Władza

6 minut czytania

Homo sum et nihil humani a me alienum esse puto.

Bardzo łatwo o tym zapomnieć, zarówno będąc „rangowcem”, w którego gestii leży podejmowanie decyzji, zwłaszcza tych, które mają bezpośredni wpływ na graczy i postacie, a także tych, które dotyczą krainy jako całości, jak i będąc „zwykłym” graczem, który ma prawo oczekiwać, że osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie krainy będą przykładały się do swoich obowiązków.

Cerelain jest grą tworzoną dla graczy... przez graczy, którzy starają się pamiętać, że wszyscy jesteśmy ludźmi z ogromnym potencjałem, a mimo tego czasem potrafiącymi się mylić. Ikona przy nicku oznacza przede wszystkim odpowiedzialność, lecz tylko dopóki ta odpowiedzialność daje radość i satysfakcję, nie stając się ciężarem. Kiedy dzieje się inaczej, czas przekazać pałeczkę…

Choć Cerelain może wydawać się mocno zhierarchizowane, w rzeczywistości istnienie różnych grup rangowych ma na celu upłynnienie działania gry, bez wchodzenia sobie w kompetencje, a jednocześnie ku wygodzie graczy, by nie musieli się zastanawiać do kogo udać się z jakim problemem. Poza tym, duża rotacja na większości stanowisk daje spore możliwości sprawdzenia się, a także nauki, osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z RPG. A oto spis, kto jest kim. W nawiasach koło imion podane są nicki forumowe.

Administracja: osoby odpowiedzialne za całokształt funkcjonowania gry, podejmujące ostateczne decyzje dotyczące krainy, zarówno w kwestiach fabularnych, jak i technicznych. Rozstrzygają kwestie sporne, dotyczące prawa Cerelain, władni by pozwolić na wyjątek od jakiejś reguły czy stworzenie precedensu. Koordynują pracę pozostałych grup, a także nadzorują pracę nad projektami. Cerelaińska Administracja – każda z osób, jest mocno zaangażowana w sprawy graczy, nie pozostając z boku. Oczywiście mają wszystkie uprawnienia (choć nie obowiązki) Mistrzów Gry.

Twórcami gry są: Giovene, Casshedar i Virfan.

Giovene Alusawir (Dzioff) – Królowa Państwa Cerelain. Dumna i dostojna półelfka, która pomimo młodego wieku dźwiga olbrzymi bagaż doświadczeń, zarówno związanych z byciem monarchinią, jak i tych, które dotyczą każdej osoby. Ta praktyka w połączeniu z jej ogromną wiedzą teoretyczną, bo jako gorliwa wyznawczyni Hatora – boga mądrości – jest osobą wszechstronnie wykształconą, sprawia, że Giovene rządzi państwem mądrze, sprawiając, że opanowania i trzeźwego, bystrego umysłu wielu może jej tylko pozazdrościć. Choć doskonale potrafi oddzielać prywatne uczucia od obowiązków, jest władczynią łaskawą, nieobojętną na problemy swoich poddanych. Jednym z największych, a również najgłębiej skrywanych zmartwień Giovene jest to, że bardzo niewielu widzi w niej młodą kobietę, a nie tylko monarchinię.

Casshedar – Wyrocznia, czy też jak wielu ją określa – Dobry Duch Cerelain. Półelfka wychowana na królewskim dworze, przyjaciółka i doradczyni Królowej. Trudno uwierzyć, że ta młoda dziewczyna fizycznie jeszcze nie przestąpiła progu dorosłości. Wizje przyszłości, dzięki którym nazywana jest Wyrocznią, a które sprawiają, że jest osobą, która widziała już niemało, oraz mądrość i doświadczenie zsyłane jej, jak sama wierzy, przez Zanne, której jest arcykapłanką, powodują, że wielu zwraca się do niej po radę, nigdy nie odchodząc z niczym. Ostatnie wydarzenia w Cerelain odmieniły ją znacznie, bo z ufnej, aż do granic naiwności dziewczyny, stała się dużo bardziej zdystansowaną kobietą.

Ita’Istar (Kacnafein) – Nadworny mag i niegdyś doskonały iluzjonista, którego wiedza dotycząca magii jest tak rozległa, że trudno w tej chwili jednoznacznie określić jego domenę. Czuwa przy Królowej jako jej doradca, strażnik oraz nauczyciel magii. Choć nosi nazwisko jednego z Wielkich Domów Cerelain, zdecydowanie odcina się od kontaktów z krewniakami, będąc w ich niełasce, o ile wręcz nie w stanie cichej wojny z nimi. Osoba skryta, lecz o bardzo sprecyzowanym światopoglądzie.

Senciner Gariel – Protektor Wschodu. Jeden z trójki Namiestników – reprezentantów Korony podlegających tylko Królowej, opiekujących się prowincjami Cerelain. Jego domeną jest Hrabstwo Sannev. Niezwykle charyzmatyczny człowiek, kochany przez swoich poddanych przywódca. Plotki na jego temat są tak liczne jak drzewa w sannevskich lasach, lecz mało kto wypowiada je z prawdziwą złośliwością. Oddanie Hrabiego swoim poddanym jest powszechnie znane. Doskonały szermierz, z którym niewielu może się równać. A dotyczy to zarówno władania ostrzem, jak i szermierki słownej. Rozmiłowany w sztuce, a zwłaszcza literaturze i poezji. Niezwykłe wyczucie sytuacji pozwala mu na bezpieczne balansowanie między byciem nieprzejednanym Namiestnikiem a „swoim człowiekiem”, dla podległych mu mieszkańców Cerelain.

Keria Sawanl (Lii) – Namiestnik Hedinsey. W przeciwieństwie do Sencinera, Keria nie budzi powszechnej sympatii swoich poddanych, a wręcz przeciwnie. Krótko po objęciu stanowiska została okrzyknięta „Krwawą Namiestnik”. Bezwzględna kobieta, która coraz częściej zdaje się tracić wyczucie, przekraczając granice między surowością, a zwykłym okrucieństwem. Jak na razie jednak jej działania przynoszą więcej dobrego niż złego, więc wciąż piastuje państwową funkcję, której utrata jest dla niej równoznaczna z utratą życia. Charakterystyczna osoba, która skrywa oszpeconą twarz za drewnianą maską. I tylko dla dzieci wciąż znajduje w sobie życzliwość, ciepło i cierpliwość.

Administracją stricte techniczną, dotyczącą samego silnika Vallheru i mechanicznego działania gry zajmują się Virfan i Vlonriia (Kircia), którym Cerelain zawdzięcza ciągłe poprawki ułatwiające rozgrywkę.

Mistrzowie Gry: osoby czuwające przede wszystkim nad fabułą krainy. Odpowiedzialne za wydarzenia na Cerelain, prowadzące przygody i czuwające nad działalnością wszelkiego rodzaju organizacji. W ich gestii leży także decydowanie o tym co jest, a co nie jest możliwe w grze, z fabularnego punktu widzenia. Sprawdzają karty postaci graczy, oceniają podania i projekty przedstawione przez graczy. Sędziują także walki oraz decydują o efektach działań postaci deklarowanych w sesjach.

Salantor – Protektor Zachodu, Namiestnik Hrabstwa Siedmiu Gwiazd. Niemłody już człowiek o zmęczonych stalowoszarych oczach. Mag, który na tyle długo i intensywnie obcuje z magią, że ta zaczęła wywoływać nieodwracalne zmiany w jego psychice i na ciele. Wciąż jeszcze skryte pod ogromną siłą woli, tli się szaleństwo, a w żyłach płynie coraz gorętsza krew. Gorliwy wyznawca Namira i ceniony przywódca, który mimo nie bycia wojownikiem, nie waha się stanąć w pierwszym szeregu wraz ze swymi poddanymi, kiedy zagrożenie zapuka do bram Messyny. Niezwykle tajemnicza osoba, która za maską nieludzkiego wręcz opanowania skryła swoje człowieczeństwo. W chwili obecnej zaginął, podczas jednej z wyprawy przeciw nieumarłym, którzy zaczęli zagrażać zarówno jego Hrabstwu, jak i Cerelain.

Aveni Tuliach (Incanus) – Do niedawna bardzo poważna elfka, która w chwili obecnej przeżywa swoją drugą młodość. A może i trzecią. Lecz ni słowa na ten temat więcej, wszak o wieku kobiet się nie mówi. Magini o ogromnym doświadczeniu i wiedzy, twórczyni Gildii Magów Cerelain i jedna z współtwórczyń Uniwersytetu Cerelain. Choć na jakiś czas zrezygnowała z przywództwa, na rzecz bardziej… rozrywkowego życia. Kobieta zmienną jest, a Aveni jest tego doskonałym przykładem, ponieważ po długim i intensywnym urlopie powróciła na stanowisko Mistrzyni Gildii, jednak odmieniona. Intrygantka. Kto wie, być może jej obecne wcielenie jest tylko odwróceniem uwagi od jej prawdziwych działań? A może nie...

Mistrzami Gry są także opisani wcześniej: Senciner, Ita i Keria.

Dura lex, sed lex.

Podstawą prawa Cerelain jest spisana Konstytucja oraz szereg towarzyszących jej Ustaw. Zdawać by się mogło, że rozbudowane przepisy narzucają ogromną ilość zakazów, nakazów i ograniczeń. W rzeczywistości Cerelain nie posiada o wiele więcej reguł niż pozostałe gry na silniku Vallheru. Są one po prostu bardzo doprecyzowane, by interpretacja prawa pozostała w miarę jednoznaczna, a ilość precedensów jak najmniejsza. Nikt, zarówno prowadzący grę, jak i gracze nie lubi sytuacji, gdy po rozwiązaniu spraw kontrowersyjnych pojawiają się głosy „a on mógł, a ja nie!”. Staramy się zapobiegać takim sytuacjom, zamiast je później naprawiać. Lecz prawdą jest też to, że w wypadku Cerelain położony został znaczny nacisk na pilnowanie przestrzegania prawa. Nie oznacza to jednak, że gracze muszą na pamięć znać nie wiadomo ile regułek. Tak naprawdę w większości wypadków wystarczy kierować się zdrowym rozsądkiem, kulturą osobistą i pamiętać o tym, że Cerelain to kraina fantasy, a nie świat rzeczywisty. Są dwie grupy rangowców, których priorytetowym zadaniem jest pilnowanie przestrzegania prawa, lecz przede wszystkim służą oni radą.

Pierwszą z grup są Nadzorcy Królewscy. Pilnują zgodności imion, avatarów i profilów z realiami krainy oraz odpowiedzialni są za to, kogo w krainie nazywa się mieszkańcem, a kogo chłopem*. Są także doradcami młodych graczy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z Cerelain, czy też z RPG. Fabularnie zaś Nadzorcy odpowiedzialni są za bezpieczeństwo wewnętrzne kraju. Są inspektorami, rozwiązującymi sprawy kryminalne i zajmującymi się ściganiem przestępców, oraz wywiadowcami zbierającymi informacje na temat osób czy wydarzeń zagrażających Cerelain i jego mieszkańcom.

Drugą z tych grup są Sprawiedliwi, których praca jest połączeniem obowiązków sędziów, prawników i kanclerzy. Zajmują się rozstrzyganiem czy działania graczy i postaci były zgodne z prawem Cerelain oraz decydują o tym, co dzieje się z osobą, która prawo złamała. Dotyczy to zarówno przepisów mechanicznych, jak i fabularnych.

* Status „chłopa” otrzymuje każdy nowy mieszkaniec krainy, lub osoba, która wykonała reset postaci. Kiedy gracz w sposób zgodny z realiami krainy uzupełni avatar i profil, otrzymuje status „mieszkańca”.

Demos Kratos

Mnóstwo rang, mnóstwo tytułów, a gdzie tu miejsce dla gracza, który pozbawiony ikony przy imieniu także chce mieć wpływ na grę? Liczy się głos i zdanie każdego gracza (czy to mieszkańca czy chłopa). Każdy może w dowolnym momencie, dowolnej osobie i w dowolnej formie zgłosić swój pomysł, projekt, czy po prostu uwagę dotyczącą gry. Co więcej, gorąco zachęcamy do komentarzy i wyrażania swoich opinii na forum publicznym, przecież gra jest dla wszystkich, a nie tylko dla uprzywilejowanej garstki osób.

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...