Wojownicy Cienia to żołnierze, którzy aż do śmierci odważnie walczyli na polach bitewnych Ankarii. Szanowali ich i bali się zarówno przyjaciele, jak i wrogowie. Wysokie Elfy lub Inkwizytorzy przy pomocy niezwykle niebezpiecznego rytuału okradli tego wojownika z wiecznego odpoczynku i sprowadzili go z powrotem na świat. Wojownik Cienia może używać ciężkiego pancerza i broni, co czyni z niego najgroźniejszego wojownika w walce wręcz w całej Ankarii. Nikt nie zna się na walce tak jak on.
Ze śmiercią mu do twarzy
Jesteś nowy w Ankarii? Najlepszym wyborem będzie dla ciebie Wojownik Cienia. To twardy, wytrzymały i uzdolniony wojownik, doskonała postać dla początkujących. Może władać największymi mieczami, najcięższymi toporami wojennymi i maczugami. Jego ciosy są śmiercionośne. Gdy wokół niego rozpęta się chaos walki, on zachowuje spokój i zawsze stara się zbliżyć do przeciwników, by mogli posmakować jego sztuki walki wręcz. Nieumarła część Wojownika Cienia daje mu wyjątkową zdolność przyzywania z zaświatów towarzyszy broni.
Wierzchowiec: Piekielny Ogar
Dostępne kampanie: Światła i Ciemności
Wojownik Cienia to typowa postać walcząca w zwarciu. Jak można przypuszczać, charakteryzuje się dość sporą wytrzymałością na ciosy oraz dobrymi obrażeniami zadawanymi wręcz. Jest to postać rekomendowana przede wszystkim dla początkujących graczy, gdyż styl walki Wojownikiem Cieni nie jest zbytnio wyszukany. Po prostu wbiegamy w środek walki i staramy się trzymać blisko przeciwnika. Dodatkowym ułatwieniem jest fakt, że wiele Sztuk Walki Wojownika Cieni jest dość mało przydatnych (bądź wcale), więc łatwo skupić się na kilku, których będzie się używać, ale o tym poniżej. Podobnie ma się rzecz przy wyborze umiejętności. Po prostu istnieje kilka stworzonych doskonale pod tę postać (np. Wiedza o Pancerzu), które na pewno trzeba w grze wziąć, bo innych się zwyczajnie nie opłaca.
Jeszcze prościej wygląda sprawa przy rozdawaniu punktów atrybutom. Zasada jest prosta – im więcej Siły, tym lepiej. W zależności od upodobań i stylu gry można to modyfikować. Niektórzy sugerują, aby 100% punktów wykorzystać do podniesienia Siły. Jednak należy pamiętać, że wojownik powinien też posiadać przyzwoitą wytrzymałość, dlatego ja osobiście polecam rozdawanie punktów na zasadzie Siła (80%) i Żywotność (20%). Zwiększanie innych atrybutów mija się z ideą postaci, jaką jest Wojownik Cienia. Ostatnią ważną decyzją jest wybór oręża, którym będziemy się posługiwać. Wybrać trzeba mądrze, żeby rozwijać tylko jedną, "właściwą" umiejętność. Decyzja ta w pewnym sensie jest oparta na naszych własnych upodobaniach. Ja, grając Wojownikiem Śmierci, wybrałem "Miecze" i potem przez całą grę używałem mieczy dwuręcznych. Nie jest to chyba bardzo złe rozwiązanie. Jednak wiele osób poleca tutaj wybranie umiejętności "Druga broń". Jakby nie patrzeć, co dwa miecze to nie jeden. Bardziej jestem skłony sugerować wybór dwóch broni, gdyż później dobrego ekwipunku jest naprawdę sporo.
Wracając na chwilę do sztuk walki, warto wybrać aspekt, w którym chcemy się specjalizować. Na pewno korzystne jest skupienie się na aspekcie Astralny Władca; również aspekt Czempiona Zła jest bardzo fajny. Najsłabszy moim zdaniem jest aspekt Wojownika Śmierci. Osobiście sądzę, że trzeba sobie go podarować. Jednak wtedy Sztuki Walki z tej grupy nie będą zbyt potężne, więc jeśli pragniemy mieć trochę bardziej uniwersalną postać, można rozwijać i ten aspekt.
