Towarzysze

19 minut czytania

Ajantis

SI 17
ZR 13
KON 16
INT 12
MD 13
CHA 17
ajantis
RASA Człowiek
KLASA Paladyn
CHARAKTER Praworządny dobry

Ajantisa można spotkać na farmie, na której żerują Ankhegi.

Historia: "Zapytany o przeszłość, AJANTIS ogłosił, że jest paladynem-giermkiem z Zakonu Promiennego Serca i że wprowadza w życie wiedzę i nauki Helma. Należy do szlacheckiej rodziny Ilvastarr z Waterdeep, a sztuki władania mieczem uczył się pod kierunkiem takich mistrzów, jak na przykład Myrmith Splendon. Jego umiejętności i oddanie zwróciły uwagę paladyna Keldorna, jednego z najbardziej szanowanych członków zakonu. Keldorn zdecydował się wziąć Ajantisa pod swe skrzydła i uczynić swym giermkiem. Ostatnio Ajantis otrzymał zaszczytną propozycję zostania pełnoprawnym członkiem Zakonu. W tym celu wyruszył na Wybrzeże Mieczy, by ukrócić rosnącą w okolicy aktywność humanoidów. Jeśli mu się uda wykonać to zadanie, członkowie Zakonu z chęcią przyjmą go w swe szeregi. Wygląda na całkowicie oddanego swej misji".

Opinia: Ajantis jest jedynym paladynem w "Baldur's Gate", w związku z czym bardzo polecam go graczom prowadzącym drużynę światłą i prawą. Z powodu swoich statystyk jest dobrym zbrojnym, więc przyda się na pierwszej linii.

Alora

SI 8
ZR 19
KON 12
INT 14
MD 7
CHA 10
alora
RASA Niziołek
KLASA Złodziej
CHARAKTER Chaotyczny Dobry

Alorę można spotkać w Pałacu Cudów, w zachodniej części Wrót Baldura.

Historia: "Zapytana o przeszłość, ALORA wyjawiła, że pochodzi z Iriaebor. Była miłym, ruchliwym i niezwykle ciekawskim dzieckiem, sprawiającym liczne kłopoty rodzicom, którzy próbowali ukrócić jej szalony sposób bycia. Zachęcali ją, by cieszyła się domem i ciepłem jego ogniska, jak przystało na niziołka. Alora uznała to za niezwykle ograniczające i wyruszyła w świat. Szybko wpadła w masę kłopotów, trafiając w nieodpowiednie miejsca i wkurzając nie tych ludzi, co trzeba. W końcu trafiła do Wrót Baldura, gdzie odkryła, kim chce zostać – złodziejem. Jej celem nie było jednak bogactwo; po prostu za zamkniętymi drzwiami kryło się zbyt wiele ciekawych rzeczy. Jako skromna osoba łatwo nabierała władze, a jej słodka natura nieraz uratowała ją przed więzienną celą".

Opinia: Alora jest jednym z kilku złodziei w grze. Nie wyróżnia się na tle innych niczym, prócz tego, że przyłączyć ją można dopiero we Wrotach Baldura. Dużo lepiej wziąć na jej miejsce chociażby Imoen.

Branwen

SI 13
ZR 16
KON 15
INT 9
MD 16
CHA 13
branwen
RASA Człowiek
KLASA Kapłan
CHARAKTER Neutralny

Branwen jest zamieniona w kamień, który stoi na jarmarku w Naskhel. Po odczarowaniu można przyłączyć ją do drużyny.

Historia: "Zapytana o przeszłość, BRANWEN ujawni, że jako dziecko opuściła dom w Seawolf na wyspach Norheim. Została wyklęta przez swój lud za to, że pragnęła zostać kapłanem, a tego zaszczytu mogli dostąpić tylko mężczyźni. Nie nosi urazy, doszła bowiem do wniosku, że jej wiara musi oprzeć się wszelkim przeciwnościom – inaczej nie będzie jej godna. Wędrowała wzdłuż wybrzeża, oferując swe usługi miejscowym, aż w końcu znalazła "zatrudnienie" w grupie poszukiwaczy przygód kręcącej się po okolicach Nashkel. Nie miała jednak pojęcia, że drużyna ta zajmuje się bandycką działalnością i już przy pierwszym napadzie, w którym brała udział – na karawanę nieuzbrojonych kupców – zaczęła mieć wątpliwości. Zbuntowała się i podczas walki mag imieniem Tranzig przemienił ją w kamień. Mimo nie najlepszego rezultatu, Branwen czuła, iż Tempus aprobuje jej czyny. Wszak atakowanie nieuzbrojonych jest niegodne".

Opinia: Branwen jest zdecydowanie najlepszym wyborem uzdrowiciela dla dobrej drużyny. Z racji jej wysokiej zręczności zapewne poradzi sobie również w zwarciu, gdy zajdzie taka potrzeba. Jeśli nie możesz przyłączyć Viconii – weź Branwen.

Coran

SI 14
ZR 20
KON 12
INT 14
MD 9
CHA 16
coran
RASA Elf
KLASA Wojownik/Złodziej
CHARAKTER Chaotyczny Dobry

Corana można spotkać w Kniei Otulisko.

Historia: "Zapytany o przeszłość, CORAN wyjawił, że pochodzi z lasu Tethyr. Ma wspaniałe wspomnienia z rodzinnych stron, ale nie przepadał za toczącym się tam spokojnym życiem. Wyruszył więc do Wrót Baldura w poszukiwaniu bogactwa, potęgi i szacunku. Mając tylko miedziaka przy duszy, zajął się złodziejstwem, okradał jednak tylko tych, których uważał za wystarczająco bogatych, by mogli się podzielić. Obiecywał sobie, że rzuci tę robotę, kiedy tylko zdobędzie wystarczająco dużo złota do rozkręcenia własnego interesu. Niestety szybko polubił nowy styl życia i z podnieceniem czekał na każdą nową mrożącą krew w żyłach ucieczkę, niebezpieczne włamanie czy piękną kobietę. Co pewien czas musiał opuszczać miasto "na chwilę", znikać w dzikich ostępach i czekać, aż sprawa przycichnie, a jego imię zostanie choć trochę zapomniane. Jego ostatnia ucieczka to najwyraźniej wynik związku z czarodziejką Brielbarą. Jak ostatni głupiec dał się złapać na uwodzeniu członkini Rycerzy Jednorożca i musiał zniknąć, unikając gniewu zazdrosnych magów".

