Komiksy

Styczniowe premiery Kultury Gniewu

Autor: Krzysztof "krzyslewy" Lewandowski · Opublikowano: czwartek, 18 stycznia 2018

Styczeń u wydawnictwa Kultura Gniewu to trzy nowe premiery. Wśród nich jedna fantastyczna – surrealistyczna, wyjątkowa i szalona – "Bośniacki płaski pies".

kultura gniewu

Komiks do sprzedaży trafia z końcem bieżącego tygodnia. Towarzyszą mu dwie pozostałe premiery – "Binio Bill: Rio Klawo" oraz "Obiecanki". Poza tym wznowiony został pierwszy tom "Tymka i Mistrza".

Bośniacki płaski pies

kultura gniewu
  • scenariusz: Max Andersson, Lars Sjunnesson
  • rysunki: Max Andersson, Lars Sjunnesson
  • objętość: 88 stron
  • format: 210 × 297 mm
  • oprawa: miękka ze skrzydełkami
  • druk: czarno-biały
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: styczeń 2018
  • wydawca oryginału: Kartago
  • ISBN 978-83-64858-66-6
  • cena: 49,90 zł

Serbia bombardowana przez NATO w 1999 roku.

Łuska znaleziona w sklepie z pamiątkami w Sarajewie.

Lodówka z zamrożoną mumią Tity.

Tak zaczęło się podążanie w głąb i w głąb kolektywnej nieświadomości Bałkanów, gdzie granice między snem a rzeczywistością zostają wymazane i ponownie narysowane, aż stają się graficznym świadectwem równie ekscytującym, co fantastycznym. Opowieścią o współczesności i pękniętej Europie lub podróżą do jaźni autorów albo dyskusją o tym, czym jest twórczość.

„Bośniacki płaski pies”, powstały w ścisłej współpracy Maksa Anderssona z Larsem Sjunnessonem, jest jeszcze dziwniejszy, bardziej surrealistyczny, chory, bezkompromisowy i straszniejszy niż jego poprzednie dzieła – „Pixy” oraz „Pan Śmierć i dziewczyna”. Album ten jest owocem podróży autorów przez kraje byłej Jugosławii w drodze na konwent komiksu alternatywnego.

To, co dane im było tam zobaczyć, zostało przefiltrowane przez ich specyficzną wrażliwość i przeniesione na strony „Bośniackiego płaskiego psa”. Czytelnik znajdzie więc tutaj absurdalne sceny ostrzeliwania lodami, makabryczne zwłoki Tity podróżujące z bohaterami (Max Andersson rzeczywiście zrobił z mięsa rzeźbę przedstawiającą jugosłowiańskiego dyktatora, która towarzyszyła autorom) i tytułowe bośniackie płaskie psy – zmiażdżone gruzami, przejechane przez czołgi, ale wciąż żywe.

W tym szaleństwie, mieszającym koszmarny sen i rzeczywistość, autorzy odnaleźli metodę i stworzyli jedno z najbardziej niepokojących dzieł o wojnie na Bałkanach.

W „Bośniackim płaskim psie” Max Andersson i Lars Sjunnesson zabierają nas na zabawną, ale bardzo niepokojącą wycieczkę przez straumatyzowany bałkański krajobraz zamieszkały przez straumatyzowane bałkańskie umysły. Choć historia może wydawać się absurdalna i surrealistyczna, dotyka otwartego nerwu prawdy, każąc mi wzdrygnąć się na wspomnienie czasu, który spędziłem w Sarajewie.

Joe Sacco

Binio Bill: Rio Klawo

kultura gniewu
  • scenariusz: Jerzy Wróblewski
  • rysunki: Jerzy Wróblewski
  • opracowanie kolorystyczne: Arkadiusz Salamoński i Jarosław Składanek
  • objętość: 48 stron
  • format: 210 × 297 mm
  • oprawa: miękka
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • seria: krótkie gatki
  • data wydania: styczeń 2018
  • ISBN 978-83-64858-83-3
  • cena: 34,90 zł

Drugi tom odrestaurowanych przygód Binia Billa, słynnego kowboja stworzonego przez Jerzego Wróblewskiego. Na album składają się trzy historie opublikowane wcześniej w „Świecie Młodych”: „Rio Klawo” (z 1980 roku), „Na szlaku bezprawia” (z 1980 i 1988 roku) oraz „Binio Bill kontra trojaczki Benneta” (z 1982 i 1988 roku). Materiały do tej edycji zeskanowano ze „Świata Młodych” i poddano pieczołowitej obróbce, polegającej między innymi na odtworzeniu na nowo kreski i kolorów. Dzięki tym zabiegom przygody Zbigniewa Bileckiego – tak bowiem naprawdę nazywał się Binio Bill – nigdy wcześniej nie wyglądały tak dobrze!

Perypetie dzielnego szeryfa z Rio Klawo od 1980 roku, gdy w „Świecie Młodych” pojawił się pierwszy odcinek jego przygód, z zapartym tchem śledziły setki tysięcy czytelników harcerskiej gazety. Co ich tak zachwycało? Znakomite ilustracje, dynamiczne plansze, pełne humoru historie, w których Binio Bill nie tylko przemierzał prerię, walczył z bandytami, ale także został gwiazdą filmową westernu i poleciał w kosmos.

Autorem scenariuszy i rysunków do serii „Binio Bill” był Jerzy Wróblewski, wybitny twórca polskiego komiksu, stawiany w jednym rzędzie z Papciem Chmielem, Januszem Christą czy Grzegorzem Rosińskim. Wielką popularność przyniosły mu 24 zeszyty z cyklu „Kapitan Żbik”, albumy „Hernán Cortés i podbój Meksyku”, „Cena wolności”, a także sensacyjne „Figurki z Tilos” czy „Skradziony skarb”. I oczywiście „Binio Bill”.

Obiecanki

kultura gniewu
  • scenariusz: Agnieszka Świętek
  • rysunki: Agnieszka Świętek
  • objętość: 64 strony
  • format: 165 × 235 mm
  • oprawa: twarda
  • druk: kolorowy
  • wydawca: kultura gniewu
  • data wydania: styczeń 2018
  • ISBN 978-83-64858-80-2
  • cena: 39,90 zł

Dom, a w nim dwie siostry. Starsza jest odpowiedzialną dziewczynką i pilną uczennicą, co czyni z niej klasowy obiekt drwin. Młodsza ma zaledwie kilka lat i nie do końca zdaje sobie sprawę z powagi tego, co dzieje się wokół niej, wszystko chce zamienić w zabawę. Jest jeszcze mama, roztargniona i zmartwiona. Brakuje tylko taty... Ale przecież obiecał, że przyjdzie.

„Obiecanki” Agnieszki Świętek to bardzo dojrzały debiut komiksowy młodej rysowniczki. Opowieść o rozstaniu rodziców widzianym z perspektywy dzieci. O tęsknocie, odpowiedzialności i rodzinie. Mądra, przemyślana, pełna emocji historia.

Za: www.kultura.com.pl

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
 
Wczytywanie...