Słowem wstępu
Faerun Game oparte jest w dużej mierze na świecie Zapomnianych Krain z systemu Dungeons&Dragons. Tworząc nową postać musisz podjąć szereg ważnych decyzji. Zastanawiasz się – kim ona ma być? W końcu masz już ułożony plan i rejestrujesz się w grze. Aktywacja nie trwa zbyt długo i po chwili możesz się zalogować po raz pierwszy. Wita cię okno Kreatora, który zdaje się zadawać skomplikowane pytania. Jednym z nich jest wybór rasy. Wariantów jest kilka, więc na którą się zdecydować? Ulubioną, czy też taką, która będzie się lepiej rozwijać mechanicznie w wybranej profesji? Przyjrzyjmy się bliżej rasom standardowym dostępnym już na samym początku gry.
Ludzie
Nie sposób rozpocząć od tej rasy, z którą zdajemy się mieć najwięcej wspólnego. Ale skupmy się na ich mocnych i słabych stronach w uniwersum Zapomnianych Krain. Ludzi cechuje duże zróżnicowanie i swego rodzaju uniwersalizm – nie są wybitnie uzdolnieni w żadnej dziedzinie. Tacy średniacy, a zarazem doskonały materiał do ukształtowania w dowolnym kierunku.
Skupmy się teraz na mechanice rozgrywki. Tak jak każda rasa na samym początku i każdorazowo po awansie na wyższy poziom mamy do dyspozycji 5 AP (Astralnych Punktów). Służą one do zwiększania statystyk bez treningu według ustalonych bonusów. Te dodatkowe korzyści są inne dla każdej z ras. Rozkład bonusów za jeden AP dla ludzi wygląda następująco:
- + 2.5 do siły
- + 2.5 do zręczności
- + 2.5 do szybkości
- + 2.5 do wytrzymałości
- + 2.5 do inteligencji
- + 2.5 do siły woli
Wybór rasy nie wiąże się wyłącznie z mechaniką. Dla wielu osób rasa stanowi ważny element odgrywania swojej postaci. W przypadku ludzi można zatem określić swoje pochodzenie wśród ludzkich podras. Będzie nim: Calishyta, Chondatanin, Damaranin, Illuskańczyk, Mulanin, Rashemita czy Tethyrczyk. Zdarzają się i przedstawiciele innych grup etnicznych, ale pojawiają się naprawdę rzadko. Czym się od siebie różnią? Kolor skóry, zdolność do przystosowania się do danych warunków, język, system wierzeń czy sposób postrzegania świata – to jedynie podstawowe elementy wpływające na przynależność etniczną. W trakcie gry fabularnej gracze starają się oddać te różnice, ale nic nie stoi na przeszkodzie by ogrywać postać na swój własny sposób – w końcu nie przez przypadek mówi się o „grze wyobraźni”. Rasa ludzka występuje dość licznie w grze i polecam ją przede wszystkim dla początkujących graczy.
Elfy
Znane z wielu światów długowieczne i piękne istoty, których duma i siła nieraz przysparzają im tak zaciętych wrogów, jak i wielbicieli. Należy pamiętać, że elfy to nie tylko piękne kobiety, choć nikt nie zaprzecza, że taka postać zawsze może liczyć w karczmie na zainteresowanie – zwłaszcza męskich postaci graczy. Rasę tą cechuje ogromna wiedza tajemna, jak i jedność z przyrodą. Tym sposobem możemy spotkać elfich magów czy tropicieli. Ulubioną bronią pozostaje łuk, którym posługują się z mistrzowską precyzją.
Z mechanicznego punktu widzenia elfy są rasą nieco bardziej „specjalistyczną” i zdecydowanie należy jej określić jeden kierunek rozwoju. O ile człowiek wojownik, górnik i rzemieślnik w jednym to coś jak najbardziej możliwego, tak dla tej rasy jest to po prostu krok nierozważny. Oto rozkład AP dla elfa:
- +2 do siły
- +3 do zręczności
- +2.5 do inteligencji
- +3 do szybkości
- +2 do wytrzymałości
- +3 do siły woli
Wysoki bonus do zręczności i siły woli pozwalają uczynić z elfa dobrego złodzieja lub maga. Z fabularnego punktu odgrywanie elfa wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Bez stosownego podania nie można odgrywać drowa (o mrocznych elfach wspomnę w dalszej części tekstu) a jedynie elfy dzikie, księżycowe, leśne i słoneczne. Pozostałe pozostają domeną podań o rasę niestandardową.
