Wszystkim wydawało się, że po śmierci Arcydemona w królestwie Fereldenu w końcu zapanuje wieczny spokój. Jak się wkrótce okazało, pokonanie dowódcy mrocznego pomiotu nie rozwiązało problemu rosnącej w siłę armii zła, która zaatakowała ponownie. Ferelden znowu potrzebuje wybawiciela, którym po raz kolejny zostanie gracz wcielający się w rolę Szarego Strażnika. Tym razem staniemy przed trudnym zadaniem odbudowy dawanej potęgi zakonu oraz powstrzymania kolejnego ataku mrocznego pomiotu.
"Przebudzenie" to pierwszy oficjalny dodatek do osławionego Dragon Age’a – zdobywcy tytułu najlepszej gry cRPG roku 2009. Historia opowiedziana w rozszerzeniu rozpoczyna się kilka miesięcy po śmierci Arcydemona, w okolicach miasta Amarant. Co ciekawe, w wir przygody możemy się rzucić na dwa różne sposoby. Pierwszym rozwiązaniem jest importowanie naszego bohatera z Dragon Age: Początek, który dzięki temu zabiegowi, zachowa wszystkie umiejętności i przedmioty. Drugi sposób to stworzenie zupełnie nowej postaci orlesjańskiego Szarego Strażnika, który rozpocznie przygodę na 18 poziomie doświadczenia ze standardowym ekwipunkiem.
Fabuła dodatku jest ściśle związana z Twierdzą Czuwania, która już od samego początku gry stanie się naszą własnością. Wraz z nią otrzymamy także obowiązek rozbudowy warowni, odpowiednie przeszkolenie i wyposażenie straży oraz rozwiązanie wielu mniej lub bardziej skomplikowanych problemów. Główna historia opowiedziana w "Przebudzeniu" jest niezwykle wciągająca i trzyma nas w napięciu aż do samego końca, nie pozwalając odejść od monitora. W trakcie rozgrywki dręczy nas wiele pytań, co niewątpliwie dodaje grze prawdziwego smaku. Niestety, zakończenie jest dosyć rozczarowujące i wywołuje zdecydowany niedosyt. Oprócz głównego wątku, rozszerzenie oferuje masę zadań pobocznych. Większość z nich stanowią dosyć standardowe zlecenia (przynieś, zabij, itp.), ale dostaniemy też questy znacznie ciekawsze.
Podczas wykonywania nowych zadań przemierzymy tereny znajdujące się w północnej części Fereldenu. Niestety, z powodu zamkniętej struktury dodatku nie dostaniemy możliwości ponownego odwiedzenia obszarów z podstawowej wersji gry. Trzeba przyznać, że nowe tereny prezentują się naprawdę znakomicie, a lokacje, takie jak Czarne Moczary czy Sękate Wzgórza, mają swój unikalny klimat. Pomimo tego, że nowych obszarów jest dosyć mało, to każdy z nich jest na tyle rozbudowany, że z pewnością nie będziemy narzekać na nudę podczas ich eksploracji.
W "Przebudzeniu" spotkamy kilka znanych nam już postaci, m.in. krasnoludzkiego wojownika Oghrena, który ponownie przyłączy się do naszej drużyny. Poza tym poznamy pięciu zupełnie nowych towarzyszy, którzy wspomogą nas w walce z mrocznym pomiotem. Trzeba przyznać, że są oni niezwykle barwni – każdy z nich ma swoją historię, unikalne cechy charakteru oraz własne poglądy na świat. Nie obędzie się bez licznych rozmów między członkami naszej drużyny, a także częstego komentowania naszych wyborów moralnych, których ponownie nie brakuje. Bez wątpienia dodaje to grze dodatkowego smaku. Niestety, nie przewidziano żadnych opcji romansowania dla naszej głównej postaci.
Jak przystało na solidne rozszerzenie, nie obyło się bez nowych umiejętności, zaklęć oraz znacznego wzbogacenia ekwipunku. Każda klasa postaci otrzymała dostęp do potężnych talentów, osiągalnych po przekroczeniu 20 poziomu doświadczenia. Wprowadzono trzy dodatkowe umiejętności: witalność, klarowność i tworzenie run. Najbardziej interesująca wydaje się ta ostatnia, gdyż pozwala na wytwarzanie potężnych run, które mogą zostać wykorzystane do wzmocnienia pancerzy i broni. Dodatkowo mamy sześć nowych specjalizacji. Są to: Duchowy Wojownik i Obrońca (dla wojownika), Zwiadowca Legionu i Cień (dla łotrzyka) oraz Opiekun i Mag Bitewny (dla maga). Ilość nowego ekwipunku jest imponująca – pod tym względem nikt nie powinien narzekać na niedostatek. Przez nasze ręce przewiną się tony potężnego, magicznego sprzętu, który pomoże nam w likwidacji mrocznych pomiotów.
Walki w "Przebudzeniu" są równie emocjonujące, jak w podstawowej wersji gry. Na naszej drodze ponownie staną hordy mrocznych pomiotów, a ich eksterminacja będzie jeszcze przyjemniejsza i szybsza, a to za sprawą nowych, śmiercionośnych umiejętności i zaklęć, jakie poznają nasze postacie. Dzięki temu starcia staną się bardzo widowiskowe, jednak zdecydowanie za proste. Nawet walki z bossami, łącznie z ostatnim pojedynkiem, nie należą do specjalnie wymagających – tutaj twórcy zdecydowanie się nie popisali, szczególnie jeśli przypomnimy sobie niezwykle wyśrubowany poziom trudności niektórych starć z Dragon Age: Początek. W dodatku po prostu brakuje wyzwań dla doświadczonych drużyn, co jest co najmniej dziwne. Jedyną trudną walką jest pojedynek z królową Czarnych Mokradeł – a to zdecydowanie za mało. Czyżby twórcy zbyt poważnie potraktowali doniesienia o wysokim poziomie trudności podstawowej wersji gry?
Niestety, nie udało się uniknąć pewnych problemów technicznych gry, znanych z pierwowzoru, takich jak przenikanie się obiektów czy blokowanie bądź dziwne zachowywanie się modeli postaci – takie sytuacje powtarzają się dosyć często. Miejmy nadzieję, że wszystkie niedoskonałości zostaną wyeliminowane przez przyszłe łatki.
Podsumowując, "Przebudzenie" jest bardzo udanym dodatkiem, który z pewnością spodoba się tym, którzy byli zachwyceni podstawową wersją gry. Oferuje niemal wszystko, czego mogliśmy sobie życzyć – mamy ciekawą historię, barwne postacie oraz szereg nowych umiejętności i przedmiotów. Co prawda nie udało się uniknąć pewnych wad, lecz nie mają one zbyt dużego wpływu na finalny wizerunek dodatku. Całość trzyma wysoki poziom oryginału, co sprawia, że "Przebudzenie" powinno być pozycją obowiązkową dla wszystkich fanów klasycznych cRPG-ów.
Plusy
- Ciekawa, intrygująca historia
- Nowi towarzysze
- Rozbudowane lokacje
- Nowe umiejętności i zaklęcia
- Tony magicznego ekwipunku
- Dynamiczne walki
Minusy
- Tylko 15 - 20 godzin gry
- Cena
- Problemy techniczne
- Rozczarowujące zakończenie
Komentarze
+Dosyć dobra fabuła
+ Dość ładne lokacje
+Anders i Oghren, mistrz Wade
-umiejętności czyniące naszego bohatera prawie nieśmiertelnym!!!!
-skandalicznie niski poziom trudności!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-brak rozmów z towarzyszami
-czas gry
-cena
3/10
Za poziom trudność -3,5 punktu,
Dodaj komentarz