[D&D] Milczenie Lolth i Czasy niepokoju

Witam. Moje pytanie odnosi się do tych dwóch wydarzeń w świecie Forgotten Realms, są one bardzo często wspominane w grach i podręcznikach, ale za bardzo nie rozumiem co się wtedy działo, czy ktoś mógłby napisać o tych wydarzeniach? Ewentualnie podać podręczniki które o tym opowiadają? Bardzo proszę o pomoc
Odpowiedz
Bogowie zstąpili na ziemię i zaczęli siać syf - to czas niepokoju.

Cytat

Czasy niepokoju
Lord Ao, bóg wszystkich bogów stworzył Tablice Przeznaczenia, boskie zapiski, które warunkowały zobowiązania każdego z bóstw Faerunu. Gdy szukając boskiej mocy, aby rządzić innymi bóstwami, Bane (w swym pierwszym wcieleniu) i Myrkul (poprzedni bóg umarłych) ukradli mu Tablice, wówczas Ao przekonał się, że bóstwa nie interesują się swymi wyznawcami, a jedynie walką między sobą. Wówczas Lord Ao postanowił ukarać bóstwa i żeby zmusić ich do zdobywania swoich wyznawców, wygnał ich ze swych planów i zmusił je do wstąpienia w śmiertelne ciała zwane awatarami.




Sygnaturowy elementarz gifów awaryjnych - używać tylko w ekstremalnych przypadkach:

SPOILER







Jak masz w poście kaczeńcowyˆ dopisek, istnieje duża szansa, że jest on mojego autorstwa.

Odpowiedz
Czas niepokoju został opisany w trylogii Awatarów. Głównie ginęli w nim bogowie lub pomniejszał się ich status. Lekko nie mieli.
Natomiast Milczenie Lolth opisuje seria Wojna Pajęczej Królowej. Lolth z niewiadomych powodów zamilkła, znaczy jej kler nie mógł rzucać zaklęć, co wzbudziło niemałe poruszenie wśród drowiej społeczności. Dodatek NWN Hordy Podmroku rozgrywają się w tym okresie i widać tam, co się dzieje. Więcej na pewno opowie Cou.
Odpowiedz
Milczenie Lolth


Cykl powieści sygnowanych nazwiskiem R. A Salvatore ”Wojna Pajęczej Królowej” obejmuje historię kryzysu, jaki dotknął drowy za sprawą Lolth, która całkowicie zamilkła. Jej kapłanki w całym Faerunie nie otrzymują za jej sprawą zaklęć jak do tej pory. Kruchy porządek zostaje zachwiany w całym Podmroku.

Kalendarz Milczenia Lolth i Wojny Pajęczej Królowej

1372 – ROK DZIKIEJ MAGII

28 Eleasis: Lolth przestaje odpowiadać na modlitwy

3 Eleint: Duneth Wharreil, Arcymag Maerimydry, zachęca Kurgotha Piekielnego Pomiota do pomocy w zdobyciu władzy nad miastem
23 Eleint: Kurgoth i jego armia atakują Maerimydrę
28 Eleint: Irae T’sarran, kapłanka Kiaransalee, zabija władców Maerimydry z Domu Chumavh, będących wyznawcami Lolth, a następnie przejmuje Zamek Maerimydra
3 Marpenoth: Irae T’sarran zabija Arcymaga Maerimydry, Dunetha Wharreila, a następnie niszczy jego wieżę. Albinoska przemienia arcymaga w srebrnozwida i rozpoczyna badania nad czarem Wielka Mściwość, który pozwoli jej na stworzenie wielkiej armii nieumarłych
18 Marpenoth: Dorina T’sarran (córka Irae T’sarran) obala Rządzący Dom Szith Morcane (drowiej osady znajdującej się poniżej Doliny Sztyletu) i ustanawia tam rządy w imię Kiaransalee
20 Marpenoth: Drowi żołnierze uciszają powstanie niewolników w Menzoberranzan.
23 Marpenoth: Irae T’sarran używa czaru Cud w celu sprowadzenia do Maerimydry Nieumierającej (Nieśmiertelnej) Świątyni z rodzimego planu Kiaransalee
25 Marpenoth: Dorina wysyła z Szith Morcane grupy uderzeniowe, które udają się do Doliny Sztyletu
26 Marpenoth: Wyrusza wyprawa z Menzoberranzan do Ched Nasad w składzie: Quentel i Jeggred Baenre, Pharaun Mizzrym, Ryld Agrith, Valas Hune i Faeryl Zuavirr
29 Marpenoth: Dorina wysyła na powierzchnię drugą grupę uderzeniową
3 Uktar: Miasto drowów, Ched Nasad, zostaje zniszczone
15 Uktar: Początek oblężenia Menzoberranzan przez siły Znękanego Legionu i szarych krasnoludów. Mniej więcej w tym samym okresie dochodzi do starcia między arcymagiem Menzoberranzan, Gromphem Baenre a lichem Dyrrem, w wyniku, którego Gromph zostaje uwięziony
16 Uktar: Drużyna Quenthel dociera do Pajęczych Otchłani dzięki pomocy Tzirika Jaerle. Wyznawca Vhaerauna wykorzystuje sytuację i wzywa swego boga. Jego atak udaremnia sługa Lolth, Selvetarm.

1373

8 Chesa: Koniec milczenia Lolth, początek krucjaty Halisstry Merlan

A jeśli przyjrzeć się dokładniej...

Kapłanki początkowo kryją fakt, że Lolth nie zsyła im już czarów, lecz tajemnicy tej nie da się zbyt długo ukryć, zaś liczba magicznych zwojów jest przecież ograniczona. Pojawia się niebezpieczeństwo buntu: niewolników, mężczyzn, czy też sąsiadów, którzy mogą zechcieć wykorzystać chwilową słabość drowów.

W Menzoberranzan arcymag tego miasta od dawna miał ambitne plany, lecz szukał dogodnej okazji do przewrotu. Póki co postanowił obserwować sytuację, lecz podjęto już pewne kroki przygotowawcze, które miały ułatwić ewentualne przejęcie miasta przez magów, którzy nie utracili swoich mocy jak kobiety. Niepokoi to zwłaszcza Mistrzynię Akademii Quenthel i Pierwszy Dom Menzoberranzan - Baenre. Rządząca nim Opiekunka Triel stara się znaleźć jakiś powód, ale Lolth wciąż milczy…

W tym czasie Pharaun Mizzrym powraca do rodzinnego domu. Lata w Sorcere zmieniły go w utalentowanego maga o dużym poczuciu humoru i poczuciu wyższości. Opiekunka Miz'zri pragnie go wykorzystać dla własnych celów. Gromph wysyła Pharauna Mizzryma oraz Rylda Argitha na poszukiwanie tajemniczego kultu, który gromadzi niewolników z miasta. Śledztwo prowadzi aż do alhoona Syrzana i wskazuje na to, iż wszystkimi działaniami kieruje ktoś z zewnątrz.

Tymczasem w Maerimydrze…
Milczenie Lolth się przeciąga, co osłabia zgromadzonych w zamku władców miasta wiernych Lolth. Sytuację wykorzystuje Irae T’sarran. Ta albinsoka znajdowała się poza miastem, gdy jej rodzinny dom, T'sarran, został zniszczony w wyniku machinacji innych rodów. Drowka, wyznająca Kiaransalee, postanawia wywrzeć zemstę w imię swojej bogini. Wpierw niszczy dawnych wrogów, mocno osłabiając obronę miast,a zaś potem wdziera się do siedziby Domu Chumavh, gdzie morduje każdego jej przedstawiciela wiernego Lolth. Złapane kapłanki przemienia w quath-maren. Zamek zostaje zdobyty, zaś drowka rzuca potężne zaklęcie Zakazu, dzięki czemu nikt nie jest w stanie teleportować się w pobliże twierdzy i przekroczyć jej murów bez hasła.

Arcymag miasta zachęca do ataku smoczego pomiota Kurgotha. Ten spełnia prośbę i atakuje miasto z dużym powodzeniem. Irae w końcu zabija arcymaga i niszczy jego Strzaskaną Wieżę, pozostawiając na straży jej ruin dwóch byłych uczniów Dunetha zamienionych w nieumarłych. Sam arcymag zostaje przemieniony w srebrnozwida i przeniesiony do Zamku Maerimydra, gdzie ma badać zakłócenia Splotu. W tajemnicy Duneth szuka sposobu na uwolnienie się spod jej wpływu lub zakończenie swojej żałosnej egzystencji. Irae kończy prace nad czarem i jej szeregi zasilają nieumarli padli z jej armii, jak też i mieszkańcy miasta. Albinoska sprowadza do miasta Nieumierającą (Nieśmiertelną ) Świątynie Kiaransalee – żywy organizm i manifestację mocy drowiej półbogini.

Bunt niewolników z Menzoberranzan zostaje udaremniony, zaś stojący za nim alhoon Syrzan pada ofiarą własnego czaru. Miasto Pająków jest więc póki co bezpieczne…

Rada Rządząca decyduje o wysłaniu ekspedycji, która ma zbadać sytuację i dowiedzieć się, czy Milczenie obejmuje inne miasta. Celem podróży staje się Ched Nasad, zaś do Quentel dołączają czarodziej Pharaun, wojownik Ryld, najemnik Valas, draegloth Jeggred oraz ambasador Faeryl. Ta ostatnia doprowadza drużynę do Ched Nasad, lecz jej zdrada zostaje odkryta. Faeryl nie ginie, lecz ostatecznie z łap Jeggreda ratuje ją Triel.

Pobyt w Ched Nasad zostaje zakłócony, gdy miasto atakują, przy inspiracji Jaezred Chalussin, krasnoludy z klanu Xornbane. Ich zapalające pociski zdruzgotały miasto i zniszczyły wiele z podtrzymujących zabudowania zwapnianych pajęczyn.

Tym sposobem miasto runęło w dół, grzebiąc wielu mieszkańców. Drużynie Quenthel udaje się uciec, co więcej dołączają do nich Halisstra Merlan i jej branka, Danifae Yauntyrr.

Tymczasem dogadawszy się z liczdrowem Dyrrem, Menzoberranzan atakuje Znękany Legion kambiona Kaanyra Vhoka i duergary Hrotgara. Rozpoczyna się walka o Słupy Żalu, kiedy to zdrada Domu Agrach Dyrr staje się faktem. Drowy się wycofują, jak też rozpoczyna się oblężenie zdradzieckiego Domu.

Quenthel i reszta dociera na Powierzchnię, gdzie za radą Valasa docierają do siedziby Domu Jaerle, gdzie informują jego przywódcę, że muszą się dostać do Otchłani. Tzirik z ciekawości im pomaga, lecz w czasie podróży chciał zabić ciała drużyny i widząc słabość Lolth, wezwał Vhaerauna, by ten zaatakował zamknięte wrota broniące wejścia do dziedziny Pajęczej Królowej.

Atak odpiera Selvetarm, i wraz z Panem w Masce spadają w dół. Los ich pozostawał długo nieznany, lecz przeżyli obaj, choć Vhaeraun był z pewnością ranny (stracił dłoń). Milczenie Lolth więc staje się faktem, i jak zauważono w Ched Nasad, obejmowało wszystkich jej wyznawców płci żeńskiej.

W Maermidyrze sytuacja się „ustabilizowała” – walczą ze sobą Kurgoth oraz Irae. Póki co jednak żadna ze stron nie jest na tyle silna, by pozbyć się drugiej.

Podczas gdy drużyna Quenthel szykuje się do podróży do Otchłani na pokładzie znalezionego statku Chaosu, sytuacja Menzoberranzan stale się komplikuje. Gromph odmawia współpracy Dyrrowi i zostaje uwięziony, przez co władzę w Sorcere przejmuje chwilowo jeden z jego uczniów. Gromph jednak zdołał zbiec i planuje pozbyć się liczdrowa.

Quenthel dociera do Otchłani, gdzie jednak nie znajdują Lolth w jej dawnej domenie. Jak się okazuje, sama bogini zaczęła wołać do siebie Yor’thae – swoją wybrankę. Docierają jednak do nowych Pajęczych Otchłani, które zostają oderwane od pozostałych poziomów i teraz stanowią osobny byt.

Arcymag unieszkodliwia czasowo wysłannika Jaezred Chalussin, Nimora. Sztur na miasto nieco się zatrzymuje. Grompy przedziera się przez magiczne osłony i dopada ciało liczdrowa Dyrra, ostatecznie niszcząc ciało i filakterium zdrajcy. Kapłanki niespodziewanie odzyskują moc, zaś Menzoberranzan znów jest wolne.

W Nowych Pajęczych Otchłaniach regiment Inthracisa z rozkazu Vhaerauna próbuje powstrzymać kapłanki przed dotarciem do Lolth, lecz ultroloth przegrał i zarówno Quenthel, jak i Danifae dotarły przed oblicze Lolth. Jeggred zostaje zabity za zdradę (nie słuchał Quenthel lecz Danifae), zaś Pharaun zostaje unieruchomiony i zostawiony na pożarcie. Jego palce odratowała Aliisza i postać ta jeszcze powróci przy innej okazji. Jak się okazało, wszystkie trzy (Danifae, Quenthel i Halisstra) dotarły przed oblicze Lolth. Danifae została nowym obliczem boginii (Yor'thae), która odrodziła się teraz jaki większe bóstwo. Proces zwiększania swojej potęgi zmusił ją do zerwania kontaktu z wyznawcami, ale Pajęcza Królowa akurat nimi zbytnio się nie przejmowała.

Ukarano jednak nawróconą przez Eilistraee Halisstre, która przeszła przemianę i stała się oddaną służką Lolth z zadaniem zabijania sług Mrocznej Panny. Jej watek rozwija seria "Lady Penitent".

Quenthel powraca do Menzoberranzan. Tylko ona i Valas Hune, który nie wkroczył do domeny Lolth, powrócili z wyprawy. Wkrótce drowka rzuca wyzwanie Triel i zabija ją, przejmując stanowisko Matki Opiekunki pierwszego Domu.


Jakie są więc skutki Milczenia Lolth ?

Dom Agrach Dyrr traci stanowisko w Radzie i staje się wasalem Domu Baenre; wkrótce potem zostaje zniszczony
Zniszczenie Maermiydry - obecnie miastem włada królowa ogniowych gigantów - Hledh. Tysiące drowów stało się niewolnikami a Maermiydra została nieco przebudowana, by lepiej odpowiadała potrzebom nowych właścicieli. Wysyłane często patrole podporządkowały sobie pobliskie obszary Podmroku, co skłania Hledh do snucia planów dalszych podbojów.
Zniszczenie Ched Nasad; panuje tam jeden z pozostałych przy życiu domów, silne wpływy ma tu Jaezred Chaulssin
Odrodzenie Lolth jako większego bóstwa
Powstanie nowych Pajęczych Otchłani

A co działo się dalej?

Wyniesie Halisstry do roli czempionki Lolth wiele zmienia. Tym sposobem Selvetarm staje się zbędny - ginie z rąk Cavatiny Xarann, która służy Eilistraee. Jej miecz ma ogromną siłę, ale nie sposób się domyśleć, że Lolth na tę stratę pozwoliła - dawny rycerz nie był jej już potrzebny. We wszystko wmieszał się Vhaerun - brat Eilistraee i syn Lolth. Chciał zabić siostrę, więc dostał się na jej plan. Niestety miał pecha - Eilistraee poleciła go zabić Cavatinie, która tak też czyni. Drowi wyznawcy Vhaerauna użyli Elfiej Wysokiej Magii, by pomoc Vhaeraunowi przenieść do wymiaru Elistraee. Jest to pierwsze wykorzystanie Elfiej Wysokiej Magii przez drowy od dość dawna. Vhaerun i jego moc zostają wchłonięte przez Eilistraee, the Masked Lady (nowy tytuł, z racji cienkiej maski na pół twarzy).

Co do Kiaransalee, to w końcu Irae zostaje zabita/ucieka z Maerimydry. Wyznawcy tej bogini zostają zebrani razem, po czym Qualrynd Melarn rzuca czar wysokiej magii, wymazując imię Kiaransalee z umysłów jej wyznawców i z umysłu jej samej. Bóstwo pozbawione sług ginie.

Ghanuadaur atakuje Promenadę, a więc siedzibę wyznawców Eilistraee. Jego atak zostaje odparty.

Walka między Eilistraee a Lolth kończy się źle dla tej pierwszej - Lolth zwycięża, nie bez pomocy Halisstry. W ciele swojej najwierniejszej służki, Qile, Eilistraee próbowała ulżyć cierpieniom Lady Penitent, lecz ta morduje drowkę a przy okazji zabija też boginię.

Ostaje się tylko Ghaunadaur, którego atakuje Lolth, lecz bez większego powodzenia.

Co do Czasu Niepokoju - interesuje cię tylko historia Lolth z tego okresu czy ogólnie całość wydarzeń?
Znalazłem jedyne źródło i cel wszelkiej racji
Odpowiedz
Przepraszam że musiałeś czekać na odpowiedz. Całość wydarzeń.
Odpowiedz
Hassan cytował już fragment, tutaj reszta z naszych zasobów:

Cytat

Boskie istoty, awatary kroczyły po ziemi obcując i walcząc ze śmiertelnikami, by znaleźć sposób na powrót do swych domów w planach, gdyż zwyczajne drogi tam zostały zamknięte. Okres ten, znany jako Czasy Niepokoju lub Wojna Bogów, jest spośród wszystkich w całej historii Faerunu najbardziej chaotyczny.

Nagła utrata boskich mocy niezwykle rozgniewała bóstwa. Jedynie Helm zachował swą moc, aby móc strzec drogi do Planów Zewnętrznych i wykonywał sumiennie powierzone mu zadanie. Właśnie z tego powodu jest on odpowiedzialny za wiele zniszczeń. Mystra została zniszczona, a jej esencja wtopiła się w ziemię, sprawiając, że magia zaczęła działać w sposób nieprzewidywalny, a w wielu miejscach nawet powstały obszary dzikiej magii.

Gond Dawca Cudów spadł na Toril jako gnom, na wybrzeżach Lantanu. Z wdzięczności za udzielenie mu schronienia w sanktuarium, nauczył on Lantańczyków tajemnic dymnego proszku. Z kolei Tymora pojawiła się na ziemi w swojej świątyni w Arabel i powiada się, że jej obecność oszczędziła miastu wiele zniszczeń. Natomiast bóg jaksiń, Ibrandul został w tajemnicy zabity przez Shar, która dzięki temu ukradła jego patronat.

Malar walczył z Nobanionem i był tropiony przez Gwaerona Windstroma. Shaundakul natomiast zabił pomniejszego awatara bóstwa orków. Tymczasem Sharess przybrała wygląd ulubonej konkubiny paszy Calimportu i została wyzwolona przez Sune od wpływu Shar. Red Knight pojawił się w Tethyrze, gdzie pomógł tamtejszemu narodowi pokonać najeżdżające ich potwory z Wealdath. Natomiast Hoar zabił boga wojny Untheru, Rammana, lecz stracił patronat swego wroga na rzecz Anhura. Z powodu nieporozumienia Clangeddin Silverbeard walczył z Labelasem Enorethem na wyspie Ruathymu. A Selune i Shar jako śmiertelniczki znów stoczyły kolejną rundę swojej starej jak świat bitwy, tym razem w Waterdeep. Waukeen zaginęła, a jej sojuszniczka Lliira przejęła kontrolę nad jej patronatem, aby nie zdobyło go żadne inne bóstwo, dopóki Waukeen nie powróci. Awatar Iyachtu Xvima, półdemona, potomka Bane'a, został uwięziony pod Twierdzą Zhentil. Bóg-król Untheru, Gilgeam, został zabity przez swego rywala - Tiamat, co zakończyło jego trwające dwa tysiące lat rządy nad tym narodem. Natomiast Bhaal, bóg mordu, został wielce osłabiony podczas Czasów Niepokoju i istniał jedynie jako mordercza siła zdolna do wstąpienia w istoty żyjące. Z kolei Bane, aby walczyć z Tormem, zabił wszystkich czczących Bhaala zabójców w Faerunie i wchłonął ich esencję, co jeszcze bardziej osłabiło boga mordu.


Bane padł w tym starciu. Brakuje oczywiście informacji o Lolth, która ukrywała się w Domu Baenre. W tym czasie zabiła Zinzirenę i podszywała się pod Moandera, którego zabił Poszukiwacz Wyvernspurn.
Znalazłem jedyne źródło i cel wszelkiej racji
Odpowiedz
← Ogólnie

Milczenie Lolth i Czasy niepokoju - Odpowiedź

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...