Jaki fabularnie jest elf? Na pewno dumny, piękny i przekonany o swej wyższości ze względu na długie życie i znaczny poziom magicznego wtajemniczenia. To nie oznacza, że nie spotkamy uśmiechniętego i gadatliwego przedstawiciela tej rasy – wszystko zależy od inwencji gracza. Nie da się jednak obok nich przejść obojętnie.
Krasnoludy
Krzepki Lud jest silny i niewzruszony niczym sama ziemia. Krasnoludy dzielnie stają w walce, ale są także mistrzami rzemiosła. Cieszą się szacunkiem wielu ras, a pozostałe pozostają pod wrażeniem ich umiejętności. Niscy i krępi, znani są także ze swych długich bród i walki toporem. Do pozazdroszczenia jest ich umiejętność wytwarzania (jak i duża odporność) na skutki napojów, które dziś byśmy nazwali alkoholowymi.
Z mechanicznego punktu widzenia krasnolud to wybór doskonały tak dla wojownika, jak i rzemieślnika, choć często jedno idzie w parze z drugim. To rasa odznaczająca się dużą wytrzymałością, ale ich sylwetka czyni z nich postacie wolne i nie tak zręczne jak choćby ludzie czy elfy. Za jeden AP krasnolud otrzymuje odpowiednio:
- +3.5 do siły
- +2 do zręczności
- +2.5 do inteligencji
- +2 do szybkości
- +3 do wytrzymałości
- +2.5 do siły woli
Silne i nieustraszone – takie są krasnoludy odgrywane przez graczy. Ci mają do dyspozycji podrasy takie jak: tarczowy i złoty. Pozostałe można odgrywać składając i uzyskując zgodę władcy w podaniu na forum gry. Jeśli akurat nie ma go w warsztacie, to krasnoluda szukaj w karczmie, gdzie prezentuje swoje umiejętności bądź snuje kolejną opowieść o wielkiej walce i strasznym przeciwniku, który legł pod naporem jego potęgi.
Półelfy
Mieszańcy nie wszędzie cieszą się szacunkiem pozostałych ras, ale nie sposób dostrzec ich roli. Wygląd zależy od tego kim byli rodzice, ważne są zatem cechy obu łączących się ras. Warte zaznaczenia jest tutaj, że odgrywanie półdrowa nie wymaga żadnego podania i jest to swego rodzaju trening przed próbą odgrywania pełnokrwistego mrocznego elfa. Z mechanicznego punktu widzenia nie można im przypisać jakiejś dominującej klasy postaci, więc w pewnym sensie są zbliżone do ludzi. Po elfach dziedziczą jednak zręczność, co widoczne jest także w rozkładzie bonusów za jeden AP:
- +2.5 do siły
- +3 do zręczności
- +2.5 do szybkości
- +2.5 do wytrzymałości
- +2 do inteligencji
- +2.5 siły woli
Życie mieszańca nie jest proste. Mieszkając wśród ludzi zbyt przypominasz elfa, zaś mieszkając z elfami jesteś dla nich zbyt ludzki. Nic dziwnego, że półelfy często opuszczają rodzinny dom w poszukiwaniu przygód, a często i akceptacji. Żyją dłużej niż ludzie, lecz nie tak długo jak elfy. Półdrowy odziedziczyły także ciemną karnację skóry i białe włosy, lecz nie są tak bezwzględne i zaślepione jak mieszkańcy Podmroku. Można odgrywać dowolną mieszankę elfa z pozostałymi rasami, więc nic stoi na przeszkodzie, by właśnie tu starać się swoją postać nieco bardziej wyeksponować i uczynić ją ciekawszą niż standardowe „pełne” rasy.
