Nagroda Spiel des Jahres [pol. Gra Roku] przyznawane jest grom planszowym i karcianym wydanym w Niemczech. Jest to cenna nagroda dla wydawców, gdyż sama nominacja to tego konkursu zazwyczaj zwiększa sprzedaż trzykrotnie, a zwycięzcy mogą liczyć nawet na dziesięciokrotny wzrost sprzedanych egzemplarzy. Nie dziwota, ponieważ nagroda ta cieszy się dużym poważaniem w krajach niemieckojęzycznych, z których pochodzi ponad połowa gier planszowych na świecie. Spiel des Jahres przyznawana jest w trzech kategoriach – gra roku, gra dla dzieci oraz gra dla koneserów.
Poniżej znajduje się lista nominowanych i laureatów poszczególnych kategorii.
GRA ROKU
- Colt Express;
- The Game;
- Metropolia [Machi Koro];
Colt Express – Gracze wcielają się w bandytów rabujących pociąg, a celem każdego z nich jest zagarnięcie jak największych łupów. Każda z wybranych postaci ma własne, unikalne zdolności. Gra trwa przez 5 rund, a każda z nich składa się z dwóch etapów:
#1, KNUCIE – w niej to każdy gracz korzysta z 2-5 kart akcji, pozostawiając je odkryte bądź nie, w zależności od rodzaju rundy.
#2, KRADZIEŻ – karty akcji zostają rozegrane w kolejności ustalonej przez graczy.
Cała zabawa rozgrywa się przy pomocy trójwymiarowej makiety pociągu z wagonami, po której postacie mogą się przemieszczać, wchodzić na dach, bić się, strzelać, okradać pasażerów czy wywabić maszynistę z lokomotywy. Pod koniec gry osoba, która zużyła najwięcej nabojów zyskuje premię, natomiast zwycięzca ogłasza się najbogatszego rabusia.
GRA DLA DZIECI
- Spinderella;
- Schatz-Rabatz;
- Push a Monster;
Spinderella – Zabawa polega na jak najszybszym przeprowadzeniu trzech mrówek przez las. Jednak należy uważać na pająki znajdujące się w koronach drzew, gdyż mogą złapać owady i przenieść je na linię startową. Atak pajęczaków może spowodować także sam przeciwnik, więc należy wybrać odpowiedni moment do ruchu i schronienia się.
GRA DLA KONESERA
- Broom Service;
- Orléans;
- Elizjum;
Broom Service – Gra trwa przez 7 rund, a każda z nich składa się 4-10 tur. W każdej rundzie gracze jednocześnie wybierają 4 z 10 kart ról – zbieraczy, wiedź i druidów – następnie w każdej swojej odgrywając jedną z wybranych ról. Każda z takich postaci posiada odważne oraz strachliwe działanie. Akcja odważna jest silniejsza, ale wiąże się z pewnym ryzykiem, natomiast akcje tchórzliwe są bezpieczniejsze, ale też mniej zyskowne.
Zbieracze kolekcjonują składniki do magicznych napojów, wiedźmy potrafią patrolować obszary i warzyć mikstury, co robią także druidzi. Zwycięzcą mianowana jest ta osoba, która pod koniec finałowej rundy będzie posiadała największą liczbę punktów za stworzone eliksiry.
Komentarze
Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!
Dodaj komentarz