FAQ

10 minut czytania

1. NWN2? Co to jest?

NWN2 jest kontynuacją gry o takim samym tytule stworzonej przez BioWare. Składa się ona z kilku części: kampanii dla jednego gracza, serwera i klienta do gier online oraz zestawu narzędzi do tworzenia własnych modułów. NWN jest grą opartą na zasadach Dungeon and Dragons osadzoną w świecie Fortgotten Realms.

Technika, sprzęt, engine, produkcja

2. Jak będzie wyglądała baza danych w NWN2?

Baza danych pozsotanie taka sama jak w NWN1. Będzie korzystała z Codebase (http://www.codebase.com/). Wiemy, że niektórzy z was liczyli na coś bardziej rozbudowanego, ale nie możemy sobie na to pozwolić ze względów czasowych (jest to bądź co bądź kwestia kilku tygodni programowania).

3. Czy NWN2 będzie wykorzystywał możliwości procesorów dwurdzeniowych?

Erik Novales: Wzrost wydajności dzięki wielordzeniowym procesorom i hyperthreading'owi będzie zauważalny.
Jason Keeney: Wzrost wydajności powinien być taki sam zarówno dla procesorów AMD jak i Intela.

4. Czy NWN2 będzie wykorzystywać SLI?

Brian D. Lawson: Tak, przeprowadziliśmy testy i wszystko chodzi w porządku. Na razie nic więcej nie mogę na ten temat powiedzieć.

5. Czy w NWN2 będzie tzw. „świat bez szwów”? (czyli bez doczytywania kolejnych lokacji)

Erik Novales: NWN2 nie będzie przypominać Ultimy albo Dungeon Siege'a, świat będzie podzielony na lokacje, które będą doczytywane za każdym razem, kiedy gracz będzie do nich wkraczał. Stworzenie ‘świata bez szwów' wymagałoby przebudowania praktycznie każdego elementu gry.

6. Czy będzie można korzystać z innych niż domyślnych czcionek w NWN 2?

Jak na razie nie możemy nic obiecać.

7. Czy będzie można grać w NWN2 w widoku pierwszej osoby?

Nie, mamy kilka dobrych powodów by nie wprowadzać FPP.

8. Czy portrety postaci będą w 2D czy może będą to trójwymiarowe renderingi?

Idąc z duchem czasu i postępem technologicznym postanowiliśmy zrezygnować z portretów 2D. Są one zbyt czasochłonne i postanowiliśmy skupić się zamiast tego na tworzeniu większej liczby przedmiotów, w które będzie można ‘ubrać' postać.

9. Jakie będą wymagania NWN2? Zalecane

3ghz procesor
1gb Ram
ATI Radeon X800, NVIDIA GeForce 6800

Minimalne

- Windows XP
- 512mb Ram
- 2Ghz Procesor
- karta z 128mb Direct3D ze wsparciem DX9
- CDROM lub DVDROM
- 4.6Gb wolnego na HDD

Wspierane karty graficzne:
- seria ATI Radeon X1900
- seria ATI Radeon X1800
- seria ATI Radeon X1600
- seria ATI Radeon X1300
- seria ATI Radeon X850
- seria ATI Radeon X800
- seria ATI Radeon X700
- seria ATI Radeon X600
- seria ATI Radeon X300
- seria ATI Radeon 9800
- seria ATI Radeon 9600
- seria ATI Radeon 9500
- seria NVIDIA GeForce 7900
- seria NVIDIA GeForce 7800
- seria NVIDIA GeForce 7600
- seria NVIDIA GeForce 7300
- seria NVIDIA GeForce 6800
- seria NVIDIA GeForce 6600
- seria NVIDIA GeForce 6500
- seria NVIDIA GeForce 6200
- seria NVIDIA GeForce 6100
- seria NVIDIA GeForce FX 5900
- seria NVIDIA GeForce FX 5700
- seria NVIDIA GeForce FX 5600
- seria NVIDIA GeForce FX 5500

10. Czy NWN2 będzie również wydane na Maca/Linuxa ?

Nie przewidujemy na razie wspierania tych platform, ale trzymamy ciągle rękę na pulsie. Jednak w tej chwili nie możemy nic obiecać na przyszłość nawet mimo naszego przychylnego podejścia.

11. Jak długo już pracujecie nad NWN2?

Pierwsze rozmowy nad projektem prowadziliśmy już w kwietniu 2004 roku.

12. Czy w tworzeniu NWN2 bierze udział Bioware i jaki ma wpływ na produkcje?

Bioware dostarcza nam silnik Aurora oraz zapewnia wsparcie techniczne do niego.

13. Kto ze studia Obsidian pracuje nad NWN2?

Aktualnie nad projektem pracuje 10 osób wliczając w to Darrena Monahana, który był producentem ID i Dark Alliance oraz Marca Holmesa, który był dyrektorem odpowiedzialnym za oprawę graficzną NWN. Chris Avellone dołączy do prac nad NWN2 po ukończeniu Kotora 2.

14. Czy w NWN2 będzie można grać na 2 monitorach?

Kommander Keeney: Jest to bardzo prawdopodobne ale nie mogę nic obiecywać.

15. Z ilu przeciętnie poligonów będzie się składać postać gracza?

Przeciętnie będzie to ok. 3000 poligonów.

16. Czy NWN2 będzie korzystać z ‘klocków' służących do budowania map tak jak NWN1?

Tylko pomieszczenia będą tworzone przy wykorzystaniu gotowych elementów. Planujemy stworzyć 7 zestawów:

• standardowe wnętrze (modowalny)
• standardowy zamek (modowalny)
• krypty (modowalny)
• standardowa kopalnia
• jaskinie
• ruiny
• specjalny zestaw na zakończenie gry

Świat ‘na zewnątrz' nie będzie się składał z gotowych elementów tylko z map terenu (o różnej wysokości i deformowalnych).

Interfejs

17. Czy w NWN2 będzie więcej slotów do szybkich akcji?

Tak, jak powiedział Erik będzie ich tyle, że zostaniecie nimi zasypani do tego stopnia, że będą wam potrzebni ratownicy.

18. Czy interfejs będzie zblokowany tak jak w NWN1? Jakie zmiany zamierzacie do niego wprowadzić?

Nie, będzie możliwość modyfikowania interfejsu np. będziecie mogli zmieniać kolory i obrazki, usuwać i dodawać poszczególne elementy GUI tak jak wam się podoba. Wasza skuteczność w grze ma się opierać na możliwościach postaci, a nie na użeraniu się z interfejsem.

19. Czy w NWN2 będzie mapa świata?

Tak, postanowiliśmy rozwiązać tą kwestię w sposób podobny do BG2. Stworzyliśmy dużą mapę na której zaznaczone są lokacje do których może się udać gracz. Istnieje również szansa na tzw. losowe wydarzenie (spotkanie) podczas podróży między obszarami.

Rozgrywka

20. Jakiego typu historii możemy się spodziewać w NWN2?

Zdecydowaliśmy się stworzyć całkowicie nową historię dziejącą się w okolicach Neverwinter. Gracze rozpoczynają przygodę na pierwszym poziomie zostają rzuceni w wir nierzadko naprawdę zwariowanych przygód. Jako ciekawostkę powiem, ze zamierzamy umożliwić graczowi zbudowanie i zarządzanie twierdzą! Planujemy również uniemożliwić szybką ucieczkę z walki (tak jak to było w NWN1).

NWN2 będzie obfitować w liczne ‘otwarte; lokacje które gracz będzie mógł odwiedzać nieraz (podobnie jak w BG2). Staramy się pozostawiać graczowi tyle swobody ile tylko się, znaczy to, ze questy można rozwiązywać na wiele różnych sposobów (podobnie jak w KotOR2).

Bardowie śpiewają pieśni o herosach z dawnych wieków, lecz tak jak nigdy przedtem, właśnie teraz Zapomniane Krainy potrzebują bohatera. Minęły lata od czas wojny pomiędzy Luskanem a Neverwinter. Jednakże pokój który zagościł w Krainach zbliża się ku końcowi. Narastające napięcie między państwami-miastami sprawia, że Wybrzeże Mieczy znowu zapłonie w ogniach wojny. Wielkie zło zbliża się do miasta Zręcznych Dłoni. W mrocznych głębiach, ukryte przed wzrokiem północy, gromadzą się mroczne siły pod sztandarami legendarnego zła. Zguba zbliża się...

Nawet w najmroczniejszych czasach pozostaje nadzieja. Tajemniczy relikt w rękach pojedynczego bohatera może odmienić przeznaczenie Północy...

21. Czy będę mógł zaimportować moją postać z NWN1 do NWN2?

Niestety nie. Ilość zmian pomiędzy edycją 3.0, a 3.5 uniemożliwia nam wprowadzenie importowania postaci.