Gnomy
Inteligentna i dobroduszna rasa, która raczej unika konfliktów i woli spokojny rozwój od wielkich bitew. Może to po prostu kwestia skromnej postury, która nie pozwala mierzyć im się choćby z orkami czy krasnoludami. Wybór tej rasy ze względu na mechanikę głównie skierowany jest na granie magiem, rzadziej rzemieślnikiem. Gnom kojarzy się raczej z jubilerem, alchemikiem i wynalazcą niż wojownikiem, barbarzyńcą czy złodziejem. Gracze, którzy wybiorą profesję rzemieślnika, otrzymują podwójną premię do umiejętności kowalstwa, stolarstwa, hodowli i alchemii. Jeden Punkt Astralny przekłada się na następujące bonusy:
- +1.5 do siły
- +2.5 do zręczności
- +2.5 do inteligencji
- +1.5 do szybkości
- +2.5 do wytrzymałości
- +2 do siły woli
Odgrywanie gnoma wymaga pewnych umiejętności, gdzie zwycięża się raczej słowem i mięśniami innych niż swoimi. Lepiej nie angażować się w walkę i przeczekać burzę, lub też wykorzystać jakąś sztuczkę by po prostu uciec z pola walki. Gnom leśny i skalny to dwie podrasy, których odgrywanie fabularne w grze nie jest zabronione.
Niziołki
Kolejna rasa nie słynąca ze zbytniego wzrostu. W Faerunie są od dosyć niedawna, pojawiły się mniej więcej wtedy co krasnoludy, elfy i giganci. Niziołki zapełniają wszelkie wolne przestrzenie między pozostałymi rasami, więc nie kierują się uprzedzeniami jak pozostali. Mechanicznie wybór ten jest dość analogiczny jak w przypadku gnoma, choć większy nacisk należy tu położyć na klasę maga. Nie przez przypadek obecnie najsilniejszy czarodziej jest właśnie niziołkiem. Czy ma to wpływ bonus za jeden AP? Spójrzmy sami:
- + 1.5 do siły
- +3.5 do zręczności
- +2.5 do szybkości
- +3 do wytrzymałości
- +2 do inteligencji
- + 2.5 do siły woli
Jak odgrywać niziołka? Można by powiedzieć, że to rasa dość spokojna i najbardziej zrównoważona. Nie można zatem ustalić jakiegoś sztywnego planu jak należy to robić najlepiej. Ponownie odwołam się do rozsądku i do zasad zabawy w taki sposób, aby samemu się bawić i by innym dobrze się grało w naszym towarzystwie. Wspomnę na koniec, iż możemy odgrywać niziołka lekkostopego, waleczniaka oraz zjawomyślnego.
Rasy niestandardowe
Wymienione powyżej rasy nalezą do ras standardowych. Oznacza to, że możemy je bez przeszkód wybrać w Kreatorze już na początku gry, bądź po każdym resecie konta. Co zrobić jednak gdy marzy nam się drow lub duergar? Należy wtedy udać się na forum gry i tam złożyć podanie o daną rasę. W treści powinno znaleźć się uzasadnienie, próbka gry fabularnej i dostępne umiejętności. Społeczność graczy ocenia podania, lecz głos decydujący należy do Władców. Przekonując ich do siebie uzyskujesz zgodę, a w samej grze widnieć będzie wybrana w podaniu rasa. Mieliśmy zatem genasi, aasimara, wampira, tannaruka czy duergara. Kieruj się zdrowym rozsądkiem – nie ma co prosić o smoka, bo trochę by to dziwne było, gdyby smok wchodził sobie do karczmy i zamawiał jakby nigdy nic…
Należy pamiętać, że podanie wymagane jest na każdą rasę (i podrasę), która nie została wymieniona jako dozwolona w XX rozdziale Kodeksu Faerunu o nazwie „Ustawa o rasach”.
Koniec wieńczy dzieło
Mam nadzieję, że ten tekst przybliżył nieco kwestię wyboru rasy w Faerun Game. Nie należy bagatelizować tego wyboru, lecz w razie pomyłki zawsze pozostaje reset postaci. Głodnych dokładniejszej wiedzy odsyłam do „Ras Faerunu”, które ukazały się w Polsce nakładem wydawnictwa ISA.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz