Styczeń u wydawnictwa Kultura Gniewu to trzy nowe premiery. Wśród nich jedna fantastyczna – surrealistyczna, wyjątkowa i szalona – "Bośniacki płaski pies".
Komiks do sprzedaży trafia z końcem bieżącego tygodnia. Towarzyszą mu dwie pozostałe premiery – "Binio Bill: Rio Klawo" oraz "Obiecanki". Poza tym wznowiony został pierwszy tom "Tymka i Mistrza".
Bośniacki płaski pies
- scenariusz: Max Andersson, Lars Sjunnesson
- rysunki: Max Andersson, Lars Sjunnesson
- objętość: 88 stron
- format: 210 × 297 mm
- oprawa: miękka ze skrzydełkami
- druk: czarno-biały
- wydawca: kultura gniewu
- data wydania: styczeń 2018
- wydawca oryginału: Kartago
- ISBN 978-83-64858-66-6
- cena: 49,90 zł
Serbia bombardowana przez NATO w 1999 roku.
Łuska znaleziona w sklepie z pamiątkami w Sarajewie.
Lodówka z zamrożoną mumią Tity.
Tak zaczęło się podążanie w głąb i w głąb kolektywnej nieświadomości Bałkanów, gdzie granice między snem a rzeczywistością zostają wymazane i ponownie narysowane, aż stają się graficznym świadectwem równie ekscytującym, co fantastycznym. Opowieścią o współczesności i pękniętej Europie lub podróżą do jaźni autorów albo dyskusją o tym, czym jest twórczość.
„Bośniacki płaski pies”, powstały w ścisłej współpracy Maksa Anderssona z Larsem Sjunnessonem, jest jeszcze dziwniejszy, bardziej surrealistyczny, chory, bezkompromisowy i straszniejszy niż jego poprzednie dzieła – „Pixy” oraz „Pan Śmierć i dziewczyna”. Album ten jest owocem podróży autorów przez kraje byłej Jugosławii w drodze na konwent komiksu alternatywnego.
To, co dane im było tam zobaczyć, zostało przefiltrowane przez ich specyficzną wrażliwość i przeniesione na strony „Bośniackiego płaskiego psa”. Czytelnik znajdzie więc tutaj absurdalne sceny ostrzeliwania lodami, makabryczne zwłoki Tity podróżujące z bohaterami (Max Andersson rzeczywiście zrobił z mięsa rzeźbę przedstawiającą jugosłowiańskiego dyktatora, która towarzyszyła autorom) i tytułowe bośniackie płaskie psy – zmiażdżone gruzami, przejechane przez czołgi, ale wciąż żywe.
W tym szaleństwie, mieszającym koszmarny sen i rzeczywistość, autorzy odnaleźli metodę i stworzyli jedno z najbardziej niepokojących dzieł o wojnie na Bałkanach.
W „Bośniackim płaskim psie” Max Andersson i Lars Sjunnesson zabierają nas na zabawną, ale bardzo niepokojącą wycieczkę przez straumatyzowany bałkański krajobraz zamieszkały przez straumatyzowane bałkańskie umysły. Choć historia może wydawać się absurdalna i surrealistyczna, dotyka otwartego nerwu prawdy, każąc mi wzdrygnąć się na wspomnienie czasu, który spędziłem w Sarajewie.
Joe Sacco
Binio Bill: Rio Klawo
- scenariusz: Jerzy Wróblewski
- rysunki: Jerzy Wróblewski
- opracowanie kolorystyczne: Arkadiusz Salamoński i Jarosław Składanek
- objętość: 48 stron
- format: 210 × 297 mm
- oprawa: miękka
- druk: kolorowy
- wydawca: kultura gniewu
- seria: krótkie gatki
- data wydania: styczeń 2018
- ISBN 978-83-64858-83-3
- cena: 34,90 zł
Drugi tom odrestaurowanych przygód Binia Billa, słynnego kowboja stworzonego przez Jerzego Wróblewskiego. Na album składają się trzy historie opublikowane wcześniej w „Świecie Młodych”: „Rio Klawo” (z 1980 roku), „Na szlaku bezprawia” (z 1980 i 1988 roku) oraz „Binio Bill kontra trojaczki Benneta” (z 1982 i 1988 roku). Materiały do tej edycji zeskanowano ze „Świata Młodych” i poddano pieczołowitej obróbce, polegającej między innymi na odtworzeniu na nowo kreski i kolorów. Dzięki tym zabiegom przygody Zbigniewa Bileckiego – tak bowiem naprawdę nazywał się Binio Bill – nigdy wcześniej nie wyglądały tak dobrze!
Perypetie dzielnego szeryfa z Rio Klawo od 1980 roku, gdy w „Świecie Młodych” pojawił się pierwszy odcinek jego przygód, z zapartym tchem śledziły setki tysięcy czytelników harcerskiej gazety. Co ich tak zachwycało? Znakomite ilustracje, dynamiczne plansze, pełne humoru historie, w których Binio Bill nie tylko przemierzał prerię, walczył z bandytami, ale także został gwiazdą filmową westernu i poleciał w kosmos.
Autorem scenariuszy i rysunków do serii „Binio Bill” był Jerzy Wróblewski, wybitny twórca polskiego komiksu, stawiany w jednym rzędzie z Papciem Chmielem, Januszem Christą czy Grzegorzem Rosińskim. Wielką popularność przyniosły mu 24 zeszyty z cyklu „Kapitan Żbik”, albumy „Hernán Cortés i podbój Meksyku”, „Cena wolności”, a także sensacyjne „Figurki z Tilos” czy „Skradziony skarb”. I oczywiście „Binio Bill”.
Obiecanki
- scenariusz: Agnieszka Świętek
- rysunki: Agnieszka Świętek
- objętość: 64 strony
- format: 165 × 235 mm
- oprawa: twarda
- druk: kolorowy
- wydawca: kultura gniewu
- data wydania: styczeń 2018
- ISBN 978-83-64858-80-2
- cena: 39,90 zł
Dom, a w nim dwie siostry. Starsza jest odpowiedzialną dziewczynką i pilną uczennicą, co czyni z niej klasowy obiekt drwin. Młodsza ma zaledwie kilka lat i nie do końca zdaje sobie sprawę z powagi tego, co dzieje się wokół niej, wszystko chce zamienić w zabawę. Jest jeszcze mama, roztargniona i zmartwiona. Brakuje tylko taty... Ale przecież obiecał, że przyjdzie.
„Obiecanki” Agnieszki Świętek to bardzo dojrzały debiut komiksowy młodej rysowniczki. Opowieść o rozstaniu rodziców widzianym z perspektywy dzieci. O tęsknocie, odpowiedzialności i rodzinie. Mądra, przemyślana, pełna emocji historia.
Źródło: www.kultura.com.pl
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz