Witaj w EVE – teraz znajdź sobie pracę!
Dołączyłeś więc do cudownego świata "EVE Online" – gratulacje! Nie zajmie ci długo uświadomienie sobie, że w EVE nikt nie podaje narzędzi wymaganych do przetrwania na srebrnej tacy. Po otrzymaniu podstawowego statku, kilku krótkich i nieintuicyjnych samouczków, EVE rzuca swoich graczy na głębokie wody – nieprzyjazną przestrzeń kosmiczną, gdzie sami muszą dbać o swoją skórę. To jedna z cech sandboxa EVE, która jest jednocześnie ekscytująca i straszna. Jedną z pierwszych rzeczy, jaką pojmują nowi gracze, jest fakt, że uniwersum rządzą InterStellarne Kredyty – ISKi. Bez nich nie jesteś w stanie kupić statku, sprzętu, dóbr handlowych, praktycznie niczego – a większość z tych rzeczy potrzebna jest do rozwoju, nie mówiąc już o przetrwaniu.
Pieniądz rządzi EVE – i to zdecydowanie bardziej niż w innych grach MMO. Z tego też powodu, jednym z pierwszych pytań, jakie zadaje sobie nowy gracz, jest – skąd wziąć ISKi? Jak je zarobić? Po początkowym okresie zdobywania doświadczenia i wiedzy o grze to pytanie zmienia się na: jak zarobić jak najwięcej ISKów w jak najkrótszym okresie czasu? Na całe szczęście w EVE jest wiele sposobów na zarabianie pieniędzy. Ten krótki przewodnik ma na celu opisanie kilku z najbardziej typowych opcji, jakie wybierają gracze, i dostarczyć informacji, która ze ścieżek kariery jest najlepsza dla danej osoby i jej stylu gry.
Początkowe umiejętności i atrybuty
Niewielu nowych graczy w EVE tworzy swoją postać w oparciu o karierę, którą chce podążać. Zazwyczaj wybory bazują na tym, które tło i która nacja ma najciekawszą historię i dla danej osoby jest najfajniesza. To nic złego – żadna ścieżka kariery w grze nie jest blokowana przez frakcję albo pochodzenie. W EVE każda postać może nauczyć się każdej umiejętności.
Umiejętności na początek
Wszystkie nowe postacie zaczynają z tym samym bazowym zestawem umiejętności:
- Amarr/Caldari/Gallente/Minmatar Frigate II (zależne od frakcji)
- Electronics III
- Engineering III
- Gunnery II
- Mechanic II
- Mining II
- Navigation III
- Science III
- Shield Operation II
- Small Energy/Hybrid/Projectile Turret III (zależne od frakcji)
- Spaceship Command III
Atrybuty na początek
Wszystkie postacie zaczynają z 20 punktami w każdym atrybucie oprócz charyzmy, która ma 19 punktów. Atrybuty mogą być remapowane, więc nie stanowią trudności w przystosowywaniu postaci do różnych ścieżek kariery.
Optymalizowanie atrybutów i umiejętności
Po pewnym czasie grania w EVE, wielu graczy tworzy alternatywne postacie (znane w żargonie gry jako alty), zarówno jako jedną z trzech dostępnych postaci na każdym koncie lub jako nowe konto. Jest wiele plusów w posiadaniu alta albo kilku altów, które opiszemy później.
Opracowanie planu kariery: kim będę jak dorosnę?
Samouczki o karierach
Kiedy już stworzysz postać lub alta, powinieneś rozegrać wszystkie pięć samouczków o karierach: industrialny, militarny, eksploracyjny, biznesowy oraz zaawansowanie militarny. Te początkowe misje rozdają mnóstwo darmowych skilli i prezentują ich wykorzystanie w praktyce – często z "cywilną" wersją wymaganych modułów, dzięki którym możesz przetestować i nauczyć się korzystać z nich w praktyce, zanim zaczniesz trenować umiejętności wymagane do korzystania z prawdziwej wersji danego modułu. By uzyskać dostęp do samouczków, wciśnij F12, wywołując w ten sposób okienko pomocy i wciśnij przycisk "Show Career Agents". Te wstępne misje mają opcjonalny charakter, ale są dobrą inwestycją – dostarczają mnóstwo darmowych książek z umiejętnościami w trakcie, a na końcu każdego łańcucha podstawowy statek przystosowany do określonych zadań. Pokazują również podstawowe możliwości zarabiania pieniędzy w EVE.
- Industry (industrialne) – te misje zajmują się podstawami górnictwa, rafinowania i wytwarzania dóbr. Giganci fabryczni są w stanie stworzyć gigantyczny przychód, ale muszą borykać się z ogromną ilością konkurencji. Górnictwo jest popularnym sposobem na zarobek, zaś wytwórstwo zaczyna przynosić prawdziwe zyski dopiero kiedy wyszkoli się zaawansowane umiejętności i poważnie zainwestuje w plany.
- Business (biznesowe) – te misje zapoznają gracza z otwartym i konkurencyjnym systemem handlowym. Z odpowiednimi umiejętnościami gracze mogą zarabiać pokaźne sumy ISKów nawet nie wydokowując się ze stacji. Niezłe profity płyną również z transportu towarów między stacjami handlowymi, kupowania drogo w jednym miejscu i sprzedawania tanio w innym. Misje biznesowe dostarczają ci podstawowy statek industrialny za darmo, a systemy startowe oferują sporo potencjalnych okazji dla pozyskania dóbr, których potrzebuje nowy gracz.
- Military (militarne) – misje militarne pokrywają najbardziej oczywisty sposób grania w EVE – strzelanie do różnych rzeczy dla łupów i wraków. Każda postać posiada umiejętność latania fregatą swojej nacji.
- Exploration (eksploracyjne) – te misje opierają się na wykrywaniu cennych lokacji w przestrzeni kosmicznej – między innymi tuneli czasoprzestennych, baniek martwej przestrzeni i niezbadanych lokalizacji archeologicznych. Te misje tłumaczą, jak korzystać ze skanera i próbników oraz jak identyfikować i wykorzystywać lokacje, które odkryjesz.
- Advanced Military (zaawansowane militarne) – ta gałąź przedstawia dokładniejsze spojrzenie na walkę w EVE. Te misje są trudniejsze niż te w podstawowym samouczku militarnym i powinny być robione po skończeniu łatwiejszego łańcucha. Misje te tłumaczą, na czym polega współpraca w walce oraz prezentują efekty działania różnych bojowych modułów. Ukończenie tego samouczka da ci wiedzę, dzięki której będziesz mógł podjąć próbę włączenia się w jeden z wielu konfliktów, jakie mają miejsce między frakcjami w "EVE Online".
Po ukończeniu wszystkich pięciu samouczków (każdy zawiera 10 misji) zostaniesz skierowany w stronę pierwszego epickiego łańcucha w EVE, "The Blood-Stained Stars (Gwiazdy skąpane we Krwi)". Mimo że stanowi wyzwanie dla nowych graczy, daje również pokaźne nagrody i jest naprawdę wart ukończenia. Ten łańcuch zabiera gracza przez w miarę bezpieczną przestrzeń i nie ma żadnego kłopotu, by w międzyczasie próbować swoich sił z innymi zajęciami.
Opracuj plan kariery
Kiedy już zapoznasz się z podstawami EVE i spróbujesz bazowych karier, będziesz posiadał wystarczająco dużo wiedzy, by zacząć optymalizować swoją postać pod jedną albo więcej specjalizacji. Na samym początku wydajniej jest nabrać biegłości w jednej, konkretnej czynności generującej ISKi, zamiast bawić się we wszechstronność. Najważniejsze kroki w opracowywaniu swojego planu kariery są następujące:
1. Wymyśl sobie coś, co chcesz robić w EVE. Nie ograniczaj się – niech to będzie cokolwiek, niezależnie od tego, czy jest to niemożliwe, czy niewykonalne.
2. Zrób kilka pierwszopoziomowych (a później tych z wyższego poziomu) misji, dopóki nie będziesz miał wystarczająco dużo zasobów, by zrealizować to, co założyłeś w punkcie 1.
3. Zacznij realizować punkt 1.
4. Jeśli twój pomysł nie jest opłacalny na tyle, by na siebie zarobić, wspomagaj go okazyjnym wykonywaniem misji.
5. Rozwijaj swój pomysł, rozbudowywuj go i znajdź sposób na uczynienie go samowystarczalnym.
6. Jeśli pomysł okaże się nie zarabiać na siebie mimo wszystko, znajdź inną koncepcję i wróć do punktu 2.
Mimo pozornej oczywistości tego podejścia, niewielu nowych graczy w EVE planuje w ten sposób rozwój kariery swojej postaci. Zamiast tego próbują wszystkiego, co się nawinie, kiedy tylko mają to w zasięgu ręki. Dostarcza to co prawda znacznie większej różnorodności, ale praktycznie w żaden sposób nie rozwija i nie doświadcza postaci (no, może na bardzo długą metę). Inni zabierają się za coś i robią to w kółko, dopóki nie stracą zainteresowania. Jeśli górnictwo nie jest dla ciebie – nie uprawiaj go, spróbuj czegoś innego, ale najpierw się zastanów, zbuduj sobie plan i zacznij go wykonywać usprawniając go po drodze, a potem albo zbieraj z niego profity, albo zacznij od nowa. To podejście da najlepszy rezultat – czy to w EVE, czy w prawdziwym życiu.
Komentarze
Nie ma jak konkretnie opisać co z czego można zarobić, bo rynek w EVE się stale zmienia, a ceny dezaktualizują się z upływem czasu i wprowadzanymi zmianami. Ot, przykład; tabelka ze skałkami i minerałami zaraz będzie nieaktualna, bo z wejściem Odyssey zmieniają się ich ilości na skałkę.
Dodaj komentarz