riese

Interface

O pierwszym Dungeon Siege'u można powiedzieć wiele dobrego, to niepodważalny fakt. Jednak jest rzecz, o której wielu z was zapewne nigdy nie pomyślało, a mianowicie interfejs. Bo w sumie co tu można mówić? A jak się okazuje można i to całkiem sporo. Każdy, który kiedyś musiał walczyć z ekwipunkiem np. w SW:KotOR albo chociażby w ostatnio wydanym Oblivionie wie o czym mówię. A co można powiedzieć o interfejsie Dungeon Siege'a. Wbrew pozorom najlepszą rekomendacją będzie to, że o nim nie pamiętamy. Był on mały, schludny i czytelny. Nie przyprawiał nas o ból głowy zarzucając stosami okienek, nie wkurzał długim ładowaniem był wręcz idealny. Czego chcieć więcej? Niczego! Tak zapewne pomyśleli twórcy z GPG tworząc nowy interfejs do DSII. Zachowali to co najlepsze i dodali wiele nowych i pożytecznych opcji.

interface Statystyki postaci i panel broni

Na pewno poznasz ten panel z pierwszej części gry. Każdy z nich – po jednym dla każdej postaci – umieszczony jest na górze po lewej stronie. Jako, że wygląd i funkcjonalność zostały zachowane z jedynki skupimy się tylko na nowych opcjach. Zaklęcia podnoszące statystyki, bonusy i efekty zaśpiewów oznaczane są małymi ikonkami pojawiającymi się na portretach postaci. Mały obrazek tarczy oznacza, że dany bohater jest broniony przez resztę członków drużyny.

Poza małymi kosmetycznymi zmianami i zmianą miejsca pasków zdrowia i many, pojawiła się jedna dosyć znacząca zmiana. Sloty w których możemy umieszczać broń i zaklęcia zostały podzielone na dwa paski. W DS I mieliśmy jeden slot dla broni kontaktowej, jeden dla dystansowej i dwa dla magii. W dwójce możemy zapomnieć o tym schemacie.

Zamiast tego mamy jeden slot na broń i cztery na zaklęcia. Wydaje się, że jest to dobry pomysł zważywszy, że większość graczy i tak walczy tylko jednym zestawem broni. Natomiast większość korzysta z wielu różnych zaklęć.

Poza pięcioma już wspomnianymi slotami mamy również cztery poświęcone wyłącznie specjalnym umiejętnościom postaci. Pamiętaj, że po użyciu danej mocy nie będziesz mógł używać innych do czasu aż ta wykorzystana się odnowi.

equip equip equip
Ekwipunek

Również ekran ekwipunku został poddany liftingowi. Jest on po pierwsze większy niż ten w DS I. Zamiast 4x13 mamy teraz 5x13 pól do dyspozycji. Wydawać by się mogło, że 25% to dużo, ale prawda jest taka, że w świecie Aranny wypełnionym po brzegi ekwipunkiem szybko stwierdzimy, że to i tak nam nie wystarcza. Nie zapominajmy jednak, że tym razem dysponujemy towarzyszami którzy mogą, co tu dużo mówić, wszamać cześć ekwipunku. Również zaklęcia teleportacji będą bardzo przydatne. Od tej pory w każdym momencie będziesz mógł się przenieść do miasta i sprzedać ponadprogramowy sprzęt.

Skupmy się na prawym panelu ekwipunku. Również tu wprowadzono parę zmian. Mamy tylko 1 slot na broń (nie ma osobnego dla broni dystansowej). Dwa sloty podobnie jak w jedynce mogą być wykorzystane do dzierżenia 2 broni albo walki jedną i tarczą. Magowie i łucznicy potrzebują do obsługi swojej broni dwóch rąk, pamiętaj o tym.

Poza tym ciągle dysponujemy standardowymi slotami na hełm, amulet, pancerz, buty, rękawice i czterema na pierścienie.

Górny i dolny panel.

Pasek statusów zawierający ikony ciągle znajduje się na dole. Został on wzbogacony w minimape z możliwością złomowania. Mapa pokazuje widok od góry, zaznaczeni są na niej wrogowie (na czerwono), bohaterowie niezależni (na zielono) oraz miejsca na niebiesko (przedmioty, które można podświetlić, ale nie są to postacie, np. przedmioty z ekwipunku leżące na ziemi lub np. taki oto znak – reklama). Nie ma co ukrywać – mapa ta jest wielkim ułatwieniem. Pozwala szybko się zorientować w panującej sytuacji oraz (o zgrozo) pokazuje ukryte przejścia i dźwignie! Wielka żółta strzałka pokazuje, tak nie mylicie się, wasz cel. By wykonać zadanie trzeba za nią podążać.

minimapa niebieskiepunkty

Co więcej znajdziemy na dole ekranu? W lewym rogu znajduje się ikona ekwipunku Twojej postaci (klawisz skrótu: I ) gdzie (po jej kliknięciu oczywiście) możesz obejrzeć swoje statystyki, czary i gdzie możesz się przezbroić. Idąc dalej na prawo masz charakterystyczne ikony dwóch miksturek. To oczywiście mana i zdrówko czyli dwie rzeczy, bez których długo nie przeżyjesz w świecie Aranny. Kontynuując eksploracje dolnego panelu dojdziesz do ikony dziennika (o tym w dalszej części artykułu). Dalej na prawo jest ikona "podnieś wszystko". Podobnie jak w jedynce po jej kliknięciu Twoja drużyna rozbiegnie się podnosząc wszystko co jej w garść wpadnie. Kolejna ikona służy do włączania/wyłączania etykiet przedmiotów. Po środku natomiast znajduje się panel mocy specjalnych. Kliknij na nie albo skorzystaj ze skrótów (cyfry) by ich użyć

specjalnosci specjalnosci czary

Bardziej na prawo znajduje się ikona przegrupowania. Po jej kliknięciu drużyna zbierze się wokół wybranego bohatera (zamiast np. gonić za przeciwnikiem). Kolejna ikona decyduje o trybie walki Twoich towarzyszy. Będą oni albo naśladować to co robisz Ty (atakować tego samego przeciwnika) albo (w trybie szału) walczyć na własną rękę. W oknie najbardziej po prawej (social window) możesz porozmawiać z kolegami jeśli toczycie rozgrywkę internetową.

Kiedy atakujesz przeciwnika to panel po środku ulegnie zmianie. Pojawi się tam nazwa aktualnie okładanego przez Ciebie niemilca, jego poziom oraz stan jego zdrowia. Zwracaj uwagę na kolor pasków, pokazują one jak dużym wzywaniem jest dla Ciebie konkretny przeciwnik. Jest tam również wyświetlona pewna bardzo ważna informacja. A mianowicie możesz się dowiedzieć co danego stwora wkurza. Pamiętaj o tym, bo może się okazać, że niewinne sięgnięcie po miksturkę leczącą może się skończyć pogromem kiedy przeciwnicy wpadną w szał.

Dziennik

Dziennik będzie jedną z rzeczy bez której się na pewno długo nie obędziesz. Zawiera on wszelkie informacje, które są potrzebne Ci do rozwiązywania zadań, tych głównych jak i tych pobocznych. Poza tym znajduje się w nim mapa całego świata która, podobnie jak w jedynce, pokazuje Ci gdzie jesteś i gdzie jeszcze możesz/musisz pójść.

dziennik dziennik

Zakładka Wiedzy (Lore) podzielona jest na 4 części. Ta w której znajdują się przedmioty potrzebne do wykonania zadań sprawia, że nie zaśmiecają one nam już więcej ekwipunku. Dodatkowo mamy pewność, że niczego nie zgubimy lub nie sprzedamy przypadkiem.

wiedza

Zakładka książek zawiera jak sama nazwa wskazuje różne tomiszcza które można znaleźć tu i ówdzie w świecie Aranny. Wszyscy Ci którzy lubią wczuć się w świat gry mogą sobie teraz w spokoju poczytać i nie martwiąc się, że "knigi" zajmują mu cenne miejsce w plecakach.

Trzecia zakładka zawiera mapy. Będziesz tu mógł znaleźć szkice i mapki różnych mniej lub bardziej ważnych lokacji.

mapa mapa

Ostatni zakładka zawiera zaśpiewy (chanty). Jest to nowość w DS. II. Zaśpiewy dają Ci chwilowe bonusy do statystyk jeśli zostaną wygłoszone w odpowiednim miejscu (kapliczce zazwyczaj). Nie lekceważcie bynajmniej tego aspektu gry. Niektóre zadania wymagać będą od Was użycia konkretnych zaśpiewów, a do tego nie raz i nie dwa mogą przyczynić się do ocalenia Wam skóry.

Kolejnym elementem dziennika jest bestiariusz. Zawiera on opis każdego przeciwnika na którego się natknąłeś w swoich wędrówkach. Możesz obejrzeć jego statystki, przeczytać krótkie info i dowiedzieć się ilu przedstawicieli danego gatunku już usiekałeś.

bestiariusz bestiariusz
Panel rozmów

Nowością (choć mocno przereklamowaną) w DS II jest możliwość wybierania kwestii, którą ma powiedzieć Twoja postać podczas prowadzenia rozmów. Wybierając poszczególne warianty możemy doprowadzić do różnych reakcji (zazwyczaj sprowadzających się do tego, ze ktoś nam pomoże albo nam będzie chciał zrobić krzywdę).

rozmowy

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
 
Wczytywanie...