Charaktery

Praworządny Dobry

Bohaterowie o tym charakterze wierzą, że dobrze zorganizowana, silna społeczność pod prawymi rządami przyczyni się do polepszenia sytuacji wszystkich. Aby zapewnić odpowiedni standard życia, trzeba stworzyć prawo, które będzie przestrzegane. Kiedy wszyscy przestrzegają prawa i starają się sobie nawzajem pomagać, społeczność jako całość kwitnie. Praworządni dobrzy bohaterowie będą starać się dokonywać czynów, które przyniosą korzyść większości, jednocześni wyrządzą jak najmniej szkód. Zacny i ciężko pracujący chłop pańszczyźniany, mądry i dobry król, srogi, ale uczciwy sędzia – oto dobre przykłady postaci o praworządnych dobrych charakterach.

Neutralny Dobry

Takie postacie wierzą, że równowaga sił jest istotna, ale względy prawa i chaosu nie wpływają na potrzebę dobra. Wszechświat jest ogromny i żyje w nim wiele stworzeń dążących do różnych celów ale, i tak konsekwentna pogoń za dobrem nie może zniszczyć równowagi – może pomóc ją nawet utrzymać. Jeśli ochrona dobra oznacza potrzebę utrzymania zorganizowanego społeczeństwa, to tak właśnie należy uczynić. Jeżeli zaś dobro może zapanować przez obalenie, istniejącego ustroju to niech tak się stanie. Osoba o naturalnym dobrym charakterze, to na przykład baron, który łamie rozkazy swego króla, by zniszczyć coś, co uznaje za złe.

Chaotyczny Dobry

Chaotyczni dobrzy bohaterowie to silne indywidualności, pełne uprzejmości i życzliwości. Wierzą w dobro, ale nie maję wielkiego poważania dla praw czy różnych zasad i ustaleń. Nie uznają tych którzy się rządzą i rozkazują innym. W czynach kierują się własnym kodeksem moralnym, który – choć dobry – może nie odpowiada poglądom reszty społeczeństwa. Dobry przykład to odważny pogranicznik zawsze idący na czele osadników.

Praworządny Neutralny

Dla postaci o tym charakterze fundamentalne znaczenia mają porządek i organizacja. Wierzą one w silną, dobrze rządzącą władzę – bez względu na to, czy jest to tyrania, czy demokracja. Korzyści płynące z organizacji i dyscypliny przeważają nad moralnymi wątpliwościami. Dobre przykłady neutralnych postaci to inkwizytor, który za wszelką cenę stara się wytropić wszystkich przestępców czy żołnierz, który nigdy nie kwestionuje rozkazów.

Neutralny

Neutralni wierzą w pełną i ostateczną równowagę sił i nie chcą postrzegać czynów jako dobre czy złe. Większość żyjących na świecie osób zdaje się mieć sądy, więc prawdziwie neutralnych jest naprawdę niewielu. Robią oni co mogą, aby uniknąć stawania po stronie zła lub dobra, chaosu czy prawa. Za zadanie postawili sobie utrzymanie tych sił w zgodnej równowadze. Neutralne osoby czasami są zmuszone do zawierania dziwnych sojuszy. Najczęściej muszą się opowiadać się po stronie słabszych, czasem jednak zmieniają barwy – szczególnie wtedy gdy pokonany nagle zaczyna zwyciężać. Prawdziwie neutralny druid mógłby przyłączyć się do sił lokalnego barona, aby zniszczyć plemię złych gnoli, po czym odejść lub zmienić sprzymierzeńca, gdy uprzedni wrogowie nagle byliby bliscy unicestwienia starał by się zapobiec temu, by któraś ze stron stała się zbyt potężna. Oczywiście na świecie jest niewiele takich postaci.

Chaotyczny Neutralny

Ci osobnicy , że nie istnieje jakikolwiek porządek, również w ich własnym życiu. To podstawowe założenie pozwala im spełnić każdą zachciankę, jaką w danej chwili poczują. Dobro i zło nie mają znaczenia przy podejmowaniu decyzji. Cóż z takimi osobnikami trudno wytrzymać. Potrafią oni radośnie i bez żadnej przyczyny przegrać cały swój majątek, postawiwszy wszystko na jeden rzut kośćmi. Są zupełnie i całkowicie nieobliczalnie. Jedyne na co można, w ich wypadku liczyć, to , że nie można na nich liczyć! Ten charakter jest chyba najtrudniejszy do odgrywania. Obłąkani i szaleńcy wykazują tendencje do zachowania się jak osoby chaotycznie neutralne.

Praworządny Zły

Takie postacie wierzą, że społeczność i jej prawa są po to, by wykorzystywać je dla własnych korzyści. Struktury i organizacje wynoszą tych, którzy chcą rządzić, oraz jasno określają hierarchię między panem a sługą. W pewnych granicach praworządni źli chronią prawo i społeczność – tylko wtedy gdy odpowiada to ich interesom. Jeśli ktoś został skrzywdzony lub cierpi zgodnie z prawem – cóż, to jego sprawa. Postaci praworządne złe przestrzegają prawa z obawy przed karą. Mogą być zmuszane do przestrzegania niekorzystnej umowy lub przysięgi, więc zazwyczaj bardzo uważają dając słowo. Jeżeli coś obiecają to złamią przysięgę tylko wtedy, gdy będą mogli znaleźć sposób na zrobienie tego legalnie. W ramach prawa danej społeczności. Przykłady postaci praworządnych złych to tyran rządzący żelazną ręką i przebiegły, chciwy kupiec.

Neutralny Zły

Istoty neutralne złe są przede wszystkim zainteresowane sobą i własnymi korzyściami. Nie mają nic przeciwko współdziałaniu lub – jeśli trzeba – działaniu na własną rękę. Ich jedyny cel to ciągłe parcie do przodu. Jeśli istnieje szybki i łatwy sposób osiągnięcia zysku (legalny, wątpliwie legalny lub zupełnie bezprawny), to neutralny zły na pewno to wykorzysta. Nie są to jednak postacie preferujące styl "każdy dla siebie" który jest typowy dla istot chaotyczny. Mimo to neutralni źli nie mają skrupułów przed zdradzeniem przyjaciół i towarzyszy dla osobistych korzyści. Podstawą ich przymierzy są zwykle pieniądze i władza, co czyni ich dość podatnych na łapówki. Typowe przykłady neutralnych zły postaci to najemnik pozbawiony skrupułów czy pospolity złodziej i donosiciel który pracuje dla władzy, by chronić się i awansować.

Chaotyczny Zły

Te postacie to zguba wszystkiego, co dobre i zorganizowane. Ich motywem postępowania jest chęć zysku i sprawiania sobie przyjemności. Nie widzą nic nagannego w braniu tego, co im się podoba i to każdym możliwym sposobem. Uważają, że prawa i władza są dla słabeuszy, którzy nie potrafią o siebie zadbać. Silni mają prawo brać co chcą, słabi są zaś po to, by się nimi wysługiwać. Chaotyczni źli łączą się raczej nie z potrzeby współpracy, ale by stawić czoło potężnemu wrogowi. Taką grupę może utrzymać w całości jedynie silny wódz, zdolny wymusić posłuszeństwo. W takim przypadku rządy oparte są tylko na sile, więc przywódca zostaje zwykle zastąpiony przy pierwszej oznace słabości przez tego, kto zdoła go w dowolny sposób pokonać. Przykładami chaotycznie złych istot są krwiożerczy piraci i potwory niskiej inteligencji.

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
 
Wczytywanie...