Teraz przyjrzymy się dokładniej atrybutom, umiejętnościom i Sztukom Walki Wojownika Cienia.
Atrybuty
Początkowymi statystykami Wojownika Cienia są:
- Siła: 27
- Wytrzymałość: 26
- Żywotność: 28
- Zręczność: 21
- Inteligencja: 22
- Siła Woli: 26
- Punkty życia: 151
Dla postaci na poziomie pierwszym, bez ekwipunku, na poziomie trudności Srebrny.
Kolejne punkty rozdajemy wedle uznania, lecz najbardziej optymalne jest rozdawanie punktów według zasady: Siła (80-100%), Żywotność (0-20%).
Umiejętności Wojownika Cieni
Poniżej pełna lista umiejętności. Pomarańczem oznaczam te rekomendowane przeze mnie. Oczywiście jest to tylko luźna sugestia i wskazanie na najbardziej standardowe umiejętności dla postaci wojownika. Widziałem Wojowników Cienia stylizowanych na magów, a nawet łuczników, jednak decydując się na taką właśnie klasę postaci, najczęściej ulegamy pewnym standardom. Wojownik to ciężka zbroja, duże obrażenia wręcz itd.
Nie warto brać żadnych umiejętności z grupy "ogólnej" – są totalnie bezużyteczne. Natomiast najlepiej inwestować w umiejętności z grupy "sztuk walki".
Propozycja doboru umiejętności:
- Wiedza o pancerzu: 75
- Kondycja: 75
- Koncentracja: 75
- Wiedza o Astralnym Władcy: 100
- Skupienie Astralnego Władcy: 100
- Wiedza o taktyce: 195
- Dwie bronie: 75
- Skupienie Czempiona Zła: 75
- Dyscyplina bitewna: 75
- Skupienie Wojownika Śmierci: 75
Wszystkie umiejętności pierwszorzędne można wybierać po osiągnięciu drugiego poziom postaci.
Umiejętności drugorzędne można wybrać dopiero po osiągnięciu 5. poziomu umiejętności pierwszorzędnej z tej samej kategorii.
Spis treści
Sztuki Walki
Pierwszorzędne
Wiedza o Astralnym Władcy
Zwiększa zadane obrażenia, szansę na cios krytyczny i prędkość wykonywania aspektu Astralnego Władcy. Pozwala korzystać z modyfikacji aspektu.
Skupienie Wojownika Śmierci
Skraca czas regeneracji aspektu Wojownika Śmierci i podnosi maksymalne poziomy czarów bez kary. Pozwala korzystać z modyfikacji aspektu.
Skupienie Czempiona Zła
Skraca czas regeneracji aspektu Czempiona Zła i podnosi maksymalne poziomy czarów bez kary. Pozwala korzystać z modyfikacji aspektu.
Skupienie Astralnego Władcy
Skraca czas regeneracji aspektu Astralnego Władcy i podnosi maksymalne poziomy czarów bez kary. Pozwala korzystać z modyfikacji aspektu.
Drugorzędne
Dyscyplina bitewna
Pozwala łączyć do 3 sztuk walki, a kombinacje szybciej się regenerują. Nieznacznie zwiększa obrażenia od wszystkich sztuk walki.
Koncentracja
Zmniejsza czas regeneracji sztuk walki. Pozwala również na korzystanie jednocześnie z dwóch wzmocnień.
Starożytna magia
Zwiększa obrażenia sztuk walki nieopartych na broni.
Ofensywne
Pierwszorzędne
Miecze
Ulepsza umiejętność posługiwania się mieczami poprzez zwiększenie szansy na trafienie oraz prędkości ataku. Daje zdolność efektywniejszego korzystania z broni wyższego poziomu.
Broń trzonkowa
Ulepsza umiejętność posługiwania się bronią trzonkową poprzez zwiększenie szansy na trafienie oraz prędkości ataku. Daje zdolność efektywniejszego korzystania z broni wyższego poziomu.
Broń drzewcowa
Ulepsza umiejętność posługiwania się bronią drzewcową poprzez zwiększenie szansy na trafienie oraz prędkości ataku. Daje zdolność efektywniejszego korzystania z broni wyższego poziomu.
Wiedza o taktyce
Zwiększa ilość obrażeń zadanych trzymanymi sztukami broni oraz szansę na trafienia krytyczne. Pozwala korzystać z modyfikacji sztuk walki opartych na broniach.
Drugorzędne
Broń strzelecka
Ulepsza umiejętność posługiwania się bronią dystansową poprzez zwiększenie szansy na trafienie oraz prędkości ataku. Daje zdolność efektywniejszego korzystania z broni wyższego poziomu.
Druga broń
Daje umiejętność posługiwania się drugą bronią jednoręczną poprzez zwiększenie szansy na trafienie oraz prędkości ataku. Ta umiejętność zastąpi podobne efekty działania innych umiejętności. Daje zdolność efektywniejszego korzystania z drugiej broni wyższego poziomu.
Wiedza o prędkości
Zwiększa zarówno wartość ataku i obrony wszystkich typów broni, jak i szybkość w biegu.
Wiedza o obrażeniach
Zwiększa szansę uaktywnienia dodatkowych efektów (spalenie, zamrożenie, osłabienie, trucizna) stosownych typów obrażeń.
Defensywne
Pierwszorzędne
Wiedza o tarczach
Zwiększa wartość obrony tarcz. Daje zdolność korzystania z wysokopoziomowych tarcz.
Wiedza o pancerzu
Zwiększa ochronę pancerza i zmniejsza karę z obciążenia spowodowaną przez pancerz. Pozwala na noszenie wysokopoziomowego pancerza.
Kondycja
Zwiększa maksymalną liczbę punktów życia oraz regenerację poza walką.
Bitewny refleks
Zwiększa szansę uniknięcia wrogiego ataku bronią i zmniejsza szansę otrzymania ciosu krytycznego.
Drugorzędne
Odporność na czary
Zwiększa odporność na czary oraz zdolność unikania ciosów krytycznych.
Odporność
Dodaje podstawową odporność na każdy rodzaj obrażeń i zmniejsza przyjmowane obrażenia.
Pacyfizm
Zmniejsza obrażenia od wrogich graczy w trybie Gracz kontra Gracz (GvG).
Ogólne
Pierwszorzędne
Jeździectwo
Daje możliwość jeżdżenia na lepszych koniach i redukuje karę do regeneracji w siodle. Dodatkowo może odblokować specjalne zdolności.
Kowal
Pozwala wykuwać (wkuwać) przedmioty bez użycia kuźni.
Boska ochrona
Skraca czas regeneracji boskiego daru i odblokowuje dodatkowe atrybuty artefaktów.
Drugorzędne
Alchemia
Ulepsza efekty wszystkich napojów. Pozwala alchemikowi wykrywać ukryte atrybuty przedmiotów, których można używać.
Ulepszona percepcja
Daje szansę wykrycia magicznych skrytek i pułapek, a także szansę wykrywania pułapek w obiektach i rozbrajania.
Sztuki Walki
W każdym z trzech aspektów postać posiada po 5 Sztuk Walki, z czego w każdym aspekcie znajduje się jedna pasywna Sztuka Walki (Buff/Wzmocnienie). Postać w danym momencie może mieć na sobie tylko jedno takie "wzmocnienie".
Podobnie jak powyżej umiejętności, również zaznaczę pomarańczem Sztuki Walki, które są najbardziej efektywne i to na nich warto opierać styl gry Wojownikiem Cienia. Oczywiście to luźna sugestia, istnieje wiele wariantów postaci, gdyż różni gracze mają różne cele. Jednak sądzę, że wskazane przez mnie zdolności są najbardziej standardowymi Sztukami Walki dla Wojownika Cienia.
Spis treści
Wojownik Śmierci
Demoniczny Cios
Pojedynczy wzmocniony cios bronią. Jednak Koszący zamach jest lepszy, więc raczej niezbyt chętnie należy sięgać po tę Sztukę Walki.
Posępna Żywotność (Wzmocnienie)
To wzmocnienie zwiększa ilość punktów życia oraz siłę woli (odporność na czary) postaci. Moim zdaniem jest to najsłabsze wzmocnienie Wojownika Cienia. W sumie przydaje się jedynie, kiedy walczymy z potężnymi magami.
Ożywiający Rozkaz
Ten okrzyk bitewny na krótką chwilę zwiększa wartość ataku postaci. Jest to jedna z lepszych Sztuk Walki tego aspektu. Dobrze działa w kombinacji z Morderczą furią.
Zgubna Rzeź
Postać szarżuje na wrogów i zadaje im obrażenia. Dobre narzędzie, żeby zbliżyć się do przeciwników. Jednak bardziej opłaca się użyć innej zdolności z tego aspektu, dodatkowo najczęściej jesteśmy już w zwarciu z wrogiem i nie możemy użyć tej Sztuki Walki.
Koszący Zamach
Potężny cios, który może odrzucić przeciwników. Obok Szaleńczej rzezi, jest to podstawowa Sztuka Walki Wojownika Cienia. Warto stosować tę zdolność w kombosach.
Czempion Zła
Szaleńcza rzeź
Bardzo dobra Sztuka Walki zadająca kilka szybkich ciosów jednemu przeciwnikowi. Świetnie sprawdza się w kombosach, warto łączyć z Koszącym Zamachem.
Wojowniczy Skok
Postać skacze na przeciwnika. Bardziej efektowne niż efektywne. Zadaje wprawdzie obrażenia, ale niezbyt znaczące; jedyny plus to fakt, że można naprawdę szybko "podskoczyć" do przeciwnika. Zasięg skoku nie jest powalający.
Wzmacniający Proporzec
Postać stawia proporzec, który zwiększa wartość obrony postaci i jej sojuszników znajdujących się w pobliżu. Ta Sztuka Walki jest naprawdę ciekawa, jeśli gramy online, jednak w trybie dla pojedynczego gracza raczej nie robi wrażenia.
Mordercza Furia
Wojownik wpada w szał, w którym każdy jego cios magazynuje obrażenia, a następnie uwalania je w jednym lub kilku ciosach. Moim zdaniem jedna z lepszych Sztuk Walki tej postaci, bardzo przydaje się, kiedy włączymy z przeciwnikiem posiadającym naprawdę dużą ilość punktów życia. Warto też łączyć tę zdolność z Ożywiającym rozkazem + ewentualne wzmocnienie z tego aspektu.
Refleksyjna Emanacja (Wzmocnienie)
Daje szansę na odbicie obrażeń zadanych wręcz naszej postaci. Naprawdę świetna sprawa, zwłaszcza, że spora ilość przeciwników walczy wręcz. Świetnie sprawdza się praktycznie ze wszystkimi innymi Sztukami Walki.
Astralny Władca
Widmowa Dłoń
Zadaje potężne obrażenia jednemu celowi (działa na dystans). Moja ulubiona Sztuka Walki, Widmowa dłoń zadaje bardzo duże obrażenia i działa na dystans, więc jest bezkonkurencyjna.
Szkieletowe Umocnienie
We wskazanym miejscu pojawia się kościana wieżyczka, która strzela we wrogów. Dość ciekawa umiejętność, zwłaszcza, gdy otacza nas spora grupka słabszych przeciwników. Obrażenia i czas trwania wieżyczki są średnie, jednak czasem warto skorzystać z tej zdolności.
Przyzwane Dusze
Wskrzesza zwłoki niedawno zmarłego przeciwnika. Czas trwania tego ożywienia jest w sumie bardzo krótki, a ożywieniec zazwyczaj też niezbyt silny. Raczej słaba zdolność.
Całun Cienia
Postać staje się na chwilę niewidzialna, jednak próby rzucenia zaklęcia lub zbliżenie się do przeciwnika mogą spowodować jej ujawnienie. Fajna zdolność w PvP, jednak w PvE totalnie nieprzydatna (przynajmniej ja nie znalazłem dla niej zastosowania).
Piekielny Hołd (Wzmocnienie)
Wojownik Cienia przyzywa widmowych wojowników, którzy walczą z nimi ramię w ramię. Wojownicy są dość przeciętni, jednak to zawsze dodatkowe miecze. Ich SI jest niepowalająca, jednak po patchu się poprawia. Osobiście przeszedłem całą grę korzystając właśnie z tej Sztuki Walki, bo jednak dodatkowe 2-3 szkielety przy boku mają znaczenie. Zwłaszcza, że skupiają uwagę przeciwników, a jeśli zginą, po pewnym czasie same się odrodzą (nie trzeba "resetować" zdolności. Polecam.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz