Twórcy udostępnili nową aktualizację na temat Wasteland 2, klasycznego cRPG-a w postapokaliptycznych klimatach. Niedługo gra wejdzie w fazę beta testów, więc może pojawią się nowe materiały. Na razie jednak zajmiemy się informacjami związanymi z eksploracją i przetrwaniem w zniszczonym i niebezpiecznym świecie, z jakim przyjdzie nam się spotkać najprawdopodobniej dopiero w przyszłym roku.
Lokacje będą dzieliły się na trzy grupy. Pierwsza z nich to Kolonie zamieszkiwane przez spore społeczności. Możemy znaleźć w nich dużo różnych usług oraz zleceniodawców zadań. Jeśli jednak ludzie zrażą się do nas – pobyt w tym miejscu może przynieść poważne kłopoty. Druga grupa to mniejsze lokacje między innymi barykady na autostradach, zawalone kopalnie, stacje paliw czy porzucone bazy badawcze. Trzecia to źródła zasobów, czyli na przykład oazy, dzięki którym możemy uzupełnić zapasy wody oraz składowiska amunicji.
Podróżowanie po świecie będzie odbywało się w czasie rzeczywistym. Dostępna przy tym będzie mapa, na której zaznaczone będą odkryte przez nas miejsca oraz tereny silnie napromieniowane. W eksploracji mogą pomóc niektóre umiejętności – na przykład Outdoorsman zwiększy zasięg widoku, da lepszą pozycję przy losowych spotkaniach na pustkowiu, które niekoniecznie mogą być dla nas korzystne, a także pozwoli organizmowi bohatera na dłuższe wytrzymanie bez wody (zbyt długie kończy się odwodnieniem, które z czasem może skończyć się śmiercią postaci). Na samym początku będzie można jeszcze określić poziom trudności, wpływający na niebezpieczeństwo, jakie będzie nam towarzyszyło przy eksploracji świata.
Przetrwanie nie będzie łatwym zadaniem. O czym już wcześniej wspominałem – do egzystencji potrzebna będzie woda. Bez wody skażemy się na odwodnienie, a potem śmierć. Zużycie tej życiodajnej substancji będzie zależało od rodzaju drogi oraz liczby towarzyszy. Aby uzupełnić zapasy wody trzeba będzie znaleźć oazę, ale również w koloniach można ją nabyć – pod warunkiem, że mieszkańcy są do nas pozytywnie nastawieni. Czasem mogą też chcieć od nas wykonania jakiejś przysługi, zanim podzielą się z nami swoimi zapasami.
Promieniowanie to kolejny problem, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć. Licznik Geigera będzie określał poziom promieniowania danego terenu. Uważne śledzenie go jest wskazane, bo radioaktywność będzie zwiększała otrzymywane przez bohaterów obrażenia. Można oczywiście odpowiednio się przed tym zabezpieczyć poprzez ulepszenie ekwipunku lub zainwestowanie w wybrane umiejętności, jednak odwiedzenie niektórych lokacji tak czy siak skończy się śmiercią.
Ostatnim niebezpieczeństwem, czyhającym na pustkowiach, są przeciwnicy. W trakcie eksploracji świata można natknąć się na dzikie zwierzęta, mutantów, bandytów czy maszyny. Takie spotkania generowane są losowo, ale na losowość wpłyną takie czynniki jak poziom trudności czy teren, po jakim się poruszamy (im niebezpieczniejszy, tym napotykani wrogowie będą silniejsi). Nie zawsze musimy jednak ratować się walką – możemy zdać się na ucieczkę, lecz od powodzenia tego manewru będzie zależał poziom szybkości oraz szczęścia.