Opinia: Coran jest najlepszym możliwym wyborem, jeżeli preferujecie używać do mordowania swoich przeciwników łuku. Do tego posiada dobrze rozwinięte zdolności złodziejskie, więc to dobre rozwiązanie dla tych, którzy szukają postaci zarówno otwierającej zamki, jak i zadającej obrażenia. Jeżeli jednak wybieramy między nim a Kivanem, to warto wiedzieć, iż ten drugi dużo lepiej poradzi sobie w zwarciu, za to zamka nie otworzy. Wybór należy do was.

Dynaheir

SI 11
ZR 13
KON 16
INT 17
MD 15
CHA 12
dynaheir
RASA Człowiek
KLASA Mistrz Przywołań
CHARAKTER Praworządny Dobry

Dynaheir można uwolnić z twierdzy gnolli.

Historia: "Zapytana o przeszłość, DYNAHEIR miała niewiele do powiedzenia. Pochodzi z Rashemenu, krainy znajdującej się na dalekim wschodzie, a przywędrowała na zachód ze swym obrońcą Minskiem. Jej strażnik przechodzi "dejemma" – rytuał inicjacji – i wszystko wskazuje na to, że ona również. Zapytana, wspomniała tylko, że wielkie rzeczy przepowiedziano Wybrzeżu Mieczy. Wygląda na pewną siebie, jest staromodnie wrażliwa, ale bardzo wymagająca. Wygłaszała obawy na temat zdrowych zmysłów swego towarzysza, widać jednak, że czuje do niego szacunek i nie zamierza go porzucić".

Opinia: Dynaheir to moim zdaniem najlepszy wybór dla drużyny o dobrym charakterze. Jeżeli nie lubujesz się więc w takich osobnikach jak Edwin czy Xzar, to jest ona stworzona właśnie dla ciebie. Jedyną jej wadą jest fakt, iż nie może używać magii przywołań, w związku z czym należałoby zaopatrzyć się w różdżki. Ach, jeszcze jedno – chcesz mieć w drużynie Dynaheir, musisz zabrać też Minsca.

Edwin

SI 9
ZR 10
KON 16
INT 18
MD 9
CHA 10
edwin
RASA Człowiek
KLASA Mistrz Przywołań
CHARAKTER Praworządny Zły

Edwina można spotkać na moście w Naskhel.

Historia: "Zapytany o przeszłość, EDWIN twierdzi, że nie ma zamiaru niczego wyjawiać i że jego życie to jego interes, do którego nikt nie powinien wtykać swojego nosa. Doda później, że pytający powinien być szczęśliwy z jego towarzystwa, po czym zacznie coś cicho mówić o odłączeniu się, gdy tylko tego zechce. Najwyraźniej nie obchodzi go zbytnio towarzystwo innych i woli raczej rozmawiać ze sobą samym. Nosi strój w kolorach typowych dla Czerwonych Magów z Thay, choć fakt, iż któryś z nich zawędrował tak daleko na zachód, jest co najmniej dziwny. Edwin nie zamierza oczywiście tego wyjaśniać".

Opinia: Edwin jest najlepszym magiem w grze, jednak przydatny będzie w drużynie idącej ścieżką zła. Może zapamiętać najwięcej czarów ze wszystkich magów z "Baldur's Gate". Z czystym sercem polecam, polecam i jeszcze raz polecam.

Eldoth

SI 16
ZR 12
KON 15
INT 13
MD 10
CHA 16
elodth
RASA Człowiek
KLASA Bard
CHARAKTER Neutralny Zły

Eldotha można spotkać w trzeciej części Kniei Otulisko (na południu mapy).

Historia: "Zapytany o przeszłość, ELDOTH zacznie opowiadać z takim wyrazem twarzy, jakby każde jego słowo wywierało na słuchaczach niezwykłe wrażenie i oślepiało ich swym blaskiem. Stwierdzi, iż pochodzi z wyspiarskiego królestwa Ruathym, które jako nastolatek opuścił, kierując się ku Waterdeep. Posiadał wrodzony talent poetycki i pieśniarski, który doszlifował do perfekcji, ucząc się w szkole Nowym Olamn, dzięki pieniądzom pożyczonym od jednej z oddanych mu kochanek. Najwyraźniej jego muzyczne talenty odzwierciedlały się w umiejętności manipulowania emocjami innych. W swej opowieści Eldoth pominął życie w Waterdeep, na co niewątpliwie wpłynęła próba umówienia się na schadzkę z Aleeną Palidinstar. Piergeiron, władca miasta, odkrył, że jakiś dyletant stara się wykorzystać jego córkę i wpadł we wściekłość. Eldoth najpewniej uciekł z Waterdeep, uznając, iż nadszedł czas na zmianę klimatu".

Opinia: Eldoth to bard, co już powinno właściwie zakończyć opinię na jego temat. Jest równie nieprzydatny we wszystkich trzech klasach, jakie łączy w sobie jego profesja, czyli wojownik, mag i złodziej. Umie wszystko po trochu, czyli reasumując, nie umie nic. Jeżeli chcemy mieć w drużynie Skie, Eldoth musi z nami podróżować.

Faldorn

SI 12
ZR 15
KON 11
INT 10
MD 16
CHA 15
faldorn
RASA Człowiek
KLASA Druid
CHARAKTER Neutralny

Faldorn można spotkać w Kniei Otulisko, w pobliżu kamiennych kręgów.

Historia: "Zapytana o przeszłość, FALDORN stwierdzi, iż jest dzieckiem kobiety z Uthgardt Czarnego Kruka. Gdy była niemowlęciem, została darem dla enklawy Druidów Cienia i wychowywała się zgodnie z ich wierzeniami. Odłam tego zakonu bardzo agresywnie chronił przyrodę, często przemocą osiągając cele. Druidzi wiele sobie obiecywali po Faldorn i dlatego – gdy tylko wkroczyła w dorosłość – wysłali ją na Wybrzeże Mieczy, by sprawdzić jej oddanie ideałom. Jej niekończącą się misją stało się chronienie przyrody, bez względu na ryzyko śmierci jej lub kogoś innego".

Opinia: Faldorn jest jedynym czystym druidem w "Baldur's Gate". Nie wyróżnia się poza tym jednak niczym, walczy bardzo słabo, uzdrowiciel też z niej nienajlepszy. Jeżeli koniecznie chcecie mieć w drużynie druida, zdecydowanie lepiej zabrać ze sobą Jaheirę.

Garrick

SI 14
ZR 16
KON 9
INT 13
MD 14
CHA 15
garrick
RASA Człowiek
KLASA Bard
CHARAKTER Chaotyczny neutralny

Garricka można spotkać w Beregost – przyłączy się do ciebie, gdy zabijesz Silke.

Historia: "Zapytany o przeszłość, GARRICK wyjaśni, że był członkiem aktorskiej trupy o nazwie Trubadurzy Wiatru. Podróżowali po całym wybrzeżu – od Neverwinter do Amnu – i często zabawiali książęta i szlachtę. Istotnie, niewielu było stać na obejrzenie tych przedstawień, gdy on i jego towarzysze znajdowali się u szczytów. Mimo to Garrick nie opowiada o tych czasach z radością, gdyż po życiu jako członek trupy pozostał mu niesmak. Pewnego razu odkrył, iż przedstawienia są wykorzystywane jako kamuflaż dla okradania widzów i od razu stwierdził, że nie chce mieć z tym nic wspólnego. Towarzysze odtrącili go. Teraz chce tylko wędrować i muzykować dla tych, którzy pragną go słuchać. Wygląda na młodego, naiwnego i nieco zbyt gotowego na słuchanie obcych".

Opinia: Garrick to kolejny bard w grze i podobnie jak jego poprzednik, czyli Eldoth, praktycznie jest pozbawiony zalet. Nie widzę sensu zabierania go ze sobą, jedyne co będzie robił, to „pożerał” doświadczenie należne innym.

Imoen

SI 9
ZR 18
KON 16
INT 17
MD 11
CHA 16
imoen
RASA Człowiek
KLASA Złodziej
CHARAKTER Neutralny dobry

Imoen sama cię znajdzie po ukończeniu Prologu.

Historia: "Zapytana o przeszłość, IMOEN żartobliwie klepie cię po ramieniu. Stwierdza, że kto, jak kto, ale ty dobrze ją znasz – w końcu razem dorastaliście. I rzeczywiście, odkrywasz w pamięci miłe wspomnienie spotkania z tą młodą dziewczyną. Ona, tak jak i ty, przybyła do Candlekeep, choć 10 lat później i spędzała czas raczej z szorstkim Winthropem niż Gorionem. Przezywała go "Brzuchacz", co niezbyt się staremu szynkarzowi podobało. Wiecznie zachowywała się niczym dziecko i lubiła grać rolę młodszej siostry, choć byliście w podobnym wieku. Jej radosny uśmiech mówi ci, że zawsze chciała z tobą wędrować – bez względu na to, jakimi ścieżkami podążasz".

Opinia: Imoen to nasza kochana siostrzyczka i moim zdaniem najlepszy złodziej w grze. Nie zdarzyło się jeszcze, bym nie zabrał jej ze sobą, bo po prostu buduje w pewien sposób klimat rozgrywki. Wiele osób zaleca dwuklasować ją na maga jeszcze w tej części gry, jednak osobiście uważam, że szkoda jej złodziejskiego potencjału. Tak czy siak Imoen skończy w drugiej części jako mag, więc nie ma co się z tym śpieszyć.

Jaheira

SI 15
ZR 14
KON 17
INT 10
MD 14
CHA 15
jaheira
RASA Półelf
KLASA Wojownik/Druid
CHARAKTER Neutralny

Jaheirę i Khalida można spotkać w Gospodzie pod Pomocną Dłonią.

Historia: "Zapytana o przeszłość, JAHEIRA spojrzy gniewnie. Stwierdzi, że urodziła się w okolicach Tethyru, pod reżimem króla Alemandera, w samym środku wojny domowej. Jej szlachetnie urodzona rodzina była jedną z wielu, które padły ofiarą tłumu wściekłych chłopów. Jej udało się przeżyć tylko dlatego, iż służąca wyniosła ją z zamku tuż przed całym zajściem. Uciekły do lasu Tethyr i trafiły do enklawy druidów, chętnych do wychowania dziecka. Jaheira wyrosła na upartą dziewczynę, która wierzy, że jedyny sposób chronienia natury to czynne działanie. Zdaje się mieć niewiele wspólnego z Khalidem, choć czasem niespodziewanie zaczyna się o niego zbytnio niepokoić. Jej zachwyt Gorionem jest oczywisty i otwarcie stwierdza, że tego, kto jest odpowiedzialny za jego śmierć – kimkolwiek jest – czeka ten sam los".

Opinia: Jaheira to bardzo dobry druid, potrafiący poradzić sobie w walce. Nie da rady wspierać drużyny, lecząc ją, tak dobrze jak Branwen czy Viconia, ale za to jest postacią dużo bardziej klimatyczną od dwóch pozostałych. Polecam, jeżeli fabuła jest dla was istotnym elementem. Warto wspomnieć, iż Jaheira musi podróżować w towarzystwie jej męża, Khalida.

Kagain

SI 16
ZR 12
KON 20
INT 15
MD 11
CHA 8
kagain
RASA Krasnolud
KLASA Wojownik
CHARAKTER Praworządny Zły

Kagain prowadzi sklep w centrum Beregostu.

Historia: "Zapytany o przeszłość, KAGAIN spogląda tylko na pytającego tak, jakby mówił, by zajął się on własnymi sprawami, jeśli chce jeszcze mieć czym gryźć jedzenie. Wszystko wskazuje na to, iż był członkiem mrocznej drużyny najemników i że ma dość poważną obsesję na punkcie bogactwa. Wszelkie inne informacje Kagain zachowuje dla siebie".

