Warcross

warcross

Young Adult to gatunek stworzony przez twórców kultury, występujący głównie w literaturze, ale pojawia się również w komiksach i filmie. W założeniu tworzy się go z myślą o ludziach młodych, ale jest też bardzo popularny wśród dojrzalszych czytelników. Tematyką nawiązuje do wieku i doświadczeń bohatera. Dotyczy przyjaźni, pierwszych miłosnych uniesień i poszukiwania własnej tożsamości. Reprezentantem tego nurtu jest "Warcross" autorstwa Marie Lu. Zdaniem wielu jest to jedna z najlepszych książek tego typu.

Nieodległa przyszłość. Świat wkroczył w nową epokę dzięki dwóm rzeczom – Neurołączu i powiązanej z nim gry zwanej Warcross. Pozwoliło to na połączenie rzeczywistości realnej z wirtualną, odmieniając życie milionów. Wśród nich jest Emika Chen, młoda hakerka ze skomplikowaną przeszłością i poważnymi długami. Chęć ich spłaty prowokuje ją do zhakowania meczu otwierającego mistrzostwa Warcrossa. Niestety próba kończy się porażką, a ona sama zostaje ujawniona na oczach całego świata. Jej niepokoje o dalszy los podkręca dodatkowo rozmowa z Hideo Tanaką – twórcą nowej epoki. Przyjęcie oferty nie do odrzucenia rzuca ją do Tokio jako kolejną uczestniczkę mistrzostw i wszystkiego co oferują – sławy, chwały oraz pieniędzy. Jest to jednak tylko przykrywka dla jej prawdziwego zadania – polowania na niebezpiecznego hakera, który ingerował w rozgrywki. Z czasem jednak staje się coraz bardziej jasne, że ta sprawa ma znacznie większą skalę, a stawką w niej może być nawet jej życie.

Jak już wspomniałem, mówimy tu o nieodległej przyszłości. Gdyby ktoś powiedział mi, że tak będzie wyglądał nasz świat za jakieś dwadzieścia lat, mógłbym bez problemu uwierzyć. To, co czyni go tak niezwykłym, to neurołącze. Rozwój tej technologii sprawił, że świat realny i wirtualny nałożyły się na siebie, tworząc zupełnie nową rzeczywistość. Nadaje to światu unikatowości, której jedynym prawdziwym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia.

Postaci w historii przewija się więcej niż kilka, ale tak naprawdę największe znaczenie ma protagonistka i jej zleceniodawca. To oni zajmują najwięcej "czasu antenowego". Pozostali bohaterowie miewają swoje chwile, ale wymienienie ich nie stanowiłoby większego problemu. Najważniejsi herosi to postacie doświadczone przez życie. Mają za sobą różne przejścia i próby, które odcisnęły na nich swoje piętno, tym większe, że wiąże się ono w istotny sposób z fabułą. Dzięki temu zyskują na głębi i pewnej nieobliczalności. To samo tyczy się pojawiających się od czasu do czasu motywów romansu, których prostymi nie można nazwać na pewno.

Głębszych rozmyślań filozoficznych próżno tu szukać, ale nie oznacza to zupełnej pustki w dziedzinie rozważań. Głównie dotyczy to wpływu traumatycznych wydarzeń na człowieka i jego system moralności. Ciężkie przejścia i wszechobecny cynizm tego świata jest widoczny w każdej postaci, ale nie oznacza to, że nie są w stanie pokusić się na pewne działania dla czystego idealizmu. W podobny sposób ukazano tu kwestię istnienia moralnej czerni i bieli, co ma ogromny wpływ na postrzeganie przebiegu wydarzeń. Sposób, w jaki ukazano te kwestie sprawia, że książka zyskuje bardziej ludzki wyraz i staje się bliższa czytelnikowi.

Wstępne informacje o książce, które miałem okazję przeczytać, niewątpliwie były intrygujące. Choć istnieją pewne aspekty fabularne, które można dość łatwo rozgryźć samemu przed czasem, nie sprawia to większych problemów. Ciekawe, rozbudowane postacie, wciągająca akcja i finał, którego nie powstydziłby się agent 007. Zdecydowanie pozycja warta uwagi.

Dziękujemy wydawnictwu Młodzieżówka za dostarczenie egzemplarza recenzenckiego.

Ocena Game Exe
7
Ocena użytkowników
-- Średnia z 0 ocen
Twoja ocena

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
Wczytywanie...