Pisanie książek, których fabuła ma miejsce w światach stworzonych na potrzeby gier, nie jest niczym nowym. Jednak z tej gałęzi pisarstwa wywodzi się podgatunek zwany LitRPG – opowieści, które mają miejsce w grach komputerowych. Motyw ten jest szerzej znany wśród mieszkańców Dalekiego Wschodu (przykładem może być "Sword Art Online"), ale wykorzystują go również twórcy innych narodowości. Do nich należy Wasilij Machanienko – autor cyklu "Droga Szamana" z pierwszą częścią noszącą tytuł "Początek".
Ten świat to spełnienie marzeń ludzi uzależnionych od grania w gry MMORPG. Dzięki specjalnie zaprojektowanym kapsułom i możliwości wymiany waluty wirtualnej na prawdziwą gracze mogą siedzieć w świecie zwanym Barliona całymi miesiącami. Wynosi to zżycie z grą na zupełnie nowy poziom, a filtry bólu zapewniają, że pod względem fizycznym jest dokładnie tak, jak przed monitorem. Jednakże od każdej reguły są wyjątki. Dmitrij Machan to wolny strzelec w dziedzinie programowania. W wyniku nieszczęśliwego splotu wydarzeń zostaje skazany na 8 lat wydobywania surowców w jednej z wirtualnych kopalni, bez żadnych blokad chroniących przed bólem. A żeby było jeszcze gorzej, za swojego awatara dostaje najrzadziej występującą klasę postaci – szamana. Z wyzerowanymi statystykami i pozbawiony poradników musi się nauczyć życia w tym nietypowym więzieniu. Szybko się okazuje, że będzie to ostra rozgrywka, w której może zyskać choć częściową wolność.