Kiedy podjęliśmy temat postaci, tworzenia i ich rozwijania, pierwszą decyzją było odrzucenie standardowego zdobywania doświadczenia – czyli punktów wymienialnych na różnego rodzaju korzyści. Uznaliśmy, że storytelling nie powinien iść w parze z liczbami, którymi trudno odzwierciedlić postać będącą opowieścią samą w sobie. Z tego powodu postawiliśmy na aspekty zaczerpnięte z systemu FATE.
Te opisowe cechy są wszystkim tym, czym w D&D są atrybuty, umiejętności i atuty, a nawet czymś więcej. Aspekt może mówić o wadach i zaletach postaci, jej dziwacznych nawykach, niezwykłych talentach i zawartych znajomościach. W idealnej sytuacji aspekt zarówno daje, jak i zabiera.
„Przykładowo aspekt "Oczytany" niesie ze sobą oczywiste korzyści i nie implikuje żadnych wad. Jeśli jednak zamiast tego wybrać aspekt "Mól książkowy", implikujemy już raczej, że owszem, postać posiada dużą wiedzę wyniesioną z godzin spędzonych w bibliotece, ale za to kuleje trochę pod względem wiedzy praktycznej, zdobytej poza murami skarbnicy wiedzy.”
To cytat z samouczka dostępnego na naszym forum. Opublikowaliśmy tam również przykładowy profil i kartę postaci, które mają pomóc przyszłym graczom wyobrazić sobie, jakie tworzymy dla nich możliwości. System jest prosty, ale pozwala na wiele. Jego najważniejszym elementem jest opcja ukrywania aspektów, dzięki czemu postacie mogą mieć tajemnice i pozostanie decyzją gracza, w którym momencie zdecyduje się je ujawnić. Wyjątkiem będą sytuacje, gdy stanie się to za sprawą jakiegoś niefortunnego zbiegu okoliczności. Znacie już nasze hasło: Opowieść jest najważniejsza. Dlatego właśnie od czasu do czasu niespodziewane zdarzenia zachwieją rzeczywistością bohaterów Torilu.
Jak widać na przykładzie, Ches posiada kilka aspektów jawnych i jeden ukryty. Oznacza to, że jej siła i niezdarność są widoczne na pierwszy rzut oka i wiadome dla członków jej społeczności. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że jako drwal posługuje się dobrze toporem i z całą pewnością potrafi nim uderzyć nie tylko w pień drzewa. Kolejny aspekt zdradza, że półorczyca nie jest osobą oczytaną, ale za to posiada pewną wiedzę na temat piwa i potraw, jakie można z niego przyrządzić. Ponieważ żaden aspekt nie mówi o jej talencie kulinarnym (lub całkowitym jego braku), nie jest wiadome, z jakim skutkiem sporządziłaby piwną polewkę. To pozostaje kwestią do opowiedzenia, ponieważ podstawowe umiejętności nie wymagają aspektów. Każdy może się wspinać, jeździć konno lub wsadzić dłoń do czyjejś kieszeni. Aspekty mogą natomiast zwiększyć lub zmniejszyć szanse powodzenia, jeśli są w jakiś sposób powiązane z wykonywaną czynnością.
Ches marzy o tym, by udać się w wielką podróż. Ma długi i żyje z dnia na dzień, więc nie może sobie na to pozwolić. Utrapienie nadaje w jakiś sposób sens jej egzystencji, choć półorczyca z pewnością nie jest z tego zadowolona. Ponieważ nigdy nie była nad wodą, nie licząc płytkich stawów i strumieni, nigdy nie nauczyła się pływać. Jest to jedna z tych umiejętności, które może posiadać każda postać. W przykładowym aspekcie został podkreślony jej brak, ale również fakt, że Ches nie zna nadmorskiej fauny i flory, oraz niewiele wie o życiu rybaków lub działaniu portów. Wiadomości te również mogłyby zostać zatajone. Będzie można o tym zdecydować podczas tworzenia postaci. Warto jednak pamiętać, że ukrycie aspektów jest przeznaczone dla wyjątkowych cech, związanych na przykład z tajemną działalnością bohatera. Ukryty aspekt Ches mówi o jej uczuciu do innego mieszkańca osady przy wycince. Nikt jeszcze nie poznał tego sekretu, ale jeśli wiele osób zorientuje się, że półorczyca nie bez powodu jąka się przy każdej wizycie w tawernie, aspekt stanie się jawny. Wciąż będzie cechą, która w jakiś sposób wpływa na zachowanie bohaterki, ale nie każdego zaskoczy jej dziwaczne zachowanie.
Ukryte aspekty mogą również dotyczyć profesji postaci. Sprzedawca ryb może okazać się magiem, a członkini trupy aktorskiej nocami może przeistaczać się w śmiertelnie niebezpieczną zabójczynię. Wszelkie kombinacje są dopuszczalne tak długo, jak ogólny koncept postaci jest spójny i zgodny z realiami świata.
Jak widać, profil zawiera inny rodzaj informacji. Charakter i wyznanie postaci są ukryte, tak samo jak utrapienie. Ches nie należy do żadnej organizacji, ale w tym miejscu mogłaby się pojawić stosowna notatka, gdyby było inaczej. W profilu umieszczane są również wszystkie istotne funkcje, jakie sprawuje postać.
Poniżej znajduje się krótki opis wyglądu. Pole to powinno być aktualizowane przed każdym wejściem do karczmy lub udziałem w sesji typu real-time. Dzięki temu inni gracze dowiedzą się, jak Ches jest ubrana i co ma akurat przy sobie, nawet jeśli jej pierwszy post w sesji zniknie w logach. Gdyby półorczyca miała akurat ze sobą plecak, z którym chodzi do pracy, nie byłoby konieczności opisywania całego bagażu. Do tego służyć będzie osobna zakładka: ekwipunek, gdzie gracz wybierze spośród posiadanych przedmiotów (zwykłych i magicznych) te, które akurat ma na sobie, przy sobie, ukryte w torbie, sakwie lub worku.
O ekwipunku i przedmiotach opowiem jednak innym razem.
Profil podzielony jest na cztery główne zakładki.
Pierwsza z nich, o tej samej nazwie, to miejsce na teksty napisane przez gracza. Jedynym wymaganym elementem jest aktualny, szczegółowy opis postaci: jej wygląd, nawyki, powszechnie znane fakty i plotki na jej temat, miejsce zamieszkania – jeśli nie jest tajemnicą. Poza tą podstawą, gracze będą mogli pisać o wszystkim. Wśród znanych form znajdują się fragmenty listów, pamiętników, wspomnienia z sesji lub opisy relacji z innymi bohaterami. Reputacja to zbiór powszechnie znanych czynów postaci, które wpływają na to, jak jest ona postrzegana w poszczególnych regionach. Uwielbiany przez wszystkich kuglarz z Beregostu może być znienawidzony w Berdusk, jeśli zostanie tam przyłapany na kradzieży koni. W dodatku z małżonką lokalnego dobrodzieja.
W zakładce Aspekty znajdą się wszystkie jawne aspekty postaci, natomiast zakładka Gracz to miejsce, gdzie widnieje informacja o stażu gracza i czasie ostatniego logowania. Będzie tam również pole tekstowe na wszelkie treści niezwiązane bezpośrednio z postacią: kontakt lub jakieś dodatkowe uwagi.
Warto wspomnieć jeszcze o jednej kwestii. Z poziomu karty postaci będzie można zarządzać między innymi aspektami, charakterem, wyznaniem i przydomkiem. Jeśli doświadczenia zdobyte w sesjach, również prywatnych, zmienią jakoś światopogląd bohatera lub wpłyną na jego życie, w każdej chwili będzie można dodać, zmienić lub usunąć jakąś informację tak, by całość pozostawała aktualna.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz