3 lipca można uznać za debiut 5. edycji "Dungeons & Dragons" – Wizardzi planują na ten dzień premierę "Basic D&D", uproszczonej mechanicznie wersji "Next". To niejako powrót do dawnego podziału z czasów TSRu, kiedy to mieliśmy dwie linie wydawnicze gry – Basic i Advanced. "Next" to już zarzucona nazwa kodowa z czasu produkcji, obecnie gra będzie zwała się po prostu "D&D". Bez żadnych numerków sugerujących kolejną edycję. Czarodzieje z Wybrzeża tak jak zapowiadali, zamierzają promować markę gry jako taką, a nie poszczególne edycje – nowy "D&D" nie oznacza zarzucenia wsparcia wydawcy dla poprzedników. Zatem dodatki do czwórki wciąż się mogą ukazywać.
![piatek z rpg, grafika 3](https://gfx.gexe.pl/2014/6/27/27092806.jpg)
Basic ma zapewnić rozwój bohaterów aż do 20. poziomu, czyli inaczej mówiąc stanowi pełnoprawną grę. Wraz z upływem czasu i premierą podręczników do wersji "Advanced" (używam skrótu myślowego, wersja podręcznikowa nie jest tak zatytułowana) będzie obrastał o nową treść – sekcje dla Mistrza Podziemi, bestiariusz itd.
Do wyboru dostaniemy 4 klasy postaci: wojownika, kapłana, maga oraz złodzieja; z ras zaś elfa, krasnoluda, niziołka i oczywiście – człowieka. Muszę przyznać – dosyć klasyczny zestaw.
I co najważniejsze, ma być dostępny dla każdego za darmo do pobrania w internecie. Mike Mearls – główny projektant 5. edycji – w wywiadzie dla "The Escapist" nie wyklucza możliwości, że "Basic" ukaże się w wersji drukowanej. Z tym, że podchodzi do tego dość sceptycznie – nie chciałby, aby ludzie kupowali coś, co jest za darmo w internecie, ponieważ mogłoby to dość mocno zaszkodzić renomie firmy. Co z tym fantem zrobią Wizardzi? Przyszłości pokaże.
![starter set, dnd](https://gfx.gexe.pl/2014/6/21/21114904m.jpg)
Na 15 lipca zaplanowano premierę opartego na "Basicu" zestawu startowego piątej edycji. Za 20 dolarów dostaniemy dość ubogie w zawartość pudło, zawierające w sobie książkę z zasadami i przygodę. Mechanika mieści się na 32. stronach, co sugeruje, że reguły Basic będą rzeczywiście proste. Dział poświęcony walce to raptem 5 stron. Osobny rozdział (tylko 3 strony) poświęcono ekwipunkowi i eksploracji. O ile potwory i magiczne skarby mają być elementem drugiej książeczki, to jednak te kilka stron poświęconych eksploracji, która ma być ważniejszym elementem rozgrywki niż to miało miejsce w dwóch poprzednich edycjach, trochę mnie niepokoi. Finalną ocenę oczywiście zostawiam sobie do momentu, gdy rozpakuję, przeczytam i rozegram przynajmniej jedną sesję ze "Starter Setu".
Klasy i rasy oferowane przez pregeny zestawu startowego odpowiadają tym z Basica. Czary oraz modlitwy kapłanów to przekrój najbardziej popularnych zaklęć z poprzednich edycji, takich jak magiczny pocisk, kula ognia czy leczenie lekkich ran oraz błogosławieństwo dla kleryków. Żadnych rewolucji tutaj ma nie być.
![starter set, grafika 2](https://gfx.gexe.pl/2014/6/29/29164039.png)
Chcesz wiedzieć więcej o "D&D Starter Set"? Zapraszam do lektury części drugiej tekstu.
Źródło: www.wizards.com
Komentarze
Dodaj komentarz