1. Wstęp
Pierwiastek ekonomiczny w grze jest rodzajem odskoczni od typowego życia poszukiwacza przygód. Dzięki wymianie towarów będziesz miał szansę szybko napełnić swoją kiesę. Już na samym początku rozgrywki, po tym jak Lady Sa'Sani weźmie cię pod swoje skrzydła, możesz rozpocząć handel, ale dopiero na Wybrzeżu Mieczy będziesz miał szansę w pełni wykorzystać aspekt finansowy Gniewu Zehira.
W akcie pierwszym będziesz mógł jednocześnie zabrać ze sobą 10 towarów, z czasem pojemność ta wzrośnie do 15. Każdy surowiec bądź towar jesteś w stanie kupić za sztabki handlowe (SH), z których każda warta jest 15 SZ.
2. Surowce i Towary
Każde miasto kupuje i sprzedaje materiały i artykuły w różnych cenach (w SH). Gniew Zehira oferuje ich 12, które można podzielić na dwie grupy:
- Zwykłe: ruda, drewno, skóry.
- Unikalne: zalantar, zimne żelazo, dożynkowy miód, smoczy miód, mroczna stal, gładzona kość słoniowa, adamant, mithral, sól.
Te pierwsze są szeroko dostępne, natomiast te drugie występują na określonym terenie lub zostaną odblokowane w wyniku wydarzeń losowych. Oczywiście za unikalność trzeba słono płacić, jednakże warto w nią zainwestować, gdyż na dłuższą metę przynosi pokaźne przychody.
Samarach | Leilon | Zachodni Port | Phandalin | Zajęcze Jagody | Nowy Rozdział | Port Llast | Highcliff | Burzowy Las | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ruda | 8 | 6 | 9 | 9 | 15 | 9 | 15 | 6 | 9 |
Drewno | 4 | 12 | 6 | 6 | 6 | 3 | 6 | 12 | 3 |
Skóry | 10 | 5 | 3 | 1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 |
Zimne Żelazo | 80 | 80 | 40 | 40 | 40 | 40 | 80 | 80 | 40 |
Mroczna Stal | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Mithral | 200 | 200 | 80 | 80 | 80 | 80 | 200 | 200 | 80 |
Adamant | 300 | 300 | 50 | 50 | 50 | 50 | 300 | 300 | 50 |
Zalantar | 130 | 130 | 70 | 70 | 70 | 70 | 130 | 130 | 70 |
Gładzona Kość Słoniowa | 200 | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 200 | 200 | 100 |
Dożynkowy Miód | 80 | 80 | 45 | 45 | 45 | 45 | 80 | 80 | 45 |
Smoczy Miód | 60 | 60 | 20 | 20 | 20 | 20 | 60 | 60 | 20 |
Sól | 75 | 75 | 50 | 50 | 50 | 50 | 75 | 75 | 50 |
3. Faktorie Handlowe
By osiągać zyski i wysyłać karawany, trzeba wybudować filie swojej organizacji w różnych miejscach. Każde miasto żąda za to innej zapłaty, w zależności od położenia i zasobności mieszkańców. Jest to dość kosztowne, ale kto nie inwestuje, ten się nie bogaci.
Miasto | Koszt |
---|---|
Leilon | 300 SH, 5x skóra |
Zachodni Port | pomoc mieszkańcom ze smoczym problemem |
Phandalin | 200 SH, 5x ruda |
Highcliff | 100 SH, 5x drewno |
Neverwinter | 800 SH |
Burzowy Las | 100 SH, 5x ruda |
Port Llast | 100 SH, 5x ruda, wygnanie Luskańczyków |
Nowy Rozdział | 800 SH, 10x ruda |
Zajęcze Jagody | 500 SH, 10x skóra |
4. Karawany
Karawany mogą zostać wysłane wyłącznie z jednej faktorii handlowej do drugiej. Możesz je ulepszyć, dzięki czemu będą przynosić większe profity i staną się odporniejsze na ataki bandytów. Profity z ich działalności możesz otrzymać w postaci sztabek handlowych u Variel w Warowni na Rozstajach. Poniżej przedstawione jest zestawienie kosztów budowy i ulepszeń karawan oraz ich potencjalne zyski w SZ.
Trakt | Koszt Budowy | Zysk | Koszt I Ulepszenia | Zysk | Koszt II Ulepszenia | Zysk |
---|---|---|---|---|---|---|
Leilon – Highcliff | 3750 | 75 | 7500 | 112 | 11250 | 150 |
Leilon – Zachodni Port | 6000 | 120 | 12000 | 180 | 18000 | 240 |
Leilon – Warownia | 4000 | 80 | 8000 | 120 | 12000 | 160 |
Highcliff – Zachodni Port | 5000 | 100 | 10000 | 150 | 15000 | 200 |
Highcliff – Warownia | 1000 | 20 | 2000 | 30 | 3000 | 40 |
Highcliff – Neverwinter | 1000 | 20 | 2000 | 30 | 3000 | 40 |
Phandalin – Warownia | 3500 | 70 | 7000 | 105 | 10500 | 140 |
Phandalin – Zajęcze Jagody | 2500 | 50 | 5000 | 75 | 7500 | 100 |
Zajęcze Jagody – Burzowy Las | 8000 | 160 | 16000 | 240 | 24000 | 320 |
Zajęcze Jagody – Nowy Rozdział | 8000 | 160 | 16000 | 240 | 24000 | 320 |
Burzowy Las – Warownia | 2500 | 50 | 5000 | 75 | 7500 | 100 |
Burzowy Las – Neverwinter | 3000 | 60 | 6000 | 90 | 9000 | 120 |
Nowy Rozdział – Neverwinter | 10000 | 200 | 20000 | 300 | 30000 | 400 |
Neverwinter – Warownia | 2000 | 40 | 4000 | 60 | 6000 | 80 |
Neverwinter – Port Llast | 4500 | 90 | 9000 | 135 | 13500 | 180 |
5. Inwestycje
Dodatkowo, by zwiększyć swój dochód i zapewnić bezpieczeństwo na traktach, możesz postarać się o pewne ulepszenia. W całości zajmuje się tym Variel w Warowni na Rozstajach. Każda inwestycja, prócz pewnych surowców, wymaga również wkładu w formie sztabek handlowych (1. inwestycja – 500 SH, 2. 500 SH, 3. 1000SH, 4. za darmo, 5. 5000 SH). By przekazać sztabki organizacji, porozmawiaj z dziewczyną.
Inwestycja | Koszt |
---|---|
Budowa kaplicy Waukeen | 5x drewno, 5x mithral |
Ulepszenie Portalu | 5x adamant, 5x mroczna stal |
Lepsze uzbrojenie Szarych Płaszczy | 5x zalantar, 5x zimne żelazo |
Lepsze opancerzenie Szarych Płaszczy | 5x mithral, 5x adamant |
Rozpuszczenie informacji | 5x ruda, 5x drewno, 5x skóra |
Dzięki ulepszeniu portalu będziesz mógł przenosić się do każdej twojej faktorii handlowej na Wybrzeżu Mieczy za darmo. Niestety jest to podróż w jedną stronę.
Na koniec nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć pokaźnych zysków, bezpiecznych szlaków, uczciwych kontrahentów oraz by w twoim kupieckim żywocie codziennie błogosławiła ci Waukeen, Przyjaciółka Kupców.
Komentarze
Dodaj komentarz