Madbooks 1

Złodziejstwo

Czytano: 48503 razy

W Risen na grupę "Złodziejstwo" składają się cztery umiejętności, a są to: Otwieranie zamków, Kradzież kieszonkowa, Akrobatyka oraz Skradanie się. Nieco na przekór losu, okazują się być niezwykle przydatne nie tylko rasowym złodziejom. Szanujący się wojownik czy rozsądny mag z pewnością docenią korzyści płynące z inwestycji punktów nauki w te zdolności.

Postaram się nieco naświetlić każdą z nich.

Otwieranie zamków

otwieranie zamków

Umiejętność, która pozwala na otwieranie zamków bez użycia klucza. Mowa tu oczywiście o przeróżnych skrzyniach, kufrach czy skarbach, ale i drzwiach kryjących pomieszczenia, w których przechowywane jest coś wartościowego.

Niezbędnym narzędziem, umożliwiającym włamywanie się, jest wytrych. Porządny złodziej powinien nosić przy sobie takich co najmniej kilkanaście, bowiem gdy wybierze złą stronę podczas wykonywania kombinacji w zamku, istnieje szansa, że wytrych pęknie i stanie się bezużyteczny. Niestety, w takim przypadku kombinację należy zacząć od początku.

otwieranie zamków

Trzeba być świadomym, że wszystkie zamki w Risen zostały podzielone na trzy poziomy trudności. Proste mają kombinację czterocyfrową, średnie szcześcio-, a trudne aż ośmiocyfrową. Odwołuje się to do samej umiejętności, która składa się z trzech stopni - w każdy należy przeznaczyć po 5 punktów nauki oraz niemałą sumkę sztuk złota.

Jednak biorąc pod uwagę dużą liczbę spotykanych skrzyń oraz cenny przedmiotów, które w nich spoczywają, można śmiało przyznać, że zainwestowane pieniążki powinny się bardzo szybko zwrócić. Osobiście uważam tę umiejętność za jedną z obowiązkowych i nie wyobrażam sobie, bym grał w Risen i nie przeszukiwał każdego znalezionego kuferka.

Na wyspie tego fachu mogą nauczyć nas choćby Cid czy Patty (oboje 3 stopnie).

Kradzież kieszonkowa

kradzież kieszonkowa

Ta owiana złą sławą zdolność umożliwi ci okradanie spotykanych postaci. Nie ukrywam, że zaimponował mi sposób, w jaki przedstawiono tę kwestię w Risen. Otóż, po inwestycji punktów nauki w kradzież kieszonkową, postać otrzyma dodatkowe ścieżki dialogowe, które pozwolą zagadać potencjalną ofiarę, odwracając tym samym jej uwagę.

Gdy zdecydujemy się skorzystać z dodatkowej ścieżki dialogowej, obok okna rozmowy na kilkanaście sekund pojawi się mniejsze, w którym ukazane zostaną wszystkie przedmioty, jakie posiada okradana osoba. Należy wtedy szybko zdecydować się, który przedmiot jest najcenniejszy i ukraść go, nim minie czas i okno zniknie. Zwróćcie uwagę, że napisałem przedmiot, bowiem w Risen można ukraść tylko JEDNĄ rzecz. Należy pamiętać też o tym, że każdą osobę można okraść tylko raz, więc warto dobrze się zastanowić, co tu skubnąć spod pazuchy.

kradzież kieszonkowa

Wydawałoby się, że inwestując punkty nauki w tę zdolność myśli się jedynie o zarobku, a zdradzę wam, że czasem to nie wartość przedmiotu będzie mieć największe znaczenie, a jego zastosowanie... Mowa tu choćby o kluczach, dzięki którym kufry skrywające bardzo cenne przedmioty, ale również ciekawe informacje, staną otworem.

Kradzież kieszonkowa została podzielona na trzy stopnie - w każdy trzeba zainwestować po 5 punktów nauki oraz pokaźną sumę sztuk złota. Jedynym nauczycielem na całej wyspie, który nauczy naszą postać wszystkich trzech stopni, jest Delgado.

Akrobatyka

akrobatyka

Akrobatyka to umiejętność bierna, dzięki której po skoku z dużej wysokości, postać ląduje na ziemi w taki sposób, by otrzymać jak najmniejsze obrażenia. Przyznam szczerze, że przydaje się rzadko, więc trzeba się dobrze zastanowić, czy warto poświęcić te 5 punktów nauki oraz 100 sztuk złota, aby nabyć tę zdolność.

Zainteresowanych odsyłam do Patty, która jest jedynym nauczycielem akrobatyki.

Skradanie się

skradanie się

Dzięki umiejętności skradania się, postać potrafi zachowywać się niemal niezauważalnie. Teoretycznie rzecz biorąc można napisać, że pozwoli na zachodzenie od tyłu wroga i atakowanie go z zaskoczenia, niemniej jednak nie sądzę, by znalazła się duża grupa ludzi praktykująca ten manewr.

Innym zastosowaniem może być używanie skradania się podczas obrabowywania domów bogatych ludzi w środku nocy. Jako że postać porusza się bezszelestnie, bez obaw może przemieszczać się po domach, wiedząc, że nikogo nie obudzi.

Podobnie jak akrobatyka, tak i ta umiejętność posiada jeden stopień, na naukę którego należy poświęcić 5 punktów nauki oraz 100 sztuk złota. Nauczycieli nie brakuje, a są to m.in. Cid, Cole, Luis czy Sam, którzy chętnie pokażą, jak praktykować tę technikę.

Jak sami widzicie, na pozór skromne i nieprzydatne umiejętności wnoszą do gry bardzo wiele i niejednokrotnie mogą się przydać, czyniąc grę znacznie łatwiejszą.

Udostępnij:
Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Facebooku
Autor: Tamc.
Dodano: piątek, 6 listopada 2009

Komentarze

Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się aby dodawać komentarze! Nie masz konta? Załóż nowe!
Carlos_95
wtorek, 23 lutego 2010 (19:09)
Grając po stronie Inkwizycji, trudniej jest o te umiejętności. Dla Wojowników Zakonu i Magów są ograniczenia związane z kradzieżą kieszonkową do maksymalnie pierwszego poziomu. Na początku gry włamywania uczy nas Karlsen z Klasztoru (kowal), później od II rozdziału Patty może nas tego nauczyć, jeżeli wyprowadzimy ją z miasta (uczy nas 3 poziomu otwierania zamków). Kradzieży może nas nauczyć Dalman, opiekun świń w Klasztorze. Skradanie pozostawiamy myśliwym, a akrobatykę również Patty od II rozdziału.
Gość
piątek, 18 marca 2011 (10:43)
Ci co wybrali ścieżkę Maga czy Wojownika Inkwizycji będą mieli problemy z tymi umiejętnościami.Jeżeli na przykład NIE zrobiliście questa dla Delgado (Haracz od Kostara) możecie się pożegnać z Kradzieżą na 3 poziomie bo jak jest napisane tylko on uczy na 3 poziom i tak jest.Jednak jeśli ktoś woli kroczyć ścieżką Maga bądź Wojownika Inkwizycji warto zrobić zadanie dla Delgado i nauczyć się tej Kradzieży na 3 poziom.Grę chyba zrobiono tak aby w Mieście można odpuścić sobie jedno zadanie dla Dona (myślę że chodziło właśnie o Delgado).Natomiast w Klasztorze są też nauczyciele tego typu fachów (Karlsen i Dalman).Co do Akrobatyki i Skradania myślę że oba są dobre.
Gość
piątek, 8 lipca 2011 (16:56)
Ale magiem jak masz 3 poziom używania runów to możesz równie kupić runę otwierania zamków
Pan Karp
wtorek, 21 lutego 2012 (12:12)
bardzo przydatna umiejętność . Wydałem na złodziejstwo
350 złotych monet za 2 poziom a ukradłem przedmioty warte 1000 złotych monet