22. Na której edycji zasad DnD będzie oparty NWN2?

NWN 2 będzie bazował na edycji 3.5. Musicie jednak być przygotowani, że podobnie jak w jedynce część zasad będzie zmodyfikowana dla potrzeb rozgrywki komputerowej.

23. Czy będzie w NWN2 ograniczenie poziomu postaci?

W grze będzie można osiągnąć maksymalnie 20 poziom. W końcu musimy mieć jakiś powód by wydać dodatki ;).

24. Czy w NWN2 będą subrasy?

Tak, w NWN będą wprowadzone subrasy. Np.

Słoneczne elfy, nazywane również złotymi elfami, pochodzące z Evermeet. Są rzadziej spotykane w świecie Faerunu niż elfy księżycowe. Ze względu na swoją arogancję i kolor skóry trzymają się z dala od innych istot jeszcze częściej niż pozostałe elfy. Większość osobników tej subrasy poświęca swoje życie kontemplacji i doskonaleniu cech swojego umysłu. Pielęgnują swoją mądrość zapominając o sprawach ciała.

Elfy leśne w przeciwieństwie do społecznych elfów złotych są odludkami i samotnikami. Nie są co prawda wyrzutkami społeczeństwa (tak jak dzikie elfy), ale rzadko widuje się je podróżujące terenami High Forest. Leśna subrasa cechuje się ponadprzeciętną siłą, mniejszymi gabarytami ciała i mniejszą intuicją niż pozostali przedstawiciele starego ludu.

Drowy, zwane również elfami mrocznymi, pochodzą od starożytnych Illythiiri, przeklętych ciemnym kolorem skóry za ulegnięcie złej bogini Lolth. Większość Drowów żyję głęboko w Podmroku w wielkich miastach jak np. Menzoberranzan. Ci którzy zamieszkują powierzchnie czynią to zazwyczaj z przymusu, zostali wygnani ze swoich społeczności. Drowy charakteryzują się drobną budową ciała, dobrym refleksem, silną osobowością i mądrością.

25. Czy w NWN2 będą pojawiać się NPC z NWN1?

Tak, zamierzamy wprowadzić kilka postaci charakterystycznych dla Forgotten Realms ale nie będą one powiązane z fabułą NWN1.

26. Jak będzie wyglądało znikanie ciał w NWN2?

Na pewno wymyślimy coś bardziej oryginalnego niż rozpływanie się ciał w powietrzu i pojawianie się magicznych toreb z ich ekwipunkiem...

27. Czy w NWN2 będzie można się wspinać, latać, lewitować, skakać itd.?

Nie przewidujemy takiej możliwości głównie ze względu na problemy techniczne (chociażby trudność w wydawaniu postaci rozkazów w stylu ‘click to go') jak i również negatywny wpływ na samą grywalność. Możliwe, że wprowadzimy latanie lub wspinanie, ale na pewno nie skakanie i pływanie.

28. Czy animacje walki ulegną zmianie w NWN2?

Nie traktujemy tego jako zadania priorytetowego, ale możecie się spodziewać paru nowych animacji.

29. Czy będzie można jeździć na koniach lub innych stworzeniach w NWN2?

Mimo naszych wcześniejszych obietnic musimy oświadczyć, że w NWN2 nie będzie można jeździć na żadnych istotach. Wymagało to od nas bardzo dużego nakładu pracy i było kiepsko zintegrowane z kampanią, dlatego postanowiliśmy zrezygnować z tej opcji.

30. Jak wygląda kwestia przyzywania stworów w NWN2?

Zajdą pewne zmiany w stosunku do części pierwszej. Stwory nie będą zostawały z magiem przez 24h. By im to trochę wynagrodzić postanowiliśmy, że przyzywający będzie otrzymywał XP zdobyte przez stwora.

31. Czy w NWN2 będą występować umiejętności psioniczne?

Może to zszokować co poniektórych, ale nie zamierzamy wprowadzać psioniki do NWN2. Jest zbyt dużo fajnych rzeczy które chcemy wprowadzić, by tracić czas na coś tak pracochłonnego.

32. Czy cykl dzień-noc będzie występować w NWN2?

Cykl dzienny będzie wprowadzony w NWN2 razem z dynamicznym oświetleniem charakterystycznym dla danej pory dnia.

33. Czy w NWN2 będą efekty pogodowe?

Tak, nasza ekipa szykuje wiele cieszących oko efektów pogodowych. Wschody i zachody słońca z wydłużającymi się cieniami będą czymś czego jeszcze nigdy nie widzieliście. A do tego otoczenie będzie reagować dynamicznie na wiatr. Na pewno wam się to spodoba. ;)

34. Czy podróże morskie i łodzie będą dostępne w NWN2?

Brian D.Lawson: Nie, nie będą dostępne (najprawdopodobniej). Jest wiele innych pilnych rzeczy do wprowadzenia.

35. Czy będzie można chodzić w wodzie?

To czy w dany teren można wejść czy nie będzie zależało tylko od woli tworzącego daną mapę.

36 .Jak będą wyglądały sufity w NWN2?

Sufity będą ‘zanikać' w momencie kiedy kamera będzie oddalać się od postaci. Dzięki temu będziemy mogli grać, albo na kamerze izometrycznej (na dużym oddaleniu, z przeźroczystymi sufitami), albo na widoku zza pleców i obserwować całe pomieszczenie.

Drużyna, tworzenie postaci, przeciwnicy

37. Czy dostęp do ekwipunku towarzysza będzie wyglądał tak jak w NWN1?

W NWN2 zamierzamy w dużym stopniu uprościć dostęp do ekwipunku towarzyszy.

38. Dlaczego nie możemy w NWN stworzyć sobie własnej drużyny?

Rozumiemy, że tworzenie własnej drużyny w systemie takim jak DnD jest fajną sprawą, ale prowadzi to do spłycenia warstwy fabularnej gry. W NWN2 gracz tworzy swoją postać od zera, a drużynę kompletuje z niezależnych postaci spotykanych w czasie przygód.

39. Czy w NWN2 będziemy rozdzielać punkty statystyk czy je losować?

Postanowiliśmy zrezygnować z losowych rzutów ze względu na zbalansowanie rozgrywki wieloosobowej. Od tej pory wszystkie postacie tworzone przez graczy będą równe (czyli możecie sobie odpuścić losowanie po tysąc razy, by wyrzucić same 18 ;) )

40. Chowańce w NWN2:

JE Sawyer: Chowańce są stworami przyzywanymi przez postać gracza. Zazwyczaj nie biorą udziału w walce i tylko podążają za swoim mistrzem. Ich głównym zadaniem jest dawanie właścicielowi jakiegoś bonusu. Wraz z awansem przyzywającego jego chowaniec staje się również silniejszy (dostaje więcej PŻ, lepsze rzuty obronne, itd.). Poza tym uzyskują odporność na magię i możliwość uników. Podczas tworzenia postaci możemy przyporządkować chowańcowi odcień i imię.

Chowańca nie można kontrolować bezpośrednio (np. tak jak postać główną).

Jeśli chowaniec zginie to jego mistrz otrzyma -2 do kondycji na okres 8h i nie będzie mógł przyzwać nowego do czasu odpoczynku.

Chowańce:

Nietoperz: +3 do testów nasłuchiwania dla mistrza
Kot: +2 do ukrywania się i cichego poruszania dla mistrza
Szczur: +2 do rzutów na szczęście
Królik: +1 do wszystkich rzutów dla mistrza
Łasica: +2 do rzutów na zręczność
Pająk: +3 do testów blefowania dla mistrza
Świnia: +3 do testów dyplomacji dla mistrza
Żuk: +1 PŻ/poziom dla mistrza

Poza chowańcami istnieją jeszcze zwierzęcy towarzysze. W przeciwieństwie do tych pierwszych są one stworami przeznaczonymi do walki. W razie śmierci takiego towarzysza mistrz nie traci jednak kondycji, musi jedynie odpocząć, by móc znów przyzywać.

Zwierzęta i ich umiejętności:

Borsuk: Szał
Wilk: Ataki zwalające przeciwnika z nóg
Brązowy niedźwiedź: Potężne ataki
Dzik: Duża ilość PŻ
Wielki Pająk: Zatruwające ataki

Zwierzęcy towarzysze mogą dostać imię, ale nie można zmieniać ich odcienia.

J.E.Sawyer: W przeciwieństwie do NWN1 w NWN2 zarówno chowańce jak i towarzysze będą zwykłymi zwierzętami, a nie tak jak wcześniej wróżkami/panterami czy skrzyżowaniem ducha, klauna i wojownika ninja ;).W myśl zasad DnD nie będą one wielkimi wojownikami, uniwersalnymi otwieraczami zamków czy baterią miotającą zaklęcia magiczne.

41. Co zmieni się w wyglądzie NPCów?

Potwory będą wyglądały bardziej różnorodnie, staramy się uniknąć tzw. ‘wojen klonów' poprzez zróżnicowanie wielkości przeciwników i wprowadzeniu subtelnych zmian w ich ekwipunku. Dodatkowo zamierzamy wprowadzić synchronizacje tekstu mówionego z ruchami warg postaci.

42. Jak będzie wyglądała kwestia wybierania bóstwa dla postaci w NWN2?

J.E. Sawyer: Podczas tworzenia postaci trzeba wybrać bóstwo. Lista bogów ograniczona jest przynależnością do konkretnej rasy/subrasy, płci i klasy.

43. Czy postacie w NWN2 będą mogły nosić długie powiewające na wietrze włosy?

Musicie nam uwierzyć, że bardzo nam zależy na wprowadzeniu takiej możliwości w każdej z naszych gier. Jest to jednak zagadnienie bardzo skomplikowane i trudne. Na pewno będą postacie z włosami do ramion i z kucykami. Więcej nie możemy na chwile obecną zrobić z przyczyn technicznych.

44. Czy zamierzacie wprowadzić latające stwory do NWN2?

Jest to całkiem możliwe.

45. Czy ptaki i inne łatające elementy fauny ‘tła' będą mogły lądować na ziemi?

Jest to rzecz wysoce wątpliwa.

46. Jak będzie można modyfikować wygląd postaci w NWN2?

Dzięki nowej technologii „Tinting Technology (tm)®” będzie można modyfikować wiele cech postaci. Dla przykładu: włosy będą składały się z dwóch odcieni, które będzie można dowolnie mieszać tworząc np. brązowe włosy z szarymi pasemkami. Dodatkowo będzie można zmieniać budowę ciała postaci, kolor skóry, czy brodę lub wąsy. Nie przewidujemy za to modyfikacji geometrii twarzy tak jak to jest np. w Simsach 2.

Ekwipunek, skarby i łupy

47. Czy pieniądze/przedmioty będą miały bardziej realistyczną wagę?

Kochamy realizm w grach, ale musimy również pamiętać, by nie robić gier które będą naszych graczy... wkurzały. Chyba nie chcecie, by po założeniu zbroi płytowej starczyłoby wam siły tylko na noszenie procy? ;)

48. A jak będzie wyglądała kwestia łupów i skarbów?

Zamierzamy wprowadzić w tą kwestię trochę więcej dynamizmu. Może nie będzie to system taki jak w Diablo2, ale na pewno bardzo podobny.

49. Czy hełmy będą ‘zastępowały' głowę postaci tak jak w NWN czy może coś zmieniliście?

Od wydania pierwszej gry minęły setki lat w rozwoju grafiki komputerowej. ;) Spodziewajcie się zatem hełmów otwartych, z przyłbicami, wizjerami i czymkolwiek co możecie sobie wymarzyć.

50. Jak będzie wyglądał ekwipunek w NWN2?

Ferret: Niektórzy lubią ekwipunkowego Tetrisa, ale ja za nim nie przepadam. Postanowiliśmy, że zarządzanie ekwipunkiem będzie prostsze – więcej gry, mniej bałaganu z przedmiotami. Zamiast dużych ikon symbolizujących poszczególne rzeczy z NWN1 będą małe ikony

Inne

51. Na jakie języki zostanie przetłumaczony NWN2?

Planujemy tłumaczenia na francuski, niemiecki, hiszpański, włoski, polski i rosyjski.

52. Dlaczego angielska wersja tego FAQ jest dużo większa?

Tłumacząc je na polski postanowiliśmy pominąć liczne kwestie których najwyraźniej sami twórcy nie są pewni (często kilka osób mówi bardzo niejasno albo wręcz sobie zaprzecza). Postanowiliśmy wybrać najważniejsze pytania, a pisząc odpowiedzi próbowaliśmy uchwycić maksimum pewnych informacji i minimum gdybania. Jeżeli chcesz zapoznać się z oryginalną wersją FAQ udaj się pod ten adres => http://www.nwn2news.net/modules/smartfaq/

53. Mam pytanie na które nie znalazłem odpowiedzi. Co robić?

Wejdź na nasze forum i zadaj nam pytanie. W miarę naszych umiejętności postaramy się Ci pomóc.

Komentarze

Brak komentarzy! Bądź pierwszy! Podziel się swoimi spostrzeżeniami!

Dodaj komentarz

 
Męczą Cię captche? , a problem zniknie. Zajmie to mniej niż rozwiązanie captchy!
Wczytywanie...