako pojedyncze ataki bez dodatkowych obrażeń odwleczonych w czasie. Ponadto może zwiększać swoją efektywność bojową przez budowę odpowiedniego nastrojenia za pomocą błyskawicznych ataków piorunami w czasie ruchu. To daje mu widoczną przewagę nad Hunterem, który musi zatrzymać się chociaż na chwilę, aby użyć umiejętności ataku z dystansu.
Siła leczenia Rune-keepera tkwi w tak zwanym heals-over-time (HOT, czyli leczenie małymi porcjami przez dany okres czasu). Na jedną osobę można nałożyć wiele tego typu leczeń, a niektóre się kumulują, aby jeszcze wzmocnić efekt. Rzucenie strumienia HOTów na tanka sprawia, że jego pasek zdrowia może ledwie drgać. Z leczeniem Minstrela pasek życia ma tendencję do nagłego skracania, a później gwałtownego powrotu do stanu początkowego. Ponadto, jeśli Minstrel jest atakowany, nikt nie otrzyma leczenia. Jeśli ktoś natomiast zaatakuje Rune-keepera, to i tak HOT działa jeszcze przez kilka sekund. Co więcej, Rune-keeper może szybko i często zmieniać obiekty leczenia bez zmartwienia, że ktoś w potrzebie nie otrzyma swojej dawki morale. Dodatkowo, kilka leczących umiejętności sprawia, że ich cel jest mniej wrażliwy na obrażenia, dzięki czemu Rune-keeper nie musi leczyć tak często jak Minstrel.
Nie ignorujmy też "Ścieżki Zen" – Middle Path. Te umiejętności i buffy są możliwe do użycia bez względu na nastrojenie i mogą być użyte do przejścia z jednego ustawienia do drugiego. Na przykład, kiedy Rune-keeper jest nastawiony całkowicie na walkę i nagle musi zacząć leczyć, wystarczy rzucić kilka zaklęć z Middle Path i zacząć leczenie. Buffy i debuffy z tej linii są bardzo potężne i zawierają między innymi umiejętność wskrzeszania w czasie walki. Wiele z nich wiąże się z żywiołami, które zmieniają się zależnie od kamienia runicznego, jaki nosi przy sobie Rune-keeper. Jeśli więc jakiś żywioł sprawia drużynie problemy, wystarczy zwyczajnie zmienić kamień runiczny.
Rune-keeper polega głównie na Losie (Fate), który wpływa na regenerację energii i morale w czasie walki oraz na szansę na krytyczne użycie umiejętności, co jest ważne w grze tą klasą. Krytyki obejmują zarówno ataki jak i leczenie.
Kwestie drugorzędne
Rune-keeper jest potężny i w celu utrzymania tej mocy pod kontrolą i zbalansowania z innymi klasami, poczyniono pewne kroki.
Po pierwsze, ograniczono jego zbroję do lekkiej. Nastawiony w pełni na walkę Rune-keeper jest jak szklane działo – zadaje ogromne obrażenia, ale nie jest w stanie przyjąć na siebie kontruderzenia. Maksymalne nastrojenie się na leczenie sprawia, że jest trochę mniej podatny na obrażenia, niż Lore-master, ale mimo wszystko jest wrażliwszy niż inne klasy i walka wręcz może być niebezpieczna. Rune-keeper powinien trzymać się na dystans.
Przełączanie się z jednego nastrojenia do drugiego zabiera trochę czasu. Talent Steady Hands pozwala na szybką zmianę co pięć minut, ale używanie tego skilla może wydać się niewygodne, bo nawet gdy jest używany, to zmiana nastawienia zajmuje czas i/lub zasoby. Najpotężniejsze umiejętności wymagają maksymalnego nastawienia w którąś ze stron, nie można żądać cudów. Rune-keeper może leczyć lub być DPS, ale nie może pełnić obu tych funkcji naraz.
Tak jak w przypadku Minstrela, leczenie Rune-keepera ma dwie podstawowe wady: generowanie zagrożenia (threat) i rozłożenie leczenia na dłuższy okres. Przy dobrym tanku kontrolującym aggro, posiadanie Rune-keepera w drużynie nie różni się zbytnio od posiadania Minstrela, choć zdarzają się sytuacje, że leczenie Rune-keepera może wymagać małej zmiany taktyki. Na przykład, kiedy Rune-keeper rzuca Rune of Restoration na tanka, a ten rusza do walki, przeciwnicy mogą porzucić go i ruszyć na healera, o ile leczenie nie odbędzie się już z pewnej odległości. To samo dotyczy użycia Mending Verse i/lub Prelude to Hope. Umiejętne unikanie ściągania aggro wymaga praktyki i cierpliwości.
Dodatkowo, z powodu tego, że leczenie Rune-keepera trwa dłużej i przywraca małe porcje naraz, Minstrel jest lepszy w leczeniu całej grupy. Nie można powiedzieć, że Rune-keeper nie dałby sobie rady – dałby, ale Minstrel przywraca szybko duże ilości zdrowia, dzięki czemu może szybko rozdawać wszystkim morale. Leczenie Rune-keepera trwa dłużej i miarowo. Poza tym, Minstrel może leczyć w każdej chwili, a mocniejsze umiejętności Rune-keepera wymagają zbudowania odpowiedniego nastrojenia.
Zużycie energii musi być uważnie kontrolowane, szczególnie, jeśli Rune-keeper ma służyć jako DPS. Ma on wiele umiejętności, trików i zabawek, które zmniejszają koszt poszczególnych umiejętności. Esencją tej klasy jest właśnie jej zdolność do szybkiego odzyskiwania energii.
Podsumowanie
Wiele klas w LotRO to hybrydy archetypów znanych z innych gier MMORPG i Rune-keeper nie jest wyjątkiem. Klasa ta łączy Nukera z Healerem i może wykonywać skutecznie oba zadania. Jest według niektórych najlepszym DPS w grze, zadając poważne obrażenia z niepokojącą wręcz częstością. Jeśli chodzi o leczenie, jest poważnym rywalem Minstrela. Leczy powoli i skutecznie, zamiast co jakiś czas masowo dorzucać punkty morale tankowi. Czysta moc tej klasy sprawia, że dostępna jest tylko dla graczy Premium, więc gracze z darmowym kontem szukający uderzeń sprawiających, że Hunter zielenieje z zazdrości, powinni oszczędzić trochę punktów i odblokować Rune-keepera.
Źródło: tentonhammer.com
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz