Inne

Gry jednak nie jak wódka?

Dodał: , · Komentarzy: 1
Gry jednak nie jak wódka?

Całkiem niedawno, powołując się na weekendowe wydanie „Dziennika”, informowałem o rzekomej ogólnopolskiej akcji sieci handlowej EMPiK, która polegała na ograniczeniu sprzedaży niedozwolonych gier dzieciom, poprzez wylegitymowanie osób wyglądających na młodocianych lub pytanie pełnoletnich nabywców dla kogo kupują brutalną produkcje. Przedsięwzięcie o tyle ciekawe, co wzbudzające ogromne kontrowersje. Zahaczyłem również o temat nagonki i mało rzetelnego przedstawienia w mediach branży elektronicznej rozrywki. Jak się okazało, artykuł przedstawiony we wspominanej gazecie, do właśnie takich nieuczciwych materiałów należy. Po kolei jednak.

Głos (i swoiste dementi) do przedstawionych w piśmie faktów postanowiła zabrać Dominika Urbańska-Galanciak ze Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego. Jak się bowiem okazuje opisana przez „Dziennik” sytuacja, dotycząca weryfikacji wieku gracza, ma tyle wspólnego z rzeczywistością, co polski polityk z uczciwością. Obędzie się bez legitymacji w EMPiKach, a sieć skupi wysiłki tylko na szkoleniu swoich pracowników w zagadnieniu klasyfikacji gier oraz na sygnalizowaniu dorosłym, jakie tytuły są nieodpowiednie dla ich pociech. Wszystko to zgodnie z duchem Kodeksu Dobrych Praktyk stworzonego przez stowarzyszenie.

"Wspomniany dokument nie zawiera sformułowań pozwalających twierdzić, że planowana jest reglamentacja dostępu do gier lub weryfikacja wieku nabywcy. Naszym celem priorytetowym jest prowadzenie akcji uświadamiającej, mówiącej o tym, że gry komputerowe – podobnie jak inne teksty kultury – przeznaczone są dla odbiorców w różnym wieku. Zależy nam na tym, by nabywca wiedział, gdzie znaleźć oznaczenia dotyczące treści zawartych w grze oraz minimalnego wieku gracza." – powiedziała Dominika Urbańska-Galanciak.

Co ciekawe za niedługo o akcji ma zrobić się jeszcze głośniej, gdyż już pod koniec lipca ma się pojawić specjalny spot reklamowy, który będzie puszczany w ogólnopolskich i ogólnodostępnych programach telewizyjnych.

Jak widać z dużej chmury, mały deszcz. Tylko dlaczego zostaliśmy zasypani całkowicie mylnymi informacjami? Cóż, według Pani Dominiki autorka odpowiedzialna za ową kaczkę dziennikarską, celowo nie wspomniała o wywiadzie z przedstawicielką SPIDOR-u, gdyż całkowicie nie współgrał on z opisanym przez autorkę i całkowicie kłamliwym twierdzeniu. Zasadniczo nie powinno to dziwić, gdyż sprzedaż gazety leci na łeb, na szyje i jakoś trzeba zachęcić czytelnika do jej nabycia, a zagranie na emocjach jest jedną z najłatwiejszych praktyk. Tak czy siak, młodsi gracze mogą odetchnąć z ulgą, bo to że będzie "po staremu", nie ulega wątpliwości.

Mass Effect 2

Casey Hudson, przedstawiciel firmy BioWare w jednym z wywiadów powiedział, że to od naszych wyborów zależy czy Mass Effect 2 zakończy się prawdziwą masakrą całej załogi. Już we wstępie dowiemy się o nowym niebezpieczeństwie, któremu naturalnie będziemy musieli sprostać. Czyżby owym niebezpieczeństwem miały być tajemnicze zniknięcia ludzi z kolonii?

W czasie gry będziemy zbierać odpowiednio silnią i zgraną ekipę oraz rozbudowywać statek. Jeśli dokonamy złych wyborów lub nie zrobimy, z pozoru błahych rzeczy, to i tak doprowadzimy do zakończenia, ale kosztem życia wielu członków załogi.

Hudson poinformował też, że w kontynuacji najpewniej nie pokierujemy ponownie towarzyszami z pierwszej części. Co prawda pojawią się oni w grze w postaci niezależnych bohaterów drugoplanowych, którzy ponownie odegrają większą lub mniejszą rolę. Z innych informacji pozyskanych przez Kotaku można wywnioskować, że część poprzedniej załogi być może jednak dołączy do gracza.

Inni przedstawiciele BioWare dodali jeszcze, że żaden z towarzyszy – o ile przeżył – nie zostanie pominięty w kontynuacji.

