Nagroda Spiel des Jahres [pol. Gra Roku] przyznawane jest grom planszowym i karcianym wydanym w Niemczech. Jest to cenna nagroda dla wydawców, gdyż sama nominacja to tego konkursu zazwyczaj zwiększa sprzedaż trzykrotnie, a zwycięzcy mogą liczyć nawet na dziesięciokrotny wzrost sprzedanych egzemplarzy. Nie dziwota, ponieważ nagroda ta cieszy się dużym poważaniem w krajach niemieckojęzycznych, z których pochodzi ponad połowa gier planszowych na świecie. Spiel des Jahres przyznawana jest w trzech kategoriach – gra roku, gra dla dzieci oraz gra dla koneserów.
Poniżej znajduje się lista nominowanych i laureatów poszczególnych kategorii.
GRA ROKU
- Przebiegłe Wielbłądy,
- Splendor,
- Koncept.
Przebiegłe Wielbłądy – Każdy z uczestników wyścigu otrzymuje odpowiednią ilośc kart wyścigu i pustyni oraz zasób gotówki. Następnie najmłodszy z graczy ustala, z którego bloku startowego rozpoczną wyścig konkretne wielbłądy, rzucając pięcioma kośćmi z cyframi 1-3. Po ułożeniu wierzchowców, kości trafiają do kartonowej piramidy umieszczonej w centralnej części planszy. Każdy gracz w swojej kolejce może wykonać jedną z następujących akcji:
- umieścić na planszy swoją kartę pustyni lub przenieść już istniejącą – karta posiada dwie strony: oazy i mirażu; oaza powoduje przesunięcie piona o jedno pole do przodu, natomiast mirażu o jedno pole do tyłu;
- wziąć kartę typowania danego koloru, mając nadzieję na wygraną danego zwierzęcia w rundzie;
- obstawić 1 kartę wyścigu na potencjalnego zwycięzcę lub przegranego całego wyścigu;
- wykorzystać wspomnianą piramidę do wykonania ruchu pionem, wyłaniając z niej jedną kość, przy czym wielbłądy mogą tworzyć zaprzęgi, stojąc na swoich grzbietach; wszystkie zwierzęta znajdujące się na garbie aktualnie poruszającego się piona zostają przemieszczone wraz z nim;
Gdy ostatnia kość zostanie wyrzucona z tekturowej piramidy następuje zakończenie rundy i podliczenie dotychczasowych zysków, mając na uwadze kolejność wielbłądów. W przypadku gdy jeden z wierzchowców przekroczy linię mety, gra zostaje zakończona. Wygrywa ten z graczy, który uzyskał największą wygraną pieniężną za swoje obstawianie.
GRA DLA DZIECI
- Geister, Geister, Schatzsuchmeister!,
- Brandon the Brave,
- Flizz & Miez.
Geister, Geister, Schutzsuchmeister! – Celem czworga łowców skarbów jest zdobycie ukrytych klejnotów, jednocześnie unikając zjaw nawiedzających lokację. Poszukiwacze muszą współpracować, jeśli chcą zwyciężyć. Każdy z graczy rzuca kością, by dowiedzieć się, o ile przesunąć pionka. W przypadku gdy postać natknie się na klejnot, może zabrać go do plecaka. Zaś napotkanie w pomieszczeniu ducha powoduje starcie, które wymaga rzutu specjalną kością. Jeśli gracz wyrzuci odpowiedni symbol, duch znika. W innym przypadku pojawia się kolejna zjawa. Gdy w jednym pomieszczeniu spotkają się trzy upiory, dojdzie do ich połączenia w czerwoną ektoplazmę i do jej pokonania wymagana jest obecność dwóch graczy. Drużyna wygra, gdy dobędzie wszystkie klejnoty i ucieknie z budynku. Przegrana następuje, gdy na planszy pojawi się sześć ektoplazm.
GRA DLA KONESERA
- Istanbul,
- Concordia,
- Rokoko.
Istanbul – Każdy z uczestników kieruje jednym kupcem i czterema asystentami na 16 bazarowych lokacjach. W każdym takim miejscu można wykonać określone działanie. Problem stano fakt, że trzeba wpierw udać się tam kupcem, pozostawić asystenta i ruszyć w dalszą drogę. By ponownie wykorzystać czeladnika, trzeba podejść do niego handlarzem i go zabrać. Wspomniane działania to:
- poszerzenie objętości swoich sakw, startowa pojemność to dwie jednostki na każdy surowiec;
- wypełnienie worka po brzegi zgodnie z objętością;
- uzyskanie specjalnej zdolności;
- kupowanie rubinów lub sprzedawanie towarów za rubiny;
- sprzedawanie towarów za pieniądze;
Grę wygrywa ten z graczy, który pod koniec rundy posiada w sakwach pięć rubinów. W przypadku remisu, zwycięscę determinuje zasób gotówki.
Komentarze
Jakbyście chcieli odchudzić swoją kolekcję to z chęcią odkupię grę Istanbul
Pozdrawiam.
Dodaj komentarz