Nagroda Spiel des Jahres [pol. Gra Roku] przyznawane jest grom planszowym i karcianym wydanym w Niemczech. Jest to cenna nagroda dla wydawców, gdyż sama nominacja to tego konkursu zazwyczaj zwiększa sprzedaż 3x, a zwycięzcy mogą liczyć nawet na 10x wzrost sprzedanych egzemplarzy. Nie dziwota, ponieważ nagroda ta cieszy się dużym poważaniem w krajach niemieckojęzycznych, z których pochodzi ponad połowa gier planszowych na świecie. Spiel des Jahres przyznawana jest w trzech kategoriach – gra roku, gra dla dzieci oraz gra dla koneserów.
Poniżej znajduje się lista nominowanych i laureatów poszczególnych kategorii.
GRA ROKU
- Hanabi,
- Qwixx,
- Augustus.
Hanabi – Zadaniem graczy jest tworzenie wspólnie idealnego pokazu fajerwerków [jap. hanabi]. Talia składa się z kart o pięciu kolorach i numerami 1-5. Gracze muszą ustawić szereg kart z cyframi 1-5 w jednym kolorze. Problem w tym, że gracz nie widzi własnych kart, lecz widzą je inni. Ich zadaniem jest podpowiadanie w zamian za niebieskie żetony, których ilość jest ograniczona. Każdą kolejkę można rozpocząć od wyłożenia karty, podpowiedzi innemu graczowi lub usunięciu karty z talii i ciągnięciu nowej, dzięki czemu odzyskuje się pojedynczy niebieski żeton. W przypadku wyłożenia karty o numerze niebędącym w kolejności lub już znajdującym się na stole, drużyna otrzymuje czerwony żeton. Przy zebraniu trzech tego typu krążków gracze przegrywają. Gra kończy się także w przypadku wybrania wszystkich kart z talii lub ułożenia wszystkich kolorów w odpowiedniej kolejności. W zależności o ułożonych fajerwerków gracze mogą uzyskać 0-25 pkt. oznaczających w jakim stopniu udało im się zabawić tłum sztucznymi ogniami.
GRA DLA DZIECI
- The Enchanted Tower,
- Orinoco Gold,
- Mucca Pazza.
The Enchanted Tower – Jeden z graczy wciela się w czarodzieja i na początku gry ukrywa pod jednym z pól klucz do wieży z księżniczką. W następnej kolejności zarówno czarodziej i reszta graczy poszukuje wspomnianego klucza, przy czym czarodziej zaczyna swoją turę na oddzielnej planszy z ośmioma dodatkowymi polami, by dać fory reszcie graczy. Każdą turę rozpoczyna się od rzucenia dwoma kostkami. Jedna z nich posiada wizerunek czarodzieja i księcia, wyznaczając, która z postaci porusza się pierwsza. Natomiast druga kość posiada na każdej ściance czerwoną i niebieską cyfrę, informując o ile pól przesuwa się książę, a o ile czarodziej. Gdy którakolwiek z postaci wejdzie na pole, pod którym znajduje się klucz, zostanie on przyciągnięty przez magnes przymocowany na spodzie każdego pionka. Znaleziony klucz należy umieścić w jednym z sześciu otworów w wieży. Jeśli kłódka się otworzy i klucz znalazł książę, książniczka uzyska wolność i dobor zwycięży. Jeśli nie, czarodziej ponownie ukrywa klucz. Jeżli natomiast klucz odnajdzie czarodziej i otworzy kłutkę, książę przegrywa. Jeśli wieża wciąż będzie zamknięta, klucz ponownie zostaje ukryty przez czarodzieja.
GRA DLA KONESERA
- Legendy Krainy Andor,
- The Palaces of Carrara,
- Brugge.
Legendy Krainy Andor – Gra zespołowa, w której gracze wcielają się w grupę herosów broniących królestwo przed najeźdźcami. W celu ochrony granic krainy bohaterowie są zmuszeni do wykonywania zadań i misji, które okryją ich chwałą. Gra stawia duży nacisk na aspekt narracji historii. Gra wygrała także nagrodę As d'Or – Jeu de l'Année 2013 w kategorii nagrody publiczności.