Gry planszowe i karciane

Na stronie wydawnictwa Portal ukazał się właśnie wywiad z Mateuszem Zaródem – autorem trzeciego almanachu dla mistrzów gry pod tytułem "Graj Fabułą". Miłego czytania!

Zapraszamy też na czerwcowy czat z Portalem. Odbędzie się on w środę 17.06, o godzinie 17.00. Oprócz zbombardowania pracowników swoimi pytaniami zaistnieje tam możliwość wygrania mnóstwa unikalnych gadżetów – od oryginalnych grafik z podręczników po tajemnicze niespodzianki. Tak samo jak wcześniejszy czat odbędzie się w pokoju "Portal" na stronie Polchat.pl

Dragon Saga

Dragonica otwarte beta testy

Dodał: , · Komentarzy: 4

MMORPG Dragonica od Gala Networks z dniem wczorajszym wszedł w fazę otwartych beta testów. W związku z tym możliwe jest ściągnięcie klienta całkowicie za darmo. Wystarczy udać się na oficjalną stronę gry i założyć konto. W związku z tym wydarzeniem w rozwinięciu newsa znajdziecie kawałek przetłumaczonej przez Tarameliona i mnie informacji prasowej.

Tymczasem obejrzycie jeszcze:

Konwenty

Ruszył Fantastyczny GrajDół

Dodał: , · Komentarzy: 0

Już dziś rozpoczyna się planszówkowe szaleństwo w Nidzicy. Na stronie imprezy znaleźć można rozpiskę atrakcji. Kilkadziesiąt gier, turnieje i konkursy z nagrodami i cała masa rozrywki czeka na Was do niedzieli i to wszystko za jedyne 10 zł. GrajDół to też szansa na wyjątkowo niedrogie uczestnictwo w Festiwalu Fantastyki – za jedyne 30 zł można wziąć udział w zamkowych atrakcjach i spotkać ulubionych autorów. Zapraszamy

Konwenty

Jeszcze więcej gości Avangardy V!

Dodał: , · Komentarzy: 0

Czego oprócz rewelacyjnych składników i świetnych kucharzy potrzeba do stworzenia iście królewskiej uczty intelektualnej? Oczywiście najznamienitszych gości. A tych na Avangardzie nie zabraknie! Na stronie imprezy ava.waw.pl pojawiła się w zaktualizowana lista aż 49 gości, których będziecie mieli okazję spotkać na imprezie! A to jeszcze nie koniec...

Mass Effect 2

Jakiś czas temu BioWare wprowadziło w życie nową odsłonę oficjalnej strony Mass Effect, która została odpowiednio przyszykowana pod kątem zbliżającej się nieuchronnie premiery sequela tego kosmicznego cRPG'a. Każda z podstron charakteryzuje się innym motywem i podkładem dźwiękowym. Tak więc przeglądając stronę główną zobaczymy komandora Sheparda, a w tle zniszczone niedawno ruiny miasta lub placówki. Z ciekawszych rzeczy można jeszcze zauważyć Normandię, co wskazuje, że najprawdopodobniej nie zostanie ona zniszczona we wstępie gry. Kolejna z podstron, "Universe", przedstawia ogromną stację Cerberusa, która ma być – jak to określili panowie z BioWare – odpowiednikiem Cytadeli. Zakładka "Media" ukazuje nam Illium, kolonię Asari. Na koniec warto też wspomnieć o planecie Tuchanka (zakładka "Community"), która jest rodzinną planetą Krogan. Przyjrzyjcie się dokładnie otoczeniu, a zobaczycie pewne podobieństwa do lokacji, która została już wcześniej wspomniana.

Na koniec można zadać sobie kilka pytań: Co Shepard będzie robił na Tuchanke? Co się będzie dziać na tej planecie przed i po zniszczeniu miasta Krogan? Studio BioWare już kilka razy przedstawiło trailery z Illium. Stacja Cerberusa również została wspomniana w jednym z wywiadów. Na obecną chwilę właśnie Tuchanke wydaje się skrywać największą tajemnicę.

Inne
Gry jak alkohol – akcja EMPiKu

Problem sprzedaży brutalnych i nieodpowiednich gier młodzieży poniżej 18 roku życia w naszym kraju jest widoczny i często nagłaśniany w mediach. Temat ten jest wyciągany na światło dzienne szczególnie podczas różnorakich niewyjaśnionych, tragicznych i masakrycznych zbrodni (których w łatwy sposób można uniknąć) spowodowanych przez młodocianych, czy innych ekscesów wyprawianych przez coraz młodszych obywateli. Wtedy to politycy grzmią z mównic, psycholodzy przestrzegają przed krwiożerczymi konsekwencjami grania w Wolfenstein 3D, a prawnicy obarczają winą za tragedię potentatów branży elektronicznej rozrywki. Kto by się przejmował czy ktoś wysłuchał dziecko z problemem, którego samodzielnie nie potrafi pokonać ani czy ktoś wpoił mu pozytywne wzorce? Ważna jest dobra informacja i skandal jaki z niej wyniknął. Trzeba więc "kuć żelazo póki gorące", bo za kilka dni emocje opadną i trzeba będzie szukać kolejnej szokującej wieści, aby jakoś zapełnić ten kwadrans programu informacyjnego. Problem jednak pozostaje, bo że taki jest niech nikt nie przeczy. Sami przyznacie, że trudniejsze jest już chyba nawet zrobienie sobie smacznego śniadania, niż zakup produkcji oznaczonej znaczkiem "+18" przez młodocianych. Ja osobiście, w przeciągu swojej kilkunastoletniej przygody z grami komputerowymi, nigdy nie spotkałem się z odmową sprzedaży takowego tytułu, a polskiej prawo, jak to zwykle bywa, jest w tej kwestii dziurawe jak ser szwajcarski.

"Kto(...) ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny"Art. 135, Kodeks Wykroczeń.

Okazuje się, że formalnie sprzedawca ma prawo odmówić zakupu nieodpowiedniej gry osobie młodocianej, jednakże takiego przymusu absolutnie nie ma. Póki więc nie będzie specjalnej ustawy, owy proceder będzie nadal miał się dobrze i dziesięciolatek bez problemu nabędzie upragnionego "Wiedźmina" i to całkowicie legalnie w świetle prawa. Czy jednak wszędzie?

Według sobotniego wydania "Dziennika", tylko do 30 czerwca. Jak donosi gazeta od pierwszego lipca sieć EMPiK wraz z rządem oraz Stowarzyszeniem Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego, rusza z nową akcją, która skutecznie ma ograniczyć sprzedaż nieodpowiednich gier dzieciom. Jak będzie się jawić to w rzeczywistości? Założenia są proste. Jeżeli wyglądasz na młodocianego, przy kasie zostaniesz poproszony o ukazanie dowodu osobistego lub legitymacji szkolnej, aby stwierdzić, czy Twój wiek jest zgodny z wytycznymi PEGI. Natomiast jeżeli Twój wygląd czy dane nie zdradzają młodego wieku, to możesz zostać zapytany o to w jakim wieku jest osoba, dla której chcesz zakupić produkcje. W praktyce projekt wygląda na zrównanie gier "+18" z wyrobami alkoholowymi.

Akcja warta świeczki czy też walka z wiatrakami? Ocenę pozostawiam wam, drodzy Czytelnicy.

Sacred: Underworld

Już 9 czerwca (wtorek) do kiosków i salonów prasowych w całej Polsce trafi najnowszy, czerwcowy numer CD-Action. W nim, standardowo prócz kilku ciekawych tekstów, znajdziemy nie lada gratkę dla wszystkich miłośników gier hack'n'slash – pełną wersję Sacred Gold (zawiera dodatki Sacred Plus oraz Sacred: Podziemia). Z produkcją tą koniecznie powinien zapoznać się każdy fan gatunku, gdyż jak żadna inna oferuje olbrzymi świat, mnóstwo zadań pobocznych oraz niebywałą wolność. Jeden z nielicznych tytułów, który miał szanse zrzucić z piedestału niekwestionowanego króla gier hack'n'slash i arcydzieło autorstwa Blizzard Entertainment – Diablo. Niestety taką ewentualność pogrzebała wręcz horrendalna liczba błędów i baboli, które to skutecznie utrudniały przyjemność płynącą z gry, wprowadzając gracza w irytacje. Jednakowoż, co trzeba przyznać na koniec, dzieło Ascaronu mimo ogromnej ilości różnorakich bugów, potrafi wciągnąć na wiele godzin niczym bagno i to niech wystarczy za ostateczną rekomendacje. Szczerze polecam.

CD-Action – okładka numeru 06/09 Na DVD pełne wersje:
  • Brain Training (Beginners, Advanced, Deluxe).
  • Call of Juarez (polska wersja).
  • Helldorado (polska wersja).
  • Sacred – Złota Edycja (polska wersja).
Hity numeru:
  • Zapowiedzi: Diablo III, Co nowego w MMO?, 1C – raport z Budapesztu.
  • Tematy numeru: Borderlands, Modern Warfare 2 , Call of Juarez: Więzy Krwi.
  • Recenzje: Neverwinter Nights 2: Wrota Zachodu, The Sims 3, X-Men Origins: Wolverine, Still Life 2.
  • Życie w Sieci, Gry wiecznie żywe, O grach inaczej, Testy sprzętu.

130 stron, DVD 9 GB, cena 14,99 zł.

Wczytywanie...