Opinia: Kagain jest swego rodzaju czołgiem. Dzięki bardzo wysokiej kondycji potrafi przyjąć na siebie sporo obrażeń, a tym samym obronić przed śmiercią resztę członków drużyny. Jeżeli nasi towarzysze szybko giną w walce, warto zainteresować się tym wojownikiem.

Khalid

SI 15
ZR 16
KON 17
INT 12
MD 10
CHA 9
khalid
RASA Półelf
KLASA Wojownik
CHARAKTER Neutralny Dobry

Khalida i Jaheirę można spotkać w Gospodzie pod Pomocną Dłonią.

Historia: "Zapytany o przeszłość, KHALID nerwowym głosem wyjaśnił, iż urodził się i wychował w Calimshanie. Nie wspomniał zbyt wiele o rodzicach, masz jednak wrażenie, że ojciec – kupiec – zwracał nań niewiele uwagi, większość czasu poświęcając jego przyrodniemu bratu. Khalid postanowił więc zająć się karierą wojskową, biorąc nauki od miejscowej straży. Nie wchodził w szczegóły spotkania z Jaheirą, ale jego zauroczenie tą kobietą wydaje się oczywiste. Zapytany o Goriona, odpowiedział tylko, że byli przyjaciółmi od dawna i że wyrazi swój żal w pieśni i muzyce harfy".

Opinia: Khalid to bardzo dobry wybór dla osób, które prowadzą drużynę o dobrym charakterze. Jest silnym wojownikiem, a do tego postacią ciekawą fabularnie. Ze swojej strony polecam zabrać go w duecie z Jaheirą, z którą zawsze podróżuje.

Kivan

SI 18/12
ZR 17
KON 14
INT 10
MD 14
CHA 8
kivan
RASA Elf
KLASA Łowca
CHARAKTER Chaotyczny dobry

Kivana można spotkać w Wysokim Żywopłocie, na drodze do Beregostu.

Historia: "Zapytany o przeszłość, KIVAN powiedział, że dotarł tu z lasów Shilmistra, choć ostatni raz odwiedził rodzinne strony bardzo dawno temu. Wędruje po świecie targany najmroczniejszym pragnieniem – zemstą. Kivan i jego małżonka Deheriana kilka lat temu wybrali się na romantyczną wycieczkę i zostali napadnięci przez oprychów. Pojmano ich, a potem torturowano ku uciesze Tazoka – półogra, który dowodził bandą. Jemu udało się uciec, ale Deheriana nie przeżyła. Kivan jest mężczyzną małomównym, który niełatwo zawiera przyjaźnie. Najwyraźniej nie będzie czerpał żadnych przyjemności z życia, dopóki nie zemści się za utraconą miłość".

Opinia: Kivan to alternatywa dla Corana. Jest od niego lepszy w zwarciu, jednak nie posiada umiejętności złodziejskich. Jeżeli decydujemy między tymi dwoma, zapewne zaważy o tym to, czy posiadamy już złodzieja, czy tez nie. Silna, potrafiąca sobie poradzić postać.

Minsc

SI 18/93
ZR 15
KON 15
INT 8
MD 6
CHA 9
minsc
RASA Człowiek
KLASA Łowca
CHARAKTER Neutralny dobry

Minsca można spotkać w Naskhel.

Historia: "Zapytany o przeszłość, MINSC z dumą oświadczył, że jest berserkerem pochodzącym z Rashemenu, krainy znajdującej się na dalekim wschodzie. Właśnie odbywa "dejemma" – rytualną podróż ku męskości. Stwierdził, że poszukuje przygód i bitewnej chwały. Ma również honor być gwardzistą młodej Wychalarn z Rashemenu imieniem Dynaheir. Dodał, że jeśli ktoś spróbuje ją skrzywdzić, wbije mu do głowy szacunek do niej. Nie wie, dlaczego Dynaheir powiodła ich na Wybrzeże Mieczy, ale jego lojalność nie podlega dyskusji. Jeśli będzie dobrze jej służył i wykaże się w bitwach, to być może – kiedy powróci w rodzinne strony – zostanie przyjęty w szeregi berserkerów spod znaku Lodowego Smoka. Póki co jedynym godnym uwagi doświadczeniem, które go spotkało podczas podróży, było zdobycie zwierzęcego towarzysza – "Boo", którego uważa za miniaturowego wielkiego kosmicznego chomika. Być może takie istoty żyją w Krainach, ale Minsc najwyraźniej zbyt wiele razy oberwał po głowie. Wydaje się być przyjaznym gościem, chyba jednak zbyt chętnie pozwala się opanować przez swą berserkerską naturę".

Opinia: Dla mnie Minsc to postać genialna. Może są lepsi od niego w walce, ale za to klimat, jaki tworzy ta postać, jego odzywki i generalnie całokształt, to dla mnie mistrzostwo. Polecam z całego serca. Pamiętajcie jednak, iż jeśli chcecie go mieć w swojej drużynie, musicie zabrać również Dynaheir.

Montaron

SI 16
ZR 17
KON 15
INT 12
MD 13
CHA 9
montaron
RASA Niziołek
KLASA Wojownik/Złodziej
CHARAKTER Neutralny zły

Montarona można spotkać razem z Xzarem przy drodze po wyjściu z Candleekeep.

Historia: "Zapytany o przeszłość, MONTARON otwarcie zagroził, że może ci się przydarzyć coś niezbyt miłego. Wygląda na dość niebezpiecznego faceta, który z przyjemnością stosuje przemoc. Chyba niezbyt interesuje go szanowanie życia – tak innych, jak i własnego. Współpracuje z Xzarem, aczkolwiek niechętnie, bowiem najwyraźniej nim gardzi. Kimkolwiek są ich pracodawcy, z pewnością posiadają wielką potęgę. Tych dwóch z radością zabiłoby się nawzajem, gdyby nie strach przed pracodawcami. Montaron pewnie mógłby przedyskutować z tobą całą tę sprawę, ale masz dziwne uczucie, że następnego ranka mógłbyś się nie obudzić".

Opinia: Montaron jest idealnym złodziejem dla drużyny złej. Do tego jest również wojownikiem, przez co naprawdę dobrze radzi sobie w zwarciu, jeżeli tylko znajdzie się ktoś, kto przyjmie za niego obrażenia. Moim zdaniem postać obowiązkowa, jeśli sprzeciwiamy się dobru i prawości. Niziołek musi podróżować w towarzystwie nekromanty Xzara.

Quayle

SI 8
ZR 15
KON 11
INT 17
MD 10
CHA 6
quayle
RASA Gnom
KLASA Kapłan/Iluzjonista
CHARAKTER Chaotyczny neutralny

Quayle'a można spotkać przy bramie do Wrót Baldura.

Historia: "Zapytany o przeszłość, QUAYLE opowie o swym uwielbieniu dla Baravara, o Płaszczu z Cienia, o poznawaniu sztuki magii i o tym, że w porównaniu z innymi jest niezwykle sprytny. Gdy tylko osiągnął pełnoletność, rozpoczął samodzielne życie, bowiem – jak sam utrzymuje – był zbyt zdolny, by pozostać w tłamszącym go otoczeniu. Co jednak dziwne, z jego wypowiedzi można wywnioskować, że jego odejście nikogo nie zmartwiło. Quayle wspomni, iż magię i wiarę w Baravara poznał dzięki gnomowi imieniem Gifos. Jego nauczyciel szybko jednak rozkazał mu ruszyć własną drogą. Od tego czasu Quayle przemierza Wybrzeże Mieczy, poszukując tych, którzy zechcą zaakceptować jego "mądrość i instrukcje". Zdaje się, że ten spacer należy do niezwykle długich".

Opinia: Największą wadą Quayle'a jest to, że możemy przyłączyć go dopiero w piątym rozdziale. Gdyby nie ten drobny mankament, byłby bardzo fajną postacią, którą zapewne zainteresowałoby się wiele osób. Ech, zawsze obiecuję sobie, że przygarnę go do drużyny na dłużej, ale niestety, przez owe późne spotkanie, gnom traci bardzo duży potencjał. W ramach ciekawostki, przypomnijcie sobie tego gnoma, grając w drugą część gry.

Safana

SI 13
ZR 17
KON 10
INT 16
MD 9
CHA 17
safana
RASA Człowiek
KLASA Złodziej
CHARAKTER Chaotyczny neutralny

Safanę można spotkać niedaleko latarni morskiej na południe od Candlekeep.

Historia: "Zapytana o przeszłość, SAFANA zacznie snuć fantastyczną opowieść pełną kapitanów pirackich statków i szlachetnie urodzonych wszelkiej wielkości i formatów. Wśród potoku słów najistotniejsze było to, że wychowywała się w Calimporcie, otoczona wszelkimi wygodami. Jej ojcem był wpływowy szlachcic, a ona mogła mieć wszystko; szybko jednak zaczęła się źle czuć u boku zbyt opiekuńczego ojca. Gdy miała raptem naście lat, uciekła, w czym pomógł jej pierwszy mat pirackiego statku "Exzesus", na którego pokładzie spędziła kilka lat, biorąc udział w napadach w okolicach Wybrzeża Mieczy. W końcu spróbowała manipulować kapitanem, co nie najlepiej się dla niej skończyło – musiała zbiec ze statku, co też uczyniła w porcie Wrót Baldura. O swych późniejszych losach mówiła wiele, jeśli jednak w jej opowieściach było choć ziarnko prawdy, to nie udało ci się go znaleźć".

Opinia: Safana nie jest właściwie żadną konkurencją dla naszej drogiej Imoen. Nie wyróżnia się niczym ciekawym, prócz bardzo przyjemnego głosu. Ze swojej strony nie polecam, chyba że macie już dość siostrzyczki w drużynie.

Shar-Teel

SI 18/58
ZR 17
KON 9
INT 14
MD 7
CHA 11
shar-teel
RASA Człowiek
KLASA Wojownik
CHARAKTER Chaotyczny zły

Shar-Teel stoi na polanie bazyliszków w jej północno-zachodniej części. Aby ją przyłączyć do drużyny, musimy mieć w drużynie mężczyznę, który pokona tę zaciekłą wojowniczkę.

Historia: "Zapytana o przeszłość, SHAR-TEEL ma niewiele do powiedzenia. Można jednak wywnioskować, iż jest sierotą, nosi w sobie urazę do Płomiennej Pięści i niezbyt przepada za mężczyznami w ogóle. Wygląda na to, że ma coś w życiu do udowodnienia, a jej dzieciństwo nie było cukierkowe".

Opinia: Shar-Teel jest feministką i bardzo ciekawą postacią. Jeżeli podróżujemy w towarzystwie „tych złych”, to warto się nią zainteresować. Potrzebujemy jednak kogoś, kto będzie przyjmował za nią obrażenia, bo ona sama za dużo nie jest w stanie wytrzymać.

Skie

SI 11
ZR 18
KON 15
INT 15
MD 8
CHA 3
skie
RASA Człowiek
KLASA Złodziej
CHARAKTER Neutralny

Skie można spotkać w jednym z budynków w północno-zachodniej części Wrót Baldura.

Historia: "Zapytana o przeszłość, SKIE wybełkocze, iż jest córką Entara Srebrnej Tarczy, jednego z wielkich książąt Wrót Baldura. Jej najwyraźniej bezpieczne życie wypełniała nauka tańca, historii i języków. Była niezwykle zwinna, dzięki czemu okazała się niezłą tancerką, jednakże wrodzona zręczność umożliwiła jej przede wszystkim wymykanie się z posiadłości. Najwyraźniej bardziej pociągały ją mniej miłe okolice Wrót Baldura, choć raczej nie zdawała sobie sprawy z niebezpieczeństwa. Podczas jednej z eskapad spotkała czarującego Eldotha i pomyślała, że może on jej pomóc prowadzić życie, jakiego pragnęła. Skie ufa mu bezgranicznie – chyba aż za bardzo".

Opinia: Skie to kolejna postać, którą można przyłączyć dopiero w piątym rozdziale gry. Co więcej, aby z nami podróżowała, musimy mieć w drużynie Eldotha. Ze swojej strony polecam tylko zrobić jej zadanie, które jest dosyć ciekawym wątkiem i pożegnać się od razu po tym. Postać sama w sobie nie jest niczym wyjątkowym.

Tiax

SI 9
ZR 16
KON 16
INT 10
MD 13
CHA 9
tiax
RASA Gnom
KLASA Kapłan/Złodziej
CHARAKTER Chaotyczny zły

Tiax stoi przed kwaterami Płomiennej Pięści we Wrotach Baldura.

Historia: "Zapytany o przeszłość, TIAX kompletnie cię ignoruje, ogłaszając na głos, co czeka go w przyszłości. Jest niewątpliwie wyznawcą Cyrika, a także posiadł odrobinę jego szaleństwa. Tiax jest całkowicie przekonany, że jego przeznaczeniem jest władza nad światem i w swej żarliwości nie widzi, jak absurdalny jest jego cel. Na razie Tiax sprawia wrażenie nieszkodliwego".

Opinia: Tiax również przyłącza się do nas dopiero we Wrotach Baldura. Jego połączenie klas jest równie szalone jak on sam. Można zabrać go do złej drużyny bardziej jako ciekawostkę, niż faktycznie przydatną postać. Godne wzmianki jest to, że gnoma spotkamy jeszcze w przyszłości. Przypomnijcie sobie o nim grając w drugą część gry.

Viconia

SI 10
ZR 19
KON 8
INT 14
MD 15
CHA 14
viconia
RASA Elf
KLASA Kapłan
CHARAKTER Neutralny zły

Viconię znajdziesz, uciekającą przed najemnikami Płomiennej Pięści w lasach Peldvale.

Historia: "Zapytana o przeszłość, VICONIA wyjawi (z niemałą dumą), iż jest mrocznym elfem z Menzoberranzan, miasta w świecie Mroku. Nie wspomni nic o powodach, dla których opuściła to pozbawione słońca królestwo – tego rodzaju rozstania nigdy nie należą do przyjemnych. Stwierdzi, że przestała oddawać cześć pajęczej bogini Lolth, a powszechnie wiadomo, że taka zmiana często kończy się fatalnie. Czci teraz Shar, boginię nocy – dobry wybór w przypadku mrocznego elfa, choć nie potwierdza zapewnień, iż Viconia porzuciła brutalny styl życia swego ludu. Uznaje prawa słonecznego świata za dość oryginalne i co najmniej dziwne, jest to jednak najpewniej wynik braku doświadczenia. Z podobnych powodów nie zdaje sobie najlepiej sprawy z tego, jak jej rasa jest widziana przez mieszkańców "powierzchni". Wielu nie daje jej nawet szansy, której się spodziewa; nawet pokazywanie się w jej towarzystwie może wpłynąć na twój wizerunek. Wiesz, że jako mroczny elf jest odporna na magię, zarówno wrogą, jak i przyjazną".

Opinia: Viconia to najlepszy kapłan w całej grze. Do tego postać bardzo klimatyczna i jedyny drow, jaki może wstąpić w szeregi naszej drużyny. Ze swojej strony bardzo polecam zainteresowanie się tą postacią. Czy aby ją przyłączyć, trzeba być osobą dobrą i szlachetną? Bynajmniej.

Xan

SI 13
ZR 16
KON 7
INT 17
MD 14
CHA 16
xan
RASA Elf
KLASA Mistrz Zauroczeń
CHARAKTER Praworządny neutralny

Xana można spotkać na dnie kopalni w Naskhel – jest tam więziony przez Mulaheya.

Historia: "Zapytany o przeszłość, XAN z nostalgią opowie o domu w elfickiej fortecy Evereska i o swojej roli wśród Szarych Płaszczy. Wszystko wskazuje na to, że to on miał zbadać wydarzenia kryjące się za niedoborem rudy żelaza, określić przyczynę tego faktu i upewnić się, że nie wiąże się z tym żadne wielkie niebezpieczeństwo. Zadanie to z pewnością nie należało do najprostszych, ale on – mimo obaw – wziął na siebie tę odpowiedzialność. Wygląda jednak na to, że Xan do wszystkiego podchodzi z obawą, choć poświęcił swe życie poznawaniu magii i stał się utalentowanym czarodziejem. Niestety oddanie sztuce sprawiło, iż pozostało mu niewiele czasu na przyjaźnie i rozrywkę. Sprawia wrażenie niezwykle zdolnego i utalentowanego, choć niemającego najlepszego wpływu na morale".

Opinia: Xan posiada najgorszą z możliwych specjalizację magiczną. Nie nadaje się na głównego maga z racji tego, iż nie może korzystać z większości czarów zadających jakiekolwiek obrażenia. Ze swojej strony nie polecam. Jedyne, co w nim jest ciekawe, to jego miecz.

Xzar

SI 14
ZR 16
KON 10
INT 17
MD 16
CHA 10
xzar
RASA Człowiek
KLASA Nekromanta
CHARAKTER Chaotyczny zły

Xzara można spotkać razem z Montaronem przy drodze po wyjściu z Candleekeep.

Historia: "Zapytany o przeszłość, XZAR miał tylko kilka sensownych rzeczy do powiedzenia. Jego pragnienie wyjaśnienia przyczyny niedoboru żelaza wydaje się wynikać z dobroczynności, choć motywy i tak pozostają niejasne. Wydaje się być osobą dość chaotyczną, ale jest wystarczająco zdolny, by być adeptem magii. Bełkotał coś na swój temat i na temat związanego z nim Montarona, wspominając, że są zatrudnieni przez potężną organizację. Kiedy jednak został przyciągnięty i "poproszony" o szczegóły, stał się niezwykle nerwowy i przez dłuższy czas nic nie mówił. Z pewnością jest nieco szalony, a organizacja, która go zatrudniła, musi być naprawdę niezwykle mroczna".

Opinia: Xzar nie jest aż tak potężny jak Edwin, ale nie odstaje znowu od niego tak bardzo. Jeżeli ktoś nie lubi tego drugiego, to nie straci wiele przyłączając właśnie Xzara. Opryskliwy, nieprzyjemny i traktujący wszystkich z wyższością – taki właśnie jest. Polecam! Warto pamiętać, że Xzar podróżuje zawsze z Montaronem.

Yeslick

SI 15
ZR 12
KON 17
INT 7
MD 16
CHA 10
yeslick
RASA Krasnolud
KLASA Wojownik/Kapłan
CHARAKTER Praworządny dobry

Yeslicka można spotkać w Kopalni w Kniei Otulisko.

Historia: "Zapytany o przeszłość, YESLICK cicho wspomniał, że niegdyś był członkiem krasnoludzkiego klanu Orothiar. Przez pokolenia wydobywali oni rudę żelaza z kopalni, która była ich domem, a która znajdowała się w sercu kniei Otulisko. Jakieś sto lat temu zdarzyło się nieszczęście. Krasnoludy – mimo że są wspaniałymi górnikami – czasem również popełniają błędy. Podczas zagłębiania się coraz dalej natrafili na podziemną rzekę, której wody zalały niemal całą kopalnię, topiąc prawie wszystkich członków klanu. Yeslick jako jeden z niewielu przetrwał i wyruszył do Sembii, by rozpocząć nowe życie. Poznał Rieltara, członka Żelaznego Tronu, który wynajął go jako osobistego kowala. Po pewnym czasie zaprzyjaźnili się i Yeslick opowiedział o swej przeszłości. To był błąd, bowiem Rieltar wykorzystał zdobyte informacje do stworzenia planu ekspansji Żelaznego Tronu na Wybrzeże Mieczy. Fałszywy przyjaciel zdradził Yeslicka i zmusił go do wyjawienia lokalizacji kopalni, jednocześnie więżąc go, by nikomu już o tym nie powiedział. Teraz krasnolud pragnie tylko naprawić zło, do którego się przyczynił, wyjawiając lokalizację kopalni swych przodków".

Opinia: Yeslick to taka trochę alternatywa dla Jaheiry. Myślę, że warto się nim zainteresować, jeżeli potrzebny nam jest kapłan, który potrafi również walczyć, bo taki właśnie jest ten krasnolud. Ze swojej strony polecam. Na pewno przyłączając go do drużyny, nie pożałujecie wyboru.

Konflikty naszych towarzyszy

  • Xzar & Montaron vs Jaheira & Khalid
  • Edwin vs Minsc

Modele drużyn

Postanowiłem jako dodatek przedstawić fabularny model drużyny. Z racji bardzo dużej ilości postaci nie przedstawiam modelu dobrego ani złego, gdyż zapewne każdy znajdzie coś dla siebie.

  • Drużyna fabularna

Warto wspomnieć, iż autorzy gry założyli pewien model drużyny, który chyba ich zdaniem jest wybierany najczęściej lub jest po prostu najbardziej optymalny i ciekawy fabularnie. Czy jest tak rzeczywiście, pozostawiam każdemu do własnych przemyśleń. Mi osobiście model ten bardzo odpowiada i jest moim ulubionym. Prezentuje się następująco. Naszymi zbrojnymi są tutaj Minsc i Khalid, którzy idą w walce „na pierwszy ogień”. Wspiera ich zarówno z łuku, jak i umiejętnościami złodziejskimi nasza siostra Imoen. Zaś z oddali za pomocą magii atakuje Dynaheir asystowana przez druidzką moc Jaheiry. Jeżeli jesteście ciekawi, skąd teoria na temat tej drużyny – zachęcam do zapoznania się z grą "Baldur's Gate II".

A na koniec małe oszustwo

Dla wszystkich, którzy pragną mieć w drużynie którąś z postaci, a jej nierozłączny towarzysz kompletnie im nie odpowiada. Istnieją dwa sposoby na rozdzielenie takich par. Pierwszy z nich to odłączenie jednego z delikwentów w osobnym pomieszczeniu, gdy drugi tego nie widzi. Drugi zaś sposób to zabicie jednej z tych osób i usunięcie z drużyny martwej. Jeżeli więc macie na kogoś chrapkę, a odstrasza was jego towarzysz, pamiętajcie – tu nie ma miejsca na sentymenty.

Komentarze

0
·
A co z Korganem?
0
·
To już w drugim Baldurze
0
·
Wszedłem tu bo myślałem o przejściu BG po raz kolejny, przy czym tym razem słabą drużyną na najwyższym poziomie trudności. Tak na prawdę poza bardami wszystkie słabe postacie trafiają się w dalszej części gry co troche uprzykrza kompletowanie. Ponad to jeśli ktoś nie jest wytrawnym graczem to słabych postaci nie chce. Jest to minus przez który oceniam grę na 9,5/10
0
·
Zapomniałeś o Xanie. Nie dość, że czarodziej z niego marny, to jeszcze tchórzy w każdej walce. Dla Ciebie obowiązkowo.
Dorzucasz dwóch bardów, wybierasz najgorszy wynik losowania przy tworzeniu własnej postaci (najlepiej barda ) i masz czego chciałeś. Nawet Imoen nie pomoże.
0
·
Zauważyłem jeden błąd - Kagain to krasnolud a nie człowiek Pozdrawiam wszystkich fanów serii BG
0
·
Hah... Faktycznie, ale kardynalny błąd i tyle lat nikt niczego nie zauważył xD

Dzięki śliczne za cynk, już poprawione :* Wpadaj częściej!
0
·
Apropo błędów - Dynaheir to mistrz inwokacji a nie przywołań.
0
·
Brakuje tu Neery xD
0
·
Ten artykuł dotyczy towarzyszy z oryginalnego BG. Nie ma w nim żadnego z towarzyszy dodanych w EE.
0
·

Przejdź do cytowanego postu Użytkownik Szakal dnia niedziela, 20 stycznia 2019, 17:36 napisał

Ten artykuł dotyczy towarzyszy z oryginalnego BG. Nie ma w nim żadnego z towarzyszy dodanych w EE.


Tu są: https://gexe.pl/baldur...hanced-edition
0
·
Ładnie zrobione chociaż nie zgadzam się z opiniami, np:
Ajantis jest bardzo kiepskim zbrojnym, tylko jego ochrona przed złem się przydaje bo zapewnia odporność na zauroczenie syren (w starym BG na pewno). Jego bonusy od współczynników to +2 życia na poziom i +1 obr. +1 TrCo
Shar-Teel jeżeli przerobi się ją na złodzieja jest najlepszym wyborem do zadawania ciosu w plecy na zasadach d&d2
Xan jest specem od croud control i wszystkie jego sny, zamęty, uroki, chaos maja -2 do rzutu na odporność. Podobnie ma Xzar z horrorem
20 kondycji u Kagai'a daje mu regenerację
Szał Minsc'a daje +2 siły +2 zręczności i wtedy jest najsilniejszym zbrojnym
Faldorn w starej wersji jako czysty druid mogła zdobyć 8 poziom
Jaheira jest kiepskim wojownikiem od współczynników dostaje jedynie +3 punkty życia na poziom, ale może ubrać płytówkę.
Khalid jest jedynym w miarę zrównoważonym wojownikiem klasa pancerza +2 i +3 punkty życia na poziom, pierwszy użytkownik czaru wzmocnienie siły lub rękawic siły ogra. Ponadto dużo mniejszy poziom odporności na panikę.
Quayle pomimo dobrej dwuklasowości jest najgorszym kapłanem z 10md, niska mądrość nie daje mu bonusów do czarów 4 poziomu i jako iluzjonista nie może rzucać horroru (nekromancja)
I tak dalej i tak dalej
0
·
Nigdy nie rozumiałem fascynacji Viconią. Według mną jest ona wręcz najsłabszym kapłanem w grze. Niezbyt wysoka mądrość i tragiczna kondycja. Co z tego że ma wysoką zręczność skoro jedyną bronią dystansową jaką może używać jest proca. W zwarciu pada w moment przez niską kondycję, a niska siła zdecydowanie w walce nie pomaga. Yeslick (moim zdaniem najlepszy kapłan, dzięki sparowaniu z wojem i bonusom krasnoluda za wysoką kondycję) w zwarciu wymiata, a i Branwen radzi sobie niezgorzej (chociaż wymaga rękawic do siły, to przynajmniej kondycję ma słuszną). Jedyna zaleta Vici to rasowa odporność na magię, ale to stanowczo za mało. Chociaż klimatyczności nie sposób jej odmówić.
Moja drużyna to
Minsc i Dynaheir
Branwen jako kapłan (później zamiana na Yeslicka)
Imoen jako złodziej bez dwuklasowania, w BG 1 jeden mag na drużynę spokojnie wystarcza, a tą rolę pełni Dyn
Ajantis, tutaj wolałbym Khalida, ale ten ma kulę u nogi w postaci Jaheiry która (IMHO) jest kolejna beznadziejną postacią, zarówno w walce, jak i wsparciu magicznym nie dorównująca kapłanom.
0
·
Co do Xana sie nie zgadzam, tym mieczykiem na poczatku gry potrafi naprawde przyjemnie wywijac, plus jego teksty sa po prostu cudowne
0
·

Przejdź do cytowanego postu Użytkownik Gość_Sqrwodaktyl* dnia poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 12:56 napisał

Co do Xana sie nie zgadzam, tym mieczykiem na poczatku gry potrafi naprawde przyjemnie wywijac, plus jego teksty sa po prostu cudowne


Mieczyk dobry, ale zważając na fakt że jest magiem i do tego z nikczemną kondycją to do walki w pierwszej linii się nie nadaje, siły też nie ma za wysokiej, a w biegłości może tylko jeden punkt władować. W późniejszym etapie za wiele nie zdziała, a padać będzie jak mucha. Na wyższych poziomach trudności to nawet na początku jest do niczego. Dodatkowo miecz może dzierżyć tylko on, a szkoda bo umagicznienie zacne, a dzięki bonusom dla dwuklasowca woj/mag byłby jak znalazł.
0
·
planuję pograć w BG1 i myślałem, żeby zrobić własne party. Wcześniej grałem w BG2 i tam każdy towarzysz fabularny coś wnosił - unikalne interakcje, historie, kwestie dialogowe w scenach fabularnych itp.
Czy w BG1 jest sens kompletowania party z postaci fabularnych, czy lepiej stworzyć własne?
0
·
Hm... Z tego co się orientuje w tej produkcji raczej tego niewiele. Przynajmniej nie możemy mówić o takiej liczbie interakcji jak w przypadku BG2. Proponuję wziąć do ekipy bohaterów z Rozszerzonej Edycji, bo mają oni tych wtrętów relatywnie więcej. To albo skorzystać z jakichś fanowskich modyfikacji, które zwiększają liczbę interakcji np. u Imoen.
0
·

Przejdź do cytowanego postu Użytkownik Gość_defcon1* dnia czwartek, 7 maja 2020, 10:20 napisał

planuję pograć w BG1 i myślałem, żeby zrobić własne party. Wcześniej grałem w BG2 i tam każdy towarzysz fabularny coś wnosił - unikalne interakcje, historie, kwestie dialogowe w scenach fabularnych itp.
Czy w BG1 jest sens kompletowania party z postaci fabularnych, czy lepiej stworzyć własne?


Tak jak napisał Tokar większych interakcji brak, taki na przykład Ajantis w ogóle ich nie ma, a Brenwen tylko raz się wtrąca. Jeżeli mamy ją w drużynie w czasie rozmowy z Tranzigiem, to coś tam wtrąci że go nie lubi bo ją w kamień zamienił, ale w żaden sposób nie wpływa to na przebieg dialogu i zadania. Podobnie jest z innymi postaciami. Postaci z EE są nieco bardziej klimatyczne, bo czasem nawiążą dialog z bohaterem, opowiadając co nieco o sobie i mają swoje własne (dosyć dobrze zaprojektowane) zadania.
0
·
Jakoś zawsze, i we wszystkich grach, grałem tego dobrego. Dlatego jeszcze przed wydaniem dwójki grałem w następującym składzie ( co potwierdziło się w cz. 2): Bohater, Imoen, Khalid i Jaheira, Minsc i Dynaheir . Tak tu wlazłem i nabrałem ochoty na ponowną wizytę we Wrotach.
0
·
Do jedynki koniecznie mod NPC project, jest po polsku i mamy masę interakcji jak w dwójce.

Dodaj komentarz

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...