Na wszystko są odpowiednie przeciwzaklęcia - ochronne czary kapłana:
- na wszelkie rodzaje paniki (czar Groza, smoczy strach itp.) jest 1-poziomowe zaklęcie Przełamanie strachu. Działa obszarowo, więc akuratnie może objąć całą drużynę.
- na zaklęcie Chaos, a także Bezmyślność, Dominacje i Zauroczenia, Rozkazy, także na ogłuszenie - 5-poziomowe zaklęcie Chaotyczne rozkazy. Ten czar działa długo (turę - czyli minutę czasu rzeczywistego - na poziom doświadczenia kapłana), ale obejmuje niestety tylko jedną osobę, więc najlepiej (o ile nie mamy dość czarów, by zabezpieczyć wszystkich/wiekszość z drużyny) posłać chronionego naprzód - mag wyprztyka na niego czary, a dopiero potem reszta wkroczy do akcji.
- na Unieruchomienie, a także Pajęczynę, Śliskość i Oplątanie jest też czar Swoboda działania (z 4 poziomu kapłana). Też działa tylko na jedną osobę, dodatkowo należy pamiętać, że niweluje on działanie przyspieszenia z czaru lub butów szybkości. Jest też pierścień swobody ruchów o identycznym działaniu jak czar.
Prócz tego możesz znaleźć rozmaite przedmioty, które albo mają właściwości chroniące przed niektórymi efektami, albo pozwalają postaci noszącej przedmiot rzucić (zwykle raz lub kilka razy dziennie) ten lub inny czar chroniący.
- na zaklęcie Chaos, a także Bezmyślność, Dominacje i Zauroczenia, Rozkazy, także na ogłuszenie - 5-poziomowe zaklęcie Chaotyczne rozkazy. Ten czar działa długo (turę - czyli minutę czasu rzeczywistego - na poziom doświadczenia kapłana), ale obejmuje niestety tylko jedną osobę, więc najlepiej (o ile nie mamy dość czarów, by zabezpieczyć wszystkich/wiekszość z drużyny) posłać chronionego naprzód - mag wyprztyka na niego czary, a dopiero potem reszta wkroczy do akcj
W BG I nasi kapłani nie mają jeszcze wystarczająco wysokiego poziomu aby rzucać to zaklęcie. Jedynym sposobem aby poradzić sobie z czarem zamęt, lub chaos jest ucieczka ewentualnie odpowiednio szybkie zabicie wrogiego maga.