Poradnik

7 minut czytania

Sterowanie – podstawy

Opanowanie sterowania i podstawowych klawiszy skrótów to podstawa efektywnej (i przyjemnej) gry.

Poruszanie się i obsługa kamery

  • L-kliknij na wolnym obszarze, by wydać postaci rozkaz przemieszczenia się.
  • Używaj kółka myszy, by przybliżać i oddalać kamerę.
  • Przesuwając kursor przy krawędziach ekranu, możesz obracać kamerę (możesz również nacisnąć i przytrzymać kółko myszy i poruszać myszą, by to zrobić).

Walka i interakcja

  • P-kliknij na przeciwniku, by go zaatakować, przytrzymaj ten przycisk, by atakować cały czas.
  • L-kliknięcie na drzwi, bramy, dźwignie sprawi, że zostaną one otwarte/przestawione.
  • P-kliknięcie na pojemnikach sprawi, że zostaną otwarte/zniszczone.
  • L-kliknięcie na NPC (postaci, której nie kontrolujesz) sprawi, że rozpoczniesz z nim rozmowę.
  • P-kliknięcie na sojuszniku sprawi, że zostanie na niego rzucony czar wspomagający.
  • Naciśnij „Z”, by zebrać wszystkie przedmioty znajdujące się w pobliżu Twoich postaci.
  • Naciśnij „H”, by wydać rozkaz wypicia miksturek leczących (wypiją tylko postacie, które będą ich potrzebowały w danej chwili).
  • Naciśnij „M”, by wydać rozkaz wypicia miksturek przywracających manę (wypiją tylko postacie, które będą ich potrzebowały w danej chwili).
  • Naciśnij „G”, by wydać drużynie rozkaz trybu „szału”. (wszyscy zaczną wtedy walczyć na własną rękę)
  • Naciśnij „F”, by wydać drużynie rozkaz trybu „lustrzanego” (cała drużyna atakuje wybranego przez Ciebie przeciwnika).
  • Tryby „Czekaj” i „Broń” nie mają przyporządkowanych skrótów klawiszowych (możesz im przypisać je dowolnie).

Zarządzanie postacią

  • Kliknij na portrecie postaci, by wybrać ją jako aktywną.
  • Kliknij dwukrotnie na postaci, by otworzyć okno postaci.
  • Klikając na postaciach, trzymając przy tym Shift, możesz wybrać kilku bohaterów jako aktywnych.
  • Możesz ‘chwycić' i przeciągnąć portret postaci, by zmienić ustawienie bohaterów w drużynie.
  • Kliknij na przedmiocie w ekwipunku i ‘upuść' go na portrecie innej postaci, by jej go przekazać.
  • Jeżeli masz wybrane kilka postaci jako aktywne i wejdziesz w menu ekwipunku, to wyświetlą się okna pokazujące ekwipunek wszystkich postaci (możesz wtedy łatwo przekładać przedmioty pomiędzy postaciami).
  • Naciśnij „I”, by otworzyć ekwipunek aktywnej postaci.
  • Naciśnij „B”, by otworzyć księgę z zaklęciami danej postaci.
  • Naciśnij „P”, by otworzyć menu ze specjalnymi zdolnościami postaci.
  • Naciśnij „V”, by wyświetlić ekwipunek wszystkich postaci.
  • Naciśnij „K”, by uporządkować wszystkie ekwipunki.
  • Przytrzymanie Ctrl i klikanie na przedmioty podczas zakupów, pozwala szybciej kupować/sprzedawać.
  • P-kliknij na przedmiocie w ekwipunku, by go automatycznie założyć.

Kontrola gry

  • Naciśnij spację, by zapauzować grę (i np. spokojnie wydać rozkazy).
  • Naciśnij Esc, by otworzyć menu gry.
  • Naciśnij „J”, by obejrzeć dziennik.
  • Naciśnij i przytrzymaj Tab, by wyświetlić mapę.

10 praktycznych porad

#1 Pauzuj grę. Często.

Nie próbuj grać w DSII jak w grę akcji, nie staraj się polegać na szybkości swoich palców. Wbrew pozorom podczas walki trzeba zwracać uwagę na wiele taktycznych aspektów. A niejednokrotnie chwila nieuwagi podczas gry na żywioł kończy się śmiercią bohatera i wczytywaniem gry. Pauzuj zatem jak najczęściej, dokonuj rozeznania w tym co się dzieje i wydawaj rozkazy bacznie obserwując zdrowie, manę i przeciwników.

Zawsze powinieneś pauzować, kiedy chcesz dokonać porządków w ekwipunku albo jeżeli awansujesz postać (zwłaszcza na wrogim terytorium). W takich miejscach często jest sporo pałętających się potworów i na pewno nie chcesz z nimi walczyć w samych rękawiczkach (bo np. właśnie sprawdzałeś poszczególne zbroje).

#2 Nie bój się korzystać z mikstur i miej ich zawsze dużo pod ręką

Pamiętaj, zawsze musisz mieć przy sobie dużo mikstur. Niejednokrotnie będzie Ci się wydawało, ze Ci ich prawie nie ubywa. Ale uwierz mi, są momenty, w których cały zapas potrafi pójść w 2 min. Warto również inwestować w umiejętność zbierania miksturek z roślinek (jest to lepsze rozwiązanie niż wracanie do miasta po zakupy).

#3 Wszechstronność to fajna sprawa

Nie raz i nie dwa spotkasz na swojej drodze potwory, które albo posiadają liczne odporności, albo są całkowicie niewrażliwe na jakieś konkretne ataki (zwłaszcza pod koniec gry). Jaki musisz z tego wyciągnąć wniosek? Twoja drużyna musi być uniwersalna i zadawać różne rodzaje obrażeń. Nie ma nic gorszego niż drużyna wojowników, która napotka stwora odpornego na obrażenia fizyczne.

Wskazane jest zatem, byś posiadał w drużynie po jednej postaci każdej profesji: wojownika, łucznika, maga natury i maga bitewnego. Z nich wszystkich najbardziej uniwersalny jest mag bitewny, ponieważ posiada możliwość zadawania obrażeń od chłodu, ognia, elektryczności itd. Dodatek w postaci napakowanego wojownika, który będzie zatrzymywał przeciwników i już masz porządną drużynę, dorzuć do tego łucznika lub maga leczącego/wspomagającego.

Pamiętaj również, że w grze często będziesz spotykał magiczne drzwi, które może otworzyć tylko przedstawiciel danej profesji. Czekają Cię zazwyczaj za nimi różne ciekawe przedmioty i skarby.

#4 Pamiętaj o Teleporterze

Przyzywanie teleportera jest zaklęciem zerowego poziomu magii natury. Oznacza to, że każda postać zarówno mag jak i tępy woj może z niego korzystać. Zaklęcie to pozwala przenieść Ci się do miasta, gdzie możesz dokonać niezbędnych zakupów, odpocząć i zacząć/zakończyć zadania. Dodatkowo pozwala Ci on zwiać z pola walki w momencie, kiedy tracisz kontrolę i zaczyna robić się nieprzyjemnie. Każda Twoja postać powinna mieć ten czar w swojej księdze.

Pamiętaj tylko, że teleporty są tymczasowe. Oznacza to, że znikną po wczytaniu gry.

#5 Musisz wiedzieć kiedy trzeba wiać… znaczy wycofać się w zorganizowanym porządku na z góry upatrzone pozycję

Czasami, kiedy jesteś przytłoczony nawałą przeciwników, ‘taktyczny odwrót' (choduuuu!) jest jedynym rozwiązaniem. Dotyczy to szczególnie wszystkich delikatnych postaci czyli głównie magów. Otoczeni przez bandę stworów bardzo szybko lądują nieprzytomni na glebie, a wtedy masz z nich zero pożytku. A biorąc pod uwagę, że to oni zazwyczaj zadają najwięcej obrażeń, trzeba o nich dbać i utrzymywać ich na nogach jak najdłużej.

#6 Pilnuj swoich zapisanych gier

Domyślnie zapisy gry znajdziesz w: My Documents\My Games\Dungeon Siege 2\Save\SinglePlayer.

Gra zachowuje automatycznie tylko dwa ostatnie save'y. Warto to mieć na uwadze, ponieważ czasami można się gdzieś zgubić, zabłądzić lub po prostu utknąć. Może się wtedy okazać, ze ostatnie save'y zostały nadpisane i mamy bardzo nie ciekawą sytuacje… Polecam robienie raz na jakiś czas kopii plików z wymienionego wyżej folderu.

#7 Dodaj skróty klawiszowe do trybu „Czekaj” i „Obrona” i korzystaj z nich

Domyślnie twórcy uznali, że tryb „Szał” i „Lustrzany” są wystarczające do kierowania drużyną. Jednakże warto również korzystać z 2 pozostałych. „Obrona” sprawi, że wszyscy członkowie drużyny będą bronić aktywną postać. Przydatne zwłaszcza wtedy, kiedy chcesz móc w spokoju przejrzeć daną lokację.

Tryb „Czekaj” sprawia, że drużyna pozostaje w miejscu, kiedy Ty poruszasz się aktywną postacią. Przydaje się to zwłaszcza wtedy, kiedy chcesz dokonać zwiadu albo wciągnąć jakiegoś konkretnego przeciwnika w zasadzkę.

#8 Najtrudniejszy przeciwnik to nie zawsze największy przeciwnik

By wiedzieć który przeciwnik jest dla Ciebie najgroźniejszy… musisz od niego oberwać. Nie zawsze jest nim wielki boss. Czasem znacznie groźniejszymi przeciwnikami są jego pomocnicy pałętający się wokół. Wystarczy tylko, że zadają obrażenia, na które nie masz odporności.

W walce z bossami wskazane jest najpierw wybicie ich obstawy, a potem wykończenie szefa w walce 4 na 1 ;). Uważaj również kiedy walczysz z magami. Niejednokrotnie rzucają oni różne nieprzyjemne zaklęcia i przyzywają różne bestie. Musisz wtedy wykończyć ich w pierwszej kolejności, jeśli nie chcesz dopuścić do sytuacji, w której zostaniesz przytłoczony liczbą przeciwników.

#9 Korzystaj z mapy

Jak wleziesz gdzieś i nie będziesz wiedział jak wyjść, to docenisz potęgę mapy ;).

  • Zielone kropki oznaczają NPC.
  • Niebieskie oznaczają przedmioty, z którymi można coś zrobić.
  • Złote gwiazdki to Twoje cele główne.
  • Białe gwiazdki to zadania poboczne.
  • Kompas zawsze pokazuje złotą strzałkę – kierunek, w którym powinieneś iść, by wypełnić główne zadanie.

Pamiętaj, że obie mapy możesz sobie powiększać w razie potrzeby.

#10 Użyj Mocy!

Nie staraj się trzymać swoich mocy tylko na walki z bossami. Odnawiają się one szybciej niż Ci się wydaje, a niejednokrotnie uratują Ci skórę w walce ze zwykłymi stworami. Dodatkowo podczas walk z bossami często można znaleźć wojenne piedestały, które odnawiają natychmiastowo Twoje moce.

Strategia, taktyka i... matematyka.

Liczenie obrażeń na sekundę

By w pełni zrozumieć ile obrażeń zadajesz, musisz wiedzieć jak liczy się obrażenia na sekundę (ONS). Zależy ona od Twoich atrybutów, umiejętności i jest inna dla każdej postaci.

ONS liczymy ze wzoru:

(((maks. obrażenia – min. obrażenia) / 2) + min. obrażenia) / szybkość

gdzie:
– maks. obrażenia – maks. obrażenia zadawane przez daną broń
– min. obrażenia – min. obrażenia zadawane przez daną broń
– szybkość – szybkość danej broni (patrz tabelka)

Szybkość Szybkość
wolna 0,9
normalna 0,73
szybka 0,67
najszybsza 0,625

Podany współczynnik odzwierciedla czas ‘potrzebny' do zadania kolejnego ciosu.

Dla przykładu. Powiedzmy, że chcesz policzyć ONS kuszy i łuku. Łuki są ‘najszybsze', a kusze ‘wolne', ale zadają większe obrażenia. Twój łucznik 34 poziomu zadaje kuszą od 97 do 165 obrażeń, a łukiem od 78 do 134. Współczynnik szybkości wynosi dla łuku 0,625 a dla kuszy 0,9. ONS wynosi zatem:

Kusza (((165 – 97) / 2) + 97) / 0,9 = 145,5
Łuk (((134 – 78) /2) +78) / 0,625 = 169.6

Jak widzisz łuk ma zdecydowaną przewagę nad kuszą.

A teraz rozważmy wojownika 34 poziomu, który wybiera pomiędzy bronią dwuręczną, a jednoręczną.

2r: (((143 – 90) / 2) + 90) / 0.9 = 129.4
1r: (((105 – 67) / 2) + 67) / 0.67 = 128.6

ONS dla obydwu broni jest bardzo podobne. Jednak broń jednoręczna pozwala korzystać z tarczy, która zwiększa pancerz. Natomiast z drugiej strony broń dwuręczna pozwala ogłuszać przeciwników. Wybór należy do Ciebie.

Wybierając odpowiednią broń powinieneś dobrze się zastanowić i policzyć sobie ONS. Dzięki temu to Ty będziesz wykańczał przeciwników, a nie oni Ciebie ;).

Utrzymywanie się przy życiu

Są 3 rzeczy, które pozwolą, by Twoja krew została przy swoim właścicielu.

1) pancerz
2) uniki
3) odporności/odbijanie obrażeń

Pancerz rządzi, po prostu. Tak, tak, fajnie jest unikać obrażeń i je odbijać w przeciwników, ale podstawą jest solidna blacha na grzbiecie. Owszem 20% odporności pozwoli Ci uniknąć 100 obrażeń z 500 ale te 400 ‘wchodzi' w Ciebie. Podobnie, 25% szans na uniknięcie ciosu to fajna sprawa, dopóki nie spojrzymy na to tak: 3 z 4 ciosów lądują na naszej czaszce.

Dobrze opancerzony wojownik to czołg, dosłownie. Taki pan może stać po środku chmary przeciwników i otrzymywać minimalne obrażenia. Owszem, na magiczne obrażenia pancerz na niewiele się zda, ale prawda jest taka, że wrogich czarodziejów nie jest za wielu i szybko się ich będziesz pozbywał. Natomiast wojownicy z mieczami czy dzikie bestie mogą zamienić Twoje życie w koszmar, bardzo krótki koszmar.

Chronimy czarodziejów

Przeciwnicy nie są głupi, pamiętaj o tym. Oni wiedzą, że Twoi magowie rządzą i będą próbowali robić wszystko, by ich szybko ‘położyć'. Nie zdziw się jak nagle przeciwnicy po prostu ominą Twojego napakowanego wojownika z dwoma mieczami i w szale bitewnym, by zaciukać maga stojącego obok.

Twój mag to bardzo delikatna jednostka. Nie ma pancerza, a liczba punktów zdrowia zawsze będzie za niska. Co możesz zrobić?

Nie używaj ‘autorzucania' klątw. Stwory nie lubią być przeklinane i jak tylko zostaną, to rzucają się na maga. Najpierw niech wojownik zwróci ich uwagę na siebie, a dopiero później zacznij rzucać na nie czary.

Używaj czarów zadających obrażenia w sposób ciągły. Większość stworów padnie zanim dojdzie do Twojego maga (który przecież też nie musi stać w miejscu).

Korzystaj z umiejętności prowokowania wojownika. Przeciwnicy rzucą się wtedy na niego, a mag będzie mógł spokojnie razić ich zaklęciami.

Powinieneś mieć dobrego maga natury z zaklęciami leczącymi i dużo mikstur many. Jak mag bitewny padnie, to będzie można go szybko postawić na nogi.

Źródło: www.cheathappens.com

Komentarze

0
·
Odnośnie Liczenia Obrażeń na Sekundę (ONS):
Czy porównując 2 bronie dodajemy też różne bonusy np. 50% do obrażeń i dopiero wtedy liczy się min. i max. obrażenia? A może powinno się brać pod uwagę dane z okienka umiejętności tzn. min. i max obrażenia zamiast tych tylko od broni? Dlaczego? Bo wydaje mi się, że wtedy wszystkie bonusy z używanej broni są dodane. Może się mylę...
0
·
Mag bojowy(zwany tutaj bitewnym) nie używa zaklęć opartych o zimno(takie ma mag natury). Ogranicza się do ognia, błyskawic i magii śmierci
0
·
Bez skrupułów skopiowane z poradnika niejakiego Barry Scott Will'a
Jedyny trud,jaki Ekhtelion sobie zadał,to dość rzetelnie przetłumaczenie(niestety niekompletne)
Za to więc i tylko za to, dziękujemy:)

Tutaj proof - http://www.cheathappe...ds2_basics.asp

Have a good day
0
·
To art z 2006 roku... jednak masz rację, widać, że przetłumaczone.

Odpowiednia informacja pojawiła się w artykule. Dzięki!
0
·
Odnośnie ONS chciałbym zauważyć iż DSII co mi się właśnie podoba NIE ogranicza się tylko do nich, a nawet pokazuje iż można inaczej. Dokładnie chodzi mi ONC (obrażenia na cios) o których mowa dokładnie akapit wcześniej - Moc. Sporo mocy(ponad połowa) ma obrażenia procentowe i jedno uderzeniowe, dla takich zagrań ONS wynosi 0, a gra nie tylko daje przedmioty z przyspieszeniem regeneracji mocy, ale nawet niektóre klasy je mają. Nie wiem jakie bronie zostały użyte, ale użyję ich jako bazy:

Cel 1lvl = ~1500%/cel, Piorunujący Strzał 1lvl(P.S.) = ~1200%/kilka celów
Kusza 165 - 97
Um.Cel 2475 - 1455
Um. P.S. 1980 - 1164
Łuk 134 - 78
Um. Cel 2100 - 1170
Um. P.S. 1608 - 936

Jak widać łuk (chociaż jestem ich zwolennikiem) musiałby zadać dodatkowe 3-5 ciosów, a to wpływa na ONS (kusza w tym czasie zada 2-3 ciosy więc łuk musi oddać kolejne aby tylko dorównać). Nie można także zapomnieć iż procenty rosną z poziomem Mocy:

Cel na 3lvl u mojego Snajpera 34lvl ma ponad 4500%
Kusza 7425 - 4365
Łuk 6030 - 3510

Okrutny Atak - 1500%
2r: 143 - 90 = 2145 - 1350
1r: 105 - 67 = 1575 - 1005

Nie można także zapomnieć iż wojownik z tarczą ma procentowe szanse na zablokowanie nią ataku i oddanie ciosu, który zmieni ONS.

Moje zdanie
ONS liczy się raczej dla magów, których Um. maja parametry stałe, a nie procentowe. Należy jednak grać tak aby mieć z tego "frajdę"

Dodaj komentarz

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...