Rola: Tank, DPS
Dostępny dla ras: Elf, Hobbit, Człowiek
Poziom trudności: Advanced (trudny)
Specjalizacje: Rewelacyjna Gra Solo (Strong Soloing), Generacja Zagrożenia (Threat Generation)
Przypominający hoplitów starożytnych czasów, Warden to relikt zapomnianej ery. Jest jednoosobową armią walczącą przeciw siłom Mordoru, stojąc pewnie za swoją wysłużoną tarczą i wyprowadzając śmiertelne kombinacje ciosów. Błyskawicznie wskakuje między wrogów i ochrania towarzyszy. Szybko przemieszcza się do miejsca, w którym jest najbardziej potrzebny.
Warden dostępny jest tylko dla graczy Premium i VIP, którzy zakupili go w sklepie LotRO. Nie bez powodu: to jedna z najbardziej zaawansowanych klas w grze i jest bardzo mocna w dobrych rękach.
W grupie Warden jest wysoce mobilnym tankiem. Nie jest ścianą pochłaniającą obrażenia jak Guardian, lecz raczej sprawnym wojownikiem z szerokim wyborem umiejętności samoleczenia, które utrzymują go przy życiu. Większość z tego, co robi w trakcie walki, jest opisywana jako "over time" (działająca przez chwilę i zadająca obrażenia lub lecząca co dany okres czasu): leczenie over-time, obrażenia over-time, generowanie zagrożenia over-time. Zagrożenie (służące do trzymania aggro) tworzone przez Guardiana działa natychmiast, natomiast Warden potrzebuje trochę czasu na zbudowanie swojego. Zadaje natomiast dużo większe obrażenia podczas długich walk.
Warden jest jedną z najsilniejszych klas w grze solo, zdolny do wzięcia na siebie dużych grup silnych przeciwników i pokonania ich bez niczyjej pomocy. Z dużym DPS i samoleczeniem Warden może stanąć sam przeciwko elitarnym potworom, które zwyczajnie rozdarłyby na strzępy przedstawicieli innych klas.
Klasa ta dostępna jest dla wszystkich ras poza krasnoludami i jest możliwa do wybrania jedynie dla graczy VIP i Premium. Rasa ludzi, będąca najsilniejszą z dostępnych na niskich poziomach, to dobry wybór na początek dla Wardena, jednak na wyższych poziomach różnice się wyrównują i żadna rasa nie ma widocznej przewagi nad innymi.
Kluczowe atrybuty
Siła Wardena leży w Gambitach – różnych kombinacjach trzech podstawowych ataków, które składają się w silną kombinację. Gambity mają wielorakie działanie: defensywne, ofensywne, samoleczące, a jeszcze inne budują zagrożenie. W przeciwieństwie do innych klas, które są w stanie walczyć de facto używając dowolnych umiejętności wciśniętych na chybił-trafił, walka Wardena wymaga dużej dozy planowania przy wyprowadzaniu Gambitów.
Tankowanie Wardena polega na dwóch rzeczach: budowaniu zagrożenia i leczeniu samego siebie w okresie czasu (heal-over-time, dalej HOT). Budowanie zagrożenia wymaga przewidywania i ostrożnego planowania, ponieważ Warden nie dysponuje umiejętnościami wymuszającymi na przeciwnikach atak (poza legendarną umiejętnością, która daje przerażająco krótki czas trwania aggro – pięć sekund). Jednakże gdy Warden dostanie już aggro, to odebranie mu go przez innych członków drużyny jest karkołomnym zadaniem. Kiedy jednak tak się stanie, Warden może "wyssać" zagrożenie z tego, komu się to uda, i w ten sposób z powrotem przyciągnąć uwagę przeciwników.
Warden ma więcej umiejętności leczących niż Guardian, które ponadto generują zagrożenie. Najważniejsze jest to, że samoleczenie pozwala mu na pokonanie nawet bardzo potężnych przeciwników w grze, bez pomocy healera. Przy dobrym prowadzeniu, Warden może w pojedynkę przejść rzeczy przeznaczone dla grup.
Tak jak Hunter, Warden ma wrodzoną umiejętność szybkiego podróżowania do niemalże każdego miejsca w świecie gry. Jednakże, w przeciwieństwie do Huntera, nie może on zabierać ze sobą całej grupy.
Kwestie drugorzędne
Gambity są bardzo potężne, ale nie mogą działać w ten sam sposób co zwykłe umiejętności. Nie są umieszczone na pasku szybkiego użycia – za każdym razem trzeba je wyprowadzać ręcznie. Wymaga to zapamiętania kombinacji, które dają różne efekty. Jeśli ktoś ma dziurawą pamięć, to może mieć problemy z wyprowadzaniem Gambitów bez ściągi spisanej na kartce. Staje się to szczególnie trudne na wysokich poziomach, gdy Warden dysponuje już dłuższymi Gambitami, wymagającymi połączenia czterech lub pięciu podstawowych ciosów w odpowiedniej kolejności. To podstawowy powód, dla którego ta klasa jest oznaczona jako "trudna".
Podczas tankowania z Wardenem, ważne jest, aby grupa pamiętała, że nie może on zbudować jedną umiejętnością wysokiego aggro. Gracze DPS będą musieli brać to pod uwagę i dostosowywać swoje obrażenia do gry Wardena. W innym przypadku, mogą przypadkiem ściągnąć na siebie uwagę przeciwników, a później narzekać. Gdy Warden straci aggro na rzecz innych członków drużyny, jego odzyskanie może zająć mu trochę czasu.
Zużycie energii może stać się sporym problemem dla Wardena. Pomocne są tutaj rzeźby (carvings), zmniejszające koszt konkretnych Gambitów. Jednak fizyczne statystyki (Moc (Might), Żywotność (Vitality), Zręczność (Agility)) zazwyczaj są nadrzędne w stosunku do umysłowych (Wola (Will), Los (Fate)), dlatego też zbiorniki energii są często mniejsze. Rzeźby wpływają także tylko na jeden styl (Pięści (Fist), Włócznia (Spear), Tarcza (Shield)). W wyniku tego konieczne jest ciągłe noszenie mikstur przywracających energię.
W przeciwieństwie do innych klas, Warden nie może błyskawicznie porzucić całego aggro, chyba że dysponuje rasową umiejętnością. Kiedy zrobi się nieprzyjemnie, Warden musi ciągnąć za sobą przeciwników i używać umiejętności typu HOT, dopóki nie będzie w stanie kontynuować walki lub dopóki nie zgubi pościgu.
Na niektórych serwerach Warden jest klasą dość kontrowersyjną – opinie graczy na jej temat są wyraźnie złe lub wyraźnie dobre – nikt nie ma mieszanych uczuć.
Podsumowanie
Warden w LotRO jest twardym zawodnikiem. Nie daj się zwieść jego zaledwie średniej zbroi – ten facet może stać sam oko w oko z najcięższymi przeciwnikami i odejść jako zwycięzca. Niektórzy twierdzą, że to najlepsza klasa w grze do gry solo. Jest tak potężny, że został oznaczony jako klasa Premium – dostępna tylko dla graczy Premium i VIP. Jest to bardzo zaawansowana klasa, która w walce polega przede wszystkim na skomplikowanych Gambitach złożonych z prostych ataków.
Źródło: tentonhammer.com
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz